Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:47

Mijn partner heeft een dubbele hernia en hiervoor de nodige middelen voorgeschreven gekregen.
Hij heeft in de loop van de tijd alles heel rustig afgebouwd. Dat ging goed.

Het afbouwen met de pregabaline is de laatste stap geweest.
De eerste keer dat hij dat probeerde werd hij erg somber en emotioneel, maar hij ervaarde ook weer wat zenuwprikkels... dus we concludeerden dat het een beetje daaraan lag, de teleurstelling daarover.

Op advies van de arts nog een paar weken gebruikt, en nu weer rustig afgebouwd.

Inmiddels ruim een week verder..... maar hij heeft echt last van hartkloppingen, warm/ koud, en toch de nodige spanning, somberheid en emotioneel.
Het is erg duidelijk aan de ontwenning van het middel te linken, maar dat maakt het akelige gevoel natuurlijk niet beter.
Er is uiteraard contact met de arts hierover.

Nu mijn vraag: hebben meer mensen ervaring met de ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met Pregabaline?
Heeft dit lang geduurd? En is er nog iets dat hielp destijds?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23475
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:54

Bouwt hij niet te snel af toevallig?
Ik zou dit echt met de behandelend arts overleggen, mogelijk ga je tips krijgen hier maar ik zou een dosering of afbouwschema alleen aanpassen in overleg met de arts. Dit geld ook voor het nemen van middelen tegen de ontwenningsverschijnselen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:56

Polly schreef:
Bouwt hij niet te snel af toevallig?
Ik zou dit echt met de behandelend arts overleggen, mogelijk ga je tips krijgen hier maar ik zou een dosering of afbouwschema alleen aanpassen in overleg met de arts. Dit geld ook voor het nemen van middelen tegen de ontwenningsverschijnselen.


Nee, afbouw in overleg..... aanpak ontwenning ook.
Toch merk je dat men er niet altijd even veel vanaf weet. Het is bekend dat een klein percentage deze klachten heeft, maar juist dat kleine percentage maakt dat er niet veel bekend is over de duur en ernst van de ontwenningsverschijnselen.
We houden beiden niet erg van medicatie, dus zomaar iets proberen is sowieso al iets dat we niet doen.

Ik ben puur op zoek naar wat ervaringen.

Voor alle duidelijkheid: hij gebruikt dus nu niets meer.

snorkel1986

Berichten: 3027
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:57

Helaas wel ervaring.. maar mijn man was tijdens echt ziek niks binnen kunnen houden dus cold turkye gestopt.. tja hij hield niks binnen geen water dus ook geen tabletten en hij was al gehalveerd om dat hij zou stoppen.. idd fijn was het niet het is volgens Google het gevoel dat je echt afkickt van zware drugs maar werd toen ook wel redelijk snel stabiel

snorkel1986

Berichten: 3027
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:57

Ninx schreef:
Polly schreef:
Bouwt hij niet te snel af toevallig?
Ik zou dit echt met de behandelend arts overleggen, mogelijk ga je tips krijgen hier maar ik zou een dosering of afbouwschema alleen aanpassen in overleg met de arts. Dit geld ook voor het nemen van middelen tegen de ontwenningsverschijnselen.


Nee, afbouw in overleg..... aanpak ontwenning ook.
Toch merk je dat men er niet altijd even veel vanaf weet. Het is bekend dat een klein percentage deze klachten heeft, maar juist dat kleine percentage maakt dat er niet veel bekend is over de duur en ernst van de ontwenningsverschijnselen.
We houden beiden niet erg van medicatie, dus zomaar iets proberen is sowieso al iets dat we niet doen.

Ik ben puur op zoek naar wat ervaringen.

Voor alle duidelijkheid: hij gebruikt dus nu niets meer.


Zou ik moeten vragen maar dacht week of 2 het verbeterde..

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:59

Eerste keer had ik er wel last van. Afgelopen juni. Overdag tramadol en ‘s nachts deze. Eind oktober speelde mijn meervoudige hernia wederom op met ernstige klachten. Voor overdag oxicodon en ‘s nachts pregabaline. Van beide was ik nu eigenlijk zonder klachten redelijk snel af.

