chronische moeheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 23:49

(heb al gezocht op bokt, maar ik kon alleen oudere topics vinden)

2 en een half jaar geleden was bij mij pfeiffer vastgesteld. Hier kwam ik pas achter toen ik de ergste fase al had gehad. Vanaf het moment dat ik het wist ben ik meteen alles rustiger aan gaan doen en goed gaan uitrusten. Maar.. het hielp niet.

Sinds die tijd ben ik dag in, dag uit moe. En als ik doorga met mijn activiteiten op het moment dat ik er echt last van heb, krijg ik hoofdpijn. Heel irritant.
Elke keer weer terug naar de huisarts omdat het maar niet overging. En het enigste wat hij kon zeggen was: neem rust.
Sinds die tijd heb ik al meerdere keren bloed laten prikken, maar daar komt steeds maar niets uit. Oftewel; mijn HA had/heeft geen idee waarom ik nog steeds zo moe heb.
Inmiddels ben ik doorverwezen naar een internist, maar daar komen ze er ook niet uit.
Ik ben daarheen gegaan met de volgende klachten: contine moe, hoofdpijn, sinds een jaar verminderde weerstand, sneller spierpijn. Ik heb ze uitgelegd dat ik ondanks ik mijn school en paard heb, het rustiger heb dan vorigere jaren. Ik neem ook veel rust, anders redt ik het niet om dat te kunnen blijven doen. Ik blijf in beweging (fiets elke dag 15 km en rijd mijn paard nog gewoon), omdat ik gelezen had dat dat goed was, maar het kost me veel energie. Ik wil gewoon nog normaal kunnen blijven leven, dus school en paard blijven daarin. Verder doe ik zo min mogelijk. Ik slaap elke nacht ongeveer 10 uur, eet goed, drink goed en beweeg dus voldoende. Maar toch blijf ik er zoveel last van houden Verdrietig

Nu lijkt het te leiden tot de diagnose chronische moeheid (geen CVS?).
Maar wat is het verschil?
En vooral, heeft iemand tips hoe ik van die moeheid (gedeeltelijk) af kan komen?

nexthorse

Re: chronische moeheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:45

Ik wordt nu ook getest op immuniteit/afweerstoffen. Die uitslag krijg ik over 2 weken.
Maar ik wil er zo graag van af komen (logisch)! Ik ben 19, zit nog op de middelbare school en heb niet eens de energie om in het weekend nog uit te gaan! Volgend jaar wil beginnen met een nieuwe opleiding (fysio) en deze eigenlijk in 3 jaar doen. Maar op deze manier....

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:57

Wat poedersuiker voor je zeg! Ik weet hoe frustrerend het is.

Tjsa het woord zegt het al (CVS)... je komt er helaas niet zomaar vanaf. Ook bij mij is het met Pfeiffer begonnen. Toen ik beter was van Pfeiffer, ben ik nooit helemaal de oude meer geworden. Ik was toen 11 geloof ik. Bij mij werd het ook steeds erger, maar ik kon wel naar de Havo. Elke dag als ik thuiskwam ging ik meteen op bed. Op het HBO werd 't nog zwaarder, maar toen kwam er voor mij een goede oplossing. Ik ben naar een chakra-therapeut gegaan, en dat hielp heel goed. Na drie jaar therapie was ik weer helemaal opgeknapt. Ik kon zelfs vijf dagen in de week stage lopen en 's avonds ook nog sporten. Helaas is het niet altijd zo'n feest en zijn er ook slechtere tijden. Toch red ik het nu om vier dagen in de week te werken. Al zit ik er soms wel als een zombie.

Tja ik raad dus aan eens te kijken naar Chakra-therapie of misschien reiki. Ik weet niet of je dat te zweverig vindt.. maar homeopathie en acupunctuur deden bij mij helemaal niets. En verder, ja goed blijven bewegen. Niet teveel toegeven aan je moeheid, maar ook niet over je grenzen heengaan.. klinkt lastig en dat is het ook. Maar niet bijvoorbeeld elke middag gaan slapen, want dan wen je daar aan.

Ik snap je vraag niet helemaal.. 'wat is het verschil', wat is het verschil tussen wat? CVS en Pfeiffer?

En trouwens (Nexthorse).. wist niet eens dat er een test was voor immuniteit/afweerstoffen. Wat kan je met de uitslag? Kan er dan iets aan gedaan worden als blijkt dat je immuniteit zwak is?

