Ervaringen kdv vs gastouder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kinderdagverblijf of gastouder

Kinderdagverblijf
121 (67%)
Gastouder
53 (29%)
Geen voorkeur
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 179


verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:58

Wij moesten bij t KDV ook luiers meegeven hoor :?
Iedereen heeft toch zijn eigen merk? Ik bepaalde ook het liefst zelf wat mijn kind om z’n kontje krijgt.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:00

Grappig. Die heb ik zelf nog niet eerder gehoord. Bij een gastouder trouwens weer wel.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:00

Ik vind het feit dat ze straks Luiers krijgt van kdv idd ook een nadeel. Extra motivatie om haar vlot zindelijk te krijgen :+

snorkel1986

Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:01

Caira schreef:
Ik ben ook bij gastouders wezen kijken, maar ik schrok ervan. 5 kinderen en dan als ze boven 1 kind uit bed ging halen dan bleef de rest alleen. Weinig toezicht, en als ze ziek zijn heb je geen opvang. Uiteindelijk bij een opvang terecht gekomen en het zijn werkelijk schatten. Kind blij, ik blij.


Dit gebeurt bij mijn gast ouder ook niet gelukkig. Hier in de buurt was vanwege werktijden ook niet mogelijk om voor kdv te gaan ze starten niet voor 7.00 ( en dam moest ik al op mijn werk zijn) dus een gastouder heerlijk lekker mee in het gezin haalt en brengt op school..

En nu gaan we stoppen bij haar de kids zijn oud genoeg en gaat maar om paar uurtjes nog.. en als ze dan thuis zijn wonen opa/ oma er naast.
maar ze blijven er niet voor thuis ( zijn ze wel bijna altijd)

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:03

secricible schreef:
Ik vind het feit dat ze straks Luiers krijgt van kdv idd ook een nadeel. Extra motivatie om haar vlot zindelijk te krijgen :+


En waarom als ik vragen mag? Ik zie het juist als voordeel. Weinig gesleep met extra zooi en in principe zijn Pampers prima voor de dagen dat ze die om krijgen. Dan zou je het ook kunnen doortrekken met billendoekjes, bijvoorbeeld :) Moet je die ook meegeven?

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:06

Toen mijn zoontje nog naar het kdv ging gaf ik idd zelf ook billen doekjes mee, ik hou niet van geparfumeerd en die hadden ze daar wel.
En flesvoeding moesten zij trouwens ook zelf meegeven.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:08

CairnTerrier schreef:
secricible schreef:
Ik vind het feit dat ze straks Luiers krijgt van kdv idd ook een nadeel. Extra motivatie om haar vlot zindelijk te krijgen :+


En waarom als ik vragen mag? Ik zie het juist als voordeel. Weinig gesleep met extra zooi en in principe zijn Pampers prima voor de dagen dat ze die om krijgen. Dan zou je het ook kunnen doortrekken met billendoekjes, bijvoorbeeld :) Moet je die ook meegeven?


Ja die gaf ik ook mee. :j
Ik dacht echt dat iedereen dit deed :+

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:09

Ja, dan moet daar wel een andere prijs voor zijn als je het eea mee (moet) brengen. Hier zit zelfs flesvoeding in de prijs inbegrepen :))

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:11

Hier hadden ze luiers, zonnebrandcrème etc van bepaalde merken. Wilde je wat anders dan kon je het zelf meegeven. Poedermelk volgens mij ook, dat gaf ik na de afgekolfde melk iig zelf mee omdat ik dat niet afwisselen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:16

