Ervaringen kdv vs gastouder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kinderdagverblijf of gastouder

Kinderdagverblijf
121 (67%)
Gastouder
53 (29%)
Geen voorkeur
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 179


Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:36

Ik denk dat het heel persoonlijk is en ook verschilt per kdv en gastouder.
Hier een rondleiding gehad op het kdv en het voelde zo onpersoonlijk. Leidsters die emotieloos het voetje van een kindje aan het verven waren om een Moederdag cadeautje te maken, leidsters die op hun telefoon zaten, was zelfs een kindje met een loopfiets op tafel geklommen en dat hadden ze niet eens in de gaten..
Tijdens de hele rondleiding is er niet 1 keer iets tegen ons zoontje gezegd ook.

Bij het kennismaken bij de gastouder was dit echt het tegenovergestelde. Zij gaf meteen aandacht aan ons zoontje en we gingen daar met een veel beter gevoel weg dan bij het kdv.

Ons zoontje gaat nu een half jaartje naar de gastouder en we zijn super blij met onze keuze. Omdat er natuurlijk minder kindjes zijn, is het echt een hecht clubje van vriendjes, en ik zie ook dat ons zoontje een goede band heeft met de gastouder en haar man. Het persoonlijke en kleinschalige vinden we echt heel fijn.

Tink89
Berichten: 2962
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:52

Isabel schreef:
Ik denk dat het heel persoonlijk is en ook verschilt per kdv en gastouder.
Hier een rondleiding gehad op het kdv en het voelde zo onpersoonlijk. Leidsters die emotieloos het voetje van een kindje aan het verven waren om een Moederdag cadeautje te maken, leidsters die op hun telefoon zaten, was zelfs een kindje met een loopfiets op tafel geklommen en dat hadden ze niet eens in de gaten..
Tijdens de hele rondleiding is er niet 1 keer iets tegen ons zoontje gezegd ook.

Bij het kennismaken bij de gastouder was dit echt het tegenovergestelde. Zij gaf meteen aandacht aan ons zoontje en we gingen daar met een veel beter gevoel weg dan bij het kdv.

Ons zoontje gaat nu een half jaartje naar de gastouder en we zijn super blij met onze keuze. Omdat er natuurlijk minder kindjes zijn, is het echt een hecht clubje van vriendjes, en ik zie ook dat ons zoontje een goede band heeft met de gastouder en haar man. Het persoonlijke en kleinschalige vinden we echt heel fijn.


Klinkt als een waardeloos kdv. Dat van ons doet niet aan verplicht knutselen voor moederdag enzo, omdat ze kinderen de vrijheid willen geven om te doen wat ze leuk vinden. En babyvoetjes verven vind ik echt zo'n onzin... maar da's persoonlijk.

_lautje_Jarig

Berichten: 9274
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:41

Hier ervaring met een gastouder, kleinschalig kdv en een groter kdv.
Alledrie is super bevallen!
Het ligt echt aan wat je treft.
Onze oudste ging 2 dagen naar gastouder die een kindje had wat iets ouder was dan onze dochter en 1 dag naar grootschalig kdv.
Met de gastouder hadden we een super klik. Dat was meer een vriendin. En onze oudste was voor hun ook meer een extra eigen kind. Ze heeft toen Julia baby was bewust niet meer kindjes erbij gehad op op te passen. Ik bracht haar om 07:00 en haalde rond 18:00. Dat zijn lange dagen, maar dan had ze al avondeten gehad en dr pyjama aan. Konden wij gewoon thuis nog lekker met haar een uurtje knuffelen en op bed leggen en dan zelf eten.
Helaas gingen ze verhuizen en liep het af.
Op grootschalig kdv had ze ook hele lieve betrokken leidsters. Ze gingen naar het lokale park, ze hadden een buitenspeelruimte, groot verblijf voor overdag met allemaal hoekjes en wegkruipplekjes, een keuken waar ze tussen de middag soep maakten met de leidsters, lutjepotjes om in te slapen, etc.
En na stoppen gastouder ging de oudste naar een heel kleinschalig kdv achter in het huis van 1 vande leidsters. Heel kneuterig en gezellig met max 6 kindjes, meestal met 3 en dan 2 leidsters. Drie oudere dames die dat deden. Ik mocht d’r brengen in pyjama zo uit bed. Gingen ze daar met z’n allen ontbijten en daarna aankleden. Dat was echt een combinatie van het huiselijke van gastouder en toch de organisatie van een kdv.

