Hardlopen: hoe begin je?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 11:01

Een van mijn goede voornemens dit jaar is een aantal kilo afvallen. Dit wil ik bereiken door gezonder te eten en meer te bewegen.

Omdat ik in een ideale omgeving woon hiervoor, wil ik gaan hardlopen.
Nu had ik zelf wel een schema in gedachten dat ik ooit bij de Ned. Ski Vereniging heb gevolgd, maar dat schema kan ik op internet niet meer terugvinden.
Bij alle sites zie ik weer verschillende schema's staan.

Wie is er hier een ervaren hardlopen en wat voor schema adviseer je?

Ik had zelf in gedachten om te beginnen met 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen, dan 2 hl, 2 w, 3 hl, 3 w, 2 hl, 2 wl om weer te eindigen met 1 minuut hardlopen en 1 minuut wandelen. Ik zit dan aan een begiinschema van 18 minuten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 11:06

Oeps, verkeerde forum, deze had bij Mensenwelzijn moeten staan.
Heb zelf al getemd.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:11

Ik zou het gewoon langzaam opbouwen
gewoon gaan hardlopen, en dan als je niet meer kan rustig teruglopen en dan aldoor een stukje verder

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:20

Dat schema van je is goed ! Je kunt het steeds gaan uitbreiden.

Eigenlijk moet je wel 3x per week trainen. Ik heb altijd geleert en ook ervaren 2x per week is conditie bijhouden 3x per week is op bouwen.

Eerst met zon schema beginnen. En daarna steeds verder er naar toe werken om gewoon in een stuk een half uur te lopen of zo. Half uur zal rond de 5 kilometer zijn in het begin.

In het begin is het zwaar maar als je een tijd loopt kom je na 10 kilometer thuis en je zegt ''nog een rondje ?"

Zoek een atletiek vereniging die hebben vaak loop groepen om gewoon lekker buiten de baan te lopen. Ook zat mensen met zon schema als jou ! Of groepen die alleen maar wandelen. En ook voor de halve marathon of hele zelfs. Zat mogelijkheden en het kost helemaal niks. Ik betaal geloof ik iets van 18 euro per kwartaal voor 3 trainingen per week.

Wafel


Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:22

Op internet zijn heel veel schema's te vinden over hoe je dit moet opbouwen. Je begint met heel veel lopen en af en toe hardlopen en zo bouw je dat langzaam op.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 12:59

Dat had ik al gezien, Mieke, zie ook mijn beginpost Knipoog

Ik vraag juist naar schema's ervaren hardlopers hier op Bokt, zo die er al zijn.

Wafel, bedankt voor de tips. Een vereniging zie ik niet zo zitten. Ik vind hardlopen juist ideaal omdat je dat altijd kunt doen wanneer je wilt en ik zo het bos in loop.
Ik zit nu ook al de hele tijd op buienradar te kijken en zodra het even droog wordt, ren ik gelijk het bos in Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:04

hey handig, ik wil ook beginnen maar ik kom er maar niet aan toe!!!

helpt het trouwens ook tegen vetspekjes op buik?
en nog een stomme misschien.. maar mijn kuiten moeten niet verder groeien anders pas ik niet meer in mijn laarzen.. groeien je kuiten erg bij hardlopen? ja zeker..

I remember searching for the perfect words

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:11

Nou, een goed voornemen in ieder geval! Haha!

Wat jij voorstelt is een interval lopen wat juist zwaarder is!
Het is wel goed, interval lopen maar dan moet je al een basisconditie hebben van tussen de 5 en 10 kilometer kunnen hardlopen.

Probeer tussen de 5 en 8 minuten gewoon op een rustig tempo te hardlopen. ontspannen en let op je ademhaling.
Daarna 3 minuten rusten en daarna kun je proberen om nog een keer 5 minuten te gaan hardlopen.
Lukt dat niet, stop je ermee en bouw het zo steeds verder op!
Bijvoorbeeld: 8 tot 10 minuten hardlopen, 10 tot 15 enz.

Veel succes! Haha!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:36

Even een vraagje (ben Belg)
Wat betekent bij jullie hardlopen?Is dat rennen of is dat op eigen tempo lopen?

Geld verdienen op een gemakkelijke manier? Dat kan zeker!
Qassa werkt snel en gemakkelijk :)

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:38

eigen tempo

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:39

Hardlopen maar in je iegen tempo.
Jij bedoelt misschien snelwandelen?

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

xDramaQueen

Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:59

of misschien bedoeld ze sprinten met rennen.
es79 hoe jij t beschrijft zo loop ik ook al een tijdje hard, soms sprint ik nog een stukje.