Onze oudste is gestart bij een GO.
Deze dame was al "wat ouder" (eind 50, begin 60). Wij vonden dat onze dochter te weinig buiten speelde, de woonkamer wel erg klein was voor 5 kinderen en een boxer, de GO het zelf niet zo leuk meer vond (op donderdag ochtend al klagen dat ze moe was en toe aan weekend, hallo! Je moet nog 2 dagen) en ze moeite had met alles wat wij zeiden/wilde.
Deze dame vond dat mijn dochter teveel flessen kregen, en gaf dan gewoon een voeding (moeder melk) minder. Wij zijn dus met 1 jaar overgestapt naar een KDV. Qat een verademing!
Enthousiaste jonge meiden, veel naar buiten, meer sociale contacten, veel creativiteit.
En toen covid kwam was ik hoogzwanger van de 2e. Ineens moesten we onze dochter van ruim 1.5 bij de deur afgeven. Elke dag aan een andere juf. Dat was even moeilijk, maar het werd zooooo goed opgepakt daar. Wat hebben ze toch bergen liefde gekregen. Leuke knutsels, vriendschappen, lieve "juffen".

GO kan ook echt wel een voordeel zijn. Maar KDV ook zeker.
Wij zijn inmiddels verhuisd en onze jongste moet nog een kleine 3 maanden naar het KDV voor ze naar school gaat. Ook hier heeft ze het super naar haar zin


Groot voordeel van KDV boven GO vind ik ook de communicatie. Veel gaat digitaal via de Konnect Ouder app. Zo krijg ik dagelijks foto's, een dagverslag etc. Gewoon erg leuk, maar ook handig als er "bijzonderheden" zijn. Iemand anders ophalen, dag afmelden etc.
Een GO werkt niet met zulke applicaties, die geeft vaak een overdracht via een schrift.


Luiers en zonnebrand en eten is/was inclusief bij KDV hier.
Al krijgt mijn jongste haar eigen zonnebrand mee, die reageert op sommige soorten heel heftig. Dat risico ga ik niet lopen, zij krijgt haar eigen tube gewoon mee.
Mijn zus en zusje moesten voor KDV en GO zelf luiers en billendoekjes meegeven. Dat lijkt mij maar irritant. Ook voor de leidsters. Lekker handig, 10 kids en dus ook 10 pakken luiers en 10 pakken billendoekjes.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:24

_Lorette_ schreef:
Het enige, verschrikkelijke nadeel: we hebben in een maand al meer virussen opgepikt dan ik anders in 5 jaar doe. :+


Het voordeel van dit nadeel is dat je die weerstand nu al opbouwt en niet als ze naar school gaan.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:28

CairnTerrier schreef:
secricible schreef:
Ik vind het feit dat ze straks Luiers krijgt van kdv idd ook een nadeel. Extra motivatie om haar vlot zindelijk te krijgen :+


En waarom als ik vragen mag? Ik zie het juist als voordeel. Weinig gesleep met extra zooi en in principe zijn Pampers prima voor de dagen dat ze die om krijgen. Dan zou je het ook kunnen doortrekken met billendoekjes, bijvoorbeeld :) Moet je die ook meegeven?


Ik gaf nu inderdaad zelf billendoekjes en luiers mee in haar tas.
Ik heb het liever zelf in de hand. Ik kan er nu al de klok op gelijk zetten dat ik (nog) vaker natte kleding mee krijg, aangezien mijn dame reuzenplassen doet en luiers dat meestal niet goed op kunnen pakken. Juiste merk icm precies goed dicht plakken is essentieel, anders is haar kleding drijfnat.

Bij 1 GO is dat vrij snel duidelijk. Deze weet het nu, let extra goed op dat ze geen luiers verwisseld van andere kinderen en dat ze goed sluiten. Maar op een kdv met meerdere leidsters en geen controle op welke luiers denk ik dat het vaker fout gaat.
Maar ze is bijna 3 en begint zindelijk te worden dus geen grote ramp hier gelukkig.

@mri: geen pakken uiteraard, in haar rugzak dat mee gaat zitten gewoon 4 luiers en een pakje billendoekjes als ze binnenkomt.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-02-24 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Caitlin_K
Berichten: 3768
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:28

Ik heb zelf geen kinderen, maar werk in een KDV.
Ik vind persoonlijk bij een KDV het 4-ogen principe heel fijn (en ouders die hun kinderen bij ons brengen óók). Geeft toch geruststelling.
Bij ons KDV krijgen de kinderen pampers, ongeparfumeerde billendoekjes, zijn de zalfjes aanwezig (van vaseline, weleda, tot sudo etc), zit fruit, flesvoeding (nutrilon, maar ook b.v AH BIO of iets anders) , groente, rozijntjes, crackers met spreads + soepstengels etc inbegrepen.

