Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-06 21:22

Ik denk dat de titel voor zich spreekt...

Ik wil dus op mezelf gaan wonen.Thuis bij mijn moeder en der vriend (Mijn ouders zijn een jaar geleden gescheiden) is de situatie ZO ondragelijk geworden dat ik sterk overweeg zelfstandig te gaan wonen.Ik weet alleen niet goed waar moet beginnen? Ziek
Ik ben 21 en weet van mezelf dat ik prima zelfstandig kan wonen.Koken,wassen enzo zijn niet echt een probleem voor mij.
Ik zit nu heel vaak bij mijn vriend waarmee alles echt supper gaat!Maar ik vind het moeilijk om er altijd met de deur in huis te vallen ook al vinden ze het er helemaal niet erg.
Maar hoe begin je eraan? Scheve mond
Krijg je een maandloon toegewezen van de ocmw als student?En hoeveel bedraagt die dan?
Krijg je een woning/appartement toegewezen of moet je zelf een zoeken?
Krijg je het kindergeld op je eigen rekening?Moet je ook 3maand borg betalen bij de huur van een huisje?Zijn er speciale tarieven als student?enz.....
Ik zit ook met mijn hond (en geen kleintje)Het is en Duitse herder, ze kan best binnen zitten maar uiteraard vind ik een tuin(tje) fijnder voor haar.En ik weet dat er niet veel verhuurders zijn die huisdieren toelaten..
M'n paardje is geen probleem.Ik heb m'n weitje hier met een stalletje dus die staat prima, ik heb men eigen vervoer (scooter) en verdien met een vriend een aardig centje bij tijdens de weekends.
Ik hoor de vraag al komen.."Kan je niet bij je vriend gaan wonen"?
Zoals ik al zei vind ik het moeilijk met de deur in huis te vallen en er steeds te zitten anderzijds zie ik samenwonen met m'n vriend wel zitten maar ik denk niet dat hij er meteen aan toe is.
We zouden wel boven zijn ouders kunnen gaan wonen waar er een hele bovenverdieping is die wel omgebouwd moet worden maar waar een prachtig appartementje van te maken valt.
Ik probeer geregeld voorzichtig het erover te hebben met hem.Hij ziet daarboven wonen wel zitten.

Wie van jullie woont al zelfstandig en is student?En hoe bevalt het je en hoe gaat het financieel?
Is alles te betalen en met je paardje erbij?

Graag reacties...Ben zo een beetje wanhopig aan het worden hier Huilen

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:26

Misschien is het handig om erbij te vermelden dat je in Belgiƫ woont, en de regels en dingen waarop je als student aanspraak zou kunnen maken dus anders zouden kunnen zijn dan die in Nederland gelden.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:27

hebben ze in leuven geen studentenhomes?

whatever you wear, always dress to kill..
*dyslexie*

MelOdYs_Star
Berichten: 2654
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:28

Ik woon wel zelfstandig, maar ben geen studente, maar wat bedoel je precies met ''kindergeld'' ik neem aan dat je niet bedoeld kinderbijslag want dat krijgen je ouders niet meer als hun kind(eren) ouder dan 18 zijn. Meestal zijn huisdieren niet toegestaan bij verhuurders, maar ligt er maar net aan of je een kamer wilt of een apartement, want als je een apartement hebt, heb je (meestal) wel de permissie voor huisdieren. Ik denk niet dat je een maandloon krijgt dat zoveel bedraagd waar jij je huur uit kunt halen,maar je kan wel een kijken naar iets dat in jouw budget valt.

Zou jij het leuk vinden om boven de ouders van je vriend te gaan wonen? Je zegt dat hij het wel ziet zitten, en jij? En wat vinden zijn ouders daar van?

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:32

Ben je echt op zoek naar een studentenkamer met andere studenten? Of echt een eigen appartementje/studio?
Als je via een woningstichting een 'onzelfstandige studentenwoonruimte' zoekt dan is het vaak niet toegestaan om huisdieren te hebben (althans hier in Breda).
Met een appartementje/studio is het natuurlijk sowieso meestal duurder maar dan kun je huurtoeslag krijgen.
Verder weet ik niet hoe het precies in Belgie werkt maar ik denk dat je het beste naar een woningstiching kan gaan en daar je 'idee' voorleggen en vragen naar wat je mogenlijkheden zijn.

_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-06 21:59

Ja sorry..Ik ben dus van Belgiƫ.