Sterkte allebei!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:04

Er lijkt de diagnose te komen chronische moeheid. Maar is dat hetzelfde als CVS?
En in het bloed kunnen ze kijken naar afweerstoffen/immuniteit. Dit is een algemene test voor de conditie van het afweersysteem. Daarmee kunnen ze dus kijken of die verzwakt is (aangezien ik het laatste jaar al een aantal keren ziek ben geworden, normaal heb ik dat niet zo snel). Wat ze met de uitslag kunnen? Geen idee Haha! Ik heb ook geen idee of ze er wat mee kunnen doen!

En wat houdt Chakra-therapie precies in?

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:43

Ja, chronische moeheid is hetzelfde als CVS. CVS betekent namelijk Chronisch Vermoeidheid Syndroom. Vroeger ook wel ME genoemd, maar die afkorting verwijst naar een lichamelijke oorzaak, terwijl er nu wordt geroepen dat het psychisch is. Zelf denk ik dat het een combinatie is van psychisch en lichamelijk.

Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt, wat moet je lang wachten zeg, op de uitkomst. Ik heb het ook een tijd gehad, was ik ongeveer elke maand wel ziek. Nu ik wat meer regelmaat in mijn leven heb, ben ik gelukkig een stuk minder vaak ziek.

Chakra-therapie... tja een beetje zweverig verhaal.. ik weet niet of je bekend bent met chakra's en aura? Dat maakt de uitleg een stuk makkelijker... Bij Chakra-therapie worden je chakra's behandeld door middel van een soort handoplegging. Het is een beetje vergelijkbaar met Reiki. Je energieniveau wordt elke keer weer op niveau gebracht en dat wordt op zo'n manier gedaan dat je lichaam het langzaam steeds beter zelf kan doen. Niet iedereen gelooft in chakra-therapie, net zoals niet iedereen in chakra's of aura's gelooft.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:52

Jou verhaal lijkt erg op mijn verhaal! Ik heb ook pfeiffer gehad, inmiddels 1,5 jaar geleden. Heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen, daarna 6 weken thuis en daarna weer voorzichtig proberen te gaan werken. Dit ging niet en ik viel steeds weer uit. Uiteindelijk helemaal gestopt met werken. Ook ik blijf moe, wordt snel ziek en heb allerlei klachten. Ook die erge spierpijn komt mij bekend voor. Heb er zelf al van alles aan gedaan, fysiotherapie, osteopathie, homeopathie, fitniss onder begeleiding, ademhalingstherapie.
Ga ook regelmatig terug naar de huisarts, in mijn bloed is niks te vinden en hij zegt dat het gewoon pfeiffer is en dat het met rust over moet gaan, maar het duurt nu al zo lang! Op de vraag of ik niet naar een internist kan gaan krijg ik dan als antwoord dat ook die niks voor me kan doen. Erg frustrerend allemaal.
Sterkte ermee!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:10

Ik moet inderdaad lang wachten op een uitslag of diagnose. Eigenlijk weten ze gewoon niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Maar nou heb ik vanmiddag een boek over CVS gelezen, om te kijken of die diagnose gesteld kon worden. En tot mijn verbazing kwamen er dingen in terug die ik zelf niet in verband had gebracht met mijn moeheid. Zo heb ik bijvoorbeeld sinds ongeveer 2 jaar last van een allergische reactie/uitslag op mijn polsen die steeds terug komt. En ik weet maar niet waar dat vandaan komt! In het boek stond dat dit bij zo'n 30% van de CVS-patiënten voorkomt.
Vrijdag 5 januari krijg ik de uitslag van de bloedtest afweer. Hopelijk krijg ik dan ook meer duidelijkheid en misschien een diagnose. Ik wil zo graag weten wat het is, zodat ik op zoek kan gaan naar een voor mij geschikte therapie. Als het idd cvs is, zou dat uiteraard heel erg vervelend zijn. Maar dan weet ik wel wat het is, en kan ik beginnen met het zoeken naar behandelmethoden in plaats van het zoeken naar de oorzaak. Dat is zo vermoeiend, om constant bij artsen te zitten en niet weten wat het nou is!

