hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

favo

hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 14:50

Sinds februari loop ik al met rugklachten. Het werd steeds erger, niet mijn rug deed erg pijn maar juist mijn bil en been. Er is nu een MRI scan gemaakt en wat de orthopeed al dacht is hierop goed te zien.
Ik heb een hernia. 8 van de 10 gevallen gaat vanzelf over.
Ik slik pijnstillers (zaldiar) en daarom is het wel uit te houden.
Als het opeens erg verslechterd, moet ik geopereerd.
Heeft iemand hier ervaring met een hernia? De pijn zit bij mij vooral bij mijn zitbeen, die knobbel, en dan net er naast. Zitten is daarom het moeilijkst, maar dat mag ik zo wie zo niet te lang.

judith

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:13

Ik heb zelf een dubbele hernia gehad op L4-L5 en L5-S1 rechts. L4-L5 is 3 jaar geleden geopereerd, omdat ik verlamd was aan mijn rechterbeen. Die klachten zijn verdwenen na de operatie, maar heb een lange tijd van revalidatie gehad!
De andere hernia zit er nog steeds en hier heb ik af en toe last van. Rare schokken in onderrug en been, maar deze hernia is nog niet zo groot dat hij geopereerd kan worden. Toch zal dat er een x van komen denk ik, dat die andere ook geopereerd wordt als het erger wordt. Voorlopig gaat het redelijk, hoewel ik altijd rugpatient zal blijven waarschijnlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:33

Ik zit momenteel thuis met een 3e hernia in 4 jaar tijd. Ik heb me zelf simpelweg letterlijk en figuurlijk kapot gewerkt.

Mijne zit op L4/L5 en de tussenwervel eronder is inmiddels ook niet meer in een al te beste conditie.
Pijnklachten nemen gelukkig nu wel af dus ik laat me niet opereren. Een operatie haalt de pijn weg maar je rug wordt er niet beter van...bij mij in iedergeval niet en ben pas 31.

De vorige 2 keren zijn ze ook met 'rust' 'genezen'. De eerste keer duurde het 10 maanden en de 2e keer ong 6 maanden. En nu ben ik al weer 3 maanden zoet.

Ben het inmiddels wel spuug en spuug zat Misselijk Extreme duivel Huilen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:37

volgt even, ik ken iemand met hernia vandaar.
ik vraag me af, als je het eenmaal hebt of hebt gehad, blijft het dan altijd een zwakke plek?
of kan je later weer gewoon doorgaan met je werk als dat zwaar werk is.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:40

Hier ook een rug patient, veel vaker proberen ze met rust te genezen, heel veel succes in ieder geval! Weet dat opereren altijd nog kan, mocht je niet voldoende herstellen. @ Marigold, mijn ervaring leert me, eens een rugpatient altijd een rugpatient, hoe je het ook wend of keert, je rug in ons geval blijft de zwakke schakel!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:19

helaas heb ik ook ervaring met een hernia, heb 'm 11 januari na ruim een jaar lang aankijken toch laten weghalen, is een goede beslissing geweest.

mijn hele hernia verhaal staat hier, helemaal bovenaan
http://home.versatel.nl/herniadagboek/dagboek2.htm

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 15:24

Loezoe schreef:
helaas heb ik ook ervaring met een hernia, heb 'm 11 januari na ruim een jaar lang aankijken toch laten weghalen, is een goede beslissing geweest.

mijn hele hernia verhaal staat hier, helemaal bovenaan
http://home.versatel.nl/herniadagboek/dagboek2.htm

Ik heb je verhaal gelezen. Toch wel heftig hoor.
Ik wil wel graag proberen of het vanzelf over gaat, opereren(of een soort kijkoperatie)kan altijd nog.
Een zwakke plek blijft het altijd. Want andere wervels en tussenwervels moeten meer dragen ivm de vroegere hernia.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:33

Heb mijn verhaal ook al heel vaak geplaatst. Had er vorig jaar ook eentje en dat was de tweede keer. Maar bij deze nog even een korte versie Bloos

De eerste was op mijn 12-de. De plek waar de meeste hernia's zitten. L5-S1.

Was zo slecht dat kon overslaan op mijn blaasspier. Stond op de spoedlijst. Mijn rechtereen was half verlamd en lang staan en zitten was niet uit te houden. Geopereerd, moest dag erna meteen mijn bed uit en pijn was meteen weg.

Vorig jaar kon ik niet zitten en liggen van de pijn. Gewone pijnstillers hielpen niet. Leefde de dag op paracodeine en de nacht op paracodeine in combinatie met valium. Huilen hele dagen, op goede vrijdag de MRI. Uitslag: nieuwe hernia zelfde plek. Opereren doen ze niet meer zo snel.
Kleine hernia kon vanzelf overgaan zei de chirurg. Hij wilde best opereren, maar kans op eigen genezing was zeer groot.
Weer gaan paardrijden, voor het een is iets belastender dan voor de ander. Paardrijden werkte bij mij juist erg goed. Nu ben ik alweer bijna een jaar genezen.

Hoop dat het bij jou zo ook uitpakt. Veel succes OK dan!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:34

Citaat:
ik vraag me af, als je het eenmaal hebt of hebt gehad, blijft het dan altijd een zwakke plek?
of kan je later weer gewoon doorgaan met je werk als dat zwaar werk is.

Blijft altijd een zwakke plek.

Doorgaan met je werk...tja....ik ben na mijn eerste hernia gestopt met mijn baan en ben een tijdje weg geweest. Bij terug komst gezocht naar een betere baan maar niet kunnen vinden en toch weer in mijn oude werk terug gevallen.
He het nog evengoed 2 jaar uitgehouden tot die ene morgen dat ik van ijn fiets stapte en iets voelde knappen.

Ben inmiddels mijn baan kwijt en zit thuis...volgende week mag ik naar de arts van het uwv voor een gesprek wat er verder gaat gebeuren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:38

mén, wat een verhalen zeg!
diegene die ik ken, is boer...
pff, is niet best zeg, als je dan echt niet meer zwaar werk kan doen.
ik wil jullie (in dit topic) allemaal veel sterkte wensen in elk geval!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:24

mijn moeder is 2 jaar geleden geopereerd aan haar hernia, toen ging het een stuk beter maar een tijd terug kreeg ze toch weer veel last van haar rug en bleek dat de schroeven verkeerd waren gaan zitten die zijn er gisteren dan ook weer uitgehaald....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:05

Volgens mij hebben ze bij je moeder meer gedaan dan alleen een hernia weghalen.

Bij een hernia operatie worden geen schroeven gebruikt..tenzij ze iets vast moeten zetten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:07

Cowgirl schreef:
Volgens mij hebben ze bij je moeder meer gedaan dan alleen een hernia weghalen.

Bij een hernia operatie worden geen schroeven gebruikt..tenzij ze iets vast moeten zetten.

Klopt dat is meer dan alleen een hernia. Bij een gewone herna halen ze alleen wat weg. Bloos

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:35

Jeetje zeg, nu ik zelf een hernia heb, hoor ik heel veel mensen, die ook een hernia hebben of hebben gehad.
Ik ga zo naar cesartherapie, kijken hoe dat gaat.
Bedankt voor jullie meeleven.
Als jullie nog iets te melden hebben, zet het hier neer.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:49

cesartherapie heeft bij mij niks geholpen. ze zeiden elke keer als het pijn doet niet doen. en je raad het al alles deed pijn...

ik heb aankomende september al 3 jaar een hernia...
het eerste jaar hebben de dokters het vol gehouden dat het tussen mijn oren zat en toen na een MRI toch een hernia er uit gekomen. toen naar een ander ziekenhuis en die zei elke keer hij is weg en dan over 3 maanden terug komen.

toen ben ik naar het sint maartens kliniek gegaan voor een second opinion--> weer MRI en nog steeds een hernia.

morgen krijg ik een zenuwblokkade. oppereren was namelijk geen optie bij mij. ik heb verschillende tussenwervelschijfen versleten.

bij mij was het trouwens L4 L5

TS dat van in de bil heb ik ook.. erg naar gevoel/pijn.

sterkte er in iedergeval mee! wat gaat er nu verder gebeuren dan?

favo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 16:18

Jen33, sterkte morgen. Ik hoop dat je nu een keer pijnvrij bent. Je kunt beter een gebroken been hebben dan een hernia,dat is niet te zien, dus het zal wel meevallen. Die zenuwpijn is echt slopend.
Ik ben net bij cesartherapie geweest en eem heel gesprek gehad, morgen moet ik terugkomen en gaat ze de spieren in mijn been en bil masseren, want die zijn behoorlijk verstijfd. Ik hoop alleen dat ze het niet te hard doet, want de fysio heeft ook een poosje geleden massage gegeven en toen had ik juist meer last ipv minder.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:55

Citaat:
morgen krijg ik een zenuwblokkade

Veel sterkte morgen.

Ik heb toen eens een proefblok gekregen dus weet een beetje wat het inhoud.

Citaat:
Die zenuwpijn is echt slopend.

idd. Maar het niks kunnen, het wachten en jezelf vaak moeten verdedigen omdat andere niks aan je zien is soms nog slopender.

Hoe vaak ik het afgelopen half jaar al heb moeten uitleggen waarom ik niet paardrij... Slapen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:00

Dat heb ik idd ook gehad. Dat mensen in de trein raar opkeken als je vroeg of je alsjeblieft mocht zitten.

Of dat ik in het openbaar niet stil kon zitten en de hele tijd zat te wiebelen van de pijn.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:23

oeeh ik herken het allemaal en dat er mensen voor je gaan staan en je raar aan gaan staan kijken. ik loop dus heel erg raar om de pijn te ontwijken en de naarste reactie was: Ga eens normaal lopen man!! toen kon ik wel janken joh..

