knobbeltje in mijn borst gevonden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 16:28

ik heb 2 weken geleden een knobbeltje in mijn borst gevonden. ben dinsdag naar de huisarts geweest en die wil het nog 2 weken afwachten of het dan weg is. Ik heb dinsdag ook zelf gevoelt en het is nu 2 x zo groot. het is nu ong 2 cm. het is niet echt een knobbetje maar een schijf en het zit vast, is het niet weg na 2 weken dan wordt ik door gestuurt voor foto's en als ze dan nog niks vinden moeten ze een bioptie nemen. ben er best ongerust over want het eerste denk je natuurlijk aan kanker.en ik ben best wel een doem denker dus zit mezelf echt gek te maken. de huisarts vond het nog niet verontrustend maar ik zit maar te denken:"als het over 2 weken nog niet weg is wat dan. wie heeft dit ook gehad . Ik wil ook weten wat me te wachten staat als er een bioptie genomen moet worden wat een vriendin heeft het ook gehad en zij ging zowat van haar stokje van de pijn.

bokjes
Berichten: 1417
Geregistreerd: 16-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:31

nog een keer naar de dokter gaan en zeggen dat het je dwars zit en gelijk foto's wil laten maken!

ik zou er niet mee blijven lopen

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:33

het kan ook een ontstoken melkkliertje zijn
gewoon even afwachten, als het toch groter wordt even terug naar je huisarts

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:35

Inderdaad, bel de dokter en vraag of je voor het weekend nog een foto kan maken omdat je je ontzettend ongerust maakt.
Ik weet zelf helaas uit ervaring dat je echt zelf hard moet optreden om je zin te krijgen. En wat ook een nadeel is, meestal is het ook nog dagen op de uitslag wachten, en dat wil je vast niet.

Mijn moeder heeft borstkanker gehad en moest regelmatig een bioptie ondergaan. Het is geen pretje maar probeer dit even naast je te laten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je niet tof voelt nu, ik hoop echt dat je de NU de huisarts belt en zegt dat je morgenochtend een foto wil hebben...

Sterkte...

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:37

Jeetje dat zal wel schrikken zijn geweest. Als je er zo erg mee zit zou ik ook naar de huisarts gaan en zeggen dat je je heel ongerust maakt en dat je graag meteen wil dat er foto's gemaakt worden. Dan hoef je niet nog 2 weken in spanning te zitten.

En maak je niet te druk over de pijn bij verdere onderzoeken. Het zal vervelend zijn, maar dan weet je in ieder geval er met je aan de hand is.

Heel veel sterkte de komende tijd en ik zal voor je duimen dat het allemaal wel mee valt

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:39

Hier heb ik een aantal weekjes geleden ook een topic over gehad. Ik zit nu in de medische molen want het bleek geen ontsteking te zijn..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:40

Als het kanker is, groeit het m.i. niet zó snel. Een tumor groeit in máánden of jaren, niet in uren/dagen.
Je borsten veranderen continu door de hormonen die in je lijf zitten (en ook continu wisselen qua concentratie).
Een knobbeltje (of zwelling) kan vanalles zijn, het hangt van een heleboel factoren af of het kwaadaardig is, en de kans is nog behoorlijk klein (hoewel borstkanker erg veel voorkomt).
Hoe oud ben je? Borstkanker komt pas echt veel voor boven 35 jaar, alleen als het de erfelijke vorm is kan het eerder. Er zit een piek bij vrouwen van ongeveer 22: daar komen heel veel goedaardige zwellinkjes voor. Waarom dat is weet ik niet, maar het is wel zo.
Kun je het knobbeltje goed bewegen (= goedaardig kenmerk)? Doet het zeer (= goedaardig kenmerk)? Is het hard of zacht? Zit het los van de huid (=goedaardig kenmerk)?
Foto op zich zegt niet zo heel veel, ze zullen eerder een echo maken, daarop kunnen ze al heel goed zien hoe het er uit ziet en dan heoven ze geen bioptie te doen.

Die 2 weken kunnen absoluut geen kwaad. Als hij je voor 6 maanden naar huis had gestuurd had ik je geadviseerd terug te gaan. Meestal willen ze eerst een menstruatie afwachten, vaak trekt het dan als nog weg

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:00

Ik ben al zo vaak naar de huisarts geweest ik ben een mens met knobbels en bobbels maak me er steeds minder druk om. Maar weet nog wel de eerste keer ik was echt in paniek.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:01

Schrikken is dat he! Hopen dat het niets ernstigs is.
Ik moet dinsdag zelf voor foto's ervan

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:04

Maar hoe oud ben je? Want bij borsten in de groei komt ook schijfvorming voor.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:09

