koortsblaasjes -> wat er tegen te doen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankiexxx

koortsblaasjes -> wat er tegen te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 22:10

Ik heb in de herfst/ winter altijd heel veel last van koortsblaasjes.
Mijn vorige 6 gingen redelijk snel terug weg, maar die die ik nu heb gaan maar niet weg en worden groter en groter.
Mijn vriend vind het ook niet zo fijn, en heeft het al over gekregen van mij en zit er nu dus ook mee.
Weten jullie misschien iets wat er echt tegen helpt ?
ik heb al zovirax geprobeerd maar dat helpt echt niet.
Nu zit ik heel de tijd te smeren met een goedje gemaakt door onze apotheker zelf zonder resultaat.
Ik kom er ook niet aan met mijn vingers ofzo want weet dat dat niet goed is Lachen

Talisa

Re: koortsblaasjes -> wat er tegen te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:47

De expert spreekt.

Je kunt er niets aan doen Haha!
Wat je ook smeert.

Ik boen de blaasjes met een sterk goedje, tea tree. Dat doet echt ongelovelijk zeer Clown Maar dan blijven de blaasjes wel weg en wordt het snel een wondje zegmaar. Na het boenen (wat ik ongeveer 3 keer per dag dan doe) smeer je het in met zovirax.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:58

Ik ben ook vervloekt met deze dingen.
Mijn laatste koortslip is nog geen 3 weken geleden.
Ik heb toen iets nieuws gebruikt.
'Compeed' heet het.
Op het moment dat ik "iets" voelde, heb ik direct zo'n ding geplakt.
Buiten dat mijn koortslip zich niet zo enorm ontwikkelde. heb ik er bijna geen last van gehad én je zag er niets van.
Ik hoefde niet extreem uit te kijken wat ik deed... Heerlijk!
Bij mij werkte het in ieder geval super!

ankiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 22:05

zijn dat die kleine doorzichtige plakkertjes die je er op moet aanbrengen ? Lachen

ElzA_NT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:13

ik gebruik ook tea tree, werkt goed, maar doet wel zeer.. Nagelbijten / Gniffelen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:30

ankiexxx schreef:
zijn dat die kleine doorzichtige plakkertjes die je er op moet aanbrengen ? Lachen

Ja.

Marinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 00:38

Weet je hoe dat spul dan heet? Ben benieuwt Lachen
Aan de oorzaak van Herpes valt inderdaad weinig te doen als het 1 keeer in je lijf zit. In je zenuwcellen van je huid blijft het passief aanwezig tot de volgende uitbraak. Je hebt er bij verminderde weerstand het meeste last van of bij fel zonlicht maae tegen te gaan kun je het niet. Wel verzachten met

Pas altijd wel op als je in de buurt van jonge babies of zwangere vrouwen bent.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 01:22

Ik heb inmiddels ook al alles geprobeerd, maar wat bij mij het beste werkt is de acne creme van Oriflame. Die verkoopster zei dat een keer toen ik op zo'n party was (tja... als het bij een vriendin is kan je daar bijna niet onderuit...) en toen dacht ik "Baadt het niet, schaadt het niet" en wonder boven wonder het werkt echt! Ze drogen veel sneller in, waardoor het besmettelijke gedeelte veel sneller over is en het blaasje wordt minder groot.

Kan me dus voorstellen dat compeed werkt, wat dat is tenslotte ook voor puistjes en meeëters.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:38

Zoals al gezegt is, wordt de koortslip veroorzaakt door het Herpes Simplex Virus (HSV-1).
Herpesvirussen gebruiken het aminozuur arginine als voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen. Arginine komt voor in bijvoorbeeld noten, zaden, pinda's, gelatine, chocolade, uien en champignons.
Arginine-rijke voedingsstoffen kun je dus beter niet eten als je last hebt van een koortslip. Ook het eten van pittig gekruid voedsel en het drinken van alcohol wordt afgeraden tijdens een uitbraak.

