Autisme, wie heeft er mee te maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:09

Ik ben momenteel bezig om een rapport te schrijven over Autisme & Communicatie (de vooruitgang is eventueel per mail verkrijgbaar als je écht wilt hebben en niet gewoon een rapport zoekt om te kopieren voor je eigen werkstuk oid).


Ik probeer meer te weten te komen over autisme en dan vooral de omgang.


Aan sites e.d. heb ik niets, ik wil verhalen van mensen die te maken hebben met autisme.

Graag zou ik je ook willen citeren of in ieder geval stukjes uit je verhaal gebruiken voor in het rapport. Geef dus svp bij je post aan als je niet wilt dat ik tekst van jou gebruik.


Ik heb geen vragen of zoiets, maar wil gewoon een verhaal of anekdote van je horen mbt de omgang met personen met autisme


Dus bijvoorbeeld: in de zomervakantie gebeurde er..



Snappie Clown ?


Alvast bedankt voor de hulp Lachen

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:12

Mijn broertje heeft pdd-nos, een aan autisme verwante stoornis dus, weet niet of je daar ook wat aan hebt?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:13

Mijn neefje heeft pdd-nos en in mijn stage klas zit een kindje met autisme.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:14

mijn vriend heeft adhd en pdd-nos en is sociaal gehandicapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:19

Mijn broertje(10) heeft asperger syndroom(een aan autisme verwante stoornis). als je vragen heb, stuur maar een mail naar *knip*, dat is tevens ook mijn msn-adres, ik zit er vrijwel altijd op na school.

Desiree(13)

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:21

Het is maar een klein rapport, niet heel uitgebreid. Dus daarom heb ik liever echt alleen autisme en niet een van de andere pervasieve syndromen
(dus geen: - Syndroom van Rett
- Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd
- Syndroom van Asperger
- POS-NAO (restcategorie) )


Ik ben meer op zoek naar verhalen over het communiceren met personen met autisme. Of beter gezegd de miscommunicatie die snel ontstaat Lachen

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:29

okee:
mijn moeder werkt op een school voor speciaal basisonderwijs. Daar heb je dus ook autisten zitten. Een keer met diploma afzwemmen zei mijn moeder tegen een jongen:"zwem maar een rondje voor de badmeester", en als een 'normaal'(kweet dat je het zo niet mag zeggen, maar weet ook ff geen andere benaming) zwemt dan ht zwembad rond, maar dit jongetje zwom een keurig cirkeltje.
Dit soort gevallen heb ik veel vaker te horen gekregen door mijn moeder, ze begrijpen dingen te letterlijk.. zo heb ik nog veel meer voorbeelden

Gr. Susanne

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:34

Bedankt Susanne Lachen !

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:55

Heel erg intressant, ik wil later ook wat met 'Autisme' gaan doen, daar loopt wel een topic over. Zal hem eens op gaan zoeken. Lachen

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:58


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:14

Ik ben Simone,19 jaar en heb volgens de hulpverleners Autisme.
Vroeger was ik dwars,koppig,zeer snel driftig en onhandelbaar,ik wist geen raad met mezelf.
Op m'n 12e begon mijn hulpverlenings carriere en op m'n 14e zat ik voor het eerst in een crisiscentrum.
Op m'n 15e en 16e zat ik ook voor korte tijd in een crisiscentrum en op m'n 17e zat ik op een behandelkliniek voor 6 maanden.
Ik ben vanaf mijn 12e op 8 verschillende plekken geweest voor hulpverlening.
Het begon in leusden en ging van amersfoort,ede,barneveld,ermelo,barneveld naar doorwerth en kwam van de symforagroep via meerkanten,bureau jeugdzorg ,stichting mee uit bij het leokanner huis.
Op elke plek zag ik wel een stuk of 20 mensen,dan kreeg je die voor een gesprek en dan kreeg je die voor een onderzoek en noem het allemaal maar op.
Nu ben ik 19 en loop alweer twee jaar rond bij stichting Grip een stichting gericht op Autisme.Hier werk ik vooral met paarden,maar ook met andere dieren zoals honden,geiten,schapen,knaagdieren en nog veel meer.
Ik heb door stichting grip weer een dagritme gekregen,weer zin in het leven gekregen en ik ben me veel beter gaan voelen.
En op al die plekken waar ik geweest ben,is er geen 1 die mij heeft kunnen helpen geen 1 die mij behandelt heeft als een mens.voor alle hulpverlenings mensen ben ik een dossiernummer met de naam autisme.
Bij de stichting heb ik geleerd dat het ook anders kan en dat je mensen gewoon normaal moet behandelen en niet als een ziekte.
Het grappige is,dat ik laatst een test heb gedaan of ik wel autisme heb en wat voor autisme dan. en daar kwam uit dat ze bijna uit niets kunnen afleiden dat ik autisme heb.Ik ben hier dan ook nog mee bezig,om te kijken heb ik het nou wel of niet.

