Wat (te) weinig eten met je doet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Wat (te) weinig eten met je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:10

Ik kom aan de lopende band dames en meiden tegen op bokt die op een appel en een bakje yoghurt per dag leven.

Afgezien van de psychische zaken die hier een onderliggende factor van zijn (controle willen houden over jezelf, jezelf willen straffen, jezelf lelijk vinden, noem maar op) wil ik toch heel graag posten wat weinig eten met je doet en WAAROM het eigenlijk slecht is. Misschien dat dit voor sommige mensen een eyeopener is.

Om te beginnen; je eten zorgt voor een aantal dingen:
* Je basisstofwisseling. Je hart moet kloppen en je organen moeten in werking blijven. Dat kost ze energie. Die haal je uit voedsel, en daarvoor heb je een basisbehoefte. Dit wordt ook wel BMR genoemd. Om deze processen te laten functioneren heb je al rond de 1000-1500 kcal nodig. Precieze getal ligt aan je genen, je leeftijd, de vet/spierverdeling. Dus om helemaal NIKS te doen maar om je lijf levend te houden heb je deze calorieen nodig.

* Je activiteiten: Lopen naar de keuken, de afwas doen, naar school fietsen,huiswerk maken... daar heb je ook allemaal energie voor nodig. Om je armen op te tillen en je benen voort te bewegen heeft je lijf ook kcal nodig. Deze komen bovenop de BMR. Hoe actiever je op een dag bent, hoe meer je nodig hebt. Dit kan varieren van 300-1000kcal aan behoefte.

Dus als je puur naar de kcal kijkt om in het dagelijks leven te functioneren; om op onderhoudsniveau te blijven, zit je al op een behoefte van 1300-2500 kcal. Die zal je verbranden zonder aan te komen. Voor een precieze berekening voor jou kan je trouwens kijken op http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm .

Naast kcal bevat eten veel nuttige stoffen.
Eiwitten: Geven energie en bouwen je spieren op. Spieren verbruiken vet en houden je lijf goed strak. Voedingscentrum raadt 15-20% van je kcal uit eiwit te laten bestaan.
Tekort aan eiwitten geeft slapheidsgevoel, verminderde weerstand en afbraak van spieren.
Vetten: Gezonde vetten zijn noodzakelijk om de vetoplosbare vitaminen te kunnen opnemen, dit zijn vitamine A, D, E en K. Vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, geven energie en zijn weerstandverhogend. Ze zijn nodig bij de aanmaak van vitamine D. Dit is o.a. van belang bij botontkalking en MS. Voedingscentrum raadt aan 20-40%.
Tekort aan vetten geeft gebrek aan opname van bovengenoemde vitamines.
Koolhydraten: Geven energie. Snelle koolhydraten direct, langzame koolhydraten over een langere periode. Ze vervoeren ook eiwitten naar je spieren en zijn een energiebron voor de hersenen. Voedingscentrum zegt koolhydraten minstens 40% van kcal.
Tekort aan koolhydraten zorgt voor lusteloosheid en afbraak van je spierweefsel, ook concentratieverlies.
Vezels: Houden je darmen aan de gang. Te weinig vezels zorgen voor verstopping.

Dat zijn de energieleveraars en globaal hun functies.
Daarnaast bevat eten vitaminen en mineralen die het lichaam niet zelf kan maken. Functies van vitaminen zijn bijvoorbeeld B12: aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine A; opbouw van de huid en functioneren van de ogen. Functies van mineralen bijvoorbeeld jodium: werking van de schildklier.
Bij een gezonde gevarieerde voeding krijg je op een dag genoeg vitamines en mineralen binnen.