Alledrie was prima. Maar ik ben ook wezen kijken bij andere gastouders en kdv’s dat ik echt dacht ‘Van mijn leven niet!’
En nu bij school zie ik soms ook gastouders dat ik denk ik zou mijn kind er nooit aan meegeven.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:50

Ik ben zelf naar een gastouder gegaan en heb daar wel warme herinneringen aan, ook op latere leeftijd hadden we nog contact. Voelde voor ons echt als een derde oma.

Mijn zoontje gaat naar een KDV, een bewuste keuze. We hebben gekozen voor kleinschalig (max 18 kindjes) en er is maar één groep, een zogenaamde 'verticale', dus alle leeftijden door elkaar. Het is heel huiselijk en wordt gerund door twee zussen en dan nog een extra vaste medewerker en stagiaires.

Ik vind het een meerwaarde dat mijn zoontje zo leert omgaan met verschillende leeftijden, verschillende kindjes; zonder dat het massaal wordt. Hij pikt superveel op van de oudere kindjes en is ook heel zacht in de omgang met de nieuwe baby's. Ook de groene setting (ze hebben een moestuin, kippen en konijnen) is een pluspunt.

Een echt groot KDV met veel verschillende groepen (gesorteerd per leeftijd) zou dan weer niet onze keuze zijn.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:10

Ik had me voorgenomen om onze dochter naar het kinderdagverblijf te brengen. Echter, toen ik 8 weken zwanger was heb ik me ingeschreven voor het kdv maar kreeg ik te horen dat ze 6 weken voor de plaatsing (dus 6 weken na de geboorte van onze dochter) me pas konden vertellen of er plek was. Ik als werkende moeder vond dat erg lastig en daardoor hebben we ons ook georiënteerd op een gastouder. Zij kon ons wel vertellen dat ze plek had en daardoor konden we, voor de geboorte al, plannen maken voor als ik weer ging werken. Dat vond ik heel fijn! Daarbij vond ik het ook heel fijn dat je maar met één persoon te maken hebt die ook jouw baby/kind goed leert kennen en met wie je goed kunt afstemming over voedingen en slaapjes. Dat voelde heel vertrouwd.

Helaas is onze gastouder een aantal keren ziek geweest, waarvan ook een keer een paar weken. Dan ervaar je wel de nadelen van een gastouder want dan heb je gewoon pech.. Sindsdien maken we dan ook gebruik van het kdv op de maandag. Ik vind de combinatie van 1 dag kdv en 2 dagen gastouder heel prettig. Onze dochter is nu 3 dus ik vind dat de structuur en de ervaringen die het kdv brengt ook erg fijn ter voorbereiding op de basisschool. Ook het spelen met meerdere kinderen, het zitten in een kring, de verschillende leidsters etc. vind ik heel waardevol. Aan de andere kant is onze dochter ook kind aan huis bij de gastouder. Ze heeft het daar heel fijn en soms voelt het net als een derde oma.

Ik ben wel geschrokken van het prijsverschil trouwens; de gastouder (ongeveer 65 euro per dag) is flink goedkoper dan het kdv (bijna 150 euro per dag). Naar de gastouder neem ik wel brood, luiers en doekjes mee en fruit voor smiddags.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kiest wat goed voelt. Onze gastouder voelde direct heel vertrouwd en ik heb onze dochter daar altijd met heel veel plezier en vertrouwen achtergelaten. De overstap naar het kdv heb ik heel lastig gevonden, met name omdat ik nooit wist welke leidster ik trof (wat niet leuk is als je een eenkennig kind hebt...) en dat maakte het ook erg onpersoonlijk. Maar daar zijn we nu ook weer aan gewend :)

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:12

Ik lees hier meerdere keren de voorbereiding naar school. Hiervoor kun je ook nog overwegen om vanaf 2 te combineren met psz.

Bij ons zit de psz in het schoolgebouw en wordt er ook samengespeeld met de kleuters wat echt een hele mooie instap is.

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:29

secricible schreef:
Ik lees hier meerdere keren de voorbereiding naar school. Hiervoor kun je ook nog overwegen om vanaf 2 te combineren met psz.

Bij ons zit de psz in het schoolgebouw en wordt er ook samengespeeld met de kleuters wat echt een hele mooie instap is.


Dat hebben wij inderdaad ook gedaan, beviel me prima :)

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:34

Dat is in BE dus helemaal anders. Vanaf 2.5 stappen ze in op de kleuterschool (instapklasje, daarna 3 jaren kleuterschool). Alhoewel er geen leerplicht is, gaat 95% naar de kleuterschool alvorens te starten in de basisschool als 6-harige. Ook is de kleuterschool veel goedkoper dan kinderopvang (onthaalmoeder of crèche zijn hier vaak niet zo verschillend in prijs, je hebt in beide inkomensgerelateerde prijzen en opvanginitatieven met 'vrije' prijzen).

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:36

foxy80 schreef:
Dat is in BE dus helemaal anders. Vanaf 2.5 stappen ze in op de kleuterschool (instapklasje, daarna 3 jaren kleuterschool). Alhoewel er geen leerplicht is, gaat 95% naar de kleuterschool alvorens te starten in de basisschool als 6-harige. Ook is de kleuterschool veel goedkoper dan kinderopvang (onthaalmoeder of crèche zijn hier vaak niet zo verschillend in prijs, je hebt in beide inkomensgerelateerde prijzen en opvanginitatieven met 'vrije' prijzen).


Ja, verbaas me altijd weer over de grote verschillen tussen België en Nederland!

Hier is het normaal om te starten met 2,5 jaar met school, dan zijn ze ook zindelijk enz.

Gee
Berichten: 176
Geregistreerd: 03-04-12

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:54

Wij hebben bewust voor een gastouder gekozen.
Eerst wilden we onze dochter op een KDV, maar na meerdere bekeken te hebben, vonden we dat meer fabrieken. Luiers wisselen als ze vol zitten? Nee, daar hebben we geen tijd voor. Daar zijn vaste tijden voor. (ik wist niet wat ik hoorde!)
Tijd om te spelen met de kids, nee, dat doen ze onderling maar. Het waren ook niet 2 kids per leidster, maar eerder 8 of 10 (wegens personeelstekort was er niet voldoende personeel, maar ja, de kids worden wel gewoon gebracht)
Dit was niet bij eentje, maar bij allen die we bekeken.
Toen op zoek naar een gastouder gegaan. Ook meerdere bekeken/bezocht, want ook daar zijn grote verschillen. Uiteindelijke gekozen voor een thuisblijfmoeder met zelf jonge kinderen.
Onze dochter kon zo mee in hun ritme, daar slapen, daar eten.

Ik zag/zie alleen maar voordelen: kleinschalig, dus meer persoonlijke aandacht. Kleine groep kinderen van diverse leeftijden, die met elkaar ook echt omgaan en van elkaar leren.
Achteraf bleek het ook nog een ander voordeel te hebben: geen sluitingstijden waar je aan gebonden bent en dat je dan boze leidsters hebt, die ook op tijd naar huis willen. Deze mevrouw was toch thuis en ze gaf zelf aan dat de kindjes ook later gehaald en gebracht konden worden.

Heerlijk, die vrijheid. Qua prijs waren we ook goedkoper uit. Maaltijden en luiers waren inbegrepen.

Tink89
Berichten: 2962
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:08

Gee schreef:
Wij hebben bewust voor een gastouder gekozen.
Eerst wilden we onze dochter op een KDV, maar na meerdere bekeken te hebben, vonden we dat meer fabrieken. Luiers wisselen als ze vol zitten? Nee, daar hebben we geen tijd voor. Daar zijn vaste tijden voor. (ik wist niet wat ik hoorde!)
Tijd om te spelen met de kids, nee, dat doen ze onderling maar. Het waren ook niet 2 kids per leidster, maar eerder 8 of 10 (wegens personeelstekort was er niet voldoende personeel, maar ja, de kids worden wel gewoon gebracht)
Dit was niet bij eentje, maar bij allen die we bekeken.
Toen op zoek naar een gastouder gegaan. Ook meerdere bekeken/bezocht, want ook daar zijn grote verschillen. Uiteindelijke gekozen voor een thuisblijfmoeder met zelf jonge kinderen.
Onze dochter kon zo mee in hun ritme, daar slapen, daar eten.