Afgelopen juni moest ik zowel van de pregabaline en van de tramadol afkicken. Echt hoofdpijn en niet lekker. Ik heb me eraan over gegeven en echt de tijd genomen ervoor. Ik wilde de hele dag in bed liggen en dat heb ik ook gedaan. Was er na een dag of 4 af denk ik. Als ik was blijven doorlopen dan was dat niet zo snel gelukt. Je lijf heeft het er echt heel zwaar mee.

Afgelopen keer dus gelukkig geen problemen gehad. Het verschilt dus wel per keer. Ik heb meer problemen gehoord met verslaving en afkicken. Het is echt troep. Ik ben heel dankbaar dat het bestaat maar ben er uber voorzichtig mee..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 28-12-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:00

Zijn bekende ontwenningsverschijnselen en die kunnen wel 1 of 2 weken duren.
Hoe snel bouwt hij nu af?
Dit spul moet echt heel rustig afgebouwd worden. Gemiddeld over 6 a 7 weken tijd.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:01

Tieme schreef:
Zijn bekende ontwenningsverschijnselen en die kunnen wel 1 of 2 weken duren.
Hoe snel bouwt hij nu af?
Dit spul moet echt heel rustig afgebouwd worden. Gemiddeld over 6 a 7 weken tijd.


Hij heeft het in totaal zo'n 8 weken gebruikt.
2x 150 mg per dag.
Dat is toen langzaam afgebouwd naar 2x 75mg
En vervolgens na 2 weken 1 x 75 mg is hij gestopt....... een lagere dosering om mee af te bouwen is er niet begrepen wij?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-12-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:02

75 is het laagst inderdaad. Ik moest ook van 75 naar 0

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:07

Geruststellend te horen dat meer mensen hier last van hebben gehad. Vooral het gejaagde en sombere gevoel vindt hij enorm vervelend

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:11

Je hebt het gevoel alsof er een wervelwind in je borst huist. Als die een moment gaat liggen dan voelt het intens leeg en letterlijk zwart in je borst regio been there dome that -O-

Wens hem maar sterkte :j het komt goed.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:12

Lief van je Pluisje, dat is exact hoe hij het omschrijft! Gemeen eigenlijk, zoveel weken pijn en ellende en dan dit er nog overheen….

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:17

Positief topic dit, ik slik zojuist mijn eerste. Ben in afwachting van een operatie voor mijn hernia, en omdat de nachten niet te doen zijn uiteindelijk toch overstag gegaan voor zware pijnstillers. Ik had al Tramadol, en dat werkt niet. Ik mag 3 x daags 75, maar als ik dit zo lees houd ik het voorlopig alleen op 1 x 75 zo nodig. Ik slik hiernaast wel nog Buspiron, dus hopelijk tempt dat de bijwerkingen iets.

TS, sterkte voor je man. Zijn er geen medicijnen die de bijwerkingen iets kunnen remmen?

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:24


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:24


Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:31

Ninx schreef:
Tieme schreef:
Zijn bekende ontwenningsverschijnselen en die kunnen wel 1 of 2 weken duren.
Hoe snel bouwt hij nu af?
Dit spul moet echt heel rustig afgebouwd worden. Gemiddeld over 6 a 7 weken tijd.


Hij heeft het in totaal zo'n 8 weken gebruikt.
2x 150 mg per dag.
Dat is toen langzaam afgebouwd naar 2x 75mg
En vervolgens na 2 weken 1 x 75 mg is hij gestopt....... een lagere dosering om mee af te bouwen is er niet begrepen wij?


Pregabaline bestaat ook in capsules van 25mg en in een drank. Er zijn dus lagere doseringen mogelijk.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:37

Kayleigh__ schreef:
Ninx schreef:


Hij heeft het in totaal zo'n 8 weken gebruikt.
2x 150 mg per dag.
Dat is toen langzaam afgebouwd naar 2x 75mg
En vervolgens na 2 weken 1 x 75 mg is hij gestopt....... een lagere dosering om mee af te bouwen is er niet begrepen wij?