Mijn moeder krijgt nog steeds kindergeld voor mij omdat ik nog studeer.Dit tot mijn 25ste.Ik weet dat als ik alleen zou gaan wonen dat ik dat geld al krijg.
Ik zoek echt een eigen appartementje dus geen studentenkot ofzo en ik zou toch mijn hond willen meenemen aangezien ik dan tog wat gezelschap heb en haar liever niet achterlaat.
@ MelOdYs_Star : Ik zie dat zeker zitten om daar te gaan wonen, ik kom erg goed met zijn ouders overweg, ze kennen mijn situatie ook.Ik ben er meer thuis als hier bij mijn moeder, ik heb er veel vrienden en voel me er goed.
We hebben het er nog over gehad met zijn ouders maar ik zou het voorstel om het boven te verbouwen graag een voorleggen aan hun.Uiteraard is het normaal dat ik daar ook huur betaal maar het zal zeker goedkoper uitkomen als alleen een appartementje te gaan huren.

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:02

Wat is ocmw???
Heb je een baan??
Ik weet niet hoe het in belgie zit maar hier moet je vaak een aantal jaar ingeschreven staan bij een woningstichting voor je een woning toegewezen krijgt. en dit zijn vaak nog flatjes. voor huizen met een tuintje moet je vaak nog een paar jaar langer ingeschreven staan. hier maken ze ook geen verschil of je student bent of niet. je moet je hier gewoon inschrijven en een baan/flinke studiefinaciering hebben.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:04

En wat is kindergeld?? zelfde als hier kinderbijslag??? dat zal ook geen vette hap zijn. en betwijfel of je moeder dit blijft houden als jij het huis uit gaat.
en een woningbouwvereniging zal toch wel salarisgegevens moeten hebben. eerder schrijven ze je niet eens in.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:08

Misschien kun je je ergens inschrijven via een 'huisvestingsbedrijf', zodat je aan een appartementje kunt komen? Een tuin is wel lastig, waarschijnlijk, die kans is klein.
Kindergeld, hier kinderbijslag, wordt omgezet in studiefinanciering, geld om je studie van te betalen. Lachen Daar heb jij recht op, en uitwonend is die hier in Nederland flink hoger dan als je inwonend bent. Misschien heb je ook nog recht op huurtoeslag, zoals dat hier heet. Misschien is er in Belgie ook een dergelijke regeling.

Als je een bijbaantje hebt of wat leent, of sober leeft, moet het wel te doen zijn, iets kleins huren, denk ik. Lachen

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-06 22:11

Ocmw is een soort opvang voor mensen zonder werk enzo.
Ze geven je een salaris en je krijgt van hen een woning toegewezen als je niet meer studeert.
Voor studenten weet ik het dus niet.
Kindergeld is idd hetzelfde als kinderbijslag.Als ik zelfstandig zou gaan wonen kan ik dit idd wel op mijn naam laten zetten.Anders blijft mijn moeder het behouden tot mijn 25ste.Ik heb ook een zus dus voor haar krijgt mijn moeder nog eens apart kindergeld.
Ik hoop toch ergens een oplossing te vinden..

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:11

huisvestingsbedrijf lijkt me onwaarschijnlijk in antwerpen lijkt me dan ook in leuven. Is er een drie jaar wachttijd. Studentenhome is gewoon een kamer. Afhankelijk van wat je ouders verdienen begint het bij 115 euro ofzo per maand met alles erin.

whatever you wear, always dress to kill..
*dyslexie*

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:13

Pff, in mijn stad is dat -met een beetje mazzel- een stuk minder. Al is de huur dan wel een stuk hoger...

Edit: ik woon dan wel in een Nederlandse studentenstad. Maar dat is Leuven ook, toch...?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-06 22:35

Leuven is idd een studentestad.Maar op Kot zie ik niet zitten.(Al is het dan enkel voor mijn hond).
@katiavl : als ik op kot zou gaan moet ik eigelijk nog geld vragen aan mijn moeder om mijn kot te betalen?Ik wil het echt volledig zelf doen.

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Als studente zelfstandig gaan wonen?Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:39

Moonwalker, ik kan de huur van mijn studentenkamer betalen van mijn studiefinanciering ('kindergeld'), maar er zijn er ook die dat niet halen. Dan zit daar verder nog niets bij qua eten, kleding en dergelijke. Dat betaal ik dan zelf van mijn bijbaan, maar ik weet niet hoe jij dat zou doen. Het hangt puur van je financiele situatie af. Plus je verzekering, dat is nog een grote kostenpost.
Ik ken ook mensen die iets bijlenen. (Zou mijn voorkeur dan wel niet zijn.)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, GoogleAdsense, Iloveiswan, Pieneappel, Shetje14 en 36 bezoekers