Piep in oor, gehoorschade?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 04:35

Op tiktok een vrouw tegen gekomen die van een burn out oorsuizen en geloof ook een piep kreeg. Gezien je verhaal van toch wel vermoeid en alles bij elkaar zou dat kunnen.

Mijn broertje heeft gehoor schade en een piep, die slaapt snachts met een ventilator aan. De ventilator staat altijd weg gedraaid naast hem want door het geluid maskeert de piep. Mocht je veel last hebben met lezen is dat misschien nog een idee.

Behandeling van osteopaat voor eventuele blokkades kan ook geen kwaad. Lichaam kan soms gek reageren :o

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:54

tirzasarah10 schreef:
Mijn broertje heeft gehoor schade en een piep, die slaapt snachts met een ventilator aan. De ventilator staat altijd weg gedraaid naast hem want door het geluid maskeert de piep. Mocht je veel last hebben met lezen is dat misschien nog een idee.

... ivm gehoorschade is het beter om 'anti geluid' te gebruiken.
Jijzelf hoort niets zo zacht hoeft het maar te zijn, maar de piep laat zich niet meer horen.

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:14

Janneke2 schreef:
... ivm gehoorschade is het beter om 'anti geluid' te gebruiken.
Jijzelf hoort niets zo zacht hoeft het maar te zijn, maar de piep laat zich niet meer horen.

Antigeluid…in hoortoestellen is antigeluid geen stilte. Ze noemen het wel zo maar het is een tinnitus maskeerder is bijvoorbeeld ruis (zoals van de zee of van regen) of van die tingeltangel muziek. Zelf ervaar ik alleen maar nóg meer lawaai als ik de tinnitusmaskeer functie aanzet. Kan wel gelukkig luisterboeken enzo en muziek rechtstreeks op de toestellen goed verdragen. Wel top dat de tinnitus maskeerders voor sommigen helpt hoor en het is zeker het proberen waard, maar het is feitelijk geen antigeluid. Je zet het ws om die reden ook tussen haakjes Janneke2, maar ik wil het toch even benadrukken. Ik hoop dat ze ooit mijn tinnitus geluiden kunnen opnemen en daar dan een maatwerk antigeluid voor kunnen programmeren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:15

Ik heb het ook. Gekregen door harde herrie.Neemt soms wel wat af maar begint weer als ik weer in de herrie kom. Die vuurwerknarigheid van gisteren heeft de boel weer getriggerd.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:41

anjali schreef:
Ik heb het ook. Gekregen door harde herrie.Neemt soms wel wat af maar begint weer als ik weer in de herrie kom. Die vuurwerknarigheid van gisteren heeft de boel weer getriggerd.


Hoe snel neemt het dan af?

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 13:02

tirzasarah10 schreef:
Op tiktok een vrouw tegen gekomen die van een burn out oorsuizen en geloof ook een piep kreeg. Gezien je verhaal van toch wel vermoeid en alles bij elkaar zou dat kunnen.

Mijn broertje heeft gehoor schade en een piep, die slaapt snachts met een ventilator aan. De ventilator staat altijd weg gedraaid naast hem want door het geluid maskeert de piep. Mocht je veel last hebben met lezen is dat misschien nog een idee.

Behandeling van osteopaat voor eventuele blokkades kan ook geen kwaad. Lichaam kan soms gek reageren :o


Ja ik denk dat ik weet wie je bedoeld. Zij maakt vlogs over haar reïntegratie nav een burnout toch?

Ik heb toch de HA net maar gemaild voor het maken van een afspraak. Ik heb ook het idee dat het oor dicht zit.

anjali
Berichten: 15150
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:11

Herfstblad schreef:
anjali schreef:
Ik heb het ook. Gekregen door harde herrie.Neemt soms wel wat af maar begint weer als ik weer in de herrie kom. Die vuurwerknarigheid van gisteren heeft de boel weer getriggerd.


Hoe snel neemt het dan af?

Na enkele dagen. Het beste is om je er niet te druk over te maken want stress verergert de boel weer. Maar als je het eenmaal hebt blijft de beschadiging wel en komt weer op als je weer in de herrie zit. Ik kan niet meer naar een popconcert wat ik erg jammer vind maar het aantal decibellen daar is onverdraaglijk voor mij. En daar willen ze ook niets aan doen!

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:14

Het gevoel van dichtzitten hoort er een beetje bij.
Even na laten kijken is een goede stap maar 9 van de 10x is er niks aan te doen en zul je er mee moeten leren leven.

