Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangerschap?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 23:15

Hallo,
Zoals de titel al vermeld is mijn vraag: wie kan mij hier meer over vertellen?

Ik weet het nog niet 100% zeker dat ik de bloedstollingsafwijking Factor V(=romeinse vijf) Leiden heb, maar al wel voor 95%.
Ik ben namelijk als 25 jarige afgelopen juli opgenomen in het ziekenhuis met meerdere longembolieen in beide longen. (tot mijn grote schrik)
Aangezien er trombose/hersenbloeding/hoge bloeddruk en spataderen veel voorkomen in de familie, en mijn zus haar huisarts vertelde dat ik, slechts 25 jaar oud, in het ziekenhuis lag met longembolieen, werd zij meteen getest.
Zij blijkt Factor V leiden heterozygoot te hebben, dus de minst erge van de 2. Mijn moeder moest zich ook laten testen, haar bloed is ook door gestuurd omdat ze afwijking vonden en momenteel word het uitgezocht of ze de heterozygoot of de homozygoot versie heeft.

ikzelf zit hierdoor iedergeval een half jaar aan de bloedverdunners Sintrom, en kan pas na dit half jaar getest worden. Ik word eind februari getest en krijg eind maart de uitslag hiervan. Maar ik moest er van uit gaan dat ik 1 van beide varianten heb.....

Nu het volgende, ik hoor allemaal "enge dingen" als je zwanger wil worden terwijl je factorV hebt, dat je elke dag moet spuiten met een ander soort bloedverdunners, die ik in het ziekenhuis ook kreeg ingespoten, want de pilletjes sintrom zijn gevaarlijk voor de baby.
Oke... dus verplicht spuiten....en had al zo'n hekel aan die buikspuiten....
maar ik hoor ook, dat ondanks die andere bloedverdunners die je spuit en niet in het placenta opgenomen word, dat je een veel grotere kans hebt op trombose IN de baarmoeder, met alle gevolgen voor het kind en mogelijk ook voor de moeder.
Ook hoor ik dat ondanks de spuiten, tijdens een bevalling nogsteeds veel gevaarlijker is voor de moeder.
Is het dan wel reeel om zwanger te worden als je de afwijking Factor V Leiden hebt? Want ik begin onderhand te denken dat het risico er wel heeel erg groot van word..... En ik leef graag.... en ik zou het mezelf nooooit vergeven als het kind het niet zou overleven of ernstige afwijkingen heeft....puur omdat ik een kind zou willen ondanks dat ik de risico's ken....
Er is wel een kinderwens bij ons, nu nog niet maar over enkele jaren, maar ik wil niet een kind kostte wat kost....
Vandaar.... WIE HEEFT ER ERVARING MEE??? positief of negatief, ik wil alles er over weten.

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:41

Ik ben er nu nog niet zo mee bezig, want heb op dit moment nog geen behoefte aan kinderen. (ben 24). Ik heb op mijn 16e meerdere longembolieën gehad. Bij mij zijn er grove fouten gemaakt wat betreft onderzoek en daarom weet ik nu nog steeds niet hoe ik die dingen ooit heb kunnen krijgen.
Toen ik laatst bij de huisarts kwam om te vragen of er ook een andere anticonceptie mogelijkheid was, begon ze tegen mij ook over het spuiten. Ik ben er niet zo op in gegaan, want kinderen houden me nu nog niet zo bezig. Ze zei dat als ik zwanger wil worden, ik vooraf bij haar langs moest komen en dat ze me dan door zou sturen naar de gyn.
Ben benieuwd of er meer reacties komen.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:58


Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:53

Ik heb het even in mijn boeken opgezocht, maar ik kon verder niet meer vinden dan wat jij erover zei. Er zijn inderdaad bepaalde factoren die risico's met zich mee kunnen brengen tijdens de zwangerschap.

Wat ik ook heb gelezen (niet geheel onbelangrijk) is dat mensen met DVT (diepe veneuze trombose, daar valt V-leiden ook onder) ongevoeliger zijn voor de pil. Als je dus nog twijfelt over of je zwanger wilt worden of niet, en je bent aan de pil, dan moet je dus even opletten Lachen Maar dat terzijde.

Ik denk dat je het beste een gynaecoloog kunt raadplegen hierover. Hij of zij weet hier het meeste vanaf. Ik weet in ieder geval zeker dat je eigenlijk nooit onder behandeling van een verloskundige zal komen te staan en dat je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk wekelijks een bezoekje moet brengen aan de gynaecoloog.
Vraag je huisarts om een verwijsbrief voor de gynaecoloog. De gynaecoloog zal jou goed kunnen adviseren en de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Je zal vast niet de eerste zijn met DVT die bij hem/haar op spreekuur komt.

Succes!
(als je nog meer inhoudelijke vragen wil, en precies alle risico's wilt weten met percentages kun je me een PB sturen, dan zoek ik het op. Maar als je nog van plan bent naar de gynaecoloog te gaan, kun je het 't beste daar vragen. Voor mij gaat hier namelijk een heleboel tijd inzitten Knipoog )

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:16

bedankt alle3, ik mag ook geen pil meer oid.... en we zitten nu dus van: tja...over een paar jaar willen we misschien 1 kind (altijd al 1, geen 2 of meer) dus dan is een knup erin nog niet verstandig Tong uitsteken maar als de risico's te hoog worden op enge dingen tijdens zwangerschap, dan liever een knup erin Tong uitsteken dan weten we zeker dat het niet alsnog verkeerd gaat Haha!

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 18:17

ik ga sowieso eind maart ook naar de Gyn. doorgestuurd worden, das al afgesproken, maar wil altijd dingen goed van tevoren weten Haha!

ankem

Berichten: 2463
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:24

Ik mocht ook niet alles gebruiken, alleen de prikpil en spiraaltje. (hebben geen oestrogenen en dat is de boosdoender) Prikpil heb ik 6 jr probleemloos gebruikt. (en te weten dat dit is ontstaan bij mij na 3 maanden pilgebruik, rookte niet en had al helemaal geen overgewicht). Ik werd alleen een beetje zat van de prikpil en ben nu overgegaan naar de nuvaring. Zit wel een beetje oestrogenen in, maar zeer laag percentage. Ik probeer het, mijn huisarts houdt in het in de gaten.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: Wie heeft ervaring met Factor V Leiden i.c.m. zwangersch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 20:41

prikpil mag ik ook sowieso niet, alleen het spiraaltje heel misschien, maar dat willen ze nu nog niet proberen Boos!
en ik heb toch ook 10 jaar de pil geslikt zonder problemen, ook nog een lichte pil.... maarja, niks mag meer als bekend is dat je factorV hebt... ja, misschien dat spiraaltje nog, dus ik hoop dat toch wel eigenlijk....

Maar dat wordt allemaal nog uitgezocht, maar ik wil graag weten wat het tijdens de zwangerschap/bevalling zou betekenen....