@Meikje: bedankt voor je uitleg. Ik heb wel gehoord van chakra's en aura's, snap ook ongeveer wat het inhoudt. Maar heb me er verder nooit in verdiept. ik ga eens even googelen Knipoog
@mirre: dat klinkt idd bekend! Jij ook sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:21

Helaas erg herkenbaar

Bij mij is na een keelontsteking op pfeiffer getest, maar ze konden niets vinden
Ik bleef moe, maar ondertussen voor jaar, dus was het voorjaarsmoeheid. Niet dus
Ik bleef heel moe, maar had net een nieuwe baan, dus doorgaan.
Ik ben ook naar een internist gestuurd.
Alles nageken, long foto's, longfuctie, hart filmpjes.
Niets.
Weer op pfeiffer getest, bijna 8 maanden na de keerontsteking en toen kwam er wel uit dat ik diet had gehad.

Ik heb toen wel even thuis gezeten, maar in die tijd was pfeiffer 6 weken, langer dan was je een aansteller.
Dus weer aan de gang (zwaar tuinbouw werk)
Ik bleef klachten houden, maar dat zat natuulijk tussen de oren.
Dus ik ben doorgegaan.

Dom, heel dom
Nu meer dan 10 jaar later zit ik nog met vermoeidheidsklachten, ook onder de noemer ME/CVS
Als ik "teveel" gedaan heb, barstende hoofpijn.
Ik word dan ook duizelig, knots zo tegen de deurstijl aan, denkende dat ik ermidden door loop.
Kan niet meer op woorden komen, of draai de klinkers van 2 woorden om.
Zie in tekst ook veel minder snel fouten, zie bijv bijna niet of ik deur of duer typ.
Kan niets meer onthouden, moet alles opschrijven. Terwijl ik vroeger een bijna eng goed geheugen had.
Heb snel last van mijn spieren en gewrichten, loop dus ook regelmatig met pijn rond.
Dat was eerst overigens niet zo erg, maar dat wordt steeds erger.

Ik werk nu parttime, maar eigenlijk is dat ook teveel.
Maar geen uitkering, want ik ben lui en een aansteller.
Met ME kan men niets vinden, dus niet zo zeiken...

Ondertussen hebi ik dieten gevolgd
Acupuncturist, mesoloog, fysio, ostheopaat, homepathie enz enz enz

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:27

Ik herken helaas erg veel,... ik heb het gevoel dat het bij mij FM is, maar mijn reumatoloog scheen dit gister weer niet te ontdekken,... ik ben ook veel moe, hoofdpijn, last van spieren etc etc,...
Ik krijg binnenkort een aantal maanden dagbehandelingen op de hoop er dan achter te komen wat ik dan heb. Ik heb het nu 2 jaar en ben compleet door de mangel gehaald bij verschillende artsen, maar ik hoop toch dat er over 3 maanden duidelijkheid is!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:32

Ik ben van de herfst een week op vakantie geweest. Toen ik terug kwam, heb ik een week last gehad van 'duizeligheid', nouja draaiierigheid. Ik had de hele dag het gevoel op een boot te staan. Gelukkig is dat nu weg, maar wanneer ik echt teveel gedaan heb, komt het in lichte mate terug.
Ik zit nu in de 6de klas van het vwo, heb door dit alles al een jaar over moeten doen. Maar mijn examen moet ik halen dit jaar! Ik zie er alleen zo tegen op.
ik zit veel vaker thuis, door ijvoorbeeld een griepje of ander virusje. Normaal was ik nooit ziek! Maar het afgelopen jaar is het zeker 5 keer goed raak geweest. En dat zorgt alleen maar voor extra moeheid.
Ook heb ik inderdaad concentratieproblemen; ik ben sneller afgeleid en heb moeite om een lange tekst echt te lezen en over na te denken wat er staat.
Mijn huisarts bleef het ook maar gooien op een te druk leven, dus meer rust nemen (ik deed al niets anders). Totdat hij erachter kwam dat het ondertussen al twee en een half jaar duurt! Toen ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Maar of ik hier nu echt zoveel mee opschiet...
Ik heb er gewoon zo'n hekel aan dat ik niet altijd alles kan doen wat ik wil! Ik wil weer terug naar mijn actieve leventje!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:38

En ik heb ook een gigantisch slecht geheugen sinds maart dit jaar ongeveer Rolleyes

Eerst had ik nooit een agenda, afspraken op de minuut precies kon ik onthouden evenals tel.nummers,... maar nu
Laatst stond de kapper hier aan de deur, oops Verward

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 16:50

@Cyntje: dat is ook behoorlijk vervelend ja! Ik moet ook steeds vaker dingen opschrijven die ik moet doen, vooral als het meerdere dingen zijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:50

via google

Citaat:
ME staat voor Myalgische Encephalomyelitis. De term dateert van 1956 en duidt op een aandoening van hersenen en ruggemerg, met spierpijn en een grote vermoeidheid als voornaamste symptomen.