Als je wil dat ze er wat sneller achteraan gaan dan zou ik zeker vragen of ze niet even wat haast kunnen maken met de foto's en van die 2 weken niet 1 week kunnen maken.
Kanker groeid meestal niet zo snel, en kan er jaren over doen. Maar dan is het 9 van de 10 keer helemaal uitgezaaid en als ze er nu achter komen is de kans groot dat je er optijd bij bent.
Leg gewoon aan de dokter dat je het allemaal maar naar vind en dat je wil weten wat het is. Als het al gegroeid is kunnen ze nu ook al zien wat het nu eigenlijk is.
Probeer jezelf niet teveel op te fokken, want dan krijg je stress en dat is ook niet goed voor je lichaam. Probeer niet overal het slechtste van in te zien.. Daar maak je jezelf alleen maar bang van

Veel sterkte en ik hoop voor je dat het niks ernstigs is..

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:51

Laui! schreef:
Als het kanker is, groeit het m.i. niet zó snel. Een tumor groeit in máánden of jaren, niet in uren/dagen.
Je borsten veranderen continu door de hormonen die in je lijf zitten (en ook continu wisselen qua concentratie).
Een knobbeltje (of zwelling) kan vanalles zijn, het hangt van een heleboel factoren af of het kwaadaardig is, en de kans is nog behoorlijk klein (hoewel borstkanker erg veel voorkomt).
Hoe oud ben je? Borstkanker komt pas echt veel voor boven 35 jaar, alleen als het de erfelijke vorm is kan het eerder. Er zit een piek bij vrouwen van ongeveer 22: daar komen heel veel goedaardige zwellinkjes voor. Waarom dat is weet ik niet, maar het is wel zo.
Kun je het knobbeltje goed bewegen (= goedaardig kenmerk)? Doet het zeer (= goedaardig kenmerk)? Is het hard of zacht? Zit het los van de huid (=goedaardig kenmerk)?
Foto op zich zegt niet zo heel veel, ze zullen eerder een echo maken, daarop kunnen ze al heel goed zien hoe het er uit ziet en dan heoven ze geen bioptie te doen.

Die 2 weken kunnen absoluut geen kwaad. Als hij je voor 6 maanden naar huis had gestuurd had ik je geadviseerd terug te gaan. Meestal willen ze eerst een menstruatie afwachten, vaak trekt het dan als nog weg



helemaal eens op 1 punt na ik was 18 toen ik voor het eerst borst k had..toen was ik erg optijd op mijn 27e was ik aan de late kant maar leef nog steeds en sta / ben eindelijk stabiel

99 vd 100 x dat ik twijfelde over een bobbeltje was het iets onschuldigs !

wat ik dus zeg is dat niet ieder bobbeltje oid gelijk k hoeft te zijn

ik heb dus borstkanker en ondertussen geen borsten meer
maar als ik dus iets voelde wat ik niet vertrouwde zat ik er een maand niet aan (even rust daar klieren alleen maar verder opzwellen naar mate je er meer aan zit ..dus niet de groei van een gezwel wat j dan zou kunnnen denken)
daarna weer voelen was het niet richting kleiner veranderd gingen we naar de arts

normaliter word er eerst een mamma grafie gemaakt een plet foto van de borsten

daar zien ze heel erg veel op , vertrouwen ze het dan niet gaan ze pas verder kijken (echo punctie etc )

een punctie doen ze eerder als een bioptie
en lekker is anders maar heel erg zeer ook , valt dus mee duurt maar kort , doodgaan aan k is iig veel vervelender


zou me nu nog niet zo heel veel zorgen maken (allen maar slecht voor je bloeddruk )

als het over een paar weken niet veranderd is of groter dan even fototje laten maken

de zwelling doet die zeer ja of nee>?

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:34

Laui! schreef:
Als het kanker is, groeit het m.i. niet zó snel. Een tumor groeit in máánden of jaren, niet in uren/dagen.
Je borsten veranderen continu door de hormonen die in je lijf zitten (en ook continu wisselen qua concentratie).
Een knobbeltje (of zwelling) kan vanalles zijn, het hangt van een heleboel factoren af of het kwaadaardig is, en de kans is nog behoorlijk klein (hoewel borstkanker erg veel voorkomt).
Hoe oud ben je? Borstkanker komt pas echt veel voor boven 35 jaar, alleen als het de erfelijke vorm is kan het eerder. Er zit een piek bij vrouwen van ongeveer 22: daar komen heel veel goedaardige zwellinkjes voor. Waarom dat is weet ik niet, maar het is wel zo.
Kun je het knobbeltje goed bewegen (= goedaardig kenmerk)? Doet het zeer (= goedaardig kenmerk)? Is het hard of zacht? Zit het los van de huid (=goedaardig kenmerk)?
Foto op zich zegt niet zo heel veel, ze zullen eerder een echo maken, daarop kunnen ze al heel goed zien hoe het er uit ziet en dan heoven ze geen bioptie te doen.

