Mensen met een schildklierziekte??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Mensen met een schildklierziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:01

Zijn er op bokt ook mensen met een schildklierziekte? Ik heb er afgelopen week bloed voor moeten laten prikken omdat het bij mij in de familie zit. Hoogst waarschijnlijk heb ik het ook.

Maar mensen die dit al weten.. hoe ga je hier mee om? Werken die medicijnen een beetje? zoals Thorax?? Of gebruik jij anderen? zo ja, Wat zijn hier de voor en nadelen van??

chevax

Re: Mensen met een schildklierziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:53

yep, ik heb de ziekte van Graves, wat bij mij inhoudt dat de boel te snel werkt. Ik neem strumazol en atenolol en voel me daar prima bij. Als de waardes uit balans zijn, merk ik het snel genoeg en wordt de medicatie aangepast.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:58

chevax schreef:
yep, ik heb de ziekte van Graves, wat bij mij inhoudt dat de boel te snel werkt. Ik neem strumazol en atenolol en voel me daar prima bij. Als de waardes uit balans zijn, merk ik het snel genoeg en wordt de medicatie aangepast.

En hoe merk je dat dan??

Ik heb exact het tegenovergestelde falen van de schildklier. maar ben toch benieuwd.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:02

Ik heb een traag werkende schildklier en slik hier al jaren Thyrax voor. Ik ondervind geen problemen meer ,zoals ik die eerst had. Moe zijn ,aankomen in gewicht, stemmingstoornissen enz. Ik moet nu 1x in het jaar bloed laten prikken om te kijken ofdat mijn schildklier hormoon goed is.(dat is als je goed ben ingesteld) Ik heb ook echt geen enkele last meer van bovengenoemde verschijnselen. Als je vragen heb mag je die gerust stellen hoor(mag ook per PB) Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:27

Als mijn schildklier te snel werkt, gaat mijn hartslag erg omhoog, val ik af, ben ik nerveus, etc. Ik heb ook de ziekte van Crohn en dat speelt dan ook direct op. Maar met de medicijnen is dat dan snel verholpen.

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:04

Mijn moeder heeft een schildklierziekte.
Ze heeft ook van die iets bollere ogen met een cillinder ofzoiets wat daar ook door komt.
Vroeger had ze echt enorm erge stemmingswisselingen.
Ze slikt nu even kijken... Tyrax die blauwe en roze en dan nog zo'n capsule erbij voor het eten.
Het gaat nu goed.
Elk jaar moet ze zich laten controleren of hij niet sneller/langzamer is gaan werken.
Af en toe als ze down is ofzo en weer stemmingswisselingen krijg is dat voor ons een teken dat ze zich weer op haar schildklier moet laten onder zoeken.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:18

Ik heb 'proces van Hasjimoto'; da's een auto-immuunziekte waarbij
je lichaam je schildklier om zeep helpt.
Ik werd wel dikker van de Thyrax en ik heb het altijd (te) warm,
maar andere problemen (myxoedeem, kaal, doof, slechtziend) zijn wel stukken verbeterd.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:28

die van mij doet t ook zo goed als niet (bijwerking van slecht geregelde suikerziekte) en ik merkte het omdat ik wat pafferig was, ik slik nu dagelijk 1 thyrax tabletje (zo groot als zoetje) en moet dit d erest van mijn leven blijven doen maar verder nergens meer last van en ook niet pafferig meer. ik vind het dus absoluut niet erg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:56

ik heb 5 jaar geleden een te snel werkende schildklier gehad..ziekte van graves
ben een jaar aan de medicijnen geweest en daarna heb je 50% kans dat het goed blijft gaan.
gelukkig bij mij is dat wel het geval Haha!

ik moet nog wel 1x per jaar bloedprikken om te kijken of het nog steeds goed blijft gaan

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 11:59

oke thanx voor de reacties.. zeer verhelderend.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:05

Ik weet nu sinds afgelopen mei dat ik een te snel werkende schildklier heb. Ben er achter gekomen doordat ik heel erg moe , moeier, moeist was. kon niet eens meer hele dagen werken! Laat staan aan he einde van de dag nog mijn paard rijden. Lag echt alle avonden om 9 uur op bed....

Na lang tobben met medicijnen (strumazol, waar ik enorme netelroos van kreeg) heb ik nu polpylthiouracil 3x daags 2 tabletten en 1x daags thyrax. en nu is het sinds een maandje weer oke!
voel me ook weer echt de oude!

over een jaartje gaan ze proberen of ik dan weer zonder kan....
Maar dat lijkt me wel spannend!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:44

Bij mij is een traagwerkende schildklier ontdekt, nu gaan ze over 2 weken een schilklier scan maken omdat ik ook een bult op mijn schildklier heb zitten.

Vanaf morgen ga ik aan de thyrax, ben erg benieuwd wat er uit de scan gaat komen !
Hebben jullie dat ook gehad ?