Ik weet niet of je hier iets mee kan,je mag me ook pben als je meer info wil ofzo.
Je mag m'n verhaal best gebruiken als ej dat wilt,mijn naam mag er ook wel bij als dat nodig is ,ik heet simone.

Edit: over de comminucatie,als iemand bijv een grapje maakt tegen mij dan kan ik soms moeilijk onderscheiden of het nou een grap is of dat iemand iets echt meent.
Bijv ik heb geveegd en iemand zegt heel serieus: dat heb je echt niet goed gedaan en roept daarna GRAPJE! dan denk ik 9 van de 10 keer dat iemand dat meent.
Ik heb er zelf ook veel moeite mee als iemand mij niet serieus neemt voor mijn gevoel of als ik iets duidelijk wil maken en niemand wil daar naar luisteren.Ik kan dan snel driftig worden.
Echte verhalen van dingen die ik meegemaakt heb ,heb ik niet.Ik loop wel rond op de stichting maar ik begeleid verder zelf niet Knipoog

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:27

Interessant, maar ik ben wel even nieuwsgierig, als jij alle bovengenoemde categorieen uitsluit, wat versta jij dan onder "alleen autisme" klassiek autisme? Dat is over het algemeen naar mijn idee dusdanig zwaar dat verhalen over communicatie waarschijnlijk eruit zien als : "vrijwel geen communicatie mogelijk". Knipoog

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:30

Ik raad je aan om het boek van Hilde de Clerc erbij te pakken: "Mama, is dit eens mens of een beest?". Boordevol citaten en gebeurtenissen van haar zoontje.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:33

we hadden een vrij groot autisme topic

viewtopic.php?f=136&t=608281&st=0&sk=t&sd=a
maar ja daar post niemand meer wat in Knipoog

in mijn familie zit asperger, een neefje heeft het en 1 nichtje, ikzelf en mijn broer hebben er volgens mij ook echt wel wat van,maar is nooit een diagnose van gesteld..
ik werk zelf als verzorgingsassistente bij autisten en zit ook iemand bij met pdd-nos

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:42

mijn broertje heeft een vorm van autisme, PDD-NOS, en dat uit zich soms in bijzonder grappige situaties (en soms iets minder)

Mijn broertje heeft nog es paardgereden, en nam af en toe de instructrice iets te letterlijk. Hij moest zonder beugels rijden en instructrice zei: leun maar lekker beetje achterover...wat doet mijn broertje, gooit zijn teugels los en gaat achterover liggen op het paard...terwijl paard in draf zit Clown hij is wel blijven zitten, maar kwam weer overeind met de conclusie dat liggen op een dravend paard niet ging Clown

minder leuk zijn de situaties wanneer iets onverwachts of onbekends gebeurt. Hij moest van de zomer voor het eerst vliegen toen we op vakantie gingen, en ja, hoe moet je hem op zoiets voorbereiden? zo goed als het ging gedaan, maar ja, eenmaal op het vliegveld werd de spanning tochw el heel erg en is hij minstens 15x over zijn nek gegaan, en waren er momente dat we dachten dat hij flauw zou vallen oid...in het vliegtuig ook een paar momenten van totale paniek gehad, maar uiteindelijk veilig geland Lachen terugreis ging overigens stukken beter, toen hij wist wat er komen ging Lachen toen heeft hij zeg maar non-stop gepraat over de meest onzinnige dingen maar ach, alles beter dan overgeven Lachen

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:09

Hoi,

In een stage die ik een jaar of 10 geleden liep (en mee door ben gegaan na de stage) op een manege voor gehandicapten was een jongen die autistisch was. Ik weet niet precies of hij een bijzondere vorm had, maar ik begreep dat dit een typische autist was.
Hij moest altijd op hetzelfde paard rijden, als deze kreupel was, werd dit een groot drama.