Die 2 weken kunnen absoluut geen kwaad. Als hij je voor 6 maanden naar huis had gestuurd had ik je geadviseerd terug te gaan. Meestal willen ze eerst een menstruatie afwachten, vaak trekt het dan als nog weg

ik ben 20 bijna 21, je kan het niet echt bewegen, het is hard en het zit los van de huid. zij wil inderdaad ook mijn menstruatie afwachten want mijn stop week begint morgen.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 22:37

nickyu schreef:
Laui! schreef:
Als het kanker is, groeit het m.i. niet zó snel. Een tumor groeit in máánden of jaren, niet in uren/dagen.
Je borsten veranderen continu door de hormonen die in je lijf zitten (en ook continu wisselen qua concentratie).
Een knobbeltje (of zwelling) kan vanalles zijn, het hangt van een heleboel factoren af of het kwaadaardig is, en de kans is nog behoorlijk klein (hoewel borstkanker erg veel voorkomt).
Hoe oud ben je? Borstkanker komt pas echt veel voor boven 35 jaar, alleen als het de erfelijke vorm is kan het eerder. Er zit een piek bij vrouwen van ongeveer 22: daar komen heel veel goedaardige zwellinkjes voor. Waarom dat is weet ik niet, maar het is wel zo.
Kun je het knobbeltje goed bewegen (= goedaardig kenmerk)? Doet het zeer (= goedaardig kenmerk)? Is het hard of zacht? Zit het los van de huid (=goedaardig kenmerk)?
Foto op zich zegt niet zo heel veel, ze zullen eerder een echo maken, daarop kunnen ze al heel goed zien hoe het er uit ziet en dan heoven ze geen bioptie te doen.

Die 2 weken kunnen absoluut geen kwaad. Als hij je voor 6 maanden naar huis had gestuurd had ik je geadviseerd terug te gaan. Meestal willen ze eerst een menstruatie afwachten, vaak trekt het dan als nog weg



helemaal eens op 1 punt na ik was 18 toen ik voor het eerst borst k had..toen was ik erg optijd op mijn 27e was ik aan de late kant maar leef nog steeds en sta / ben eindelijk stabiel

99 vd 100 x dat ik twijfelde over een bobbeltje was het iets onschuldigs !

wat ik dus zeg is dat niet ieder bobbeltje oid gelijk k hoeft te zijn

ik heb dus borstkanker en ondertussen geen borsten meer
maar als ik dus iets voelde wat ik niet vertrouwde zat ik er een maand niet aan (even rust daar klieren alleen maar verder opzwellen naar mate je er meer aan zit ..dus niet de groei van een gezwel wat j dan zou kunnnen denken)
daarna weer voelen was het niet richting kleiner veranderd gingen we naar de arts

normaliter word er eerst een mamma grafie gemaakt een plet foto van de borsten

daar zien ze heel erg veel op , vertrouwen ze het dan niet gaan ze pas verder kijken (echo punctie etc )

een punctie doen ze eerder als een bioptie
en lekker is anders maar heel erg zeer ook , valt dus mee duurt maar kort , doodgaan aan k is iig veel vervelender


zou me nu nog niet zo heel veel zorgen maken (allen maar slecht voor je bloeddruk )

als het over een paar weken niet veranderd is of groter dan even fototje laten maken

de zwelling doet die zeer ja of nee>?
de dokter had het inderdaad ook over een mama grafie gehad hoe gaat dat pletten ze dan echt je borst?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 23:02

Daarom doen ze bij jonge mensen (ligt ook aan radioloog) gelijk een echo. De kans dat het een goedaardige zwelling is, is namelijk behoorlijk groot. Als je dan een foto maakt zie je hetzelfde als wanneer het kanker is en moet er als nog een echo gemaakt worden. Op een echo kun je in principe hetzelfde zien en het is minder vervelend voor de patiënt.

Als het echt heel snel is gegroeid is een ontsteking waarschijnlijker, dat kan heel snel gaan. Gewoon even afwachten zoals de huisarts zei. Die twee weken maken niet heel erg uit, dat kan nog geen kwaad.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:03

nou even een update. ik ben vandaag naar de dokter geweest en het is nog steeds niet weg. Dus ik moet een foto en een echo laten maken en kunnen ze dan niks vinden nemen ze een punctie eruit. ik ga morgen een afspraak maken en hoplelijk kan ik snel terecht. ik laat het weten hoe het is gegaan en wat het uiteindelijk is

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:08

Dit heeft mijn moeder ook gehad, en dat bleek niets te zijn uiteindelijk. Het hoeft dus niet meteen iets ergs te betekenen!

Toch alvast sterkte. maak je niet te druk .

