Gezonde voeding ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48123
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 14:10

Okee , ik ben aardig aan het settelen nu. Werk gaat goed , paardje verhuist naar fijn plekje , ikzelf zit in de verhuizing en woon sinds kort in mijn eigen huisje Go jij! Go jij! en m'n eigen bedrijfje is ook aardig door de opstart-periode heen , het loopt allemaal lekker en wordt steeds georganiseerder allemaal zo. Alles vindt z'n plekje Lachen

Nu wordt het dus tijd om weer een gezonde levensstijl te krijgen want dat is er de afgelopen jaren behoorlijk bij ingeschoten vanwege druk-druk-druk met alles. Die drukte was niet voor niks want alles om je heen op orde hebben is imo. de eerste voorwaarde voor een fijn leven , en dat is nu aardig rond. Nu is het dus hoog tijd om ook echt gezond en fijn te gaan leven , dat was het doel immers de hele tijd Tong uitsteken

Nu alles behoorlijk voor elkaar begint te komen krijg ik gaandeweg meer tijd zometeen.
En wil ik dus gezonder gaan eten en meer tijd aan hobbies gaan besteden.

Die hobbies komt wel goed met dat gezonde eten en meer tijd vrij kunnen maken : dan heb je immers de zin en energie ervoor.

Maar dat gezond eten vind ik best lastig. De 1 zegt dat iets gezond is en de ander zegt juist weer dat je dat niet moet hebben om 1 of andere reden. Of de combinatie tussen bepaalde dingen werkt dan juist weer niet goed , het is zo ingewikkeld !

Neem bvb. fruit , eet ik graag hoor maar dan krijg je weer op je kop van de tandarts Tong uitsteken

Of iets zoals brood / aardappels / macaroni , is goed maar dan hoor of lees je weer dingen over koolhydraten die niet goed zijn (of juist wel ?!) , en zoveel mogelijk vetvrij eten is het ook weer niet helemaal want iets van vet heb je toch wel nodig...enz.

Dan denk je ik hou het bij een bruine boterham met kaas , zit je wel goed , is die kaas weer te vet Haha!
En minstens 5 kilo afvallen kan ook zeker geen kwaad , weeg nu 63 kg en ben 1m60 lang.
Heb gewoon echt slecht gegeten , te onregelmatig , geen ontbijt , snelle hap vanwege druk-druk-druk en ook nog een paar uur willen slapen Knipoog

Wat moet je hier nu mee ??

Ik weet gewoon niet waar te beginnen joh Lachen

Kan iemand wellicht tips geven...?

Ik eet nu sinds kort 's ochtends een schaaltje vanille vla (schijnt goed voor je darmen te zijn) met Brinta.
Maar dan stikt die Brinta weer van de caloriƫn. Maar het is wel goed voor je darmen. En eer je 100 gram Brinta hebt...

Kellogs cornflakes vind ik ook erg lekker , met of zonder van die rode of oranje vruchten.
Maar dan niet met melk ofzo , ik hou juist wel van dat knapperige dus eet ze zo met het handje uit de zak.
Vezels enzo dus dat is goed , maar dan zit er zeker weer iets van suikers in dat niet goed is...?

Of vanille vla met wat kersen uit een pot (als toetje 's avonds).

Of vanille yughurt met een appel in stukjes.
Of gewoon een bruine boterham met een plak jonge kaas.
Ik geef niet om boter op brood , dat doe ik dus ook niet , of is dat juist weer wel gezond om te doen Verward
En dan heb je volkorenbrood , maar ook bruin brood waar de naam volkoren dan weer niet in voorkomt , is dat dan minder goed... Verward

Eet graag macaroni met paprika en knakworstjes of gehakt , wat stukjes ui , wat ketchup en ketjap , en dan kaas erdoor.