Er wordt duidelijk gecommuniceerd. Vanuit ons houden we een dagboek bij met het ritme van het kindje en wat ze eten, hoelaat ze eten, hoelaat ze slapen, luiers etc via de Konnect Ouder app
Tevens wordt er dagelijks een foto gestuurd met een kleine update etc.

Mijn voorkeur zou liggen naar KDV, want bij zieke medewerkers is er altijd wel vervangend personeel.
Tevens proberen we te werken met zvm vaste gezichten op een groep, en is dit niet het geval door zieke en er moet een (vaste) flexmedewerker komen wordt dit vooraf gecommuniceerd naar de ouders.
Wel een nadeel is dat wij niet flexibel zijn in tijd. Van 07.30-18.30 zijn wij open.

Mijn beste vriendin heeft een dochtertje en die gaat naar de GO. Maar hoe vaak ik vanuit haar hoor dat ze alsnog oppas moet regelen voor dochtertje omdat GO ziek is, lijkt mij niet prettig. Ze heeft zelf ook haar verantwoordelijkheden (werkt in de zorg), en kan dus niet zomaar even tegen haar werk zeggen ''Ik kom niet, want heb geen oppas''. Wel is haar GO vreselijk flexibel qua tijd. Ze begint soms om 06.45 al, en kan haar dochter vanaf 06.00 brengen.

snorkel1986

Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:47

Ik bracht mijn kinderen dus idd ook om 6.30 in pyjama bij de gast ouder eerst zo door na bed.. later daar rustig aan kleden door haar zo dat ze niet extra vroeg er uit moesten... en in de ruim 7 jaar dat we daar zijn heb ik denk ik 5x op stelen sprong oppas moeten regelen... ( ziekenhuis blinde darm en enkel gewoon ziek of begrafenis resst nooit) dus ken die gevoelens die ik lees niet zo zeer...

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:57

Ik ook niet, de kinderen komen er nu precies 8 jaar en ze heeft nu 1x afgebeld wegens ziekte. De paar keer bij een begrafenis etc konden ze bij andere gastouder in het dorp terecht. De keren dat de kids daar ziek/niet fit op de bank hebben gelegen is zeker de eerste jaren veel meer geweest.

Ze ontbijten daar, krijgen veel fruit, doen veel activiteiten, zonnebrand etc, zit allemaal bij tarief in. Maar misschien hebben wij ook wel enorm geluk met onze gastouder. En de tijd gaat per kwartier, dus niet per dagdeel.

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:17

secricible schreef:
ruitje schreef:
Ik had een gastouder, die aangesloten was bij een groot bureau. In het laatste trimester van mijn zwangerschap gaf gastouder ineens aan: Pietje krijgt een zusje en zusjes/broertjes van krijgen voorrang.

Stond ik dan, zonder opvang met overal wachtlijsten.

Voor mij kdv dus :D


Dat is hier bij de kdv niet anders haha.
Ik zocht nu een kdv en kreeg overal "we hebben dan en dan plek mits er geen broertjes of zusjes komen"


Dat is hier in de regio anders, als je in je laatste trimester zit en je hebt een plek zegt een KDV je hier niet meer af, of je moet misschien naar een andere vestiging? Maar aangenomen zijn en ineens niet meer welkom zijn: dat heb ik met een KDV nog nooit gehoord?

