hernia-operaties (ervaringen + tips)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wezentjeu
Berichten: 329
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De Haan , België

hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:06

hoi hoi

de dag voor mijn laatste examen heb ik een acute hernia gehad.. ik kon absoluut niet meer zitten en na verloop van tijd niet meer liggen ook , rechtstaan was de enige optie.. de neurologische uitvalverschijnselen werden ook dagelijks erger.. mijn voet was half verdoofd en ik kon niet meer goed wandelen..

natuurlijk ben ik niet onmiddellijk overgegaan tot operatie omdat 80% vd hernia's op een alternatieve wijze kunnen opgelost worden.. ik besloot om het eerst eens met een ruggeprik te proberen.. de prik zelf viel best mee, maar de dagen er na werd de pijn maar erger.. ik kon haast niet meer eten en moest de hele dag op pijnstillers leven.. (heb mijn verjaardag al liggende gevierd bvb)

na onder de scanner te gaan bleek de hernia vrij erg en groot te zijn.. op 10 juli ben ik op consultatie bij de neurochirurg geweest en die vertelde me dat een operatie de enige optie was.. omdat de pijn zo erg was ben ik twee dagen erna gehospitaliseerd en de 13de geopereerd.

de zenuwpijnen die ik had zijn nu gelukkig over.. maar nu rest me nog de lange periode van herstel.. 3 maanden niet rijden, 2maanden niet fietsen en zwemmen en helemaal niet opheffen en zo weinig mogelijk bukken. Ik ben wel enorm bang om te hervallen, want wanneer je het niet rustig aan doet is de kan op een recidief erg groot.. de laatste dag dat ik in het ziekenhuis lag , lag er een dame naast me die een maand geleden geopereerd was aan een hernia, maar een onsteking had gedaan op haar zenuwen en bijgevolg weer gehospitaliseerd moest worden.. ik heb hier een heilige schrik voor want ik baal ontzettend van ziekenhuizen en van het afhankelijk zijn van anderen..

ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die met een hernia te kampen hebben gehad en hoe het nadien verlopen is.. hebben jullie bepaalde dingen niet of juist wel gedaan die de kans op een recidief verkleinen?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 03:10

Mijn oom heefook acute hernia gehad.
En de operatie is bij hem goed gelukt.
Waar hij wel goed om moest denken was dat ook al voelde hij zich goed dat hij in het begin toch rustig aan moest doen.
het had een lang genezingsproces.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:11

Ik heb ook een herniaoperatie gehad. Daar heb ik 3 maanden plezier van gehad. Daarna moest ik van mijn werk weer meedoen met de fitnes en trainen voor de fittest. (lopen met bepakking, tiltest enz.) Hierdoor is het weer pijn gaan doen, maar nu in mijn rug. De tussenwervelschijf is helemaal leeggelopen. Heb elke dag pijn. Ben nu 2 jaar verder en hield het niet meer uit. Dus weer naar de arts en die stuurt me door naar een revalidatiekliniek, daar ga ik in augustus beginnen. Het zal mij benieuwen.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:33

Mijn moeder is 3 maanden terug geopereerd aan een hernia. Ze was erg bang voor de operatie. Achteraf zei ze dat ze het veel eerder had moeten laten doen. De operatie viel 100% mee, had weini8g gevoeld. Alleen na de operatie heeft ze wat last ervan gehad en de rust die je na de operatie moet houden daar had mijn moeder wat moeite mee

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:39

Mijn moeder heeft een hernia operatie gehad toen ze 17 was. Hoe het haar is afgegaan enzo weet ik niet (tja, toen was ik er nog nie he Tong uitsteken ), weet wel dat ze een behoorlijk litteken heeft...

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:41

ik ben 4 operaties verder inmiddels en 6 hernia's Nagelbijten / Gniffelen
ik heb echt nooit hoeven twijfelen over operatie. de laatste keer was ik na 2 dagen alweer thuis Haha!
bij mij is het erfelijkheid en ik ben te snel gegroeid en te lang geworden. dat heeft mn rug niet aangekund dus dan krijg je dit..
je moet idd rustig doen de eerste 6 weken. daarna mag je altijd weer rustig opbouwen met fietsen. je moet iig veel bewegen, maar gevarieerd en niks overhaasten! ik mag na een half jaar bijna weer paardrijden gelukkig en kan nu inmiddels alles weer.
veel sterkte en als je nog meer wilt weten dan staat mn inbox voor je open!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:56

Toen ik twaalf was kreeg ik voor de eerste keer een hernia. Mijn rechterbeen was half verland en sleurde ik achter mij aan omdat daar de zenuw klem zat.
De vakantie moest geannuleerd worden omdat het over zou kunnen slaan naar mijn blaas en erger kunnen worden zodat er een kans was dat ik op vakantie direct terug zou moeten naar Nederland.
Na de operatie moest ik zo veel mogelijk rust houden en mocht ook de eerste weken niet fietsen.
En paardrijden zat er voorlopig helemaal niet meer in.
Zwemmen zou goed voor mijn rug zijn. Dus ben toen in het wedstrijdzwemmen gerold. Ik lag dus veel in het water en je rug wordt daar echt veel sterker van, het is ook nog eens supergoed voor je conditie. Na 5 maanden zat ik toch weer op de knollen en dat ging best goed. Rustig aan natuurlijk en heeeeeeel langzaam opbouwen.