Of gebakken aardappeltjes met vis (zalm / kabeljauw / tong) of iets van biefstuk / tartaartje / hamburger / kipfiletje / varkenshaas en spercieboontjes / worteltjes / broccoli / bloemkool. Gekookte aardappels eet ik vrijwel nooit , vind ze wel lekker maar dat duurde dan te lang weet je wel Bloos En dan hoor je ook weer dat aardappels niet zo goed zijn... Ik eet nu meestal gebakken Nicola's of van die diepvries schijfjes (partjes).

Bak in gewone bak en braadboter , olijfolie ook wel eens gedaan en dat bevalt ook goed , is dat dan beter ?
Het bakt wel minder lekker , zet meteen zo stevig de fik erin ipv. wat meer sudderen Tong uitsteken

Gemiddeld 1 keer per week haal ik een patatje als ik ECHT geen tijd heb , ga ik ondertussen boodschappen doen.
Dat moet ook wel kunnen vind ik dan.

Eet ook graag soep , champignonnensoep o.i.d. uit zo'n zak , of gewoon blikjes , of een pakje soeppakket waar je dan zelf water en balletjes gehakt bij doet. Doe ik er ook wat extra groentes door meteen. Maar wie weet zit er in die zakjes poeder van dat soeppakket of in de blikjes soep ook wel weer iets dat niet echt handig is , denk je dat je goed doet met je groentensoep Haha!

Ook eet ik graag een uitsmijtertje rosbief , soms kaas. Sowieso hou ik wel van een eitje.
Ook eet ik regelmatig zalm op brood , heerlijk ! Voorkeur gaat dan wel uit naar vers witbrood eronder Vingers aflikken maar bruin is ook acceptabel hoor Knipoog

Neem nu vaak een Sultana of Liga , ben van de oranje vruchten. Soms een appel of peen , vaak banaan (lekker makkelijk).
Soms vruchtjes uit blik (blik op schoot bij trek Bloos ) maar dat zal ook wel teveel suiker zijn ?

Af en toe haal ik een tros truiven of frambozen / aardbeien enzo. Ook verse groenten haal ik regelmatig.
Maar het is echt heel triest want heel vaak moet ik het uiteindelijk weggooien omdat ik er niet aan toe kom om er wat mee te doen , het schiet er dan gewoon bij in Bloos Daar moet ik mezelf echt toe gaan dwingen hoor nu ik alles een beetje op de rit krijg , dat moet gewoon een gewoonte gaan worden om te doen.

Ik lust graag een stamppotje , draadjesvlees maken , aardappels koken en dan iets van andijvie erdoor ofzo , heerlijk !!!

Ik ben wel een echte zout-eter , dat is ook niet al te best begrijp ik. Heerlijk joh dat zout overal op , zonder zout smaakt een ei / aardappel / vlees echt absoluut niet ! Groentes daar doe ik eigenlijk niks op , die vind ik gewoon puur al lekker. Maar doe dan als ik al een maaltijd maak meestal een blikje. Probeer al uit de vriezer van de AH-groentes te eten , dat zou al beter zijn denk ik , dat is bijna vers Tong uitsteken

Ik drink graag dagelijks een glaasje melk.

Cola en sinas e.d. drink ik eigenlijk nog maar zelden , kom echt nog niet aan de 5 liter in een jaar.
Een chocomelk kan ik wel soms eens trek in hebben , heb van die aanmaakpoeder staan voor in de melk en koop soms wel eens die Alpro Soja chocomel. Maar ook dat nauwelijks. Drink ook soms appelsap maar ook niet vaak. Meestal toch gewoon water of melk.

Ik merk sowieso wel dat ik me beter voel als ik gewoon goed water drink.

Sinds ik ben begonnen met wat supplementen (vitamientjes / Omega / glucosamine / Schindele mineralen) voel ik me ook wat fitter en stabieler , niet dat gevoel alsof je niet echt "aanwezig" bent zeg maar , dat het half voelt alsof je slaapt.
Ik neem aan dat dat gevoel komt doordat m'n lijf toch wat tekort komt omdat ik nu te weinig groente enzo eet.