PVFS of Post-Viral Fatigue Syndrome: gaat uit van de veronderstelling dat de ziekte wordt ontlokt door de afweerreactie van het lichaam tegen een - niet nader geïdentificeerd- virus.

CFIDS staat voor Chronic Fatigue (and) Immune Dysfunction Syndrome: men veronderstelt dat de chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt door een verstoord, en meer bepaald door een hyperreactief immuunsysteem.CFS staat voor Chronic Fatigue Syndrome. Deze benaming biedt het voordeel dat ze niet verwijst naar mogelijke oorzaken, noch naar andere typerende kenmerken behalve de altijd aanwezige vermoeidheid. Zolang de ziekte niet beter begrepen, beschreven en bekend is, verdient deze "neutrale" benaming wellicht de voorkeur. De Nederlandse vertaling is CVS: Chronisch Vermoeidheidssyndroom.

Citaat:
Diagnostische criteria: Minstens 6 maanden aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid waarvoor geen lichamelijke verklaring is gevonden en die
· nieuw is, dat wil zeggen niet levenslang aanwezig
· niet het gevolg is van voortdurende inspanning
· nauwelijks verbetert met rust
· het functioneren ernstig beperkt
In combinatie met vier of meer van de volgende symptomen, gedurende zes maanden aanhoudend of regelmatig terugkerend en die er niet waren vóór de vermoeidheid begon:
· zelfgerapporteerde verslechtering van geheugen of concentratievermogen
· keelpijn
· gevoelige hals- of okselklieren
· spierpijn
· gewrichtspijnen
· hoofdpijn
· niet-verfrissende slaap
· na inspanning gevoel van uitputting (malaise) gedurende 24 uur of langer

Misschien alleen chronisch vermoeid, omdat je niet "alle" klachten hebt van cvs?

Ik heb ook cvs.
Met mij gaat het sinds van de zomer gelukkig steeds beter. Ik werk nu alweer 8 uur, terwijl eerst stofzuigen al teveel was.
Verder heb ik ook de ziekte van pfeiffer gehad en nooit het gevoel gehad dat het helemaal weg was. Ik heb daarna ook teveel en te hard gewerkt, ook heb ik toen een periode slecht gegeten.
Ik denk dat alles te samen er voor heeft gezorgd dat ik nu al 2 jaar thuis zit. Zoals eerder gezegd ben ik weer begonnen met werken, vermoeiend, maar wel heerlijk om het weer te kunnen.

Het bovenstaande ge-quote heb ik ooit op m'n computer gezet, dus weet de bron niet meer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:52

Cyntje schreef:
En ik heb ook een gigantisch slecht geheugen sinds maart dit jaar ongeveer Rolleyes

Eerst had ik nooit een agenda, afspraken op de minuut precies kon ik onthouden evenals tel.nummers,... maar nu
Laatst stond de kapper hier aan de deur, oops Verward

Zo herkenbaar bij men mama Haha! echt erg soms

Maar ik kan ook geen tel nummers onthouden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:55

Ik vergat eerst echt niets
telefoonnummers
Maar ik had ook de "tik" kentekens van iedereen zijn auto te kennen. En dan wist ik ook direct uit welk jaar die auto kwam (tik krijg je met 2 auto liefhebbers als broers)

Nu moet ik nog keihard denken over de kentekens van onze eigen voertuigen en telefoonnummers.

Maar ook verjaardagen enz, het is maar goed dat we een kalender hebben, anders vergat ik er nog al eens vaak Bloos

Vroeger niet...en dat zijn van die kleine dingen waar je van baalt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:20

runningkawa schreef:
Ik vergat eerst echt niets
telefoonnummers
Maar ik had ook de "tik" kentekens van iedereen zijn auto te kennen. En dan wist ik ook direct uit welk jaar die auto kwam (tik krijg je met 2 auto liefhebbers als broers)

Nu moet ik nog keihard denken over de kentekens van onze eigen voertuigen en telefoonnummers.

