handeczeem...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Takkel

handeczeem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:56

Heb dus sinds een maan last van handeczeem. Tenminste... daar lijkt het op. Het begint met hele kleine blaasjes die op sommige momenten heel erg kunnen jeuken. Voornamelijk op mn handpalm, maar het breidt zich nu ook uit naar mijn vingers etc.

Vervolgens gaan de blaasjes kapot en droogt het uit, en krijg ik schilfertjes...

Ben vanmorgen naar de dokter geweest en die beweert dat het handeczeem is dat veroorzaakt wordt door een schimmel (heb ook voetschimmel). Heb er zalf voor gekregen: hydrocortisom met een bestanddeel tegen schimmel... Ben benieuwd of het dit ook daadwerkelijk is.

Als ik op internet ga zoeken kom ik uit bij dishydrotische handeczeem.

Mensen die hier ook last van hebben? Wat zei jouw huisarts? Wat heb jij ervoor gekregen?

Arrabel

Re: handeczeem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:13

Ik heb zelf geen eczeem maar heb er wel veel over gehoord.
Je moet er in geloven maar ik kan me in de volgende theorie wel vinden.

Exzeem komt vaak bij mensen voor die niet lekker in hun vel zitten, veel stress, niet gelukkig met je leven, misschien problemen.
Je innerlijke balans is dan door de war en dat kan klachten geven zoals eczeem.
Ook mensen die zich niet makkelijk kunnen uiten hebben een verhoogde kans op eczeem (of andere huidziekte), waarom? omdat je lichaam toch een weg zoekt om zicht te uiten en gaat dat dan doen in andere vormen.

Wat ik je kan aanraden (een meisje bij mij op stal heeft hier veel baat bij gehad) is naar een ostheopaat te gaan, een ostheopaat kan jouw helpen van binnen weer in balans te komen waardoor je eczeem klachten sterk zullen verminderen.

Misschien vind je het een hoop acrabadabra, maar baat het niet dan schaad het niet.....

Heel veel succes!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:23

Zit wat in ja... heb idd ook wel eens gelezen dat het met stress etc. te maken kan hebben.

Het is niet zo dat ik niet lekker in mn vel zit ofzo, maar ik ben wel iemand die vrij gesloten is, en moeilijk kan praten.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:36

Dat kan absoluut een oorzaak zijn van je eczeem.
Mijn ex die was zo gesloten als het maar kan, zij elke dag dat het goed met hem ging en ging maar door en door.
En uiteindelijk kreeg hij psoriases.....
Hij gelooft niet in mijn theorie maar ik geloof er voor 99,9% in!

Probeer maar is een osteopaat, of stuur alleen maar een mailtje met je verhaal.
Je zal zien dat een osteopaat je kan helpen!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:43

Goed plan... maar hoe kom je via internet nou bij een "goede" osteopaat?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:53

hmmm, ik ga even voor je kijken!

Misschien kan je ook het beste een osteopaat in de buurt zoeken toch?
Of je een hele goede hebt dat weet je toch nooit van de voren...
Ik weet wel iemand maar volgens mij doet zij alleen dieren....
Daar heb je dan weinig aan.

Wat je wel zou kunnen doen is een mailtje sturen naar Nethanja Pruijssers, zij doet alleen dieren maar misschien weet zij een goede osteopaat voor mensen.
Zij is zelf ook heel erg goed en za zal geen kwakzalvers adviseren.
http://www.osteonet.nl/contact.htm
Hier kan je haar mailadres vinden.

En anders kan je ook gewoon in de gouden gids kijken, iets wat een beetje bij jouw in de buurt is.
Je kan eerst altijd informeren, je hoeft er niet meteen heen te haan.
Misschien hebben ze een foldertje wat je door kan lezen ofzo.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:48

Zelf heb ik al eczeem vanaf mijn geboorte.
Echt veel stress zal ik toen niet gehad hebben.

Toen ik nog geen 12 jaar oud was kon ik er volgens mijn huisarts overheen groeien.
Helaas is dit niet gebeurt. Wel is de eczeem minder geworden.

Mijn eczeem wordt dan ook niet door stress veroorzaakt, maar door hooikoorts en andere kriebeldingen (wol).