Op zich lijkt me dat ik met bovenstaande dingen toch best iemand ben die prima gezond kan gaan eten ?
Alleen weet ik dan net niet in de details wat ik nu precies moet hebben....

Ook zou ik graag willen gaan roerbakken , lijkt me echt wat voor mij ! Maar met welk spul kun je dat nu weer het beste doen...?
Olijfolie ofzo....?

Heel verhaal , hoop dat jullie me wat tips kunnen geven wat ik met bovenstaande voedingsmiddelen kan en wat er voor verbetering vatbaar is Lachen

EnelyaT
Berichten: 2775
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:43


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:08

das een hele lijst..

Roerbakken is heel makkelijk. Kan bijna met alles, je hebt bijv. speciale zakjes met roerbakmix. Italiaans, thais, chinees etc. Maar je kan ook gewoon broccoli of sperziebonen met prei oid roerbakken. De eerste 2 wel even 2 minuutjes koken. Gewoon een stukje vlees erbij, gehakt, biefstuk, kip oid. Klein beetje olie. Wat aardappeltjes of rijst.. Vingers aflikken

Met sherry, ketjap en kruiden kan je er natuurlijk meer smaak aan geven.

Ik denk dat voor een deel je lichaam ook wel aangeeft wat goed voor je is en wat niet. Mijn maag gedraagt zich altijd raar naar een avondje snacken oid. Knipoog

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:03

Ik denk dat het belangrijkste is dat je varieert en alles een beetje met mate doet. Af en toe aardappels koken, soms eens bakken, dan eens rijst of pasta enz.
Genoeg groente en fruit, maar niet teveel, want dat is idd weer slecht voor je gebit. Maar zolang je van iets niet extreem veel of weinig eet valt het wel wat mee hoor. Op www.voedingscentrum.nl staat hoeveel je van welke voedingsmiddelen gemiddeld per dag binnen zou moeten krijgen, denk dat je daar wel veel info weg kunt halen. En houd het dan ook een beetje daarbij, want er staat ook zoveel onzin op internet dat je er idd wel in kunt verzuipen.

Pantykous

Berichten: 10486
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:31

Kijk bij voedertijd eens in het afval topic.
Op de eerste pagina staan 2 links naar hele nuttige topics over gezond eten. Lachen

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:44

Het enige(/ste? Scheve mond ) Wat ik kan bedenken is; Variatie!
Zo te zien doe je al aardig je best om gezond te zijn, en te veel van 1 ding is nooit goed. Ik bedoel; Vis is ook vet, maar schijnt juist weer heel gezond te zijn om 1 keer per week te eten toch?

Ik zou zeggen, volg je eigen ingeving.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Gezonde voeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:36

alles gewoon met mate en gevarieerd Tong uitsteken
aardappels, pasta etc etc brood...is allemaal gewoon gezond,
zolang je maar geen kilo's gaat eten
maar als je gewoon ontbijt met brood, of pap met brinta etc
dan is dat gewoon okay
lunchen met brood etc
is gewoon okay
tuurlijk er zitten kool hydraten in etc etc
maar die heb je toch in bepaalde hoeveelheden nodig
net zo als vet (om bep[aalde vitamines te kunnen transporteren/omzetten)

een onderhoudsvoeding voor iemand die niet aan wil komen of af wil vallen kan een vijf sneden brood zijn met beleg per dag
en warm eten met een 2 ons groenten en 100 gram vlees bij aardappels of pasta oid (ik gebruik veel verschillende granen als quinoa, bulgur etc etc ipv rijst of noodles of pasta of aardappels)
en tussendoor een twee a drie stuks fruit
ikzelf zou niet schrappen in de groente en fruit , maar wel opletten dat je niet te veel aardappels e.d. eet
dus een 100 gram +-
en dan kan ene toetje best , en een keer iets lekkers maar ongezonds tussendoor