Hier tinnitus zonder gehoorschade, ook nooit naar harde muziek ofzo geluisterd, en dat gaat ook niet meer weg. Als ik verkouden ben of bijvoorbeeld op vakantie heb gedoken dan is het erger dan normaal , maar gelukkig gaat het vaak weer terug naar normaal volume.

Ik kan het boek oorzaken https://www.bol.com/nl/nl/p/oorzaken/92 ... JwQAvD_BwE aanraden.

pateeke
Berichten: 2227
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:39

Spenk schreef:
Het gevoel van dichtzitten hoort er een beetje bij.


Het kan ermee samengaan, maar is echt niet bij iedereen / altijd zo. Ik ervaar dat bijvoorbeeld alleen maar in beperkte mate als de tinnitus zeer sterk is. Is de tinnitus rustiger, op normaal volume heb ik dat echt niet.

TS goed dat je een afspraak bij de HA maakt. Mogelijk kan het probleem wel verholpen worden. Een arts kan daar beter en objectiever een inschatting van maken dan bokkers van achter hun scherm :)

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:42

Oh dat heeft kno arts mij gezegd in elk geval :) en die was gespecilasieerd in tinnitus. Dat het gevoel van dichtzichtten bij de meeste patienten voorkomt.

pateeke
Berichten: 2227
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:28

Dat er een correlatie zou zijn tussen het gevoel van een dichtzittend oor en tinnitus betekent nog niet (automatisch) dat het erbij hoort / normaal is. Zo kan bijvoorbeeld een oorontsteking of vocht achter trommelvlies zorgen voor dat gevoel (met of zonder tinnitus).

Solistar

Berichten: 771
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:47

Misschien ter geruststelling, ik heb er ook last van gehad na een hard geluidstrauma. En dat heeft wel een paar weken geduurd. Geen idee hoe, maar het is weg, of voor mij in ieder geval 95% van de tijd niet meer waarneembaar. Ik ben er wel door gewaarschuwd en draag nu altijd oordoppen als er evt herrie zou kunnen zijn.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:47

Ik neem aan dat artsen er voor geleerd hebben als ze zeggen dat het een symptoom is :)

En volgensmij zegt verder iedereen hier ook. Goed je het laat checken even andede dingenuitsluiten. Maar grote kans de piep niet meer weggaat.

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:21

paars schreef:
Hutcherson schreef:
Ik doel meer op de nervus trochlearis. Als je nek vastzit (wat wij mensen heel vaak hebben vanwege onze tweebeen stand) krijg je rond dat ganglion problemen en beknellingen door te hoge tonus. Wat je vaak ziet is hoofdpijnen, soms wegvallen van de stem/heesheid, vage zicht klachten die ook weer kunnen verdwijnen, oogvochtproblemen (te droog/nat) etc maar ook tinnitus.

Wow…heb je hier mss meer info over want ik kan alles aanvinken…
Tíg jaar terug sudden deafness in beide oren (na 3 maand daarvoor een soort whiplash). Gehoor is deels teruggekomen. Dus nu al jaren 2 hoortoestellen en piepjes, brommen en ruisen. Van tinnitusmaskeerders wordt het echt onrustiger voor mij. Ik moet gewoon niet aan de tinnitus denken. Dat helpt het beste. Negeren.
Maar goed; mijn nek…is altijd een zwakke plek gebleven.



Ik had idd al meer pb'tjes gehad van mensen die alles konden afvinken.

Even 1 correctie, ik doel in mijn eerdere post niet op de nervus vagus en ook niet op de trochlearis (die namelijk verantwoordelijk voor ooggbeweging) maar ik bedoel de nervus vestibulocochlearis.ik had teveel oliebollen op denk ik :)
Hier vind je al info over tinnitis en osteopathie. Wellicht is het makkelijker zoeken op tinnitus en nervus vestibulocochlearis.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:37

paars schreef:
Janneke2 schreef:
... ivm gehoorschade is het beter om 'anti geluid' te gebruiken.
Jijzelf hoort niets zo zacht hoeft het maar te zijn, maar de piep laat zich niet meer horen.

Antigeluid…in hoortoestellen is antigeluid geen stilte. Ze noemen het wel zo maar het is een tinnitus maskeerder is bijvoorbeeld ruis (zoals van de zee of van regen) of van die tingeltangel muziek.

Naar de letter van de wet heb ik een ruis, maar die staat zo zacht dat ik het niet hoor. ("Pink noise", roze ruis, schijnt de standaard bij T te zijn.)
(Ik heb wel een ingewikkeld gesprek gehad met een audioloog over allerlei 'fractal' muziek. Toen ik hem vroeg wat de meerwaarde was tov de radio zei hij vooral dat de fractals er voor zorgden dat het telkens weer anders klonk. Wat ik eigenlijk geen meerwaarde vond...)