Tink89
Berichten: 2962
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 07:30

Ons groene kdv is fantastisch! Ruim, licht, houten speelgoed, buitenbedjes, heel veel buitenruimte, ieder kindje z'n eigen mentor die de zorgtaken doet (dus luiers, voeden enz) en ook de rust en ruimte om met een kleintje lekker even een op een boekjes te lezen of te schommelen enz. Mijn kinderen gaan met liefde en plezier. En de gastouder die we een tijdje hadden voor de woe-ochtend vond ik onhandig. Moesten de kinderen uit school gehaald, moesten alle baby's daarvoor uit bed gehaald bijvoorbeeld. Was zij of een van haar eigen kinderen ziek: geen opvang. In schoolvakanties en op studiedagen ook niet... En geen 4 ogen principe.

nicole_floor

Berichten: 3276
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 07:58

CairnTerrier schreef:
Wij hebben gekozen voor een KDV. En waarom, omdat het hebben van meer leidsters op een groep ook zorgt voor zogeheten veiligheid. Een gastouder is maar alleen en kan bepaalde situaties niet overzien met vijf tot zes kinderen. Op het KDV is er één leidster per twee baby’s. Daarnaast doen ze op een KDV meer leuke activiteiten. De plaatselijke gastouder komt niet verder dan de speeltuin in de wijk. Daarnaast is het kringetje bij een gastouder erg klein en bij het KDV zijn er meer baby’s/kindjes wat zorgt voor meer socialiteit onderling. Iets wat wij erg belangrijk vinden. En niet geheel onbelangrijk: ook een stukje educatie op het KDV. Spelenderwijs klaarmaken voor school.

Bij ons zit alles inbegrepen. Pampers, tot eten, fruit, kleine activiteiten en een hele goede digitale update met meerdere foto’s. Ik vind het genieten om die van mij te mogen brengen <3

Onze baby moet nog geboren worden. Maar dit is idd ook de reden waarom wij voor een KDV hebben gekozen.

Douce

Berichten: 3509
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:01

Wij hebben noodgedwongen ervaring met allebei.

Oudste begon bij een gastouder. Daar was hij echt op zijn gemak.

Helaas kreeg ze een burn out waardoor hij na een jaar naar een andere gastouder ging waar het drukker was. Hier moest hij enorm aan wennen maar na nog een jaar stopte ook deze gastouder.

Vervolgens maar gekozen voor een kinderdagverblijf met peuteropvang. Ik moet zeggen dat ook dit niet altijd dé match lijkt te zijn maar dat ik voor de stabiliteit ook eigenlijk niet meer wil wisselen. Gelukkig gaat hij bijna naar school.

De jongste gaat gelijk naar het kinderdagverblijf. Daar doet ze het heel goed, kan natuurlijk ook gelijk wennen aan hoe het daar gaat maar het is ook een heel ander kind, wat lijkt te houden van prikkels.

Toch zou ik achteraf gezien ook eerder gekozen hebben voor het kinderdagverblijf voor de oudste, al is het maar voor de stabiliteit. Wat dat betreft hebben wij echt pech gehad.

Wij geven overigens eigen luiers en flesvoeding mee. De rest krijgen ze daar, tenzij je inderdaad je eigen merk wilt.

pien_2010

Berichten: 43666
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:25

Beiden hebben voor- en nadelen. Datgene wat het beste bij jou en kindje past is het beste.

Er zijn ook gastouder bureaus die opvang aan huis bieden. De ouders van ons gastouderbureau die daar gebruik van maakten hadden allemaal groot gezin (3 of 4 kinderen) of kinderen met speciale ( medische) zorg vraag.
De vervanging kan een probleem zijn daar het zelfs voor de grote gastouderbureaus te weinig voorkomt om een vervangende pool te hebben.( en vaak hebben gastouders onderling uitwisseling bij noodgevallen en.die gastouders waren ook ingeschreven bij ons en woonden vaak vlak bij elkaar).

Vaak zijn ook de kinderen die bepalen wat bij ze past.
Kindjes die niet goed pasten in het KDV en naar het GOB kwamen of omgekeerd. In de stad ligt KDV weer meer voor de hand omdat er vaak meer keuze aanbod is.

De gastouders zijn net als de leidsters gediplomeerd,.zijn vaak ex leidsters, ex leerkrachten, ex verpleegkundigen etc. En zo niet dan moeten ze diploma halen dat bij ons het gastouderbureau regelde en betaalde.