Omdat ik jong was zou de kans op een nieuwe hernia klein zijn.
Helaas 10 jaar later april dit jaar bleek dit niet het geval te zijn.
Ik had verschrikkelijke pijn en kon niet slapen, hoe ik ook lag alles deed pijn. Zitten was ook een kwelling. Als ik maar in beweging was, was het goed uit te houden.
Ik ging gewoon door met werken, maar sommige dingen daar kon ik niet meer.
Uit de MRI foto's bleek het een kleine hernia te zijn, die vanzelf over zou gaan.
Volgens de neuroloog was paardrijden niet meer mogelijk en de kans dat ik geopereerd zou worden was zeer klein omdat ik dit keer geen uitvalsverschijselen had.
De neurochirurg zei het tegenovergestelde. Opereren was een optie, maar het kon vanzelf overgaan. In de tussentijd mocht ik gewoon alles doen, als ik het maar niet forceerde. Want voor de een is iets belastender dan voor de ander.
Ik ging weer paardrijden heel rustig aan een half uurtje en geen galop. Ik was al zo blij dat ik weer op mijn paardje zat.
Inmiddels is het al zo goed als over. Blijven bewegen heeft me toch het beste gedaan.
Dat bleek ook de eerste keer rust maakte me alleen maar heel sloom.
Volgens verschillende artsen is bewegen toch de het beste medicijn. Een collega van mijn moeder had ook een hernia gehad en voelde zich een dweil en vermoeid als ze te lang rust hield.

Dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen het geval te zijn, en je moet het niet overdrijven natuurlijk.
Maar ik denk dat een beetje beweging best goed kan zijn.
Een stukje wandelen kan je je snel beter laten voelen.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:07

bewegen is genezen zegt mijn chirurg Ja ben het daar helemaal mee eens!! als je het maar met mate doet dan he Lachen

Lous, jij ook op je 12de? ik ook! en ik ben toen ook geopereerd! toevallig zeg!

wezentjeu
Berichten: 329
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: De Haan , België

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:53

bedankt voor jullie antwoorden, zo zie je maar hoeveel mensen (ook erg veel jonge mensen) een hernia gehad hebben
ik had ook idd gehoord dat bewegen met mate eigenlijk het beste is.. vroeger lasten ze 3 maanden platte rust in (stel je voor) nuja, ik ben in ieder geval niet van plan in de eerste maanden op mn paardje te kruipen, wat is nu 3 maand van een heel mensenleven..

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:26

zeker niet doen wezentjeu, wat je al zegt wat is nou 3 mnd op een mensenleven. de buitenkant is nl snel genezen, maar vanbinnen heeft het toch wel even tijd nodig Ja succes!

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:28

Hoi, ik ben 17 november 2005, na 2,5 jaar ziekenhuis in en uit eindelijk geopereerd!
Ik had een grote hernia op de l5, s1.

Ik ben in kliniek klein roosendael geopereerd, via de nieuwe methode ( is al een paar jaar oud ).
Hierdoor heb ik een lidtekentje van 1,5 cm en krijg ik dus ook geen last van lidtekenweefsel.

Ik ben op donderdag geholpen en op vrijdag ging ik naar huis.
Thuis heb ik 10 weken bedrust gehad, in combinatie na 2 weken met fysio aan huis en later in de praktijk.
Hier doe ik dus fysiofitness.
Ik heb mezelf heel erg aan de regels gehouden en ik moet zeggen dat ik ook echt geen beenpijn ( zenuwpijn ) en rugpijn meer had.
Ik ben een half jaar pijnvrij geweest en heb geen pijnstillers meer geslikt.

Nu ben ik dus 17 weken zwanger, en dit was voor mijn rug eigenlijk wat te vroeg, omdat de spieren en zenuwen een jaar nodig gehad hadden om aan te sterken.
Dit resulteert zich dus in een instabiel bekken en pijn in het stuitje en wederom beenklachten, doordat het dezelfde zenuw is die door het bekken loopt.

Maar dit heeft niks met het resultaat te maken gehad van de operatie.
Die is door de arts en door de juiste manier van revalideren in mijn geval geslaagd.

