Last van kaak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Last van kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 19:32

Hoi ja vanmorgen ben ik wakker geworden met een zere kaak. Linker kant.

Vandaag dokter geweest het was geen oorontsteking en advies was kaak fysio. Ik heb zelf volgende week nog afspraak staan voor de tandarts.

Mijn klachten waren vandaag behoorlijk heftig. Niet kunnen eten en echt pijn scheuten. Dokter zat aan kaak gewricht te voelen en dit deed ook zeer. Slikken en praten soms ook erg gevoelig.

Nu ook erg hoofdpijn en zere nek.

Het vreemde nu ook is, mijn kiezen krijg ik niet meer op elkaar ? Is dit normaal?

Wilde nog even melden. Afgelopen woensdag at ik popcorn en toen kwam zo’n hard stuk tussen mijn kiezen en voelde het alsof de kaken heel erg allebei een andere richting op gingen wat ook enorm veel pijn deed. Maar het rare is gister ervaarde ik geen last. Misschien een beetje stijf ? Maar verder niet.

Maar goed geen idee of mensen iets gelijks hebben mee gemaakt?

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:55

Oei nee, geen ervaring hiermee.

Wel eens een kaakontsteking gehad, maar da's echt een héél ander gevoel. Kaak voelt letterlijk verdoofd aan, als bij de tandarts. Dus geen pijn, wel een voos gevoel.
Verder ook "kaak-klemmen" van de stress, maar stijfheid daarvan komt (bij mij) meer van de spieren dan, ik geloof niet dat ik ook al pijn in het gewricht heb gevoeld. Ja, nadat ik van de tandarts kwam een tijd geleden, te lang mijn mond veel te ver open moeten houden, maar na 24u was de ergste stijfheid wel uit mijn kaakgewrichten. En dat ging niet gepaard met pijn bij het slikken.

Zou het van de popcorn kunnen komen?
Volgens mij moet het "van dieper" komen, als ik lees dat je ook pijn ervaart bij slikken en praten.

Trekken de (grote) speekselklieren toevallig door tot kaakgewrichten? *Qua feeling bedoel ik, mocht je last hebben van iets aan je speekselklieren, kan pijn/ontsteking/last daarvan tot aan de kaakgewrichten trekken? Ik heb er zelf geen idee van hoor.

Raar zeg, ik wens je snel beterschap toe!

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Last van kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:08

Ik zou zelf denken dat je “gewoon” je kaak verrekt hebt door dat stuk popcorn en er heel raar op gelegen hebt.
Zou zelf pijnstillers slikken en het even aankijken en vind na 1 dag pijn meteen maar een fysio moeten nogal overdreven

MyWishMax

Berichten: 25427
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Last van kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:23

Hier wel ervaring mee, maar ik ben eerst een week aan gaan kijken voordat ik naar de dokter ging. Een week niet slapen van de pijn en helemaal niks kunnen verder. Zelfs nog met hap gebeld en flinke pijnstilling wat alsnog niet genoeg deed, behalve dat ik soms weg dommelde.

Moest ook naar de kaakfysio en dat was een hel,maar uiteindelijk hielp het. Niet de 1e keer meteen en zal volgende keer bij zulke klachten sneller bellen. Als ze tenminste niet na 2 dagen over zijn, want ik heb het alsnog regelmatig 2 dagen. Maar dat komt omdat ook mijn kaak hypermobiel is :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:26

Klinkt als een overbelaste kaak.
Dat heb ik ook een paar keer gehad door kaakklemmen. Ook tot het punt dat ik m'n mond nauwelijks kon openen en sluiten.

Wat bij mij hielp was kaak ontspannen proberen te houden. pijnstillers. Het gewricht zo veel mogelijk normaal blijven bewegen voor zo ver de pijn toestaat. De pijn proberen te negeren maar niet expres extra opzoeken. Juist aan de pijnlijke kant kauwen zodat de kaak niet scheef belast wordt. Een warm kompres om de genezing te helpen en gewoon omdat het goed voelt.