In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat je er snel vanaf bent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:48

die hand eczeem die jij beschrijft,samen met de blaasjes op je voeten lijkt wel verdacht veel op warmte eczeem..

warmte eczeem zijn kleine blaasjes die soms jeuken, als ze indrogen zit er een velletje op die vrij makkelijk loslaat.

oplossing is als je t op je voeten hebt :

schoenen aantrekken die goed ademen, en als je het op je handen hebt zweten tegengaan, verder uitkijken wat voor schoonmaak middelen je gebruikt en welke zeep voor je handen want dit kan het namelijk ook verergeren..

veel artsen zijn van mening dat het een schimmel is hoor, maar in heel veel van deze gevallen word het dus veroorzaakt door een reactie van je eigen lichaam op je zweet.

ga maar es zoeken op warmte blaasjes op internet, dan vind je een hoop informatie!!

ohw enne:
ik heb het elk jaar alleen in de zomer, zijkant van voeten en inderdaad handpalmen, schimmelcreme werkt niet, regelmatig je handen even onder een koele kraan houden wel( goed afddrogen) en goede luchtige schoenen dragen

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 09:12

Ja, maar heb absoluut geen last van zweetvoeten en handen. Dat is het vreemde...

En als ik via internet ga zoeken kom ik echt uit op dishydrotische handeczeem (ofwel acrovesiculeus handeczeem).

Even wat informatie daarover:

Blaasjes-eczeem (acro-vesiculeus eczeem, dyshidrotisch eczeem)Blaasjes-eczeem komt meestal voor aan handen of voeten en wordt daarom wel eens verward met atopisch eczeem of contact-eczeem. De dieper in de huid gelegen blaasjes en pijnlijke kloven zijn bij blaasjes-eczeem vooral te vinden aan de zijkanten van de vingers of tenen. Soms komen ze voor op de handpalmen of voetzolen.
Mogelijke oorzaken (o.a.)
De oorzaak is niet bekend. Blaasjes-eczeem wordt waarschijnlijk niet veroorzaakt door specifieke stoffen (= allergenen), zoals atopisch eczeem en contact-eczeem.

Acrovesiculeus of dyshidrotisch eczeem (ook wel blaasjeseczeem of pompholyx) is een huidaandoening (ICD-10 L30.1).
Ze is vrij goed te herkennen aan de blaasjes gevuld met helder vocht op de vingers of dikkere huid op de voeten van de patiënt. Het jeukt erg en de lijder zal aan de blaasjes willen krabben totdat ze stuk gaan. Aangeraden wordt dit te voorkomen, omdat anders de kans op een infectie aanzienlijk wordt vergroot.

Wanneer slecht één van de handen of voeten belaagd wordt met blaasjes kan het ook een schimmel zijn. De huis- of huidarts kan een diagnose geven.

De oorzaak van acrovesiculeus eczeem is niet volledig duidelijk. Allergiën kunnen een belangrijke rol spelen bij deze aandoening. Ook hierbij kan de dermatoloog van verdere dienst zijn.

Het feit dat allergieen een rol kunnen spelen hierin zou kunnen. Ben vrij allergisch aangelegd (ernstige vorm van huisstofmijtallergie, en wel vaker onverklaarbare uitslag her en der)....

Tsja, hopen dat die creme aanslaat. Hormoonzalf is geloof ik vrij agressief...

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:40

Verder niemand die er ook last van heeft???

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:59

Hoi, ik heb dishydrotisch handeczeem gekregen, door voetschimmel. Die voetschimmel was heel erg, omdat het extreem warm weer was, en ik een beschadigde voet had, waarbij ik net een stukje bij een teen niet goed kon wassen, dus kreeg ik daar schimmel, die zich razendsnel uitbreidde. Toen kwamen er schattige kleine blaasjes in mijn handpalmen, en voor ik het wist, liep dat uit de hand ( wat een woordspeling) en werd ik gek van de jeuk aan mijn handen. Ik kreeg een cortison-achtige zalf, de naam weet ik niet precies meer, klasse drie, lichter hielp niet omdat ik een erg zware vorm van eczeem had. Ik kwam pas goed van het handeczeem af, toen ik pillen kreeg tegen de voetschimmel, want de infectie zat zo diep, dat zalf te oppervlakkig werkte. Het ontstond dus niet door stress, maar je wordt wél gestresst van de jeuk!

