Ouders laten kind niet meer groeien

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 12:10

Tot mijn verbazing kwam ik dit krantenartikel tegen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5628 ... html?p=1,2

Ik weet eigelijk niet goed wat ik hier van moet denken.
Ingrijpen om je kind handelbaar te houden!! Moet dan even denken aan een dier wat niet goed is afgericht. Maar lees je verder, dan lees je dat het gaat om een ernstig gehadciapt meisje. Zou het niet eerlijker zijn om dit kind euthanaseren.Al is dat natuurlijk ook een heftige keuze. Vind dat best moeilijk. Wat vinden jullie
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 04-01-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper


Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 12:12

ho ik deed even iets niet goed

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:15

Dat dat mogelijk is zeg

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:16

De link doet het niet? Scheve mond

Edit: mijn verbinding was gewoon langzaam Clown

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:19

ik kan het aan de ene kant wel begrijpen. ze kijken vooruit aan
hoe de toekomst er voor hun uit zal zien. als hun dochter er
weinig van mee maakt, vind ik dat nog niet eens zo'n gek idee.
op deze manier zal ze wel lekker thuis kunnen blijven wonen en
zal het niet gauw lichamelijk te zwaar worden voor de ouders.
aan de andere kant denk ik dat de ouders doen omdat het
anders psychisch wel eens heel zwaar zou worden. als je een
volwassen vrouw ziet liggen die nog kind is, is dat voor sommige
ouders toch moeilijker te verkroppen. zelf kan ik me hier totaal
niet mee vinden. ik heb een zusje met geestelijke achterstand,
dus ik weet hoe dat is.

voor het kind daarin tegen, je weet niet tot in hoeverre zij dit
mee maakt. ik denk dat wanneer ze het totaal niet merkt, het
niet zo'n ramp is. is zei zich echter bewust van het feit dat
andere kinderen om zich heen wel veranderen, vind ik het een
beetje gemeen!

edit: wat een lang verhaal is het weer geworden Bloos
ook vind ik dat de mensen weer zinning commentaar hebben tot nu toe!

ik zie nu dat het lijkt alsof ik het nu over de euthenasie heb,
maar ik had het eigenlijk alleen over het stoppen van de groei.
dat ze het kindje zouden willen doden voor haar handicap,
vind ik véél en véél te ver gaan!
Laatst bijgewerkt door Sammyy op 04-01-07 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28218
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:20

Dat is echt weer Amerika...
''oh my god!!!"

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:21

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het echt onwijs te ver gaan om te zeggen dat het misschien beter is om het kind te euthaniseren. Ik ben niet tegen euthenasie, verre van zelfs, maar omdat het een ernstig gehandicapt kind is.......

Ik heb zelf gewerkt op een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking (zoals dat nu zo mooi wordt genoemd) en ook daar zie je mensen met ernstige handicaps, maar ook die mensen zijn in staat om gelukkig te zijn binnen hun handicap.
Voor een buitenstaander is het altijd makkelijk om een oordeel te hebben, maar zolang we de werkelijke situatie niet kennen kan je daar niet over oordelen. Tuurlijk doe ik dat zelf ook wel, maar ik heb al genoeg situaties in mijn naaste omgeving gezien waarbij als het kind geboren is, de knop 360 graden omgaat en de mensen onvoorwaardelijk van dat kind houden, handicap of niet. Zolang er, in mijn optiek, geen sprake is van ernstig pijn lijden dan kan een zwaar gehandicapt kind best een goed leven lijden, alleen is het een ander leven dan wij kennen......

Uit het stukje kan je niet halen dat om wat voor handicap het gaat, dus alsjeblieft, wees voortaan iets voorzichtiger met die uitspraken!!!!

'Er zijn geen paarden die op een ezel rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden.'

Anoniem

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:23

Ben het eens met Daf, je weet nooit hoe je zal reageren in zo'n situatie, ik heb het hele artikel doorgelezen, en wat ge-googeld, maar ik kan enerzijds best begrijpen waarom de ouders het beweegt om haar hormonen tegen te houden. Als dit waanzin was, zouden ziekenhuizen dit nooit goedkeuren!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 12:26

Het is niet zo dat gehadicapten of zoals daf dat zo mooi zei: mensen met een beperking, niet ziet als mensen zonder een waardig bestaan.
Het ging mij erom, dat deze ouders er zo aan zitten te sleutelen. Of dat wel mens waardig is. Vandaar dat ik vond/vind wat is nu beter, euthanasie of dat sleutelen aan het kind.
Maar zolang je er niet voor staat, kan je het ook maar moeilijk voorstellen wat jij in die situatie zal doen

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:28

Ik denk juist dat het een heel wijs besluit is van die ouders. Ondanks de handicap zou dat kind toch 'hormonen' hebben, wat kan resulteren in zeer frustrerende situaties (voor het kind zelf).

Euthaniseren vind ik te ver gaan.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:29

ShannaY schreef:
Als dit waanzin was, zouden ziekenhuizen dit nooit goedkeuren!