Het aminozuur lysine daarentegen, blijkt een remmende werking te hebben op de groei van het herpesvirus. Als je het preventief gebruikt kan het zelfs koortsuitslag helpen voorkomen. Lysine komt voor in bijvoorbeeld vlees, melk, kaas, vis, gierst en avocado. Maar je kunt het ook als voedingssupplement kopen (L-Lysine in dosering van minstens 1000 mg per dag).
Mijn advies: koop na de zomer gewoon een pot bij de drogist of reformwinkel en neem in de herfst en winter preventief L-lysine om een uitbraak te voorkomen. Doe ik ook. Ja

Een koortslip komt vaak opzetten als je weerstand vermindert (zoals in de winter of bij stress). Zorg dus dat je goed en gezond eet, voldoende rust neemt en voldoende blijft bewegen.

Zodra je een koortslip voelt aankomen kunt je een crème met aciclovir (Zovirax®, Previum®) of penciclovir (Vectavir®) gebruiken. Maar dit moet erg vaak worden aangebracht, en het is alleen zinvol voordat de blaasjes uitgebroken zijn.
Heb je al last van koostlipblaasjes, dan kunt je de blaasjes het beste indrogen met bijvoorbeeld zinkzalf. Ook het aanstippen met tea tree olie (natuurlijk anti-viraal middel) kan genezen helpen versnellen.

Op internet is zeer veel info te vinden over het koortslip-virus. Google eens op 'koortslip' of 'herpes simplex' of 'herpes labialis' Ja

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:52

ik gebruik die blaartjes dag en nacht en die helpen bij mij prima.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:09

Ik heb ook Herpes...
als je het zich manifesteert is het idd lastig, dan is het enige wat erop zit smeren met zovirax en afwachten tot het over is.

Om het te voorkomen moet je gewoon zorgen dat je weerstand op peil blijft en dat je huid in goede conditie is, zodat het geen kans krijgt.
Als ik verkouden ben begin ik dus meteen alle schrale plekjes waar ik verwacht dat koortsuitslag kan gaan komen in te smeren met tee trea-crème. Dat werkt echt goed tot nu toe!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:07

help, ik heb nog nooit in mijn leven een koorstblaasje gehad..
ik heb van in het weekend en verkoudheid, gistere naar de dokter geweest, en vanmorgen, hup een koortsblaasje op mijn lip... wat nu doen???

x

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:24

iemand?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:42

Hier boven staan anders allemaal tips

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:59

iemand een mening over doorprikken en dan ontsmettingsalcohol erop?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:52

Ik geef deze tip nog 1 keer, oorsmeer er op smeren en een dag later ben je er van af.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:33

Zodra ik een tinteling voel, smeer ik er zeer regelmatig koortslipcreme van de kruidvat op. Gaat altijd weg voor het een echte koortslip word.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:39

Er is niets te doen tegen een koortslip. Zodra je het virus eenmaal in je systeem hebt zitten ben je er mee besmet voor de rest van je leven....
Er zijn diverse zalfjes, zodra je de tinteling voelt direct gaan smeren. Als het blaasje open is en je zit er aan met je vingers eerst je handen wassen anders breng je het virus over naar andere locaties op je lichaam.
Zodra het een korstje wordt is de plek niet meer besmettelijk.
Ik merk dat zodra ik vermoeider ben dan anders en slechter heb gegeten ik er vatbaarder voor ben. Ook kan langdurig in de zon zitten het op komen zetten van de blaasjes bevorderen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:40

Oh ja idd vitamines erbij slikken kan zeker geen kwaad

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:28

@ Hammeke: het is niet de bedoeling om zo'n oud topic omhoog te halen. De zoekfunctie geeft genoeg topics met tips. Zie hiervoor bij voorbeeld het bericht van Chiqa.

Hier dus een slotje.