[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:21

Vraagje! :D

Zijn er hier mensen die van de pil (in mijn geval microgynon 30) zijn overgestapt naar een Mirena spiraal en wat zijn jullie ervaringen daarbij?
Ik merk dat ik enorme moodswings kan hebben van de pil (slik deze nu een jaar) en zeker de week voor mn stopweek is het echt ellendig.. Ook kan ik niet doorslikken want na een strip breek ik er gewoon doorheen. Zie het niet zitten om hiervoor een zwaardere pil te nemen want nog meer hormonen gaan mijn moodswings alleen maar erger maken ben ik bang.. :+
Ben ook benieuwd of bij de meeste van jullie de menstruatie ook echt stopt bij een Mirena?

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:55

Ik ben met die pil gestopt ivm de moodswings en de bijkomende hoofdpijn maandelijks. Wat een opluchting!

Heb alleen geen ervaring met de Mirena spiraal dus dat kan ik je niet vertellen.

Wel ben ik de laatste tijd behoorlijk aan het verdiepen in alle opties en lees je overal dat het echt per persoon verschilt, hoe je reageert op hormonale anticonceptie. Dus vaak is het (helaas) proefondervindelijk wat werkt.

Bij jou werkt de pil iig niet zo te lezen, dus zou idd wat anders proberen. Het zei een andere pil of idd spiraal.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 11:03

Ik ben 6jaar geleden overgestapt van Microgynon 30 naar een Mirena. Ik had wel geen moodswings zover ik me daar zelf van bewust was. Ik slikte eigenlijk altijd door, maar begon wel steeds vaker doorbraakbloedingen te krijgen. Al was dat minimaal, eerder spotting, maar doordat ik de pil doorslikte sleepte dat wel meer dan een week aan, dus ook niet echt fijn.

Eerste 2 maanden na plaatsing was alles wel wat ontregeld. Denk elke 2-3 weken wat een dag of 3 spotting. Maar daarna is het nog een paar x maandelijks geweest. Nog geen volledig jaar later is alles uitgebleven, pas half jaar voordat ik mijn spiraal moest laten vervangen, kreeg ik terug maandelijks spotting en dat is helaas niet weggegaan na het vervangen. Maar bij mij is het echt minimaal een inlegkruisje is meer dan voldoende om de dag door te komen. Soms gaat het gepaard met gespannen borsten.
Qua moodswings kan ik weinig zeggen, alleen dat mijn libido een cyclus lijkt te volgen :+

Je zou voor een Kyleena kunnen gaan voor nog minder hormonale afgift en als menstruatie niet uitblijft zou deze wel minder moeten worden...

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:06

Ik heb geen ervaring met specifiek de pil die je noemt, maar wel van pil naar Mirena. Ik heb 4 jaar de pil geslikt, waarna ik merkte dat ik inderdaad vaak moodswings had, regelmatig hoofdpijn, vaak chagrijnig, onrustig en een libido in de ijskast.

Toen ik dit linkte aan de pil (doordat ik in mijn stopweken altijd mezelf heel rustig en tevreden voelde) besloot ik naar andere opties te kijken, het liefste hormoonvrij maar de koperspiraal raadde mijn huisarts toendertijd af, en andere hormoonvrije middelen waren uitendelijk ook geen optie, dus toen voor Mirena gegaan. Voor mij een enorme uitkomst! 5 jaar lang geen ongesteldheid, geen moodswings, geen dagelijkse pil, echt super. Anderen in mijn omgeving hadden er overigens wisselende ervaringen mee, 1 was 'm zomaar verloren en ook eentje die er buikpijn van bleef houden. Maar ook meerdere met dezelfde ervaring als ik. Na 5 jaar heb ik de spiraal laten verwijderen ivm kinderwens, maar ik zou deze zo weer zetten als ik komende 5 jaar geen andere plannen zou hebben, dus ik zou hem zeker aanraden! Nadeel, zetten doet even zeer. Maar ik heb heb er buiten dat moment om nooit last van gehad en was ook dezelfde dag weer aan het werk (fysiek) zonder problemen.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:02

Heeft iemand tips of ervaringen voor mij?

Ik heb begin dit jaar de Implanon eruit laten halen, bleef onregelmatig na 1,5 jaar. Nu anticonceptie vrij maar vind dat absoluut geen prettig idee mbt tussen de lakens.

Ik ben op m'n 15e ofzo met de pil begonnen (nu 26) en al vrij snel had ik de 3-fase pil omdat ik doorbraak bloedingen bleef hebben (tenminste, zoals ik het me herinner was dat de reden). Best zwaar kwa hormonen en kwa trombose risico dus die willen we niet meer.
Uiteindelijk heb ik even zonder gezeten, een spiraal geprobeerd, weer een periode zonder en toen dus de Implanon die er nu ook uit is.
Ik kan niet zeggen dat ik verschil merk kwa libido, moodswings oid.
Ik zou nu dus graag weer aan de pil willen beginnen maar de 3-fase pil is geen optie. Heeft iemand ervaring met het nogmaals proberen op een lichte pil? In principe dus 10 jaar later. Is de pil veilig als je doorbraakbloedingen hebt? Iemand verstand waarom die doorbraken er telkens zijn? Ik heb geen heftige flow, op de 1 dag na. Implanon, alle soorten Spiraal en 3-fase pil vallen dus af.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:27

Hee ik wil even hier orienteren over het hormoon spiraaltje.

Eerst even een verhaaltje vooraf: ik ben eerder vandaag thuis gekomen van de verloskundige om een spiraaltje te laten zetten. Maar ik ben naar huis gegaan zonder spiraal.
Ik had een tijdje terug met de HA al besproken wat voor mij de beste optie is met een spiraal, aangezien ik als kind zijnde ben mishandeld, ook seksueel, waardoor dat natuurlijk voor veel complicaties zorgt met dit soort dingen. Ze had me naar een verloskundige gestuurd die ze kent. Deze verloskundige is ook bekend met trauma rondom s*ks en ze is een therapeut, dus ze heeft ervaring met mensen die trauma hebben hiermee.

Vanmorgen had ik dus de afspraak. Toen kwam het moment dat ik me moest gaan uitkleden. Voordat ik dat uberhaupt deed moest ik al huilen. Daardoor zei ze "dit gaan we niet doen". Ze wil me het niet aan doen. Persoonlijk ben ik iemand die door paniekaanvallen en weet ik veel wat heen wil en kan pushen voor dit soort dingen, maar ze wil eerst andere opties gaan overwegen. En daarvoor kom ik dus ook even hier.

Ten eerste even ter info waarom ik specifiek een spiraal wil:
Als eerste heb ik een vriend. We hebben momenteel niet echt s*ks, dus dat is even een gegund gezien de situatie nu. Dat we niet echt wat doen heeft vooral veel met mijn angst te maken. We hebben het wel gedaan hoor. Maar ik zit op een punt waar het te vermoeiend is om me elke keer door de angst heen te moeten werken. En gelukkig respecteerd hij dat.
De tweede, en voor mij belangrijkere reden, is vanwege mijn hormoonschommelingen. Ik ben eind vorig jaar begonnen aan andere medicatie voor mijn adhd. We kwamen er al gauw achter dat deze medicatie voor ENORME hormoonschommelingen zorgt bij mij. Toendertijd nam ik ook de pil. Het was zo erg dat ik elke maand opnieuw een week het leven niet eens meer zag zitten. Toen hebben ik en mijn vriend besloten dat we met de pil stoppen. Dat heb ik gedaan. Dat gaf een groot verschil. De hormoonschommelingen zijn een stuk minder heftig. Maar nog steeds zijn de hormoonschommelingen heftig genoeg om mijn dagelijkse functioneren te belemmeren. Vandaar dat ik toen de beslissing heb genomen om voor een hormoonspiraaltje te gaan. Als het goed is kan die ervoor zorgen dat de schommelingen zakken. Dat heeft de HA ook voor mij bevestigt.

Nou heeft de verloskundige me wat opties gegeven:
Ze denkt dat het voor mij het beste is om het spiraaltje in het ziekenhuis te laten zetten onder een licht roesje zodat ik het amper tot helemaal niet meekrijg.

Een tweede optie is dat ik van de HA temazepan voor krijg geschreven voor de afspraak zodat ik voor die afspraak wat meer ontspannen ben en het ook minder goed meekrijg. Dan zou de verloskundige hem alsnog kunnen laten zetten.

Ze wil dat ik deze opties dus met de HA ga bespreken, wat ik dus ook ga doen ergens deze of volgende week (nog meer trauma problemen waardoor dingen als bellen voor een afspraak enorm beangstigend zijn zorgen ervoor dat dat me dus niet nu meteen gaat lukken). Maar ik wil het hier ook even besprekend.

Ik weet namelijk dat er hier een issue is: kosten.
Ten eerste heb ik uitgemaakt van wat de verloskundige zei (de manier waarop ze dingen zei vooral) dat ik het spiraaltje zelf had moeten meenemen. Dit heb ik niet direct gevraagd omdat het op dat punt niet meer van toepassing was. Maar dat is mijn eerste vraag: moet ik het spiraaltje bij de verloskundige zelf meenemen? Want zo ja, dan maak ik daaraan uit dat ik hem ook zelf moet kopen. Ik weet niet uit mijn hoofd wat die kosten zijn, maar volgens mij kost het (voor mijn doen) best veel. Dus als dit het geval is zou ik het bij de verloskundige al niet kunnen laten doen, wat voor nog meer problemen zorgt bij mij, omdat ik eigenlijk (buiten het ziekenhuisverhaal om) alleen haar vertrouw om het te zetten.

De tweede vraag is dus, hoe zit dit met de zorgverzekering. Ze had het gevraagd via de telefoon. Ze zeiden dat, als ik het met het roesje wil doen, ik daar hoogwaarschijnlijk in de 300 euro aan eigen risico moet betalen, als niet meer. Dat hangt dan weer af van de zorgverzekering.
Dus dit zijn dan de vragen:
-Wat wordt wel en niet vergoed als ik het spiraaltje in het ziekenhuis laat plaatsen? En wat zou ik ongeveer aan eigen risico moeten betalen?
-Wordt temazepan vergoed door de zorgverzekering? En zo nee, wat zou ik daaraan kwijt zijn?
-en dan de vraag in welke gevallen ik zelf een spiraaltje zou moeten kopen.

Ter info: Ik zit bij het VGZ en ik heb aanvullend goed momenteel. Is er een pakket waardoor ik niets zou hoeven te betalen ervoor? Want dat zou ik kunnen overbruggen misschien. Dat hangt af van de maandelijkse kosten die eraan vasthangen.

Ik weet dat het een heel verhaal is. Sorry. Ik zou zelf willen dat het niet zo'n gedoe zou zijn. Maar ja, ik heb zelf niet gekozen om zware ptss te hebben hiermee natuurlijk. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:07

Ik zou even bellen met VGZ om dit na te vragen. Ik zit bij Menzis en daar wordt bij meerdere aanvullende pakketten anticonceptie vanaf 21 jaar 100% vergoed. Dan hoef je het spiraaltje bijv ook niet vanuit je eigen risico te betalen.

Ik zou voor de kortste klap kiezen en gaan voor onder narcose. Dan zal je hoogst waarschijnlijk je eigen risico kwijt zijn, die kan je vaak verspreid afbetalen.

Als je bij vgz blijft, check ook met welke ziekenhuizen zij een contract voor 2024 hebben afgesloten. Dat is niet altijd met elk ziekenhuis. Van Menzis weet ik dat je daar wel behoorlijk compleet zit.

Hele heftige situatie, veel sterkte!

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:13

Slmt9 schreef:
Ik zou even bellen met VGZ om dit na te vragen. Ik zit bij Menzis en daar wordt bij meerdere aanvullende pakketten anticonceptie vanaf 21 jaar 100% vergoed. Dan hoef je het spiraaltje bijv ook niet vanuit je eigen risico te betalen.

Ik zou voor de kortste klap kiezen en gaan voor onder narcose. Dan zal je hoogst waarschijnlijk je eigen risico kwijt zijn, die kan je vaak verspreid afbetalen.

Als je bij vgz blijft, check ook met welke ziekenhuizen zij een contract voor 2024 hebben afgesloten. Dat is niet altijd met elk ziekenhuis. Van Menzis weet ik dat je daar wel behoorlijk compleet zit.

Hele heftige situatie, veel sterkte!

Dankjewel.

Ja nou ik heb zoveel geld niet en mijn adhd medicatie krijg ik ook weinig vergoed omdat het geen veel voorkomende is. Ik moet dat al op afbetaling betalen en daar zit ik al zeker een half jaar aan vast. Ik kan er niet nog eens 50 euro ofzo per maand bovenop hebben. Dat haal ik financieel gezien gewoon niet. Daarom, hoe minder ik hoef te betalen, hoe beter.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:26

Wat een vervelende situatie LoveGlove! Je kunt inderdaad even VGZ bellen, maar als je 100% garantie wil, kun je ze het beste mailen. Dan heb je het zwart op wit (ik heb vaker meegemaakt dat ze telefonisch iets vertelde wat niet bleek te kloppen. Vervolgens moest ik van de klachtenafdeling wel bewijs hebben dat een collega dat zou hebben gezegd, wat ik telefonisch uiteraard niet had. Daarom doe ik tegenwoordig alle vragen via de mail of chat stellen en dat bewaren).

Maar voor zover ik weet:
- Op de website van VGZ lees ik dat je bij VGZ aanvullend goed anticonceptie (zoals een hormoonspiraal) vergoed krijgt vanaf je 21ste (geen eigen risico). Als je jonger bent krijg je het vergoed uit je basisverzekering, maar voor je basisverzekering geldt altijd eigen risico (dus de eerste 385 euro betaal je zelf).
- Je huisarts of verpleegkundige had je er inderdaad op moeten wijzen dat de procedure is: zij schrijven een recept voor een hormoonspiraal. Jij gaat die ophalen bij de apotheek en neemt hem ook mee naar je afspraak bij de verpleegkundige.
- Verpleegkundige zorg valt onder huisartszorg dus daarvoor geldt geen eigen risico.
- Spiraaltje laten plaatsen in het ziekenhuis is ziekenhuiszorg, daarvoor geldt wel eigen risico. Afspraak om te plaatsen + roesje zal inderdaad snel rond de 300 of meer zijn. De eerste 385 euro betaal je zelf. Vaak is hiervoor wel een betalingsregeling te treffen met je zorgverzekering, dus bel ze daar vooral over.
- Temazepam wordt vergoed, maar is anders erg goedkoop (op de website https://www.medicijnkosten.nl kun je vinden wat het kost. In dit geval 7 cent per pil, exclusief terhandstellingskosten vanuit de apotheek, vaak rond de 6-10 euro. Als het de eerste keer ooit is dat je dit medicijn krijgt of het lang geleden is dat je het hebt gekregen, komt er 12 euro bij voor het 'informatiegesprek' voor gebruik). Dit wordt vanuit de basisverzekering vergoed, maar daarvoor geld dus je eigen risico van 385 euro, dus je zult deze kosten zelf betalen. Reken dus maximaal op een euro of 25.
- Ik weet overigens niet of je ook zelf je spiraaltje moet kopen van tevoren als je hem in het ziekenhuis laat zetten.
- Je eigen risico geldt per jaar. Ik lees dat je ook ADHD medicatie krijgt, ook daarvan zul je de eerste 385 euro zelf betalen. Ik weet niet hoeveel dit kost, maar stel dit heeft je dit jaar al 150 euro gekost, dan zul je dus nog maximaal 235 euro eigen risico bij moeten betalen als je voor de ziekenhuis optie kiest.

Hopelijk helpt je dit een beetje/stelt het je gerust!

Edit: goed punt ook van Slmt9, let op dat het ziekenhuis dat je kiest wel 100% vergoed wordt, dus dat VGZ daar een contract mee heeft. Ik zou ze die vraag ook per mail stellen :)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:37

Levitate schreef:
Wat een vervelende situatie LoveGlove! Je kunt inderdaad even VGZ bellen, maar als je 100% garantie wil, kun je ze het beste mailen. Dan heb je het zwart op wit (ik heb vaker meegemaakt dat ze telefonisch iets vertelde wat niet bleek te kloppen. Vervolgens moest ik van de klachtenafdeling wel bewijs hebben dat een collega dat zou hebben gezegd, wat ik telefonisch uiteraard niet had. Daarom doe ik tegenwoordig alle vragen via de mail of chat stellen en dat bewaren).

Maar voor zover ik weet:
- Op de website van VGZ lees ik dat je bij VGZ aanvullend goed anticonceptie (zoals een hormoonspiraal) vergoed krijgt vanaf je 21ste (geen eigen risico). Als je jonger bent krijg je het vergoed uit je basisverzekering, maar voor je basisverzekering geldt altijd eigen risico (dus de eerste 385 euro betaal je zelf).
- Je huisarts of verpleegkundige had je er inderdaad op moeten wijzen dat de procedure is: zij schrijven een recept voor een hormoonspiraal. Jij gaat die ophalen bij de apotheek en neemt hem ook mee naar je afspraak bij de verpleegkundige.
- Verpleegkundige zorg valt onder huisartszorg dus daarvoor geldt geen eigen risico.
- Spiraaltje laten plaatsen in het ziekenhuis is ziekenhuiszorg, daarvoor geldt wel eigen risico. Afspraak om te plaatsen + roesje zal inderdaad snel rond de 300 of meer zijn. De eerste 385 euro betaal je zelf. Vaak is hiervoor wel een betalingsregeling te treffen met je zorgverzekering, dus bel ze daar vooral over.
- Temazepam wordt vergoed, maar is anders erg goedkoop (op de website https://www.medicijnkosten.nl kun je vinden wat het kost. In dit geval 7 cent per pil, exclusief terhandstellingskosten vanuit de apotheek, vaak rond de 6-10 euro. Als het de eerste keer ooit is dat je dit medicijn krijgt of het lang geleden is dat je het hebt gekregen, komt er 12 euro bij voor het 'informatiegesprek' voor gebruik). Dit wordt vanuit de basisverzekering vergoed, maar daarvoor geld dus je eigen risico van 385 euro, dus je zult deze kosten zelf betalen. Reken dus maximaal op een euro of 25.
- Ik weet overigens niet of je ook zelf je spiraaltje moet kopen van tevoren als je hem in het ziekenhuis laat zetten.
- Je eigen risico geldt per jaar. Ik lees dat je ook ADHD medicatie krijgt, ook daarvan zul je de eerste 385 euro zelf betalen. Ik weet niet hoeveel dit kost, maar stel dit heeft je dit jaar al 150 euro gekost, dan zul je dus nog maximaal 235 euro eigen risico bij moeten betalen als je voor de ziekenhuis optie kiest.

Hopelijk helpt je dit een beetje/stelt het je gerust!

Edit: goed punt ook van Slmt9, let op dat het ziekenhuis dat je kiest wel 100% vergoed wordt, dus dat VGZ daar een contract mee heeft. Ik zou ze die vraag ook per mail stellen :)

Dankje voor de hulp. Ja ik had net mijn eifen risico gecheckt. Ik heb er nog maar 30 euro van over. Dus dan is her slim om het dit jaar nog te doen. Ben me momenteel mentaal aan het voorbereiden om de dokter te bellen en zsm een afspraak te maken :)

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:41

LoveGlove schreef:
Ik weet namelijk dat er hier een issue is: kosten.
Ten eerste heb ik uitgemaakt van wat de verloskundige zei (de manier waarop ze dingen zei vooral) dat ik het spiraaltje zelf had moeten meenemen. Dit heb ik niet direct gevraagd omdat het op dat punt niet meer van toepassing was. Maar dat is mijn eerste vraag: moet ik het spiraaltje bij de verloskundige zelf meenemen? Want zo ja, dan maak ik daaraan uit dat ik hem ook zelf moet kopen. Ik weet niet uit mijn hoofd wat die kosten zijn, maar volgens mij kost het (voor mijn doen) best veel. Dus als dit het geval is zou ik het bij de verloskundige al niet kunnen laten doen, wat voor nog meer problemen zorgt bij mij, omdat ik eigenlijk (buiten het ziekenhuisverhaal om) alleen haar vertrouw om het te zetten.

De tweede vraag is dus, hoe zit dit met de zorgverzekering. Ze had het gevraagd via de telefoon. Ze zeiden dat, als ik het met het roesje wil doen, ik daar hoogwaarschijnlijk in de 300 euro aan eigen risico moet betalen, als niet meer. Dat hangt dan weer af van de zorgverzekering.
Dus dit zijn dan de vragen:
-Wat wordt wel en niet vergoed als ik het spiraaltje in het ziekenhuis laat plaatsen? En wat zou ik ongeveer aan eigen risico moeten betalen?
-Wordt temazepan vergoed door de zorgverzekering? En zo nee, wat zou ik daaraan kwijt zijn?
-en dan de vraag in welke gevallen ik zelf een spiraaltje zou moeten kopen.

Ter info: Ik zit bij het VGZ en ik heb aanvullend goed momenteel. Is er een pakket waardoor ik niets zou hoeven te betalen ervoor? Want dat zou ik kunnen overbruggen misschien. Dat hangt af van de maandelijkse kosten die eraan vasthangen.


Beste LoveGlove. Hier een verloskundige die ook spiralen plaatst. Wat naar dat je vroeger als kind zijnde mishandeld bent, dat is niet oké en helaas zien we vaak dat dit op latere leeftijd nog veel gevolgen heeft. Ik ben blij te horen dat de huisarts je doorgestuurd heeft naar een verloskundige (wij plaatsen over het algemeen veel vaker spiralen dan huisartsen en dus meer ervaring), maar ook dat de verloskundige geen spiraal geplaatst heeft. Dat begrijp ik wel.

Om je vragen te beantwoorden: verloskundigen kunnen zelf spiralen regelen/voorschrijven, maar ik denk dat de verloskundige ervan uit ging dat de huisarts deze voor je geregeld heeft en je die dus mee zou nemen. Dat is blijkbaar niet gebeurd. Wij regelen de spiralen voor onze cliënten een centrale apotheek en die worden ook naar de praktijk gestuurd. Bij ons hoef je dus je spiraal niet zelf mee te nemen, maar hij moet natuurlijk wel geregeld worden.
Je geeft aan aanvullend verzekerd te zijn; zover ik op internet kan zien, valt vergoeding van een spiraal onder deze verzekering, maar mogelijk moet je een eigen bijdrage betalen. Of en hoeveel dat is, kun je het beste bij VGZ navragen, maar ik vermoed dat je niets hoeft te betalen en de spiraal dus volledig vergoed krijgt.
Als je volgend jaar een spiraal wil laten plaatsen moet je kijken of je een aanvullende verzekering hebt die anticonceptie vanaf 21 jaar vergoed. Je huidige verzekering dekt het volgend jaar ook.

Plaatsing van een spiraal door een huisarts of verloskundige valt onder de basiszorg en gaat niet ten koste van je eigen risico. Als je naar een gynaecoloog gaat, met of zonder roesje, wordt dat wel onder je eigen risico gerekend. Als je die niet vrijwillig hebt verhoogd, is dat maximaal €385 per jaar. Grote kans dat je een plaatsing door de gynaecoloog dus zelf moet betalen, en ik verwacht een bedrag van €300-€350. Een tweede ‘probleem’ is vaak dat de wachttijd in het ziekenhuis vrij lang is. In mijn regio hoorde ik recent nog 5 maanden (voor spiraalplaatsing door de gynaecoloog).

Voor Temazepam geldt een eigen bijdrage meestal, die is laag, maar je hebt ook te maken met apotheekkosten en afhandelingskosten. €15-€20 zou het zomaar kunnen kosten.

Heb je aanvullende vragen, stuur me gerust een PB.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:46

Hoi allemaal,
aangezien ik persoonlijk veel heb gehad aan alle ervaringen hier wil ik ook graag even mijn ervaring delen.

Ik heb al jaren behoorlijke vermoeidheidsklachten. Vorige winter was dit zo erg dat ik buitenom mijn werk ongeveer niks kon. Alleen maar willen slapen, alle dagen hoofdpijn. Alles buitenom werk was écht teveel. Paardrijden max een kwartier erop zitten. Feestjes, of op pad met vrienden? De gedachte alleen al.. pfff.
Helemaal binnenstebuiten gekeerd door allerlei reguliere en alternatieve artsen.

Ik slikte al bijna 14jaar de pil, vaak slikte ik hem door tot een doorbraak bloeding waarna ik een stopweek had. (levonorgestrel/ethinylestradiol).

Na gesprek met de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog en in overleg zijn we gegaan voor de Kyleena spiraal.

Ongeveer een kleine maand voor de afspraak in het ZH gestopt met de pil, de altijd aanwezige hoofdpijn was binnen een week al volledig vertrokken.
Inmiddels heb ik nu ruim een halfjaar het spiraaltje, en het gaat top. Mijn energielevel kan mijn agende erg goed bijbenen, ik heb geen hoofdpijn meer gehad én (bijkomend voordeel) ook geen menstruatie meer gehad.

In het begin wel erg last van een onrustige huid/puistjes e.d. maar ook daar begint nu rust te komen. Ik hoop dat dit zo door zet, en ook dat anderen misschien wat hebben aan mijn verhaal.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:52

Laura_1986 schreef:
LoveGlove schreef:
Ik weet namelijk dat er hier een issue is: kosten.
Ten eerste heb ik uitgemaakt van wat de verloskundige zei (de manier waarop ze dingen zei vooral) dat ik het spiraaltje zelf had moeten meenemen. Dit heb ik niet direct gevraagd omdat het op dat punt niet meer van toepassing was. Maar dat is mijn eerste vraag: moet ik het spiraaltje bij de verloskundige zelf meenemen? Want zo ja, dan maak ik daaraan uit dat ik hem ook zelf moet kopen. Ik weet niet uit mijn hoofd wat die kosten zijn, maar volgens mij kost het (voor mijn doen) best veel. Dus als dit het geval is zou ik het bij de verloskundige al niet kunnen laten doen, wat voor nog meer problemen zorgt bij mij, omdat ik eigenlijk (buiten het ziekenhuisverhaal om) alleen haar vertrouw om het te zetten.

De tweede vraag is dus, hoe zit dit met de zorgverzekering. Ze had het gevraagd via de telefoon. Ze zeiden dat, als ik het met het roesje wil doen, ik daar hoogwaarschijnlijk in de 300 euro aan eigen risico moet betalen, als niet meer. Dat hangt dan weer af van de zorgverzekering.
Dus dit zijn dan de vragen:
-Wat wordt wel en niet vergoed als ik het spiraaltje in het ziekenhuis laat plaatsen? En wat zou ik ongeveer aan eigen risico moeten betalen?
-Wordt temazepan vergoed door de zorgverzekering? En zo nee, wat zou ik daaraan kwijt zijn?
-en dan de vraag in welke gevallen ik zelf een spiraaltje zou moeten kopen.

Ter info: Ik zit bij het VGZ en ik heb aanvullend goed momenteel. Is er een pakket waardoor ik niets zou hoeven te betalen ervoor? Want dat zou ik kunnen overbruggen misschien. Dat hangt af van de maandelijkse kosten die eraan vasthangen.


Beste LoveGlove. Hier een verloskundige die ook spiralen plaatst. Wat naar dat je vroeger als kind zijnde mishandeld bent, dat is niet oké en helaas zien we vaak dat dit op latere leeftijd nog veel gevolgen heeft. Ik ben blij te horen dat de huisarts je doorgestuurd heeft naar een verloskundige (wij plaatsen over het algemeen veel vaker spiralen dan huisartsen en dus meer ervaring), maar ook dat de verloskundige geen spiraal geplaatst heeft. Dat begrijp ik wel.

Om je vragen te beantwoorden: verloskundigen kunnen zelf spiralen regelen/voorschrijven, maar ik denk dat de verloskundige ervan uit ging dat de huisarts deze voor je geregeld heeft en je die dus mee zou nemen. Dat is blijkbaar niet gebeurd. Wij regelen de spiralen voor onze cliënten een centrale apotheek en die worden ook naar de praktijk gestuurd. Bij ons hoef je dus je spiraal niet zelf mee te nemen, maar hij moet natuurlijk wel geregeld worden.
Je geeft aan aanvullend verzekerd te zijn; zover ik op internet kan zien, valt vergoeding van een spiraal onder deze verzekering, maar mogelijk moet je een eigen bijdrage betalen. Of en hoeveel dat is, kun je het beste bij VGZ navragen, maar ik vermoed dat je niets hoeft te betalen en de spiraal dus volledig vergoed krijgt.
Als je volgend jaar een spiraal wil laten plaatsen moet je kijken of je een aanvullende verzekering hebt die anticonceptie vanaf 21 jaar vergoed. Je huidige verzekering dekt het volgend jaar ook.

Plaatsing van een spiraal door een huisarts of verloskundige valt onder de basiszorg en gaat niet ten koste van je eigen risico. Als je naar een gynaecoloog gaat, met of zonder roesje, wordt dat wel onder je eigen risico gerekend. Als je die niet vrijwillig hebt verhoogd, is dat maximaal €385 per jaar. Grote kans dat je een plaatsing door de gynaecoloog dus zelf moet betalen, en ik verwacht een bedrag van €300-€350. Een tweede ‘probleem’ is vaak dat de wachttijd in het ziekenhuis vrij lang is. In mijn regio hoorde ik recent nog 5 maanden (voor spiraalplaatsing door de gynaecoloog).

Voor Temazepam geldt een eigen bijdrage meestal, die is laag, maar je hebt ook te maken met apotheekkosten en afhandelingskosten. €15-€20 zou het zomaar kunnen kosten.

Heb je aanvullende vragen, stuur me gerust een PB.

Dankjewel :)
Ik heb een afspraak kunnen maken bij de HA voor volgende week om dit met haar te bespreken. Ik denk dat de Temazepam de meest waarschijnlijke optie is in dat geval.

Bedankt voor alle hulp iedereen. Alles is wat duidelijker. Ik ben er ook niet meer over in paniek modus. Dat was ik eerder vandaag wel (logisch ook als ik de dag met veel angst moet starten natuurlijk).

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:58

Ik wil even een update geven over mijn koperspiraal.

Hij zit nu 4 weken, ik heb er helemaal geen last van. Ja soms na de seks krijg ik wat krampen :') maar tijdens merk ik er niks van.

Ze zeggen dat je een pijnlijkere menstruatie krijgt die ook langer duurt. Nu ben ik gisteren weer ongesteld geworden en ik voel niks meer dan anders (wat dus al praktisch niks is), of het langer duurt kan ik nog niet zeggen.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:14

Janine1990 schreef:
Ik wil even een update geven over mijn koperspiraal.

Hij zit nu 4 weken, ik heb er helemaal geen last van. Ja soms na de seks krijg ik wat krampen :') maar tijdens merk ik er niks van.

Ze zeggen dat je een pijnlijkere menstruatie krijgt die ook langer duurt. Nu ben ik gisteren weer ongesteld geworden en ik voel niks meer dan anders (wat dus al praktisch niks is), of het langer duurt kan ik nog niet zeggen.


Hier zit ie al 6 jaar en er is bij mij niks veranderd qua menstruatie.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:05

Nyaleti schreef:
Heeft iemand tips of ervaringen voor mij?

Ik heb begin dit jaar de Implanon eruit laten halen, bleef onregelmatig na 1,5 jaar. Nu anticonceptie vrij maar vind dat absoluut geen prettig idee mbt tussen de lakens.

Ik ben op m'n 15e ofzo met de pil begonnen (nu 26) en al vrij snel had ik de 3-fase pil omdat ik doorbraak bloedingen bleef hebben (tenminste, zoals ik het me herinner was dat de reden). Best zwaar kwa hormonen en kwa trombose risico dus die willen we niet meer.
Uiteindelijk heb ik even zonder gezeten, een spiraal geprobeerd, weer een periode zonder en toen dus de Implanon die er nu ook uit is.
Ik kan niet zeggen dat ik verschil merk kwa libido, moodswings oid.
Ik zou nu dus graag weer aan de pil willen beginnen maar de 3-fase pil is geen optie. Heeft iemand ervaring met het nogmaals proberen op een lichte pil? In principe dus 10 jaar later. Is de pil veilig als je doorbraakbloedingen hebt? Iemand verstand waarom die doorbraken er telkens zijn? Ik heb geen heftige flow, op de 1 dag na. Implanon, alle soorten Spiraal en 3-fase pil vallen dus af.


Hoi Nyaleti,

Ik zie dat niemand gereageerd heeft. Heb helaas geen ervaringen zoals jij die nu hebt. Heb wel een jaar lang lichtelijk gebloed toen ik aan de prikpil begon (zelfde hormoon als de implanon geloof ik). Toen ik op het punt stond dat ik er klaar mee was hield het op. Inmiddels ben ik om verschillende redenen overgestapt op de minipil (ook zelfde hormoon) na een half jaartje zonder anticonceptie. Toen heb ik die bloedingen niet gehad, maar mijn cyclus was ook nog niet op gang gekomen.

Volgens mij woon jij niet in nederland maar heb jij wel gynaecologisch onderzoek gehad? Misschien is er iets fysiologisch wat de bloedingen kan verklaren?

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 03:00

Nyaleti, er bestaat een ‘minipil’, dat is een pil met één hormoon (de meeste pillen hebben er twee). In principe werkt ie goed, mits je deze elke dag rond hetzelfde tijdstip inneemt (geldt voor elke pil, maar nog iets meer voor deze monopil). Deze pil slik je ook alle dagen en je hebt dus geen stopweek. Hierdoor (en doordat er maar 1 ipv 2 hormonen in zitten) krijg je wat onregelmatig bloedverlies. Daarmee wordt de pil niet onveiliger. Het tromboserisico is laag, maar niet 0.

Die doorbraakbloedingen kunnen optreden als je te veel of te weinig progesteron binnenkrijgt, bij het langer doorslikken van de pil of bijvoorbeeld bij medicatiegebruik die interactie heeft met de pil of die ook hormonen bevat.

Je bent vrij kort over het feit dat een spiraal geen optie is, maar het is niet duidelijk voor mij waarom niet. En welk spiraal (of spiralen) heb je toen gehad?

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:47

Laura_1986 schreef:
Nyaleti, er bestaat een ‘minipil’, dat is een pil met één hormoon (de meeste pillen hebben er twee). In principe werkt ie goed, mits je deze elke dag rond hetzelfde tijdstip inneemt (geldt voor elke pil, maar nog iets meer voor deze monopil). Deze pil slik je ook alle dagen en je hebt dus geen stopweek. Hierdoor (en doordat er maar 1 ipv 2 hormonen in zitten) krijg je wat onregelmatig bloedverlies. Daarmee wordt de pil niet onveiliger. Het tromboserisico is laag, maar niet 0.

Die doorbraakbloedingen kunnen optreden als je te veel of te weinig progesteron binnenkrijgt, bij het langer doorslikken van de pil of bijvoorbeeld bij medicatiegebruik die interactie heeft met de pil of die ook hormonen bevat.

Je bent vrij kort over het feit dat een spiraal geen optie is, maar het is niet duidelijk voor mij waarom niet. En welk spiraal (of spiralen) heb je toen gehad?


Implanon, de prikpil en minipil zijn allemaal op basis van hetzelfde hormoon toch? Daarom dacht ik dat de minipil ook geen optie zou zijn.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:34

Gaabje schreef:
Implanon, de prikpil en minipil zijn allemaal op basis van hetzelfde hormoon toch? Daarom dacht ik dat de minipil ook geen optie zou zijn.


Klopt, het valt allemaal progestageen-alleen anticonceptie. Als ze dus toch een lichte pil wil met twee soorten hormonen (dan kun je je stopweken plannen/overslaan), dan is de eerste keus levonorgestrel 150 microg/ethinylestradiol 30 microg (beter bekend als Microgynon 30). Deze pil kent het laagste verhoogde risico op trombose van de combinatiepillen die er op de markt zijn.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:20

Wat heftig LoveGlove. Ik hoop dat je snel een passende oplossing vind bij een lieve arts.

Thanks dames voor jullie reacties.
De reden ik geen spiraal meer hoef, is dat die keer dat ik het probeerde mijn lijf het niet accepteerde. Week op bed met enorme pijn en een spoedecho. Na een week eruit gehaald en nog lang last gehad. Ik zal niet in detail gaan omdat ik vrouwen niet bang wil maken of hun keuze wil beïnvloeden. Maar absoluut geen haar op m'n hoofd die nogmaals een (koper) spiraal wil proberen.

Op de 3 fase pil was mijn cyclus regelmatig en zonder doorbloedingen. Maar ik ben daar dus als 15 jarige meisje op gezet en er is verder nooit meer naar gekeken. Toen ik kwam voor een spiraal, schrok de arts echt. Ik had hier helemaal niet op gemogen omdat ik rookte (niet als 15 jarige maar in de loop van de jaren :+ ). Roken + 3 fase pil is een serieus risico op trombose.

Een prikpil viel toen af omdat ik naar het buitenland zou gaan. Maar als ik het goed heb onthouden, is die ook vrij zwaar in hormonen.

Zonder anticonceptie is m'n cyclus heel regelmatig zonder gesodemieter tussendoor. Maar dat doorbraakbloedingen door een te laag progesteron kan komen, is wel interessant. De huisarts gaat me never nooit doorsturen naar een gynaecoloog maar het is wel interessant om daar zelf eens achteraan te gaan. Behalve die spoedecho is er verder nooit wat gecheckt.

De minipil ga ik weer even opzoeken.
Er zijn ook nieuwe pillen op de markt toch? Chloey oid? Die één hormoon hebben?
Laura: je zegt met de minipil heb je doorbraakbloedingen maar geen echte stopweek. Bedoel je daarmee dat het eigenlijk een 'sluimerende' stopweek is die je niet zelf kan uitstellen? Of staat die pil er om bekend dat er vaak (on) regelmatig doorbraakbloedingen zijn?

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:32

Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met de koperspiraal, mijn lichaam heeft die zelfs binnen een week eruit gewerkt :')

Bij mij leidt de minipil overigens tot helemaal uitblijven van bloedingen maar dit is geen garantie. Je kunt ook af en toe spotting blijven houden.
Bij de prikpil heb ik af en toe het vermoeden gehad dat ik last had van de nieuwe hoeveelheid hormonen in de eerste week na toediening in de vorm van zenuwachtigheid en stressgevoelens. Dat heb ik bij de minipil nog niet zo waargenomen.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:54

Ieh nog erger :=
Eruit halen was zo gepiept (behalve mijn paniekaanval omdat ik zo bang was voor opnieuw dezelde pijn :+ ).

Prikpil zou mijn voorkeur ook echt niet hebben. Je krijgt dan toch elke 3 maanden in eens een bonk hormonen, neh.
Oh dat is wel chill van de minipil. Maargoed, mijn lijf kennende kun je er donder op zeggen dat ik dus gewoon 3 weken spotting heb en dan 1 week niks ofzo. Grr.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:45

@Nyaleti: hier op dit moment ook geen hormonale anticonceptie. Ik twijfel over een spiraal, want daar hoor ik heel wisselende verhalen over. Ik vind alleen condoom ook eng, maar aan de andere kant ben ik al 39 dus probeer ik niet al te dramatisch over zwangerschapskansen te doen.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:24

Nyaleti schreef:
Ieh nog erger :=
Eruit halen was zo gepiept (behalve mijn paniekaanval omdat ik zo bang was voor opnieuw dezelde pijn :+ ).

Prikpil zou mijn voorkeur ook echt niet hebben. Je krijgt dan toch elke 3 maanden in eens een bonk hormonen, neh.
Oh dat is wel chill van de minipil. Maargoed, mijn lijf kennende kun je er donder op zeggen dat ik dus gewoon 3 weken spotting heb en dan 1 week niks ofzo. Grr.


Ik had vrijwel alle bijwerkingen van de minipil en ben van ellende na een maand gestopt waaronder elke dag bloeden.
Dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn uiteraard.