Dat zou ik niet te stellig zeggen.

Ik ben wel benieuwd of dit soort ingrepen vaker worden gedaan. Nu komt er één geval in het nieuws, maar het zal toch wel vaker gebeuren?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MopY
Berichten: 117
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:32

Mm haar ouders hebben ergens wel gelijk, een volwassen vrouw die het geestelijk niveau van een baby heeft, is moeilijker te verzorgen dan een kind. Maar om daar deze maatregelen voor te nemen, klinkt een soort van luguber Ziek je bepaalt tog over iemands leven!

Maarja die 'vrouw' merkt er zelf niks van neem ik aan, en dit scheelt een hoop zorgen voor haar ouders.
Ik zou er verder niet mee zitten, het is tenslotten ook ethisch goedgekeurd in het ziekenhuis..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:34

poeh.. heftig artikel zeg. aan de ene kant te begrijpen,maar aan de andere kant..
om je eigen dochter zoveel hormonen toe te dienen, operaties etc te geven alleen voor hun eigen benefit? mmm weet niet wat ik ervan moet vinden iegenlijk

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

VLC
Berichten: 1566
Geregistreerd: 17-04-05

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:51

En onder dit artikel komt bij mij de advertentie: Borstvergroting ?

M1 + 1

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 13:14

lizzy2 schreef:
En onder dit artikel komt bij mij de advertentie: Borstvergroting ?


bij mij niet hoor, er komen vele reacties mensen die op het artikel reageren

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Anoniem

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:36

Esmeralda schreef:
Het is niet zo dat gehadicapten of zoals daf dat zo mooi zei: mensen met een beperking, niet ziet als mensen zonder een waardig bestaan.
Het ging mij erom, dat deze ouders er zo aan zitten te sleutelen. Of dat wel mens waardig is. Vandaar dat ik vond/vind wat is nu beter, euthanasie of dat sleutelen aan het kind.
Maar zolang je er niet voor staat, kan je het ook maar moeilijk voorstellen wat jij in die situatie zal doen


Euthanasie is niet menswaardig op het moment dat je daarvoor kiest, als het kind al ter wereld is!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 14:20

ShannaY schreef:

Euthanasie is niet menswaardig op het moment dat je daarvoor kiest, als het kind al ter wereld is!


daar zullen de meningen over verdeelt blijven denk ik zo.
opzich ben ik zeker voor euthanasie, zeker wanneer ook de persoon daar zelf voor kiest. Maar goed daar is al een topic over Haha!

Waar mij het gewoon om ging, is het feit, wat is mens waardiger.
Al dat gesleutel aan het kind, hormonen toevoegen, ect ect ect.
Het kind word dusdaning "verbouwt" om het bij de ouders te houden. Zodat de ouders
het kunnen behappen zal ik maar zeggen. Opzich prachtig, dat die mogelijkheden er zijn hoor.
Maar is het eerlijk, dat vraag ik me af.
En als ouders hou je gewoon van je kind, ongeacht hoe of wat. En wil je gewoon het beste.
**Maar goed zolang je er zelf niet voor staat, kan je makelijk oordelen, denk ik zo.**
Ik zeg ook niet dat ik slecht vind, vind het gewoon iets waar je over na moet denken en niet zomaar iets hier neer moet kwakken, en zeggen ik vind het stom, of ik vind het goed. Probeer je mening te onderbouwen. Is denk ik best een lastig onderwerp. Hoe langer ik hier over na denk, hoe lastiger ik het ga vinden.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:47

Het is vrij humaan om een kind dat nauwelijks weet van leven heeft, een soort van grote baby te willen houden, zodat je geen menstruaie perikelen krijgt enzo.
Het kind heeft er geen last van en de ouders zijn minder belast en kunnen dus beter voor het kind zorgen.

Het heeft wel iets van "alles naar de hand zetten", maar in zo´n situatie kan ik daar wel inkomen.

Het andere uiterste: hier is zo´n kind gewoon gestorven aan de hongerdood, nog niet zo lang geleden. Ouders gaven het gewoon te weinig en uiteindelijk helemaal geen eten meer en het werd ook niet genoeg verschoond en gewassen(ze zijn verwoordeeld wegens verwaarlozing)
Gaat dus ook om een klein kind met hersenbeschadiging dat zelf niets kon.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:59

Ik kan me er iets bij voorstellen dat je als ouder zijnde voor zoiets dergelijks kiest. Ik vind het feit dat de keuze er is eigenlijk veel zorgwekkender dan het feit dat die mensen deze (voor hun juiste) keuze hebben gemaakt. Ik ben niet zo'n voorstander van alles maar aanpassen zoals het jou op dat moment uitkomt, maar dat is gewoon persoonlijk.