@ Favo: mij mochten ze absoluut niet masseren omdat de spieren mijn lichaam zo hielden als het dan oppeens los kwam zou dat weer een klap op de zenuw zijn want de spieren waren niet voor niks gespannen zeiden ze...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:18

Stilstaan of zitten beiden hartstikke pijnlijk, dus dan maar zitten.

Maar idd om de pijn te ontwijken zat ik de hele tijd van voor naar achter te bewegen. Werd aangestaart alsof ik gek was Boos!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:58

idd als ik stil moet staan sta ik nog steeds te wiebelen om toch iets in beweging moet zijn.. stil staan kan ik voor geen meter. zitten heb ik ook een manier gevonden om pijn te ontwijken. dus dat kan ik nu ook wel redelijk lang..

ik ga gewoon horizontaal naar links zitten en op mijn elleboog steunen... ik heb al een hele eeld laag op mijn elleboog haha

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:42

Alhoewel de klachten wel goed vermindert zijn kan ik nog steeds niet staan.

Ik ga altijd ergens tegen aan leunen of zitten. Als ik dat niet doe voel ik me zo naar de linkerkant inzakken.
Hetzelfde geld wanneer ik op mijn paard zit(lees 10 minuten stappen) op een gegeven moment zak ik naar links in en ben ik alle controle kwijt lijkt wel. Je wilt wel recht zitten maar het lukt gewoon niet. In de auto zit ook ook altijd scheef net als op de fiets.
Met zitten trek ik altijd mijn linker been op.

Mm ik ga dit eens op papier zitten voor de UWV arts. Lijst

Doen jullie nog wat met de paarden?
Mijn haf van 16 is denk ik wel vervroegd met pensioen. En voor mijn fjord heb ik een wagen gekocht...ben nu flink aan het mennen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:55

Mijn EX-stiefvader heeft al een stuk of 4 hernia`s gehad.
Hij reed vroeger ook paard maar mocht dat ook niet meer.
Voor elke hernia heeft hij wel een operatie gehad onderhand.
Hij loopt nog steeds rond, maar hij heeft nog steeds wel last van zijn rug..
Ik weet wel dat hij er 1x echt er zelf voor heeft moeten vechten om een operatie te krijgen ,want de pijn was echt niet te harden.
Hij zat na de operatie ook op de morfine enzo nee dat is niet leuk zo`n iemand zwaarverslaafd er aan rond je te hebben.
Maar goed hij is denk gewoon een geval apart als je het vergelijkt met jullie want de meeste mensen krijgen het vast niet zo vaak terug.
Ik wil je heel erg veel sterkte wensen want ik weet zelf niet hoe het voelt maar aan hem merkte ik wel hoe veel pijn het deed.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:02

Wat vervelend voor je!!
Ik heb drie hernia's. Op L3-L4, L4-L5 en L5-S1 (allemaal aan beide kanten), maar ik ben 18, dus ze willen er eigenlijk niets aan doen. In september 2006 heb ik ze gekregen of eigenlijk er last van gekregen. Sindsdien ben ik hard aan het trainen om mijn buik en rugspieren sterk te maken. Veel pijn heb ik niet meer, alleen bij sommige kleine dingetjes. Bij lang staan en lang zitten krijg ik ontzettend vermoeide benen. Dat komt waarschijnlijk doordat ik dan constant al mijn spieren aan het aanspannen ben.
Toch kan ik nog heel veel dingen niet; ik kan niet hockeyen, softballen, zwemmen en slecht fietsen.
Doordat ik veel aan het trainen ben heb ik ook iets last gekregen van irritaties aan mijn wervels. Af en toe schiet er dan zo'n zenuwpijn scheut naar mijn tenen. Dat is in het begin best schrikken, maar ik weet nu dat dat niet het ergste is en dat ik dan een beetje moet stabiliseren en dat het dan weer goed zit.
In het begin gebruikte ik Naproxen als pijnstillers en dat werkte wel iets. Daar ben ik alleen mee gestopt omdat ik anders te ver zou gaan met trainen, want als je pijn hebt moet je gewoon stoppen.
Het advies van de neuroloog was (zoals waarschijnlijk bij wel meer herniapatiënten): Je weet zelf het beste wat je kunt en doe dat dan ook.
Heel veel sterkte en je kan altijd PMen!

@Cowgirl; ik rijd heel veel paard, hoe meer hoe beter het gaat!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:07

meld zich hernia tussen L3 en 4
lang staan kan ik nog steeds niet
speelt regelmatig weer op
heb wel wat rek oefeningen die wel beetje werken
door mijn spieren sterk en soepel te houden
voorkom ik een hoop ellende
geen rre bewegingen maken en heel erg opletten met tillemn
en ook bji lichte dingen zoals een balpen
warme douche verzacht iets