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:14

Veel succes morgen! Ik zal voor je duimen. Maar even tussendoor, mijn zus heeft dit ook gehad. Ook laten scannen ofzoiets, en het bleek geloof ik idd een ontsoken melkkliertje te zijn. Dus je hebt best een grote kans dat het gewoon niks is.
Groetjes, mij

stef_sweety

Berichten: 690
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Winschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:19

hoi
ik ben stephanie en ben 14jaar
ik heb 2knobbels in me nek waarvan ik niet weet wat het is ik errig me er ook niet aan,het groeit ook niet(denk ik) maar het voelt wel eng me ouders zeggen dat het een opgezwolle ader is maar dat ding zit er al meer dan 2jaar vind ik ook wel beetje raar maar ik durf niet naar de dokter strax komt er uit dat ik kanker heb ofzo maar anders had dat zich allang verspreit dus ik denk niet dat dat het is mja afwachten maar he..

xx stef

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:50

Hej, die twee knobbels in je nek, zitten die toevallig aan de rechterkant? Dan heb je een hele grote kans dat dat gewoon lymfeklieren zijn. Die heb ik ook. Die zwellen soms een beetje op als ik ziek ben, en dan worden ze vanzelf weer kleiner. Dus daar hoef je je idd geen zorgen over te makenn denk ik.
Groetjes, mij

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:52

stef_sweety schreef:
hoi
ik ben stephanie en ben 14jaar
ik heb 2knobbels in me nek waarvan ik niet weet wat het is ik errig me er ook niet aan,het groeit ook niet(denk ik) maar het voelt wel eng me ouders zeggen dat het een opgezwolle ader is maar dat ding zit er al meer dan 2jaar vind ik ook wel beetje raar maar ik durf niet naar de dokter strax komt er uit dat ik kanker heb ofzo maar anders had dat zich allang verspreit dus ik denk niet dat dat het is mja afwachten maar he..

xx stef


Klinkt als opgezette lymfeklieren....


Verder kan een knobbeltje in je borst ook een cyste zijn. Dit kan geen kwaad. Ben benieuwd wat de uitslag is.... ik zal voor je duimen

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:58

lightmorebh schreef:
nou even een update. ik ben vandaag naar de dokter geweest en het is nog steeds niet weg. Dus ik moet een foto en een echo laten maken en kunnen ze dan niks vinden nemen ze een punctie eruit. ik ga morgen een afspraak maken en hoplelijk kan ik snel terecht. ik laat het weten hoe het is gegaan en wat het uiteindelijk is

heel veel sterkte ik zit nu ook in die molen.
Ik hoop echt dat het niks is

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:53

pff als ik dit zo lees moet ik aan mezelf denken!

Ruim een half jaar geleden voor het eerst een "bult" op gemerkt onder mn rechter oksel.
Nou kom ik uit een medische fam (vader arts, moeder verpleegkundige, tante arts, oom huisarts, zus verpleegkundige, zwager anestesist ect) paar mensen naar gekeken, zal wel een opgezette melk klier zijn....
Nu, ruim 6 maanden later is't echt 3 keer zo groot geworden, en "dacht" ik er donderdag pas aan om het weer "op te meten" (ik had dat expres gedaan toen ik het merkte de 1e keer)
Ik heb dr gewoon last van, het doet zeer als ik mn arm optil enzo.

Vandaag bij de dokter geweest, en na een halve keer kijken zegt die het is een lipoom (vetbult dus) en heb ik een doorverwijzing gekregen naar een chirurg (poli chirurgie).
k moet nog bellen, maar heb deze week geen tijd om wat dan ook te doen (al afspraken staan)

Ook meteen een doorverwijzing naart de dermatoloog en fysio liggen, ben ik weer lekker mee in mn zomer vakantie...

polbo

Berichten: 939
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Friesland

Re: knobbeltje in mijn borst gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 01:08

Ik heb ook in elke borst een knobbeltje bij de ene is die groot en ovaal rond de andere is klein en een beetje bobbelig.

De eerste keer schrok ik heel erg maar me ouders stelde me gerust (werken beide in het ziekenhuis) en ben ik pas een week later naar de HA geweest (me ouders hadden geen haast om de HA te bellen en dat stelde mij gerust ik vond het wel best zo). Hij vertelde me dat er niks aan de hand was en ik het wel weg kon laten halen maar dat ik er dan meer last van zou hebben van het litekenweefsel. Dus ik heb het maar mooi laten zitten (ik heb het niet zo op ziekenhuizen). Deze is onder tussen wel iets gegroeit.

De 2de kwam 2 jaar later. Ik weer naar de HA maar er bleek weer niks aan de hand te zijn (en melkklier ontsteking).

Het hoeft dus niet perse kanker te zijn. Ik hoop dat dit je een beetje gerust steld.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 03:08

Ik heb een aantal jaren geleden ook een knobbeltje gevonden. Er is toen direct een echo gemaakt en het bleken ontstoken melkkliertjes geweest te zijn.