Krijg je dus niet voldoende kcal en voedingstoffen en vitaminen en mineralen binnen, dan kan je lichaam niet goed functioneren. Prima denk je dan, maar ik val wel af en dat is alles wat nodig is!!! Nee, fout. Krijg je te weinig binnen, zal je lijf daar zo min mogelijk van gaan verbruiken. Je lijf is ongelooflijk slim; stel je komt terecht in een woestijn waar niks te eten is. Dan past je lijf zich na een paar dagen aan: de energie die het normaal zou verbruiken wordt teruggeschroefd naar zo min mogelijk; alleen voor de levensbehoefte. De rest wordt opgeslagen. Je houdt bijvoorbeeld eerst op met menstrueren en zo gaat je lijf met zo min mogelijk energie zo efficient mogelijk proberen te werken. En om jou langer in leven te houden betekent dat dat alles wat je vanaf een bepaald moment eet, opgeslagen gaat worden als vet zodat je lijf reserves heeft voor de schrale periodes! Dus weinig eten = minder verbranden = meer reserveopslag. Juist het tegenovergestelde van wat je wil! Natuurlijk, als je helemaal niks meer eet houdt het op en uiteindelijk wordt je eng mager. Maar voor de gemiddelde mens betekent te weinig eten dat je nooit meer een koekje kan eten zonder dat er een kilo bij zit.

Beter is, om ervoor te zorgen dat je stofwisseling juist ZO snel wordt, dat alles wat je wel eet meteen verbrand! Het tegenovergestelde van het reservestand-effect. Op die manier is een keer uit de band springen op een verjaardag geen probleem; en mooier nog: je valt er blijvend mee af. Hoe veel dames met enorm overgewicht eten niet één appel per dag? Ze vallen niet meer af van te weinig eten omdat ze hun verbranding om zeep hebben geholpen. Van crashdieeten krijg je namelijk ook nog eens een negatief effect op je spieren. Als je spieren verliest, is datmisscien leuk op de weegschaal om te zien, maar op lange termijn heb je er zwaar nadeel van. Spieren verbruiken namelijk veel energie. Dus als je spieren verliest verlies je ook energiebehoefte. Hetzelfde als wat je eerst at wordt nu minder efficient verbruikt. Dat is het jojo-effect.

Dus om af te vallen, moet je niet weinig eten want dat:
* vertraagt je stofwisseling
* zorgt voor spierverlies
* vermindert je weerstand en belemmert functionele dingen van je lijf die helpen bij afslanken
(schildklier, etc)
* Een lage stofwisseling zorgt voor snellere opslag van hetgeen je wel eet
* Weinig spier zorgt voor minder energieverbuik dus kan je minder eten

Nu denk je 'oliebol, ik eet al maanden te weinig - nu kan ik sowiezo minder eten en heb ik vast geen spier meer! Dus eet ik maar niet meer - Laura kan mijn rug op!' Fout. Je kan je eigen stofwisseling versnellen. Daar heb ik ook een heel topic over geschreven die ik straks even op zal zoeken. In korte lijnen komt het er op neer dat je GEZONDE voeding moet nemen, kleine porties extra moet gaan eten tot 6x per dag; veel eiwitten (kip, ei, tonijn bv) en groenten en meer bewegen - dat versnelt je stofwisseling. En spieren kan je weer opbouwen door krachttraining en meer eiwitten eten.

Ik hoop echt dat er ook maar één bokker iets heeft aan deze informatie. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden en het heeft een hele tijd geduurd voordat ik de juiste weg heb gevonden en toen baalde ik van mezelf dat ik daar niet eerder achter was. Het is heerlijk om slank te zijn, maar het is nog lekkerder om gezond en slank te zijn met een stralende huid, een fit gevoel en plezier in je eten!!

Extra informatie over voeding en wat welke vitamines en mineralen doen en wat tekorten veroorzaken kan je vinden op www.voedingscentrum.nl

lesilla

Re: Wat (te) weinig eten met je doet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:13

Laura goed initiatief, door ziekte heb ik maandelang heel weinig kunnen eten. Met name men metabolisme is helemaal kapot. Ik kom bij het kleinste wat ik ook eet aan.
Dus fabeltjes niet eten vermageren, ja voor eventjes....

Laura kan je het ander topic, even opzoeken OK dan!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:15

Dit moet haast wel een eye-opener zijn voor sommige meiden zou je zeggen!
Goede gedachte om dit topic te openen.

Edit
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 28-01-07 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:20

Ik vind het erg goed van je dat je dit op Bokt post, alleen ben ik bang dat het weinig mensen (meiden) echt de ogen zal openen...