Ik adviseer dus jezelf goed in acht te nemen en goed te revalideren en te rusten.
En voor in de toekomst niet bang worden om te bewegen.

Beterschap!

Groetjes Pharlap.

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:02

mijn vader is al 2 keer geopereerd van een hernia...

de eerste keer was hij erg rap hersteld en kon hij weer veel doen,maar na 5 jaar was alles weer zoals voordien. toen is hij geopereerd van 3 hernia's en hebben ze zijn ruggegraat volledig moeten openzagen om te kuisen... toen heeft hij wat langer gerevalideerd en was terug goed.

nu paar maand geleden is het weer terug gekomen en moeten ze ijzers in zijn rug steken...
zijn benen beginnen te tintelen en het wordt gevaarlijk,dus moet hij zo snel moeglijk geopereerd worden. eind augustus is het weer zover. hopelijk komt het dan niet meer terug...

maggie1103
Berichten: 130
Geregistreerd: 02-02-05

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:09

Hier ook hoor ben vijf jaar geleden geopereerd aan een hernia, en heb daar nog geen spijt van gehad. Helaas hebben ze mij te lang laten doorlopen waardoor er chronische klachten zijn ontstaan. Echter het wordt steeds minder en ook ik rij weer gemiddeld 3 x in deweek. blijven bewegen is het beste dat merk ik nu ook. Mijn dochtertje was toen 1 jaar, met de operatie dus heb ik heel veel gewandeld. Iedere dag een stukje meer. Ook zwemmen heel voorzichtig ging goed. Neem de rust van die drie maanden, want die heb je echt wel nodig. Ook mijn inbox staat open als je nog verder vragen heb. Sterkte ermee,

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:13

Pharlap schreef:
Ik ben in kliniek klein roosendael geopereerd, via de nieuwe methode ( is al een paar jaar oud ).
Hierdoor heb ik een lidtekentje van 1,5 cm en krijg ik dus ook geen last van lidtekenweefsel.


Endoscopisch?? (endoscopische nucleotomie)

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:36

Hoi, ja inderdaad, bevalt prima!

Groetjes Pharlap.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:43

mijn vader is vrijdag geopereerd aan een hernia hij kan nou wel een heel klein stukje lopen maar heeft er minder last van zijn heupen

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:03

Ik heb twee hernia's (ben 25 jaar) maar bij mij zitten ze heel ongunstig waardoor een operatie heel risicovol is. Baal er best van want kan niet meer zoveel

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:08

Ik kennis van me kreeg een hernia toen ze vooraan in de dertig was. Na een tijdje heeft ze een herniaoperatie gehad, ik weet niet meer precies hoe het daarna was maar het is nooit meer helemaal goed geweest met haar rug. Nu, jaren later, heeft ze littekenweefsel dat op haar zenuwen drukt. Ze heeft nu verschrikkelijke pijn en kan niet meer veel lopen. Na een hele tijd in een revalidatiecentrum gezeten te hebben is het eigenlijk alleen maar slechter geworden. Ik vind het zo erg voor haar! Ze is nog jong maar ligt nu een groot deel van de dag plat en het is juist iemand die lekker bezig wil zijn! Verdrietig

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:03

Ik heb 25 april dit jaar een Nucleoplasty, dit is een nieuwe techniek waarbij geen littekenweefsel wordt gevormd, gehad aan mijn hernia L5S1, krijg vanmiddag de uitslag van m'n controle MRI, maar het lijkt *klopt af* super geholpen te hebben *klopt nóg een keer af*
Zat na 9 dagen alweer op 't paard Haha! (had eigenlijk nog 5 dagen moeten wachten, maarja eigenwijs Bloos ) en doe nu zowat alles weer. Zware dingen laat ik uit voorzichtigheid nog wel staan en ik voel na een lange dag van werken, paardrijden, uurtje lopen met de hond wel dat m'n rug 'moe' is en nog steeds bezig is met het herstel, maar heb geen pijn meer.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:43

hoe ironisch... ik heb weer last van iets dat mn zenuw beknelt. of littekenweefsel, of hernia nummer 7...

_Laris_

Berichten: 728
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: hernia-operaties (ervaringen + tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:23

Mijn vader heeft ook een hernia gehad, hij heeft zich na een tijd laten opereren. Ging daarna wel redelijk, maar hij kreeg weer last. Er zat weer een (grote) hernia op precies dezelfde plek, en ook 2 kleinere in de buurt. Hij heeft toen besloten zich niet opnieuw te laten opereren, omdat ook wel gevaarlijk zou worden ofzo. Nu heeft hij af en toe nog een beetje last van een stijve rug of wat last in z'n heup. Maar hij kan en doet zo goed als alles, hij loopt zo'n 2× in de week hard, en doet ook aan fitness enz.