PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:31

Ik vroeg me af of er Bokkers zijn die ook PDS hebben en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik heb het zelf namelijk. Het heeft bij mij tijden lang heel erg m'n leefwijze bepaald en ontzettend veel invloed gehad op m'n algehele gezondheid. Ik heb al verschillende onderzoeken gehad bij verschillende ziekenhuizen en eigenlijk kwam ik daar tot de conclusie dat ze je maar weinig kunnen helpen met deze darmklachten. Mijn klachten zijn voornamelijk elke dag buikpijn (waardoor ook maagklachten), veel dingen niet kunnen eten, melkproducten niet kunnen verdragen, niet kunnen aankomen in gewicht en een slechte conditie en weerstand (wat ik ook doe, het wordt er niet beter op Boos! ). Op vakantie gaan naar het buitenland is bijvoorbeeld al een drama voor mij. Kan slechte tegen klimaatsveranderingen en vaak is het eten al een heel groot probleem! Ik heb al van alles geprobeerd: diëtistes, homeopatie, reguliere artsen en yoga (een blauwe maandag, was niks voor mij Knipoog ) etc etc etc.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips/adviezen!!

noby

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:39

ik heb het ook. ook slechte weerstand enz.
ook mij beheerst het mijn leven in zekere mate.
a.s woensdag moet ik nog een dikke darm foto maken omdat ze toch nog even verder willen kijken.
er is een site voor PDS misschien hebben mensen hier tips.
zal de folder die ik erover heb even opzoeken

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:39

Ik heb het ook, sowieso ben ik al een stresskip en dat veroorzaakt al een hoop. Ik moet zeggen dat ik met eten en drinken de laatste tijd weinig last heb. Ik heb een flinke periode gehad dat ik het uitkermde van de pijn en echt ingedoken op de grond lag soms. Toen der tijd had ik het ook van yoghurt, nu gelukkig niet meer

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 08:38

Ik heb het de laatste tijd gelukkig ook minder dan vroeger. Ik heb een periode gehad dat ik bijna niets meer kon eten want dan kreeg ik gelijk enorme kramp. In die tijd ben ik toen onwijs veel afgevallen. Zoveel dat mensen zelfs dachten dat ik anorexia had!! Nu heb ik het met vlagen: dan gaat het zo een hele periode goed en dan heb ik opeens weer een hele tijd een terugval. Heel irritant Boos!

Al die darmonderzoeken heb ik al gehad. Zijn niet de fijnste onderzoekjes

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:55

ik heb het ook, weet het nog niet zo lang. Ik heb het heel erg bij stress en onregelmatig eten. De laatste tijd ben ik ook wel snel getressed door een hoop problemen. Dus ik hoop dat het na de vakantie beter gaat en anders ga ik terug naar de huisarts

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:56

Hier nog één. Liep er al mee vanaf vorig jaar april, maar deed er niets aan.
Ik mag geen chocola, McDonalds, macaroni (dat is dan weer geen ramp) en thee. Ook met BBQ, gourmetten of grillen krijg ik áltijd buikpijn.
Ik merk heel vaak dat als ik klaar ben met school, dat ik echt kapot ben. Je zit gewoon de hele dag tegen buikpijn te vechten, heb ik het gevoel.
Bij mij kwam het - volgens de dok - door het onregelmatige eten en nu moet per se regelmatig eten, maar dat lukt me niet & de buikpijn blijft.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:10

Ik heb het al zolang ik leef zover ik weet. Kan me al niet eens meer voorstellen hoe het is om geen buikpijn te hebben. Ik weet dat regelmatig eten inderdaad heel goed werkt maar daar heb ik ook vaak wel problemen mee om dat vol te houden. Vooral in de weekenden gaat het nogal eens mis (vergeet je toch een keer te lunchen of je eet gauw al een keer even snel iets of te laat). Heel lastig allemaal.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:13

Ja, inderdaad... Ik eet eigenlijk altijd wanneer ik zin in eten heb. Nu ook weer zit ik aan een cup-a-soup, terwijl ik nog helemaal geen ontbijt heb gehad oid.

Het is vervelend om constant met buikpijn te lopen, maar het vervelendste vind ik toch wel dat niemand (hier dan) het begrijpt.
Mijn nicht aan de kant van mijn moeders familie loopt hier ook al heel lang mee & dat is zo sneu enzo. Maar ik moet er maar gewoon mee leven? Dat snap ik niet & vind ik ook heel moeilijk.
Ook met gym kan ik heel vaak niet mee doen.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:19

Ja, het probleem met dit syndroom is inderdaad dat mensen het aan de buitenkant niet kunnen zien terwijl je je het grootste deel van de dag toch niet helemaal lekker voelt of soms echt beroerd. Niet leuk.

Ik heb wel heel veel voedsel wat ik niet kan eten weten te vervangen door andere producten, zodat ik toch nog voldoende binnenkrijg. Ik kan bijvoorbeeld slecht tegen aardappelen. Nu eet ik dus rijst ipv aardappelen, met kool moet je ook oppassen en melkproducten ben ik ook voorzichtig mee. Bepaalde melkproducten kan ik wel hebben en andere weer niet. Het is eigenlijk een groot uitzoekwerk waarbij je soms toch even moet proberen wat je wel en niet kunt verdragen. Het stomme bij mij is dan ook nog dat hetgeen wat ik de ene keer heel goed verdraag, opeens een paar dagen later niet meer tegen kan (en visa versa). Heel handig Rolleyes

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:25

Ja, daar ben ik dus mee bezig, maar het wil niet helemaal. Ik zou dus niet weten waarom ik altijd buikpijn krijg met een BBQ, gourmetten of grillen. Want gewoon vlees kan ik wél.

Ach ja... Het voelt altijd zo aanstellerig ook om te zeggen dat je áltijd buikpijn hebt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:26

ik heb het ook, gister een BBQ gehad... en nu de consequenties dragen ... Boos!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:27

Ach gut

Ik heb het meestal meteen d'r na.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:29

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:30

water dinken mensen, 3 liter perdag en het zal beter gaan.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:31

Sorry, maar ik ga echt geen 3 liter water per dag drinken. Dat is sowieso niet zo heel gezond.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:34

Ik drink genoeg op een dag, maar het helpt niets. PDS heeft weinig met het hoeveelheid vocht dat je binnenkrijgt te maken. Het gaat echt niet weg als je je houdt aan netjes 2 tot 3 liter vocht op een dag.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:35

'Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), ook wel spastische dikke darm of spastische colon genoemd, is de meest voorkomende chronische darmstoornis. In het Engels wordt deze aandoening Irritable Bowel Syndrome (IBS) genoemd.'

Chronisch? Scheve mond

'Veel voorkomende klachten binnen het maag-darmkanaal zijn zuurbranden, slikklachten, brok in de keel en een opgeblazen gevoel. Klachten buiten het maag-darmkanaal zijn problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie, pijn bij of na de seksuele gemeenschap. Er zijn nogal wat mensen met PDS die ook kampen met spierpijn en/ of gewrichtsklachten.'

Ik wist helemaal niet dat het 'er bij hoorde'.

http://www.pdsb.nl/index1.html

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:35

Haha, der is een wondermiddel... WATER denk het niet!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:35

Cyntje schreef:
ik heb het ook, gister een BBQ gehad... en nu de consequenties dragen ... Boos!

Ik kan trouwens ook niet tegen BBknoeien Clown en last krijg ik vrijwel direct daarna en dat duurt dan zo'n weekje voor het echt helemaal over is. Heel lastig. Het komt niet door het vlees maar doordat het geroosterd/gegrilled is schijnt. Naar een grillrestaurant hoef ik ook niet te gaan. Krijg ik ook last van bijvoorbeeld.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:38

Zou dat het kunnen zijn? Ik dacht eerder aan kruiden of iets wat ik er bij at...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:38

VeirL schreef:
'Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), ook wel spastische dikke darm of spastische colon genoemd, is de meest voorkomende chronische darmstoornis. In het Engels wordt deze aandoening Irritable Bowel Syndrome (IBS) genoemd.'

Chronisch? Scheve mond

'Veel voorkomende klachten binnen het maag-darmkanaal zijn zuurbranden, slikklachten, brok in de keel en een opgeblazen gevoel. Klachten buiten het maag-darmkanaal zijn problemen met urinelozing, hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie, pijn bij of na de seksuele gemeenschap. Er zijn nogal wat mensen met PDS die ook kampen met spierpijn en/ of gewrichtsklachten.'

Ik wist helemaal niet dat het 'er bij hoorde'.

http://www.pdsb.nl/index1.html

Helaas wel. Ik weet er alles van! Maar het hoeft niet hoor. PDS heb je in verschillende vormen en maten. Ik heb het nogal in hevige mate. Hoofdpijn, moeheid, opgeblazen gevoel, spier- en gewrichtspijn...heb het allemaal helaas. Ik voel me vaak echt een oud wijf van 80 haha en dat terwijl ik maar 26 ben!!!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:40

VeirL schreef:
Zou dat het kunnen zijn? Ik dacht eerder aan kruiden of iets wat ik er bij at...

Dat zou ook heel goed kunnen. Kruiden kunnen je darmen ook heel erg prikkelen en kun je dus ook kramp van krijgen. Heel pittig eten is bijvoorbeeld voor mij ook niet zo goed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:40

Je moet opletten met gekruid eten, vet eten... onregelmatig eten... bla bla bla...

Ik kan bijvoorbeeld ook nooit wandelen na het eten.
Dus na het eten kan ik ook al helemaal geen vla en ijs e.d eten...
En ik had gister ijs op na het BBQ Boos!
Toen had ik last van een DarmAlarm!!! Hyper!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:40

Hetgeen wat bold is, heb ik ook. Maar goed, de onregelmatige menstruatie hoeft er niet echt aan te liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:44

Er liep hier pas geleden ook een topic over.. Ik heb het ook, de ene keer kan ik van alles eten en voel ik niks, en de andere keer krijg ik onmiddelijk maagpijn en daarna een zwangere buik. En dat is dan pas weer de volgende ochtend over. En ik drink bijna alleen nog maar water, maar ik heb geen enkele verbetering gevoeld. Ik ga wel 1x in de 2 weken naar een ostheopaat, en dat helpt wel heel goed. Dan probeert hij mijn organen van buitenaf los te maken.. Het is heeeeeel pijnlijk, maar het helpt wel heel goed.