Ik zag/zie alleen maar voordelen: kleinschalig, dus meer persoonlijke aandacht. Kleine groep kinderen van diverse leeftijden, die met elkaar ook echt omgaan en van elkaar leren.
Achteraf bleek het ook nog een ander voordeel te hebben: geen sluitingstijden waar je aan gebonden bent en dat je dan boze leidsters hebt, die ook op tijd naar huis willen. Deze mevrouw was toch thuis en ze gaf zelf aan dat de kindjes ook later gehaald en gebracht konden worden.

Heerlijk, die vrijheid. Qua prijs waren we ook goedkoper uit. Maaltijden en luiers waren inbegrepen.


Ons kdv wisselt gewoon als ze vol zitten hoor. En ze starten om 7 uur tot 19 uur 's avonds (zo lang zijn mijn kinderen er niet hoor!) en de gastouder werkte van 8 tot 17:30.

Volgens mij is de conclusie gewoon: ga op plekken kijken, stel vragen, doe uiteindelijk wat bij jou en je kindje en je situatie past.

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:47

Ik vraag me dan af of wij zoveel geluk hebben met ons KDV als ik sommige reacties lees. :=

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:49

ik denk (hoop -O- ) dat er meer mensen pech hebben.

pien_2010

Berichten: 43670
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:51

Loretta de meeste KDV en GO zijn goed tot zeer goed. De sector is zeer geprofessioaliseerd door wetgeving , GGD controle, maar ook door oudervereniging BOINK bv die er ook bovenop zitten.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:17

_Lorette_ schreef:
Ik vraag me dan af of wij zoveel geluk hebben met ons KDV als ik sommige reacties lees. :=


Ik denk ook eerder dat anderen pech hebben.

Ons vorige KDV was erg prettig. Ons huidige ook!
Maar ik denk ook dat het aan je instelling als ouder ligt.
Sommige ouders maken er een probleem van als kleding vies is, schoenen smerig zijn of als een broek kapot is gegaan.
Joh, daar heb ik een wasmachine voor.

En gaat er iets mis? Dan maak je even een wat langer praatje en zeg je dat op een normale manier in een gewoon gesprek.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:26

Wij kozen voor een kdv.
Puur vanwege de controle op elkaar.

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:28

We hebben destijds bij beide gekeken. Het kdv was ik toen niet overtuigd van en met de gastouder en haar gezin hadden we gelijk een goede klik. Dus het is gastouder geworden en ze zijn goede vrienden van ons geworden.

Groot pluspunt was toen de vele aandacht (ze had op dat moment niet veel opvangkindjes) en de persoonlijke benadering.

Minpunt is de kwetsbaarheid qua ziekte. Gelukkig hebben wij er nooit last van gehad, maar dat had wel goed gekund.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:24

secricible schreef:
ik denk (hoop -O- ) dat er meer mensen pech hebben.


Dat denk ik ook hoor, mijn dochter is toevallig het enige meisje op de vrijdag en die komt altijd ingevlochten terug, ik vind het zo leuk dat ze echt de tijd en persoonlijke aandacht hebben voor haar, ik heb totaal niet het idee dat ze het ‘druk’ hebben op het kdv

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:33

Ach wat leuk, dat deden ze bij onze dochter ook wel inderdaad.

Ik zag hierboven iets over 1 leidster op 8 kinderen. Dat mag dus niet op een groep met baby's. Als je een groep hebt met kinderen ouder dan 2 dan mag dat wel. Dit zijn de richtlijnen, als ze hier niet aan voldoen zijn er ook best flinke consequenties.
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6644
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:58

En er is gewoon een rekentool die je invult en die aangeeft hoeveel medewerkers je nodig bent dus dat stukje is echt geen hogere wiskunde.
Maar je mag er wettelijk gezien wel x aantal uur vanaf wijken. Denk aan ochtend, eind van de dag en pauzes.

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:10

Wij hebben eerst een gastouder gehad, was inderdaad flexibeler in tijd en was bij ons vlakbij.
We zijn wel over gestart naar kdv, mijn zoon was toen bijna 3 en bleek een behoorlijke achterstand te hebben, op het kdv volgen ze de ontwikkeling veel meer op.
Dus voor mij persoonlijk vind ik het kdv prettiger, professionelere begeleiding en het zijn altijd vaste leidsters.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:43

Eliana schreef:
Wij hebben eerst een gastouder gehad, was inderdaad flexibeler in tijd en was bij ons vlakbij.
We zijn wel over gestart naar kdv, mijn zoon was toen bijna 3 en bleek een behoorlijke achterstand te hebben, op het kdv volgen ze de ontwikkeling veel meer op.
Dus voor mij persoonlijk vind ik het kdv prettiger, professionelere begeleiding en het zijn altijd vaste leidsters.


