zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riekje86
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Helder

zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:12

Hallo! Ik wee tniet of hier al een topic over is maar dan hoor ik het wel.

Tot welke maand rijden julie nog paard? ik ben nu vier maanden zwanger maar ik heb voorlopig nog geen zin om te stoppen. Ik weet dat het gevaarlijk is als je ervan af valt: Maar ik laat me niet zomaar van mijn paardje afvallen!

maar verder is het paardrijden toch niet slecht? ( de bewegingen ?)

Groetjes Marieke!

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:40

Ik denk dat je dat zelf wel redelijk goed kan aanvoelen toch ? En als je een vaste zit hebt en op een wat rustiger paard rijdt (tijdelijk?) moet het nog wel kunnen hoor denk ik
(zegt een 16- jarige )

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:44

Het ligt voornamelijk aan hoe je jezelf voelt.. Ik heb tot de 30ste week gereden... daarna gestopt.. niet om het rijden zelf, maar ik was al doodmoe voordat ik erop zat.. dus het poetsen, zadelen etc.. dat werd te zwaar...

Falcon
Berichten: 72
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:51

ooh dat wil ik ook wel graag weten want ik ben ook zwanger en ik zou het ook eigenlijk niet weten! Ik heb in een boek gelezen dat je voor jezelf moet voelen of je wilt blijven rijden als je maar een rustig paard heb... (en mijn paard is dus niet rustig) want je verliest je evenwicht ofzo dus dan ga je beetje schuin op je paard zitten??? Maar er stond dat het geen kwaad kan en ik ken iemand die heeft 5 weken voor haar bevalling gereden maar die had wel een heel mak paard... Maar ik vindt het eigenlijk een beetje eng ik bedoel er kan altijd wat gebeuren en je zou er maar afvallen ofzo op je buik want je rijd normaal wel goed natuurlijk maar nu heb je een dikke buik voor je heeft dat dan geen invloed op je rijstijl?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:54

Wij hebben een vrouw op stal gehad en die is blijven rijden tot de achtste maand.Nou had die niet het makkelijkste paard dus ik hield af en toe mijn hart vast.Ze heeft een gezonde dochter gekregen!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:01

Het is wel zo, dat je bekkenspieren erg getraind blijven op het moment dat je blijft rijden.. en dat maakt je bevalling er niet makkelijker op.. Maarja.. ik heb het ook overleeft, dus jij vast ook!!

En je kan er op wachten dat je valt... Ik ben ook gevallen van mijn paard toen ik 17 weken zwanger was.. was er 3 jaar niet afgevallen.. prompt wel toen ik zwanger was.. kwam op mijn benen terecht dus niks aan de hand.. Maar het kan wel vervelender uitpakken natuurlijk.. Je moet geen onnodige risico's nemen in iedergeval...

YoenLo

Berichten: 191
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Z'meer

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:20

Gewoon lekker blijven rijden zolang het voor jou goed voelt.
Ik heb tot een week of 27 gereden totdat ik toch erg last ging krijgen van m'n rug ...
En op een gegeven moment ging ik toch ineens eraan denken wat er zou gebeuren als ik zou vallen.
Dus vond het een mooie tijd om te stoppen !

xXGRIETJEXx

Berichten: 1829
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Sexbierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:24

Het is idd precies zo wat YoenLo zegt: En op een gegeven moment ging ik toch ineens eraan denken wat er zou gebeuren als ik zou vallen.
Dus vond het een mooie tijd om te stoppen !(citaat:P)

Ik heb doorgereden tot 36 weken op een 5 jarige friese ruin.
Toen ik begon te twijfelen dat ik zou vallen enzo, toen wist ik dat de tijd er was gekomen om te stoppen.

Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt, maar als je begint te twijfelen aan dingen dan is de tijd van stoppen er gekomen.

Veel succes met je zwangerschap verder.

(ben nu over de 40 weken, dus binnenkort weer lekker paardje rijden hoop ik )

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:27

Mijn nichtje heeft het tot week 32 gereden maar uiteraard verschilt het per zwangere vrouw.
Ik zou zeggen, luister goed naar je eigen lichaam.

Maar kijk wel uit he.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:45

Ik heb gereden tot 2 weken voor de bevalling tot week 39. Het kindje was toen zo ver ingedaald dat ik niet meer lekker zat omdat er voor mijn gevoel een "voetbal" tussen mijn benen zat. Natuurlijk waren het rustige buitenritjes met heel veel stapwerk, maar draven en galopperen deed ik ook nog.
Overigens zat ik na ruim een week na de bevalling ook al weer op mijn paard! heerlijk!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:47

allereerst: gefeliciteerd !! met je zwangerschap
je kunt idd blijven rijden zolang jij je goed voelt !
na de bevalling niet al te snel weer opstappen want dan is het allemaal nog week, vind het leuk om te lezen dat mensen na een week weer rijden, ik ben na 5 weken begonnen en daardoor in het ziekenhuis beland met rugproblemen, had bijna helemaal nooit meer kunnen rijden gzd waren we er nog op tijd bij.

mijn verloskundige op dit moment, ziet vrouwen het liefst stoppen rond de 6 maanden daarna word de beeb toch groter en ligt het dichter tegen de buikwand aan, als je dan valt is de kans toch wat groter dat er iets beschadigt.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:49