Citaat:
Zelf ervaar ik alleen maar nóg meer lawaai als ik de tinnitusmaskeer functie aanzet.

Naar hoor...!

Citaat:
Maar het is feitelijk geen antigeluid. Je zet het ws om die reden ook tussen haakjes Janneke2, maar ik wil het toch even benadrukken.

Klopt.
Citaat:
Ik hoop dat ze ooit mijn tinnitus geluiden kunnen opnemen en daar dan een maatwerk antigeluid voor kunnen programmeren.

Bij mij heeft het audiologisch centrum wel de hoogte van de piep gemeten.
... en op het moment dat ik een geluid van die exacte frequentie hoor, is het even stil.

paars

Berichten: 5592
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:45

Ja vind het bij het AC wel toppers die er alles aan proberen te doen. Mss over een paar jaar dat ze je die frequentie kunnen geven!!
Mijn orkestje heb ik ook in kaart. Fascinerend he, bij mij ook soms met andere hoofdhouding op het kussen; kan ik extra piepje mee aan- (en snel weer uitzetten).

Ostopathie…eerlijk gezegd vind ik het eng om me door deze therapeuten te laten behandelen aan mijn C1…bang dat ze gaan kraken of zo…en dat het dan zelfs erger wordt….

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 20:01

Ik heb nu op advies van mijn oma watjes in mijn oren. Het haalt de piep niet geheel weg. Maar goh wat een heerlijkheid! Net op de fiets en alles is dof (het verkeer, de auto's ed.) Het komt allemaal niet zo hard meer binnen. Ik kan mij concentreren op mijn boek en voor mijn gevoel echt even in mijn eigen wereld zijn. Ondanks dat ik alleen woon (en dus verder niet echt geluid is in mijn huis) is dit heerlijk!

Mijn opa en vader hebben ook beide oorsuizen, dus wellicht is het erfelijk. Ik hoop nog steeds als morgen mijn ritme weer begint het suizen minder wordt.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 23:16

Even een update: vandaag bij de huisarts geweest. Ik heb vocht achter mijn trommelvliezen en dat veroorzaakt de piep. Gelukkig valt het mee! Nu een neusspray gekregen om de boel te openen en het vocht eruit kan. Dit kan optreden na een heftige verkoudheid. Maar waarschijnlijk komt dit door de lucht circulatie in mijn huis. Donderdag kwam ik thuis in een gigantische herrie, (denk aan een afzuigkap en dan 10x harder) de centrale afzuiging op het dak bleek stuk te zijn waar door de lucht niet meer goed circuleerde. Ik kon bijvoorbeeld mijn deuren niet goed sluiten (de luchtdruk hield het tegen) en mijn deur mat stond bol. Toen ik de woningbouw belde vroeg ze gelijk of ik last had van oorsuizen. De huisarts zei dat het inderdaad kon als de lucht al een tijdje anders was. Ik ben benieuwd!

Zebrastreep

Berichten: 9794
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:39

Dan gaat de piep ook weer weg *\o/* kan wel een lange tijd duren hoor! Ik kreeg er nog een fikse middenoorontsteking bij maar toen knapte de boel en kon alle troep eruit. Is trouwens geen aanrader ben flink ziek geweest. Na 6 maanden ( pas! ) was de piep weg maar het werd direct al minder. Ze gaven mij als advies kauwgom kauwen maar dat werkte totaal niet , pas een flinke griep en ontsteking.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:42

Nou fijn dat het waarschijnlijk weer weg gaat.
Maar kwam vandaag toevallig een artikel tegen. Jammer genoeg kon ik niet alles lezen maar:
„Onze hersencellen werken als elektronische netwerken en daar kan ik veel mee”, aldus professor Wouter Serdijn van de Sectie Bio-elektronica van de TU Delft. Serdijn zoekt naar een oplossing voor tinnitus. © Thierry Schut
Elektrotechnisch ingenieur en neurochirurg denken oplossing voor tinnitus gevonden te hebben
Je hebt ’t zo te pakken: tinnitus, ofwel een snerpende piep in je oren. Meestal verdwijnt-ie, maar wat als het gepiep blijft? Professor Wouter Serdijn en de Vlaamse neurochirurg professor Dirk de Ridder speuren koortsachtig naar dé oplossing. „Hoe krijgen we lawaaierige hersencellen weer stil?”
Dus men is er mee bezig en als je op Google zoekt zegt men eigenlijk altijd dat er meestal niets aan te doen is. Maar meestal is toch wat anders dan niets.