Ik vind het dan wel weer schokkend dat ze ouders van een kind van nog geen 3 een ‘behoorlijke achterstand’ aanpraten :o
Wat voor achterstand dan en wat maakt daarin het verschil tussen KDV en gastouder? Als je helemaal geen KDV zou hebben zou het kind ook pas met 3 naar een peuterspeelzaal gaan. Hoe kan hij dan in vredesnaam een achterstand hebben :?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:08

verootjoo schreef:
Eliana schreef:
Wij hebben eerst een gastouder gehad, was inderdaad flexibeler in tijd en was bij ons vlakbij.
We zijn wel over gestart naar kdv, mijn zoon was toen bijna 3 en bleek een behoorlijke achterstand te hebben, op het kdv volgen ze de ontwikkeling veel meer op.
Dus voor mij persoonlijk vind ik het kdv prettiger, professionelere begeleiding en het zijn altijd vaste leidsters.


Ik vind het dan wel weer schokkend dat ze ouders van een kind van nog geen 3 een ‘behoorlijke achterstand’ aanpraten :o
Wat voor achterstand dan en wat maakt daarin het verschil tussen KDV en gastouder? Als je helemaal geen KDV zou hebben zou het kind ook pas met 3 naar een peuterspeelzaal gaan. Hoe kan hij dan in vredesnaam een achterstand hebben :?


Nou er zijn best veel voorbeelden :)
Er is niet voor niks VVE

Kinderen die niet, nauwelijks of niet verstaanbaar praten.
Of kinderen die om andere redenen een (taal) achterstand hebben. Zoals ouders met een geestelijke beperking, ouder die een andere taal spreken, slechthorende kinderen, kinderen met een ASS of vermoeden hiervan

Maar het kan tal van redenen hebben.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:15

VVE begint pas op 3 jaar toch?

Mijn kind heeft trouwens ook een spraakachterstand, dus ik weet wel hoe het is, maar om bij een kind van nog geen 3 te spreken van een behoorlijke achterstand vind ik wel wat van.
Op die leeftijd is alles per kind zo verschillend.

Mijn oudste zei tot z’n 2,5/3e niks en sprak uit het niets volzinnen. Idem met lopen, tot 18mnd volledig kruipen en ineens van de een op andere dag liep hij alsof hij nooit anders deed.

Jongste praatte ook pas laat, heeft nu wel een spraakachterstand met bijna 5, maar het inhalen gaat prima. Heeft buisjes gekregen en gaat nu heel snel. Die was met lopen etc wel sneller.

Sommige kids zijn wat sneller en andere wat langzamer, uiteindelijk komen ze allemaal wel ergens.
Maar dat verschil zou ik niet in KDV of gastouder zoeken. Hoe grote voorstander ik ook van het KDV ben.
Wij kregen ook ‘rapporten’ van het KDV maar die las ik echt met een paar korrels zout.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-02-24 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:15

Hier is de baby nog niet geboren maar we hebben gekozen voor een KDV.

Moet zeggen dat er niet veel keuze was met al die wachtlijsten. In mijn eigen dorp/stad zit alles sowieso vol tot en met zomer 2025 dus moesten al uitwijken naar naastgelegen plekken. We hebben bij eentje gekeken, een kleinschalige opvang. De eigenaresse was eerst gastouder en dat is uitgegroeid naar een kleinschalige KDV met 2 groepen en meerdere leidsters.

Ik had er verder een heel goed gevoel bij. Kleinschalig en lijkt daardoor persoonlijker, ook in de communicatie maar toch de voordelen van de KDV. Hopelijk gaat de kleine het er naar zijn zin hebben.

Enkel als de KDV om de hoek van ons huis plek heeft overwegen we voor een ander te gaan.

We hebben ons ook ingeschreven voor een gastouderbureau maar er is gewoon niks in de omgeving. Dus niet eens een optie.