Overigens stapte ik wel met een opstapje op mijn paard. En er af komen was ook niet echt gemakkelijk. Overigens zat ik niet anders op mijn paard dan anders. Gewoon recht. Mijn paard is niet een van de makkelijkste, maar ik ben geen moment bang geweest om te vallen, ondanks dat er af een toe een bok of een sprintje plaatsviel.

mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:46

ik heb tot ruim 7 maanden gereden , ben niet in discussie meer gegaan met mijn paard maar gewoon simpel en opstappen deed ik met een kruk.
na mijn bevalling zat ik met een week er weer op , erop komen was niet moeilijk maar eraf wel dat voelde niet fijn hoor heb er niets aan overgehouden en een gezonde dochter van 15 maanden nu
succes groetjes linda

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:41

Ik ben gelijk gestopt zodra ik wist dat ik zwanger was. Ik had vooraf altijd gezegd dat ik zou blijven rijden maar 'ineens' vond ik het risico te groot. Ik rijd wel allemaal jonge paarden die of nog zadelmak gemaakt moeten worden of net zadelmak zijn, en een vijfjarige die betrouwbaar is. Maar mijn gevoel zei 'stoppen' en daar heb ik nog geen spijt van gehad. Ik mis het rijden wel maar ik heb zoveel complicaties steeds dat ik blij ben dat ik mezelf niet schuldig hoef te voelen over het paardrijden!

Riekje86
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Helder

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:19

Hallo allemaal bedankt voor al julie antwoorden!

Ik ga denk dat ik maar gewoon naar mijn gevoel ga luisteren al zegt de verloskundige wat dat ik met vier maanden er beter mee kan stoppen. . l

Ik vind het ook zo moeilijk om te stoppen aangezien ik mijn paardje vanaf anderhalf jaar heb gehad en al mijn energie en liefde in heb gestoken en op de naturalhorsemanship manier al die tijd heb voorbereid op het rijden. En nu is gewoon het moment aangebroken om bezig te gaan met inrijden. Hij is ook ontzettend braaf en cool in zijn hoofd. Ik ben dus gewoon begonnen met het inrijden. ik rij nu ongeveer 3 maanden op hem en hij heeft nog geen stap verkeerde gezet! Ik weet dat paarden onvoorspelbaar blijven maar ik vertrouw hem gewoon helemaal. Ik rij bitloos en boomloos op hem en het gaat echt geweldig goed daarom vind ik het zo moeilijk om te stoppen en was ik wel benieuwd tot hoelang julie door rijden/ gereden hebben tijdens je zwangerschap.

Ik denk dat ik toch gewoon doorga met rijden heel rustig aan en als het niet goed aanvoelt ermee stop. En dan gewoon stop en de draad na mijn bevalling weer op pak. In de tussentijd staat hij toch op het land dus het is eigenlijk best wel goed als ik er straks mee stop en hem een tijd vakantie geef! Want dat heeft hij wel verdiend

Groetjes !!!!

marie33

Berichten: 150
Geregistreerd: 25-02-06

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:46

He he, paardrijden als je zwanger bent is helemaal niet slecht hoor. Tenminste als je niet in het zadel zit te stuiteren en zolang je er niet af valt. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat verstandig is. Ook al is een paard nog zo braaf, er een keer afvallen kan altijd als hij schrikt of wat dan ook. denk hier goed over na.
Succes ermee.
oja, gefeliciteerd met je zwangerschap

Riekje86
Berichten: 15
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:22

Ja inderdaad ik weet ook dat een paard altijd nog kan schrikken van iets. gelukkig heb ik genoeg ervaring om dat nog op te kunnen vangen P.s Leuke naam heb je marieke.
Groetjes Marieke

marlady
Berichten: 31
Geregistreerd: 13-11-05

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:02

Ik ben tot ongeveer 20 weken blijven rijden. Toen kreeg ik erg last van bandenpijn en ben ik gestopt. Ik heb ook een jong paard dat ik ook net op basis van natural horsemanship (parelli) ingereden had. Ik ben geen moment bang geweest om eraf te vallen, als ik geen bandenpijn had gekregen was ik veel langer door gegaan.
Voor je bevalling maakt het niet uit of je lang doorrijdt of niet, je bekkenbodemspieren zijn heel sterk door al het paardrijden dat verandert niet als je een paar maanden eerder stopt.

silvia1974
Berichten: 136
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: amerongen

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:27

Ik heb tot en met de 7e maand doorgereden, al waren het op het laatst alleen nog maar stapritjes.
Het is net wat anderen ook zeggen, luister goed naar je eigen lichaam.

knightloekieJarig

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: zwanger en gewoon paardrijden: tot welke maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:17

je moet hetzelf weten... Ik ben met 13 weken gestopt.. meer omdat mijn paard een blessure had dus ik moets wel stoppen. Maar ben erg blij dat ik gstopt ben eigenlijk.. Waarom een risico nemen als je over een paar maanden weer gewoon kunt gaan rijden ??

Riekje86 schreef:

Maar ik laat me niet zomaar van mijn paardje afvallen!


das natuurlijk een domme opmerking... Zoiets heb je niet altijd zelf in de hand.. Ik was nog NOOIT in mijn hele leven van een paard afgevallen maar ben er nu dus wel een keertje vanaf gevallen en ja ik was toen al zwanger. Het is maar wat jezelf wil.

In ieder geval een fijne zwangerschap