Euthanasie ben ik op zich niet tegen, maar in dit geval vind ik het wel erg cru om zoiets te beslissen, je kan namelijk nooit weten wat er in zo'n kind omgaat dus kun je ook niet goed beoordelen of haar leven zo de moeite waard is (of dat het de moeite waard is om te beëindigen). Dus voor zover ik het van hieruit kan beoordelen lijkt dit me een keuze die op zich nog best redelijk is, zo houden de ouders de mogelijkheid om zelf voor hun kind te zorgen en voorkomen ze inderdaad nare toestanden (zoals al eerder genoemd). Wat ik trouwens nog wel even kwijt wil is dat ik het commentaar op de website zelf echt te walgelijk voor woorden vind (daar staan dingen als "ze hadden dat kind moeten laten aborteren i.p.v. op de wereld zetten" even kort gezegd ). Ik was ook een beetje in de war, ik dacht dat er ook een aantal van dat soort opmerkingen in dit topic stonden, dus ik had jullie bijna afgebrand voor iets wat jullie (goddank, jullie denken tenminste nog na) niet gezegd hebben! haha, ben ook maar blond zullen we maar zeggen :S!

Ik denk dat de hele situatie eigenlijk al als mensonterend beschouwd kan worden, ik denk dat je op deze manier juist voorkomt dat het erger wordt.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-07 16:01

ja van die website word je idd niet vrolijk van. Verdrietig Maar je bent gewoon geneigt dingen maar half te lezen en direct je mening te gillen ect. Doet iedereen bijna, en dan ga je het nog eens lezen en dan word vaak een verhaal heel anders, vind ik teminste.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:29

Ik vind het ook niet zo gek dat de ouders hiervoor gekozen hebben.
Zo blijft het voor beide "makkelijker" om zo maar te zeggen.

Ik ben ook niet tegen euthanasie. Maar om dit dan nu nog bij dit kind te doen, nee.
Dan hadden ze dit al veel eerder moeten doen.

Verder ga ik met de rest mee Lachen

:+: Ruben :+:
Cattery Cannelle Savannahs
http://www.cannellesavannahs.com/
Thuisstudie Makelaardij OG Nieuwe stijl te koop!!

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:45

Uit de tekst op te maken, begrijp ik dat het kind nauwelijks weet van leven heeft. Ik kan er wel inkomen dat de ouders hiervoor gekozen hebben. Het kind zal er weinig tot niets van merken, en het meisje zal geen menstruatie hebben wat voor haar zelf én de ouders erg lastig zal zijn als ze dat wél zou hebben, lijkt mij!
Ik heb zelf een tijd met zulke kinderen gewerkt, en dat is niet makkelijk hoor het vreet echt aan je. Een dat ze haar kleiner houden vind ik ook geen raar besluit, zulke kinderen kennen hun eigen krachten niet en zijn soms (soms zeg ik) echt niet handelbaar hoor. Waarom zouden ze het niet doen? Zowel voor kind én ouders is het een stuk makkelijker en draagzamer.

Euthanasie in zo'n geval zou ik niet kunnen, had het dan gedaan toen het kind nog niet was geboren. Dan kan ik er nog wel inkomen dat je echt een zwaar geestelijk en lichamelijk kind niet op de wereld zet.

In mijn naaste omgeving ken ik zo'n jongen, het is simpelweg niets.. Dit zeg ik echt niet om banketstaaf te doen o.i.d. maar het is gewoon zo. Hij is doof hij is blind, zit in een rolstoel kan niet lopen hij kan écht niets. Hij zit in een nogal rare positie in z'n rolstoel en het kwijl loopt hem uit de mond dat kan ie niet eens binnenhouden. Ik heb echt medelijden met zo'n kind.. hij kan niet thuis zijn hij zit in een tehuis. Het is gewoon te moeilijk voor de ouders om zo'n kind te verzorgen dat kan gewoon niet daar heb je echt een dagtaak aan. En dan denk ik wel eens, misschien was het beter voor beiden geweest als hij er niet meer zou zijn.

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:00

Miss hebben de ouders ook wel rekening gehouden met het feit, dat je ook idiote verzorgers hebt rondlopen.
Hoe vaak lees je niet dat in tehuizen, meisjes/vrouwen met geestelijke handicap worden misbruikt..

Een kindergeest in een vrouwenlichaam, voor sommige mannen (helaas) onweerstaanbaar...

Als moeder vind ik dit geen slechte oplossing..

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Anoniem

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:36

Euthaniseren is geen optie, zelfs al zouden de ouders dat willen. Dat kan ze de voogdij kosten.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik snap het wel. En de artsen staan erachter.

utopian
Berichten: 115
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Ouders laten kind niet meer groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:44

in onze familie hebben wij ook een gehandicapt met dezelfde verschijnselen als dit meisje, ze hebben haar wel gewoon laten "groeien" maar het is gewwonweg niet te doen meer o voor haar te zorgen ze is veel te zwaar en groot geworden om thuis te kunnen verzorgen, dus moet ze noodgedwongen naar een instelling hier kwijnt ze helemaal weg, maar het gaat gewoon niet meer thuis...
dus ik begrijp die beslissing maar al te goed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Corien_, GrapeshotBot, nano, Typhoon en 46 bezoekers