Maar ook verjaardagen enz, het is maar goed dat we een kalender hebben, anders vergat ik er nog al eens vaak Bloos

Vroeger niet...en dat zijn van die kleine dingen waar je van baalt

Ja ik ken idd ook kentekens van bekenden,... en dat harder nadenken of ik ze nog weet komt steeds vaker voor, heb van de week zelfs een bedrijf het verkeerde mobiele nummer gegeven Bloos

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

Ik heb ook vreselijke concentratieproblemen, dat heb ik echt nooit gehad. Ook ben ik vergeetachtig, moet ook allerlei dingen opschrijven. Lezen o.i.d. is moeilijk.
Ik heb ook vaak een afwezig gevoel, dat ik er niet helemaal bij ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:06

Hebben jullie dat ook, dat als je bijv op een verjaardag zit en er word druk heen en weer gekletst, dat het zo druk wordt dat je het niet meer kunt volgen?

Zo irri, voorheen was ik een vrolijke meeklepper...

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:13

yep! en voorheen kon ik alles volgen, als ik met iemand aan het praten was kon ik ook nog een ander gesprek volgen. Nou denk echt maar niet dat dat nog lukt!
Soms ben ik te moe om te praten. Doe nou een halve dag per week vrijwilligerswerk, dat gaat net net, maar de rest van de dag (en soms de dag erna) ben ik hondsmoe.
Wat ik ook heb is dat ik wazig zie, nu ik bijv. aan het computeren ben, dan opeens zie ik alles wazig. ff paar keer knipperen en het gaat weer beter.
Ben zelf erg bang dat het ME is, maar uwv arts en huisarts wimpelen dat af en zeggen, al zou het zo zijn is er toch niks aan te doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:19

UWV enz geloven je niet
Niets uit test is te lui om te werken.

Ik ben heel dom een paar jaar terug zelf minder te gaan werken (net voor de diagnose ME)
Ik had ook veel te veel uren gedraait, daar werd het uiteraard ook op gegooid.
Dus ik dacht, als ik nu ff wat rustig aan doe, kan ik dadelijk weer meer.

De domste fout ooit.
Ik had toen elke keer als het niet ging in de ziektewet moeten gaan..
Maar dat is achteraf gel..
Dus ik wil je daarmee waarschuwen, laat je niet af wimpelen door hen

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:25

Ik heb gelukkig wel een erg aardige uwv arts die opzich niet zoiets heeft van je moet weer aan het werk. Hij geeft me de tijd om uit te rusten en denkt zelf dat het gewoon pfeiffer is (en ik hoop het).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:50

runningkawa schreef:
Hebben jullie dat ook, dat als je bijv op een verjaardag zit en er word druk heen en weer gekletst, dat het zo druk wordt dat je het niet meer kunt volgen?

Zo irri, voorheen was ik een vrolijke meeklepper...

jep!
Soms ook te moe om te luisteren, dan word ik het concentreren zat.
Normaal hoef je je niet echt te concentreren op een normaal gesprek, maar nu wel.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:15

Ik heb vandaag een boek gelezen over cvs, had iemand mij aangeraden. Is een boek waarin precies beschreven staat wat het inhoudt en wat de symptomen inhouden.
Nu ben ik bang, ook naar aanleiding wat superwoman ook heeft ge-quote, dat het toch cvs is.
Ik heb namelijk veel vaker last van spierpijn, heel vaak hoofdpijn, concentratieproblemen, als ik geslapen heb (elke nacht ong. 10 uur) ben ik nog moe als ik wakker wordt. Ook heb ik, na een dag actief zijn (school+paard gereden), het gevoel een marathon te hebben gelopen.

@runningkawa: dat herken ik ook. Dan kan ik me gewoon niet meer goed concentreren op wat iedereen zegt, dan lijkt het te snel te gaan, en kan ik het niet meer volgen. Heel irritant. En dan maar doen alsof je weet waar het over gaat Verward

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:16

Als ik dit zo lees, dan denk ik dat je wel degelijk cvs hebt, ik herken het namelijk van mijn moeder die heeft het ook, al noemen ze het bij haar ME.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:28

Ik ga vaak ook staren en krijg dan weinig mee,... of ik zit in een verhaal en dan ben ik opeens mijn verhaal kwijt Verward