Cioccolato

Berichten: 6644
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:28

Bij een kdv is het tekort soms ook groot en komt er iemand van een uitzendbureau die amper iets van een kdv weet..
Dus ik weet dat mensen denken het altijd goed geregeld te hebben in een grote organisatie. En dat proberen ze natuurlijk ook echt maar ook daar is een groot tekort waar je niet onderuit komt.. het kan ook voorkomen dat er net teveel tijd een medewerker te weinig staat of iets wordt opgevuld door een stagiaire etc. Ook dat is echt niet waterdicht

pien_2010

Berichten: 43666
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ervaringen kdv vs gastouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:29

Niets is waterdicht. Eens Chocolato. Dat geldt ook voor het gastouder gezin.

Tink89
Berichten: 2962
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:15

Cioccolato schreef:
Bij een kdv is het tekort soms ook groot en komt er iemand van een uitzendbureau die amper iets van een kdv weet..
Dus ik weet dat mensen denken het altijd goed geregeld te hebben in een grote organisatie. En dat proberen ze natuurlijk ook echt maar ook daar is een groot tekort waar je niet onderuit komt.. het kan ook voorkomen dat er net teveel tijd een medewerker te weinig staat of iets wordt opgevuld door een stagiaire etc. Ook dat is echt niet waterdicht


Ik heb in de 5 jaar dat mijn kinderen naar het kdv gaan, nog niet meegemaakt dat er iemand van een uitzendbureau kwam. Wel dat er een keer een pm'er (geen leidsters zeggen, ook genoeg mannen in de opvang!) van een andere locatie kwam, maar de verzorging van de kinderen werd dan door de bekende gezichten gedaan. Ik herken echt niet wat jij zegt dat ze te weinig pm'ers hebben of een stagiair inzetten om gaten te dichten. Dus dat wisselt echt per organisatie.

Overigens ben ik ook heel blij met de vakantie-opvang van onze buitenschoolse opvang. Die bieden in de vakantie dagopvang aan. Ze zitten in het bos en stoken vuurtjes, maken boomhutten, doen allerlei toffe activiteiten enz. Voor een idee; https://www.natureluur-kinderopvang.nl/. En dat zie ik een gastouder niet doen, zelfs niet al ze wel vakantie-opvang aanbieden.

Cioccolato

Berichten: 6644
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:22

pien_2010 schreef:
Niets is waterdicht. Eens Chocolato. Dat geldt ook voor het gastouder gezin.


Jup

Men laat het vaak mooier lijken dan het is. Maar dat is met alles zo in de wereld helaas.

pien_2010

Berichten: 43666
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:35

Cioccolato schreef:
pien_2010 schreef:
Niets is waterdicht. Eens Chocolato. Dat geldt ook voor het gastouder gezin.


Jup

Men laat het vaak mooier lijken dan het is. Maar dat is met alles zo in de wereld helaas.


Het belangrijkste dat ik mijn ouders meegaf was, dat zij als ze hun kind 's ochtends afleveren goed moeten observeren en voelen of het nog steeds pluis is. Want itt het KDV heb je die extra ogen niet. En de verklaring omtrent het gedrag voor de gastouder en alle omwonenden dekt toch niet de hele lading.
Wij zagen onze gastouders regelmatig als het nl ging om de (herhaling) EHBO, de thema avonden, de Risicoanalyse 1x per jaar , even binnen wippen (van te voren aangekondigd daar we in de wijk waren) maar we zien ze niet elke dag. In het KDV is dat anders als het om veiligheid controle gaat op elkaar vanuit personeel.

Toen ik na jaren GOB het verkocht aan mijn medewerker slaakte ik een zucht van verlichting dat we nooit echte nare ervaringen hebben gehad als het om de kindjes gaat, cq gastouder, cq inwonenden.

Toen onlangs een kindje is overleden in de gastouderopvang heb ik er gewoon slecht van geslapen. Gelukkig komt dat uiterst zelden voor.