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:52

ik had ook een vergrote schildklier(bult) en daarom is bij mij de rechterkant operatief verwijderd(er bestaat altijd een kans dat het kwaadaardig is of zal worden), we hebben na de operatie nog geprobeerd of ik het zonder medicijnen zou redden, maar helaas ging dit niet. Ik gebruik nu iedere dag een thyrax tablet en dat gaat heel goed, maar ik word wel een paar keer per jaar gecontroleerd.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:57

Mijn schildklier doet vrijwel niets meer. Ik slik elke ochtend twee tabletjes Euthyrox (zelfde werkzame stof als Thyrax volgens mij).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:59

dit is al een oud topic joh!

moet nu trouwens weer bloedprikken omdat vermoeden is dat mijn schildklier nu toch niet helemaal goed werkt.
hopelijk valt het mee Knipoog

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:02

Oh ja, zie het nu ook. Ik reageerde er op omdat hij in de recente berichten stond.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:40

ellepel schreef:
dit is al een oud topic joh!

moet nu trouwens weer bloedprikken omdat vermoeden is dat mijn schildklier nu toch niet helemaal goed werkt.
hopelijk valt het mee Knipoog

Tja dan misschien wle een oud topic, maar voor mij allemaal vrij nieuw Bloos
Vind het wel fijn dat er gereageerd word !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:42

bij ons zit het in de familie, tante van me had er ook een bult op zitten, een struma noemen ze dat geloof ik?
leek wel heel apart,maar zij had hem ook echt heel dik.
hopelijk is t goed nieuws voor je Haha!

weet wel dat vooral de bijverschijnselen van een schildklierafwijking toch heftiger kunnen zijn dan mensen vaak denken.
ik had echt heel veel last van haaruitval, ik had het altijd warm en ohw wat kon ik me soms rot voelen zeg..
was niet fijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:22

Ik heb ook Hashimoto en ben nog steeds niet stabiel. Ik vervloek de dag dat ik deze ziekte gekregen heb, mijn leven is er enorm door veranderd en niet ten goede helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:24

die hashimoto wat zijn daar dan weer de symptomen van?

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:28

Ik ken ook iemand en die heeft een schildklier die bijna niet meer werkt, heeft ook elke dag 1 blauwe en 1 roze pil.. dat slikt ze eigenlijk al heel lang, geen last meer van. Wel is ze sneller moe. Maar ze hoeft volgens mij niet elk jaar terug voor bloed te prikken..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:30

Ik heb ook Graves gehad, jaar lang aan de medicijnen en nu gaat het weer goed.

Ik kwam erachter omdat ik liters (met gemak 4 liter, terwijl ik een slechte drinker ben) op een dag dronk, mijn knieën en handen trilde erg, een opgejaagd gevoel had, en vreemd uit mijn ogen keek. Ook een normaal gesprek voeren ging niet meer, ik wilde zo snel praten dat ik zinnen door elkaar heen gooide.

Mijn vrije T4 waarde moest tussen de 8 en 18 zijn, en het was bij mij 75 (hoger konden ze zelfs niet meten). Helaas bleek ik allergisch te zijn voor de medicijnen en kreeg ik jeukende uitslag. Toen heb ik andere medicatie gekregen (weet de naam niet meer).
Nu ben ik er helemaal vanaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:36

precies de klachten die ik eigenlijk nog wel heb Knipoog
erg vervelend allemaal vind ik.
ik drink ( en plas dus ook veel) nog steeds echt heel veel.
jaar geleden was de schildklier goed, alleen de tsh was toen juist wat aan de lage kant.
omdat ik nog steeds wazige klachten houd laat ik dus morgen weer prikken, ben benieuwd hoe t nu gaat

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:03

Ik heb een te trage schildklier, ik slik daarvoor het roze thyrax.
Bij mij heeft het wel 3 jaar geduurt voordat ik erachter kwam. Ik ben een paar keer naar de huisarts geweest met klachten, maar iedere keer stuurde hij mij weer naar huis. Tot de laatste keer(is inmiddels al een jaar terug), toen wilde de huisarts pas een verwijsbrief geven voor bloed te laten prikken. Die dag erna belde hij me meteen op dat er iets niet in orde was. Toen ik hoorde dat het aan mijn schildklier lag, besefte ik dat ik de klachten al een tijd had, een paar jaar ofzo. Ik dacht misschien heb ik wel schade opgelopen in mijn lichaam door die jaren heen, maar hij deed geen verdere onderzoek. Ik moet alleen om de zoveel tijd bloed laten prikken.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:01

debje18 schreef:
Ik heb een te trage schildklier, ik slik daarvoor het roze thyrax.
Bij mij heeft het wel 3 jaar geduurt voordat ik erachter kwam. Ik ben een paar keer naar de huisarts geweest met klachten, maar iedere keer stuurde hij mij weer naar huis. Tot de laatste keer(is inmiddels al een jaar terug), toen wilde de huisarts pas een verwijsbrief geven voor bloed te laten prikken. Die dag erna belde hij me meteen op dat er iets niet in orde was. Toen ik hoorde dat het aan mijn schildklier lag, besefte ik dat ik de klachten al een tijd had, een paar jaar ofzo. Ik dacht misschien heb ik wel schade opgelopen in mijn lichaam door die jaren heen, maar hij deed geen verdere onderzoek. Ik moet alleen om de zoveel tijd bloed laten prikken.

Jeetje !!!

Ik ben van de week geweest voor de bult in mijn nek, die er sinds 2 weken zat, toen gelijk bloed laten prikken.