Pregabaline bestaat ook in capsules van 25mg en in een drank. Er zijn dus lagere doseringen mogelijk.


Fijn dat we dit niet wisten. -O-
Alles is in overleg met de arts gegaan.

Maar in alle eerlijkheid: je moet gewoon zelf alles uitzoeken.
Het hele proces is slordig en moeizaam. Artsen zijn overduidelijk te druk en ondersteuners ook.
Je krijgt pillen, er wordt je succes gewenst en verder moet je alle info er echt uit trekken.

Het is duidelijk dat er op de zorg bezuinigd is

Evengoed is hij nu een week gestopt. Dus het heeft ook geen zin meer helaas

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:06

Utixo schreef:
Positief topic dit, ik slik zojuist mijn eerste. Ben in afwachting van een operatie voor mijn hernia, en omdat de nachten niet te doen zijn uiteindelijk toch overstag gegaan voor zware pijnstillers. Ik had al Tramadol, en dat werkt niet. Ik mag 3 x daags 75, maar als ik dit zo lees houd ik het voorlopig alleen op 1 x 75 zo nodig. Ik slik hiernaast wel nog Buspiron, dus hopelijk tempt dat de bijwerkingen iets.

TS, sterkte voor je man. Zijn er geen medicijnen die de bijwerkingen iets kunnen remmen?


Als het nodig is is het nodig. Ik was intens dankbaar dat het bestond want ik moest kruipend naar de wc, het duurde anderhalf uur om daar te komen en het hele blok kon mij horen schreeuwen. Ter info; ik slaap naast de badkamer. Het zijn toch zeker 4 passen naar de deur van de badkamer.

Zoals gezegd in juni had ik overdag tramadol en snacht pregabaline. Toen was afkicken heel moeilijk. Pregabaline kwam ik nog wel redelijk af maar de tramadol een paar dagen daarna gaf echt veel problemen.hoofpijn, onrustig, somber, huilerig (binnen in niet zichtbaar voor buiten)

Afgelopen oktober heb ik een week of 6 pregabaline en overdag oxicodon geslikt. Oxicodon staat gelijk aan heroine dus we hebben het dan echt ergens over. Eerst cold turkey met de pregabaline gestopt en twee dagen daarna met de oxicodon. Geen centje pijn. Zenuwpijn was nog te erg toen de oxicodon en pregabaline uit mn bloed waren. dus na een dag toch maar weer begonnen met 3x1 tramadol paracetamol. Dat heb ik in een week of twee afgebouwd naar ibuprofen en daar een week later ook mee gestopt. Hier had ik totaal geen last van. Terwijl ik dus veel zwaarder spul slikte dan in juni. Ik denk dat de combinatie tramadol met pregabaline gewoon niet heel lekker is voor mij.

Maar even om een hart onder de riem te steken; het hoeft niet perse kommer en kwel te zijn.
In juli heb ik weken ofnee maanden moeten lijden en nu was ik met twee weken weer een soort van oké. Lees ik kon een beetje “zijn” zonder de hele dag te creperen. Ja het is troep. Maar ik ben intens dankbaar dat het bestaat.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:08

Je kan ook ondersteuning bij medicatieafbouw krijgen vanuit je apotheek.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:22

Helaas herkenbaar dat je alles zelf uit moet zoeken. Fijn dat je hem hiermee kunt helpen. Pregabaline is echt heftige troep. Inderdaad fijn dat het bestaat, maar het is echt iets anders dan een paracetamolletje. Gun je lijf en je geest de tijd om te ontwennen. Pas je verwachtingen aan van jezelf, voor mij was dat het belangrijkste. Bij fysieke klachten rust nemen en liefst nog mn ogen dicht bij hoofdpijn. Het hielp mij wanneer men mij eraan herinnerde dat mijn slechte stemming door de ontwenning kwam en niet 'echt' van mij was. Veel sterkte :knuffel:

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:46

Suusjepluus schreef:
Helaas herkenbaar dat je alles zelf uit moet zoeken. Fijn dat je hem hiermee kunt helpen. Pregabaline is echt heftige troep. Inderdaad fijn dat het bestaat, maar het is echt iets anders dan een paracetamolletje. Gun je lijf en je geest de tijd om te ontwennen. Pas je verwachtingen aan van jezelf, voor mij was dat het belangrijkste. Bij fysieke klachten rust nemen en liefst nog mn ogen dicht bij hoofdpijn. Het hielp mij wanneer men mij eraan herinnerde dat mijn slechte stemming door de ontwenning kwam en niet 'echt' van mij was. Veel sterkte :knuffel:


Dat laatste is inderdaad behulpzaam.
Ik benadruk dat ook maar steeds.
Het voelt natuurlijk heel ‘echt’.

Maar goed, 1x in de maand vergaat mijn wereld ook…. Zonder gekheid, zowel op hol geslagen hormonen als neurotransmitters kunnen je behoorlijk in de war maken

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:12

Ja, ik ben er begin van het jaar van afgekickt. Echt een hel!

Ik kreeg het voor neuropathie. Ik heb het maar korte tijd ingenomen, maar was binnen no time op de maximale dosering. Ik heb dus 4 weken dit moeten afbouwen naar 0.

Ik werd er emotioneel van, voelde me echt over het algemeen niet goed en de pijn in mijn benen was hels. Leek met het afbouwen echt vele malen erger te zijn/worden. Alles wel in overleg met de huisarts gedaan. Toen ik eenmaal over was op amytriptiline ging het snel weer een stuk beter.

Heel veel sterkte! Het is echt een hele zure appel.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 14:35

Tallie1979 schreef:
Ja, ik ben er begin van het jaar van afgekickt. Echt een hel!

Ik kreeg het voor neuropathie. Ik heb het maar korte tijd ingenomen, maar was binnen no time op de maximale dosering. Ik heb dus 4 weken dit moeten afbouwen naar 0.

Ik werd er emotioneel van, voelde me echt over het algemeen niet goed en de pijn in mijn benen was hels. Leek met het afbouwen echt vele malen erger te zijn/worden. Alles wel in overleg met de huisarts gedaan. Toen ik eenmaal over was op amytriptiline ging het snel weer een stuk beter.

Heel veel sterkte! Het is echt een hele zure appel.


Ook dank voor je bijdrage. Het helpt hem, en mij ook, enorm dat hij zeker niet de enige is.....

Die feedback kreeg hij namelijk wel een beetje, dat het bijna nooit voorkomt en daarmee toch een beetje 'zijn ding' is ipv de ontwenning van die nare pillen.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:18

Nare pillen zijn dat. Helpt wel goed maar dat af bouwen is niet fijn. Jammer dat de artsen zo om wetend zijn. Na mijn hernia operatie zeiden ze ook je kunt er wel mee stoppen. Nou dat heb ik geweten, overgeven, misselijk zijn, zweten, onrustig gevoel. Toen hebben ze overleg gehad en tot de conclusie gekomen dit moet afgebouwd worden.
Omdat ik mij toch al zo beroerd voelde maar in de versnelling afgebouwd.
Heel veel sterkte voor je man, het komt goed maar heeft even tijd nodig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132130
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:37

Het is inderdaad naar spul. Ik heb er een keer cold turkey mee moeten stoppen. Zat op de maximale hoeveelheid en kreeg toe een epileptische aanval (wat later geen epilepsie bleek te zijn maar een hersentumor) en moest meteen stoppen omdat het het samen ging met de andere medicatie.
Het is pittig, maar na een paar weken was ik er wel doorheen.

Als ze trouwens zeggen dat er geen lagere dosering is, dan klopt dat echt niet. Sterker nog, ik heb ze hier zo in handen. Hier heb je een foto, misschien kun je er iets mee.


Afbeelding


Veel sterkte voor jullie allebei :knuffel: