Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 13:50

Ik dacht van nou, laat ik eens flink wat gaan fietsen in de omgeving. Achteraf (na een paar uur!) begonnen mijn benen flink te protesteren en begonnen ook mijn kuiten zeer te doen. Heel vermoeid kwam ik thuis (echt MOE!) en de volgende dag wordt ik ineens dizzy op mijn benen wakker, net alsof ik op een schip heb gestaan. (en ja, tijdens de fietsrit heb ik voldoende gedronken)

Dus ja, kan het door mijn kuitspieren komen doordat ik nu een beetje door het huis zwalk? Of door iets anders want tijdens de fietsrit zaten ook best stevige heuvels tussen.


Afbeelding

Zitten op een stoel gaat, voel me niet duizelig alleen het lijkt wel alsof ik op 'wolkjes' loop en geen rechte lijn kan volgen (als het ware)
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 28-01-24 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:53

Heb je wel genoeg gegeten?
Wanneer je je spieren zo flink belast, heb je wel voldoende koolhydraten en eiwitten nodig om te compenseren.
Hoeveel kilometer was het?

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 13:54

Cayenne schreef:
Heb je wel genoeg gegeten?
Wanneer je je spieren zo flink belast, heb je wel voldoende koolhydraten en eiwitten nodig om te compenseren.
Hoeveel kilometer was het?

Klinkt heel gek maar 10 km heen en 10 km terug.

Pippa13

Berichten: 358
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:56

Inderdaad eiwitten of koolhydraten eten. En is je suikerspiegel wel stabiel?
Even wat extra magnesium innemen is denk ik ook niet overbodig. Dit kan via pillen of drankjes en je hebt zelfs shotjes.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:07

Aangezien je net de halve wereld doorgefietst bent ( :D ) denk ik eerder dat je misschien een virusje opgepikt hebt waar je nog niets van gemerkt had.
Dat kan er bij lichaamsbeweging dan ineens inhakken.
Zou zomaar kunnen dat je dan morgen verkouden bent of zo iets.

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:17

Doet het ook zeer? Op zich is spierpijn wel logisch nadat je opeens zo'n eind gaat fietsen. Overbelasting kan echt even naar zijn.

Heb het eens gehad na een training van een ruiter vitaal coach in opleiding. Die was even vergeten dat haar test groepje niet zoveel sport ervaring had als de mensen die ze normaal sportles gaf. Voelde tijdens alle squats en lunges al dat mijn bovenbenen gingen protesteren, maar toch onder wat geklaag doorgezet want zo heftig leek de les niet. Die avond wilde ik vanaf de bank opstaan om naar bed te gaan. Ik kon fysiek gewoon niet meer opstaan. De spieren net boven mijn knieën deden gewoon niks meer. Was echt even 1 of 2 dagen behelpen en daarna werd het pas 'normale' spierpijn.. Onderschat die overbelasting dus niet.. Even goed rust nemen, wel gecontroleerd in beweging blijven en misschien insmeren met iets van spiroflor en dan zou het op zich vrij snel wel moeten afnemen.

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 14:20

Celebi schreef:
Doet het ook zeer? Op zich is spierpijn wel logisch nadat je opeens zo'n eind gaat fietsen. Overbelasting kan echt even naar zijn.

Heb het eens gehad na een training van een ruiter vitaal coach in opleiding. Die was even vergeten dat haar test groepje niet zoveel sport ervaring had als de mensen die ze normaal sportles gaf. Voelde tijdens alle squats en lunges al dat mijn bovenbenen gingen protesteren, maar toch onder wat geklaag doorgezet want zo heftig leek de les niet. Die avond wilde ik vanaf de bank opstaan om naar bed te gaan. Ik kon fysiek gewoon niet meer opstaan. De spieren net boven mijn knieën deden gewoon niks meer. Was echt even 1 of 2 dagen behelpen en daarna werd het pas 'normale' spierpijn.. Onderschat die overbelasting dus niet.. Even goed rust nemen, wel gecontroleerd in beweging blijven en misschien insmeren met iets van spiroflor en dan zou het op zich vrij snel wel moeten afnemen.

Spierpijn aan de kuiten was gisteren, nu niet meer! Alleen dizzy als ik moet lopen. Alsof je op een boot hebt gestaan en je gaat naar wal zogegezgd.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:29

Ik herken het niet zo extreem. Door mijn spierziekte (ik gebruik meer energie/kracht dan anderen) heb ik na het sporten wel eens het idee dat mijn benen niet meer helemaal meewerken. Ik kan dan bijvoorbeeld wel lopen, maar het voelt niet helemaal alsof mijn benen bij mijn lijf horen. Bedoel je dat gevoel?

Voor de volgende keer: genoeg eten en drinken mee. En niet plots veel meer km's fietsen dan dat je gewend bent :D

Je woont begeleid dacht ik? Dan zou ik het even bij je begeleiding aangeven dat het met je benen voelt alsof je op een schip staat.

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 14:32

Kookaburra schreef:
Je woont begeleid dacht ik? Dan zou ik het even bij je begeleiding aangeven dat het met je benen voelt alsof je op een schip staat.

heb ik al gedaan en zij herkenden het ook. Gaat over met een paar dagen maar moest niet ineens meer zo ver fietsen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:45

Fietsen is heerlijk! Zeker bij mooi weer!
Maar wanneer je niet gewend bent om zover te fietsen is het verstandig om de volgende keer wat rustiger op te bouwen inderdaad :D

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:46

Haha!

Was het wel een leuke fietstocht?

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 14:53

Kookaburra schreef:
Haha!

Was het wel een leuke fietstocht?

ja hoor, check mijn topic maar over harderwijk

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:30

Je lichaam heeft eiwitten en proteïnen nodig. Als je ongetraind opeens een heel eind gaat fietsen zonder dat jouw lichaam die prikkel gewend is gaat het reserves aanbreken die het eigenlijk niet kan aanbreken. Mensen die bewust trainen bouwen op en elke keer dat zij trainen beschadigen ze opzettelijk hun spieren. Micro scheurtjes die het lichaam dan vervolgens repareert. stugger sterker weefsel wat de klap beter kan handelen.

Je lichaam heeft van nature een kleine opslag met glycogeen(suikers/energie) en eiwitten/ proteïnen( bouwstenen) in de buurt. Maar hoe efficiënt jouw lichaam daar mee omgaat hangt af van jouw hoe algehele conditie is. Hoe slechter deze is . Hoe langer jouw herstel tijd.

Bouw dus op en begin met 5 km en voordat je gaat fietsen eet even een bakje kwark en neem een bidon mee met water.


Een auto rijd ook niet zonder brandstof he :D

sevenofnine

Berichten: 147
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:34

Klinkt voor mij alsof je niet genoeg mineralen binnen had en je dus niet kon hydrateren. Heb je gewoon water gedronken of een sportdrank zoals Isostar? Iets met elektrolyten is een goed idee.

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 21:46

sevenofnine schreef:
Klinkt voor mij alsof je niet genoeg mineralen binnen had en je dus niet kon hydrateren. Heb je gewoon water gedronken of een sportdrank zoals Isostar? Iets met elektrolyten is een goed idee.

Nee maar daar ga ik morgen naar kijken :)

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:51

sevenofnine schreef:
Klinkt voor mij alsof je niet genoeg mineralen binnen had en je dus niet kon hydrateren. Heb je gewoon water gedronken of een sportdrank zoals Isostar? Iets met elektrolyten is een goed idee.

Serieus? Voor een fietsrit van 20 kilometer?

Nee, ik ga met Ibbel mee, denk dat ts gewoon wat onder de leden heeft :j

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:27

Heb je wel eens eerder zulke afstanden achter elkaar gefietst?

Zorg voor de volgende keer dat je goed eet en drinkt en wellicht ook pauze voor onderweg. Voor een normaal fiets ritje zou ik niet gelijk aan de sport supplementen of dranken gaan. Helemaal niet nodig. Appeltje, broodje of muesli reep lijkt mij voldoende.

Kan misschien ook gewoon een griepje zijn. Dat heerst nu immers ook.

Het is daar wel heel mooi fietsen prachtige omgeving :o

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:38

Sizzle schreef:
Aangezien je net de halve wereld doorgefietst bent ( :D ) denk ik eerder dat je misschien een virusje opgepikt hebt waar je nog niets van gemerkt had.
Dat kan er bij lichaamsbeweging dan ineens inhakken.
Zou zomaar kunnen dat je dan morgen verkouden bent of zo iets.


Dit lijkt me.

Jongens, TS heeft 10km heen en 10km terug gefietst, dat zijn geen afstanden waarvoor je extra eiwitten, mineralen of elektrolyten voor nodig hebt :+ :')
Ongetraind gaat dit prima, alleen voel je dan achteraf wat en nog iets meer als je ook een virusje hebt zoals drie kwart van Nederland momenteel heeft.

Kelan

Berichten: 1627
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:30

Ik denk dat je de afstand iets onderschat: van Harderwijk naar het Verscholen Dorp is ongeveer 20 km.
Dus 20 km heen, en 20 terug.

Niet dat je dan meteen elektrolyten of mineralen nodig hebt.
Maar als je dat helemaal ongetraind doet, zeker met dat heuveltje op de Hierderweg + een heel stuk vals plat, dan kan ik me voorstellen dat je daar spierpijn van hebt.
Gaat vast vanzelf weer over. :o

Zebrastreep

Berichten: 9797
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:55

Eten , eten en nog eens eten.

Ik ben wel benieuwd hoe je hebt gefietst , ging het om sportfietsen ( wielrenfiets , mountainbike ect) met een hoog tempo , of een normale fiets.

Als je niet gewend bent om veel te fietsen dan kan het wel pittig zijn. Ik vindt ver fietsen op een sportfiets veel gemakkelijker dan op een normale fiets.

Ik heb het ook wel eens na het mountainbiken dat ik vooral vlak erna last heb van mijn benen en soms wat zwakker op mijn benen sta. Ik neem nu altijd voldoende eten en drinken mee en bij terugkomt een kopje bouillon om het zout aan te vullen. Maar echt spannende sportvoeding , nee dat neem ik niet.

En verder is het vooral trainen. Ik heb nu een winterstop en de eerste keren weer terug op de fiets vindt ik echt verschrikkelijk , maar daar moet je ook even doorheen.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:56

Ik vind het niet gek dat ts last van de benen heeft. Als je niet getraind zo'n stuk fietst.. Daar kan geen elektrolytendrankje tegenop ;)

Mama3
Berichten: 1810
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:06

Ik heb het in de zomervakantie ook gehad. Een soort zeeziek gevoel, alsof je meedeint op de golven van de zee. Lijkt het daarop?

Maar ik kon ook in het donker niet meer autorijden, alsof er vanalles op me afkwam.

Iets met het evenwichtsorgaan vermoedt ik. Misschien een oorontsteking oid.

Het duurde een week of 2 en daarna was het voorbij en nooit meer teruggekeerd.

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 08:19

Mama3 schreef:
Ik heb het in de zomervakantie ook gehad. Een soort zeeziek gevoel, alsof je meedeint op de golven van de zee. Lijkt het daarop?

Maar ik kon ook in het donker niet meer autorijden, alsof er vanalles op me afkwam.

Iets met het evenwichtsorgaan vermoedt ik. Misschien een oorontsteking oid.

Het duurde een week of 2 en daarna was het voorbij en nooit meer teruggekeerd.

PRECIES DAT! :) Dag 2 en zo voel ik mij nog steeds. Ik zit op een normale fiets, Zebrastreep. Eentje met trappers en niet zo'n nieuwerwetse E-Bike :)

CoonArt

Berichten: 23296
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Veel gefietst gisteren, nu dizzy op mijn benen... help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 20:42

Al begint het wat te minderen (gelukkig!), morgen naar de HA...

Zebrastreep

Berichten: 9797
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:19

Als het er nu nog is , is het inderdaad wel aardig lang. Dit hersteld normaal wel vrij snel.