Ik kan me nog goed herinneren dat hij plotseling zijn cap verloor. hij zat namelijk vaak met het elastiekje te spelen, en die was blijkbaar los gegaan. Toen hij ging draven ging zijn cap af, rolde over de billen van het paard en hij gilde het uit. hij stopte niet eerder met gillen tot hij zijn cap weer op had. Met moeite kon hij op het paard gehouden worden en na een kwartier stappen was hij weer aanspreekbaar.

Ook had hij een obsessie voor vrouwen. Hij vroeg altijd of je zwanger was. Op een gegeven moment ben je eraan gewend, maar de eerste keer sta je toch even raar te kijken...
Nadat hij een vraag had gesteld, vroeg hij vaak 'was dat een goede vraag?' waarschijnlijk om bevestiging te vragen. Dit zorgde soms voor hilarisch momenten.
'Mag ik aan je borsten komen?' vroeg hij soms. 'Nee', zei ik dan. 'Is dat een goede vraag?' dat vond ik een bijzonder goede vraag!

Tegenwoordig doe ik oogonderzoeken bij verstandelijk gehandicapten. Als zij slechtziend blijken worden zij begeleid door mijn collega's. Dit houdt in dat de begeleiding van die clienten uitleg krijgen over hoe je met iemand om moet gaan die slechtziend is.
In mijn werk kom ik veel mensen tegen die autistisch zijn.

Bij de testen merk ik dat iemand met autisme graag een opdracht heeft. Ergens naar kijken moet een doel hebben en moet niet zinloos kijken zijn. Er is bijvoorbeeld een test waarbij grote grijze kaarten gebruikt worden (50 x25) waar aan 1 kant zwartwitte strepen staan. Bij de verschillende kaarten zijn de strepen steeds smaller, zodat er een gezichtsscherpte bepaald kan worden.
als je de kaart voor een client houdt, bewegen de ogen naar de strepen, omdat deze interessanter zijn dan de grijze kaart. Zolang de ogen naar de strepen wenden (want hier let de onderzoeker op), is de maximale gezichtsscherpte nog niet bereikt.
Bij een autist is deze test soms moeilijk. Je ziet dat ze het nut niet begrijpen en worden heel onzeker en raken gespannen. Hen laat ik de strepen aanwijzen. Dat werkt beter.

Opvallend genoeg blijken veel mensen die met autisme zijn bestempeld, soms slechtziend te zijn. en is er van Autisme eigenlijk geen sprake. Er zijn veel symptomen hetzelfde. Als je slechtziend bent, kijk je mensen niet goed aan. Een autist doet dat ook. Afzondering bij grote groepen komt ook overeen en er zijn nog een aantal overeenkomsten.

Anoniem

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:18

ik heb ook adhd in elk geval wel de lichte versie voorderest weeten ze niet zeker wat ik heb

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Autisme, wie heeft er mee te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:17

Bedankt voor alle verhalen Ja

Ik moet het rapport morgen inleveren en heb besloten bovenstaande verhalen allemaal anoniem te plaatsen. Dit in overleg met de leraar.

Andere leraren en enkele medestudenten zullen het ook lezen en mijn leraar wil niet dat de namen bekend worden.

In ieder geval heel erg bedankt voor de medewerking en eventueel is het hele rapport verkrijgbaar op de mail.

Voor de geintresseerden Knipoog


Overigens is het een klein rapport, het hoefde maar 10 paginas te zijn, maar 'uit het leven gegrepen' is voor de meest mensen duidelijker dan 1000 paginas pure theorie!