Ik ben er trouwens helemaal vanaf gekomen, en ik let er heel goed op, dat ik geen voetschimmel meer krijg, want die ellende wil ik nooit meer meemaken.

stefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:01

Ik heb het elk jaar, zodra de zon gaat schijnen -bij mij is stress geen factor-, eigenlijk sinds een jaar of 4, 5. Aan mijn handen, alleen op de knokkels aan de zijkant. Is ook exceem, en hydrocortison helpt er wel goed tegen. Als je er op tijd bij bent kun je de blaasjes binnen de perken houden, anders loop ik een paar maanden later met wittere plekken op mijn handen, als de blaasjes indrogen en uiteindelijk de velletjes eraf gaan (kun je wel lekker aan pulken ) ik vind de jeuk het ergste, ben blij dat ik er na jaren eens naar heb laten kijken, smeer dus nu elk jaar vnl. tegen de jeuk.

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 00:14

Ik moest van de dokter zinkzalf op mijn eczeem doen en nu heb ik er geen last meer van..

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:34

Nou de hydrocortison met moconazolnitraat helpt denk ik toch wel redelijk. Heb geen blaasjes meer, maar mn handen zijn helemaal uitgedroogd, en af en toe springt mn vel open. Ben bang dat dit komt doordat de creme zo agressief is.

Vermoed dat het bij mij toch ook door de voetschimmel is veroorzaakt. Ga nog maar even door met het smeren van de creme totdat het helemaal weg is.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:51

Ik heb ook eczeem op 1 vinger, mijn rechterringvinger. Heel stom, maar het is zo.
Kleine witte blaasjes, gevuld met vocht die plots zo hard jeuken dat je niets anders kunt doen dan krabben. En wanneer ze genezen zit er een licht korstje met donkerder puntje op, net een splinster.

Ik heb dit al een jaar en ik stel vast dat wanneer ik in contact kom met nat hooi, ik die blaasjes krijg, dus ik dacht direct aan een contactallergie.

Ik ben ermee naar de huidarts gegaan en die las in mijn dossier dat ik toen ik 4 jaar was ook al eczeem had en dat was atopisch eczeem. Hij vermoedde dat het deze keer ook over atopisch eczeem ging en heeft me Elidel pimecrolimus meegegeven (sinds dit jaar terugbetaald door het ziekenfonds!). Dit helpt en de blaasjes gaan weg binnen de week, maar stop je met de zalf dan komen de blaasjes gewoon terug.
Onlangs stelde ik zelfs vast dat nu op de rug van hand er ook blaasjes komen. Mijn huisarts zei dat bij uitbreiding van de eczeem ik terug moest komen om dan allergietesten te laten uitvoeren. Ik ben nog altijd niet geweest, omdat het me tot nu toe nog niet al te hard stoort.

highwaykind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:06

Hier nog 1, alleen op de bovenkant op bovenste de kootjes van mijn vingers ( om precies te zijn links : middelvinger en wijsvinger) en nergens anders.

Het begint als blaasjes die best zeer kunnen doen ( als je je stoot), daarna jeukt het, dan droogt het uit en gaat het weg... en komen er weer nieuwe ( of niet ).

Geen schilfers hier en ook geen voetschimmel ( nooit gehad ook ).

Het was volgens huisarts dishydrotisch eczeem, maar volgens een andere arts was het géén dishydrotisch eczeem ( maar wat het dan wel was wist hij geloof ik ook niet) omdat de plaats verkeerd was of zo?
( bij beide was het : zeg, nu ik hier toch ben, wat is dit en ben ik besmettelijk ( nee ) ?)

Heb er niets voor( niet genoeg last van om er wat aan te doen), merk wel dat het bij veel stress erger wordt.
Ik heb altijd aangemone dat het met autoimmuun gedoe te maken had maar weet dat niet zeker.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:10

Ik heb hetzelfde op mijn rechtermiddelvinger en op mijn rechter voet, dezelfde creme heb ik ook en die werkt goed! Al smeer ik die nooit zo snel... Heb een hekel aan creme!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:33

Heb nu een zwaardere hormooncreme gekregen met corticosteroieden. Het heet Cultivate creme. Volgens de huisarts moet het nu binnen een week weg zijn. Iemand ervaring met deze creme?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:54

Ik heb er al jaaaaaaren last van, t zit bij ons in de familie, m'n opa had het, m'n moeder heeft het en ik ook. De jeuk is wel vervelend en ik heb er inderdaad last van als het warmer wordt, maar het is niet enorm hinderlijk ofzo.