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:22

Bedankt Laura, dit is denk ik precies wat ik nodig had.. Het afvallen lukte mij ook niet door weinig tot niets te eten, maar zodra je dan weer in je oude eetpatroon valt vliegt alles er wel weer aan.. Ik ga hier zeker iets mee doen, denk dat ik zo maar eens een eitje ga bakken voor lunch Vork Echt, ik vind het verschrikkelijk goed van je dat je dit plaatst, ik hoop dat meer mensen er iets aan hebben!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:23

Mooi verwoord Lachen
Vraagje hè Lachen Ik heb ooit volgens mij bij biologie geleerd, dat als je bijvoorbeeld héél erg veel zwaar en hard sport, je op een gegeven moment erg weinig meer verbrand, hoe zat dat ook al weer?
Voorbeeldje van hoe ik het bedoel:
1 uur fietsen, snelheid: 5 km p/u je verbrand calorien
1 uur fietsen 10 km p/u je verbrand meer calorien
1 uur fietsen 40 km p/u je lichaam gebruikt de 'verkeerde' vooraad en je valt niet af/verbrand geen calorien.
Weet jij hier iets van? Ben vergeten hoe het zit Haha!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:25

Vind dit een heel goed topic Ja Maar denk ook dat de mensen die echt aan annorexia lijden meer gebaat zijn met psychische hulp om alles weer op orde te krijgen. Toch denk ik dat dit idd een mooie eye-opener is Ja

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:27

Ik snap het wel, en weet het heel goed, maar ik kan en mag (van mezelf) er zo weinig aan doen.
Edit: vind het mooi geschreven! en super dat je het hier post
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 28-01-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:27

Mooi stuk Laura, super!!

Jammer dat er zo weinig bekend is wat eten nu eigenlijk doet dan alleen maar dik maken voor diegenen onder ons die geobsedeerd zijn met eten en lijnen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:28

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:31

Goed initiatief, Laura, prima verhaal! OK dan!

Ter aanvulling:

Citaat:
veel eiwitten (kip, ei, tonijn bv)

Dit zijn allemaal dierlijke eiwitten (je was zuivel nog vergeten).

Hoogwaardige plantaardige eiwitten vind je in peulvruchten,
noten en zaden en in soja-producten.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:32

Goed initiatief! Ik hoop dat meiden zijn die iets met deze informatie gaan doen Ja

Ik ben erg benieuwd naar dat andere topic wat je geschreven hebt! Heb nu ineens een kantoorbaan en heb dus wat moeite om op gewicht te blijven...

Edit: je hebt ze al geplaatst Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:35

Is er eigelijk iets om koolhydraten te vervangen?
Als voedingsstof

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:36

goed dat je dit topic opent, misscienpent het hun ogen OK dan!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:37

Citaat:
Ik vind het erg goed van je dat je dit op Bokt post, alleen ben ik bang dat het weinig mensen (meiden) echt de ogen zal openen...

Ben ik ook bang voor.

Maargoed... als het niet goedschiks kan... dan maar kwaadschiks...

Ze zijn gewaarschuwd en zal ze hun lichaam naar de filestijnen willen helpen moeten ze vooral de waarschuwingen negeren.

Deze dingen en waarschuwingen zijn bloedserieus.
Je lichaam is minstends voor jaren ontwricht, uit balance, letterlijk verkl**t, en als je geluk hebt is het alleen voor jaren en niet voor heel je leven.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:40

Om een eetprobleem te verhelpen is eerst psychische hulp nodig en dan kan het eetpatroon aangepast worden Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:42

Jessbub: hoezo niet? Probeer dan eens uit te leggen wat daar je motivatie achter is.
Nog een extra toevoeging trouwens; als je 13 jaar bent betekent dat dat je nog zwaar in de groei bent. Helemaal dan is het gevaarlijk om weinig te eten, want waar een volwassen mens het nodig heeft om zijn lijf op te laten functioneren, heb jij het ook nog nodig om van te groeien. Je bottenstelsen versterken, je borstgroei, groeien in de lengte, noem maar op. Dat vreet ook energie. En als je op zulke cruciale leeftijden je lijf stoffen ontzegd, kan dat lange termijn gevolgen hebben waar je niet blij van wordt!

@ Botervlieg, klopt helemaal Lachen

@Liedje: Wat jij bedoelt is verbranding vet/koolhydraten. Hoge inspanning zou alleen koolhydraatverbrandend zijn, lage inspanning vetverbrandend. Is een veelgehoorde misvatting in de sportwereld. Het ligt er aan hoe je het bekijkt. Stel je hebt 10 koolhydraten en 5 vetten binnen, even versimpeling Knipoog ) kan je 10 minuten keihard fietsen waarmee je de 10 koolhydraten verbrand. Wat ga je dan verbranden ná dat fietsen? Juist, vetten. Je kan ook 30 minuten langzaam fietsen waarmee je 5 vetten verbrand. Dan houd je 10 koolhydraten over die je de rest van de dag verbruikt. Om het even, alleen is het eerste efficienter Knipoog
Uiteindelijk komt het allemaal uit op: waar verbrand je totaal het meeste mee. Houd jij maar 5minuten keihard fietsen vol waarmee je 100kcal verbrand, of kan je op een iets lager tempo een uur fietsen waarmee je 500 kcal verbrand... dan maakt vet/kh niet zoveel uit.

@ katiavl: Hoe bedoel je? En waarom? Als energieleverancier zijn koolhydraten te vervangen ja. 1 kh = 4kcal. 1 eiwit = 4kcal.1 vet = 9 kcal. Dus in energie kan je een koolhydraat wel vervangen. Maar je hebt ze wel nodig als transporteur van eiwitten bijvoorbeeld, dat kunnen eiwitten en vetten niet. Bovendien werken eiwitten en vetten op een wat andere manier als energieleverancier. Als ik krachttraining doe kan ik bijvoorbeeld veel zwaarder trainen na een flink bord pasta dan na een maaltijd met dezelfde kcal maar zonder koolhydraten.

@ Liedje: Ik denk dat een hoop meiden zelf nog in staat zijn hun beginnend eetproblemen aan te pakken als het voortkomt uit onvrede met je lijf of onwetendheid over hoe je goed afvalt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:43

Goede post Laura Lachen
Ik vraag me wel af: als je al uit balans bent, hoe krijg je je stofwisseling weer op de rit? (heb ik dus last van)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:45

ik vind dit zeer interessant en ga het straks eens allemaal nauwkeuriger lezen.
Maar of het gaat helpen voor diegene met een eetprobleem dat weet ik zometeen nog niet Lachen
maar toch een goed initiatief!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 12:49

@Urielle, kijk even in de link De gezonde regels voor afvallen en slank blijven die ik boven gepost heb. Daar staan 5 'regels' voor terug op peil brengen van je stofwisseling. Beste tips zijn langzaamaan meer eten totdat je op 6x per dag zit (maaltijdjes; dus een kh, eiwit en vetbron, niet één appel Knipoog ) Gezonde producten nemen zoals groente, fruit, volkorenbrood, kip, ei, noten, etc. De dag beginnen met de grootste maaltijd: ontbijt. Daarmee geef je je stofwisseling een kickstart en dat verbrand je nog over de hele dag, en meer bewegen. Liefst wat krachttraining daarbij.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:50

Je balans krijg je op de rit door een vast ritme - en lang volhouden. Ik ben inmiddels drie jaar geleden serieus (en onder begeleiding) afgevallen, en alle balans in mijn lijf was overhoop. Dat wordt nu langzaamaan weer beter. Maar leuk is anders...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:52

Hulp van een mesoloog kan ook heel erg helpen.

Er is nog veel meer aan de hand dan alleen de stofwisseling op zijn kop na al dit.
Soms kom je er echt niet met goed eten en een goed ritme etc, daarvoor is er te veel schade aangericht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:54

Wat is een mesoloog precies?
Oef, ik moet heel eerlijk zeggen dat de wetenschap dat ik misschien 3 jaar lang helemaal kolossaal ga worden wel heel moeilijk is. Ik moet er ooit aan beginnen natuurlijk maar ik vind het heel moeilijk want ik weet dat ik eerst weer dikker moet worde ndan Scheve mond

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:59

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:00

Dat is niet 3 jaar aankomen he Haha!
Maar ook de balans in je hormonen, je hoofd en je weerstand.

Controle (in mijn geval gewoon bij een diëtiste) hielp heel goed: als het dan een keer anders was dan ik verwachtte kon zij dat heel goed uitleggen. En de aanhouder wint: uiteindelijk toch (blijvend) 30 kilo kwijt...