Maar de belangrijkste tip is natuurlijk ga naar de fysio en doe wat die zegt.

Druif_01

Berichten: 8839
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Last van kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:47

Praat me niet over kaakproblemen :D al zolang ik me kan herinneren knakt mijn kaak met eten, maar de laatste maanden werd het alleen maar erger. Kreeg ook pijnklachten en kon soms bijna niet kauwen omdat ik dan kracht moest zetten en mijn kaak gewoon zo’n zeer deed. Een fervent kaakklemmer ben ik overigens ook, heb een antiknars bitje om mijn tanden te beschermen, maar voor mijn kaakklachten deed het helaas niets. Uiteindelijk bij een kaakfysio uitgekomen (mag ik van hem niet zeggen :D het is een orofaciaal therapeut). En dat heeft echt wonderen gedaan. Ik heb uiteindelijk dry needling gehad en verder behandelingen en was volledig van mijn klachten af! Helaas na enkele maanden kwamen de klachten weer terug dus loop er nu weer. As we speak heb ik ook klachten alsof het soms lijkt of mijn kaak ernaast schiet. Dit kan niet (volgens de fysio), maar het kan wel zo zijn dat het zo voelt. Net als je elleboog bijvoorbeeld even verkeerd schiet.

Ik raad dus absoluut een kaakfysio aan!

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:57

Heb je toevallig de afgelopen tijd meer stress gehad dan anders? Merk je ook dat er andere dingen veranderd zijn in je lijf? Bij voorbeeld hoofdpijn of stramme spieren?

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 08:15

Hey bedankt voor jullie antwoorden allemaal en ervaringen.

Als ik eerlijk ben, ben ik al eerder bij de kaakchirurg geweest omdat ik mega knakkende/ krakende gevoelige oren vaak had. Ze vertelde mij dat mijn kaak spieren te gespannen waren. Vroeg of ik nagels beet en kauwgom at. En ja dat deed ik beide.

Nagels bijten ben ik gelukkig mee gestopt en dat krakende / zand geluid werd wel iets minder. Komt soms nog wel eens terug.

Kaak klemmen doe ik schijnbaar ook en betrap me er nu wel eens op omdat de tandarts mij dat vroeg. Want tanden knarsen doe ik eigenlijk niet, vriend heeft dat ook nooit gehoord in mijn slaap.

Koper : ik heb niet zozeer het idee dat ik veel stres heb gehad. Of niet van langere tijd. Wel heb ik een stres moment gehad met de vlieg reis naar New York. Vond dat toch wel even echt spannend. Weet niet of je dat zo bedoelde ?

Heb nu dus veel pijnstillers gehad en moet zeggen het is nu stuk minder pijnlijk kan weer slikken en eten het is nog iets gevoelig maar tot nu toe geen extreme pijn. Dus hopen dat het met wat ontspanning nu beter gaat .

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:19

Ik bedoelde eigenlijk meer een langere periode van hoge stress. Maar fijn dat het nu beter gaat +:)+

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Last van kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:26

Knarsen kan je horen maar hoeft niet. Klemmen is ook een optie. In mijn geval was een knarsplaatje de oplossing. Kun je bij de tandarts laten maken.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 08:26

Nee dat heb ik niet echt zo ervaren. Misschien wat dingen met werk maar niet extreem en lang stres.

Ja gelukkig wel! Maar wilde toch even uit sluiten of geen oor ontsteking was dus toch even dokter gegaan. Kon ook daar van zijn aangezien ik vocht in oren had toen ik in New York zat.

Eerst maar tandarts misschien kauw ik niet goed omdat twee kiezen aan rechterkant niet fijn zijn en daardoor linker kant teveel belasting

Upendo: zou even vragen had wel zo’n bitje maar werkte niet fijn