Bianz

Berichten: 242
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Zeeland

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:17

@Armaris: lopen = stappen, rennen = hardlopen, dus in dit geval rennen (dat kan langzaam zijn, maar ook sprinten).
@TS: Je kunt heel goed het schema van de Hartstichting gebruiken, wordt veel gebruikt door (beginnende) hardlopers en ook aangeraden door (para)medici. Op een verantwoorde manier je conditie opbouwen. En dat is juíst intervaltraining! Succes!

Orson!

Anoniem

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:44

Link schema van hartstichting:
http://www.hartstichting.nl/go/default.asp?mID=5572&rID=701

Ik doe het zelf eigenlijk altijd op gevoel. Ik probeer 2x in de week hard te lopen, maar de laatste tijd lukt dat niet echt, vooral ook door het weer. Ik loop afwisselend hard en gewoon wandelen.
In het begin werkt intervaltraining het beste (zoals je ook beschrijft in je eerste post).

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 17:46

Ik heb zojuist gelopen bijna het schema zoals ik in gedachten had.
De tweede 2 minuten vielen me echt zwaar, daarna had ik een beetje ritme te pakken en liep het wat makkelijker. In totaal ben ik 20 minuten weg geweest, warming up en cooling down niet meegerekend.
Ik ben heel benieuwd naar de spierpijn morgen Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:49

viewtopic.php?f=34&t=533939&hilit= , is een hardloop topic. Hier staan verschillende tips in e.d. Alleen op het moment is dat tpic een beetje dood Knipoog .

Ikzelf vind www.hardloopschema.nl een goede sites, met goede schema's. Daar heb je beginnersschema's opstaan, de eerst is 20min. volhouden. Deze heb ik toen ook gevolgd en uiteindelijk uitgebouwd tot 45 minuten door het volgen van nieuwe schema's.

Overigens is mijn advies, gebruike goede loopschoenen. Deze had ik op het begin niet en dat heb ik geweten: shin splints --> heb ik enkele weken niet meer kunnen lopen.

Duvel91
Berichten: 873
Geregistreerd: 25-11-04

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:53

Mijn goede voornemen is ook gaan hardlopen Haha!.

Ik moet nog beginnen, maar heb wel al een schema van internet gehaald (net zoiets als in jouw beginpost). Hou dit topic toch nog even in de gaten Knipoog.

...

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 17:55

Wat zijn shin splints als ik vragen mag?
Ik heb met deze schoenen al eerder hardgelopen en dat ging toen prima, dus ik hoop dat dat nog zo is.
Wel voelde ik mijn bekken, dus dat moet ik in de gaten houden (zit nog met schroeven in elkaar na een meervoudige bekkenbreuk)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:45

Ik ben destijds begonnen met een schema van Prorun en dat is me heel erg goed bevallen. Helaas ben ik eigenwijs geweest en heb te snel een 5km loop gedaan waarna ik een ontstoken peesplaat had die eigenlijk niet meer echt lekker weg wil gaan.

Succes met de opbouw en mijn advies is doe heel rustig aan dan ben je uiteindelijk sneller waar je wilt zijn.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-07 18:53

Dat schema ziet er idd ook goed uit, Katja.
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik nu over schakel op deze.
Tja, waar ik wil zijn? Het gaat mij vooral om een betere conditie en kilo's kwijtraken!
Ik heb geen dingen als 5 km lopen o.i.d. in gedachten, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.
Ik moet zeggen dat het me vanmiddag niet is tegengevallen, dus wie weet, word ik nog heel fanatiek Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:41

weet niemand antwoord op mijn vragen??...

I remember searching for the perfect words

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:50

milo schreef:
hey handig, ik wil ook beginnen maar ik kom er maar niet aan toe!!!

helpt het trouwens ook tegen vetspekjes op buik?
en nog een stomme misschien.. maar mijn kuiten moeten niet verder groeien anders pas ik niet meer in mijn laarzen.. groeien je kuiten erg bij hardlopen? ja zeker..

Je verbrand met lopen idd caloriën en het is per persoon verschillend waar dat minderd.
Test het een maandje uit en je merkt het vanzelf Lachen
Je kuiten groeien wel iets, netzoals je bovenbenen, maar ze zullen niet extreem breed worden.

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:18

jammer Lachen maar ik denk dat ik toch maar ga beginnen ermee!

I remember searching for the perfect words

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Hardlopen: hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:29

Tuurlijk, je merkt vanzelf welke uitwerkingen het op jouw lichaam heeft.
Bij mij en mijn vriend hadden we de gewenste resultaten: niet extreem breed worden, maar gewoon netjes in je velletje (en bij mij zijn blokjes zichtbaar) Haha! (en ik pas mijn laarzen nog steeds)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Iris_Casper, Nagini, r0bijn, Xandyandme, xSannee, Zira1994 en 131 bezoekers