Ontsteking na verstandskies trekken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22840
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:09

@Nardxash
...ik had ook een platliggende verstandskies, die is er zonder moeite uitgekomen.

Utixo

Berichten: 6603
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:21

Ik las je verhaal en dacht "goh, je kunt er best een maandje of 2 last/pijn van hebben, maar 3 maanden later moet het toch wel in orde zijn!". Toen zag ik de datum pas.

Ik ben zo iemand die gezegend is met het feit dat haar mond te klein is voor haar gebit. Dit betekend dat ik een volwassen ondertand mis, mijn snijtanden oerlelijk en ongelijk zijn, maar ook dat ik nooit verstandskiezen heb ontwikkeld. Over die ramp kan ik dus gelukkig niet mee praten. Wel heb ik verder een dramatisch gebit met in zo'n beetje iedere kies een WKB en hierdoor zijn er linksonder 2 kiezen getrokken. De eerste was een aantal jaar geleden, ik heb toen eerst 2 weken met zenuwkiespijn gelopen voor hij werdt getrokken, die napijn was peanuts en hij genas supersnel. De laatste is afgelopen december getrokken. De kies zelf zeurde een beetje, maar hij moest getrokken worden omdat hij was gebarsten. Dat was de kies linksonder helemaal achterin, waar bij jullie de verstandskiezen uitkomen, dus ongeveer op dezelfde plek. Daar heb ik echt een maand lang een beurs gevoel aan over gehouden, en de wond is niet mooi dicht gegaan, 2 maanden later zie je het nog. Het gevoel dat je gebit niet goed sluit herken ik ook.
Bij mij kwam er ook nog een stukje kaakbot door het tandvlees heen, dat is gelukkig genezen. Volgens de tandarts was er geen ontsteking, maar noem het toeval, toen ik 3x daags Diclofenac ging slikken voor iets anders begin januari, genas mijn mond een stuk sneller en verdween de pijn.
Succes aan iedereen die moet!
Het enige voordeel aan pijn, je vergeet het snel. En een kaakchirurg is vaak een stuk handiger dan de tandarts.

kiki1976

Berichten: 16888
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:11

Pffff vreselijke dingen die verstandskiezen

Nummer 1 was ontstoken en hebben ze onder mijn achterste kies weg moeten snijden.
Opzich ging het herstel wel voorspoedig. Overigens door de kaakchirurg gedaan.

Nummer 2 is ook verwijderd door de kaakchirurg.
Met de ochtend verwijderd en met de avond een dikke vette nabloeding met best veel stolsels.
Alles enorm dik en blauw.
Na een week barste de plek open, een dikke vette ontsteking. Terug geweest bij de kaakchirurg (een andere had dienst). Deze heeft de hechting verwijderd, zat een bot splinter in het gat, gespoeld en ab mee naar huis. Daarna ging het redelijk snel weer de goede kant op.

Nummer 3 bij de tandarts verwijderd. Ging voorspoedig en amper last. 2 dagen later zat ik alweer op het paard.

Nummer 4, dat was de grootste hel.
Tandarts zei ( door verhuizing een andere) dat hij deze prima zelf kon verwijderen. Gezien mijn goede ervaring met mijn vorige tandarts er alle vertrouwen in.
Na 20/30 munten martelen kwam deze niet los. Had het gevoel dat ieder moment mijn kaak kon breken. Deed ondanks de verdoving ook echt enorm zeer. Niet de kies maar echt mijn hele kaak tot mijn oor aan toe.
Ik vroeg of hij mij niet beter door kon sturen toen hij zelf op adem moest komen, maar was volgens hem niet nodig.
Bij de volgende poging brak hij mijn kies af, en toen opeens staakte hij de boel. Ik moest maar een afspraak maken bij de kaakchirurg.
Kreeg pijnstillers en ab mee omdat de zenuw bloot lag.
Na 5 dagen kon ik pas bij de kaakchirug terecht. Die 5 dagen waren enorm pijnlijk. Zoveel pijn.
De kaakchirurg maakte op voorhand een foto en zei gelijk al "deze had hij er nooit uitgekregen. 4! Kromme wortels die ieder een andere kant op stonden.
Verdoven was enorm pijnlijk omdat er ook tot 2x toe een verdoving werd gezet in de zenuw.
Gelukkig had de kaakchirurg hem er vrij voorspoedig uit.
Herstel geen gelukkig redelijk voorspoedig. Maar waar de kaakchirurg al voor waarschuwde, kwamen 3x botsplinters uit mijn kaak, zelfs eentje aan de zijkant.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:54

Pfoe als ik die verhalen hoor van tandartsen die denken dat ze het wel kunnen doen... Ik heb zo veel meer vertrouwen in een kaakchirurg als het gaat om verstandskiezen :=
Bij mij zijn ze er alle 4 in een keer uit gehaald bij de kaakchirurg, onder algehele sedatie via infuus (onderste 2 lagen horizontaal in kaakbot, linksboven was door, rechtsboven zat nog hoog verstopt). Ik kan me niks meer van de ingreep herinneren, gelukkig :Y) Ik had er enorm veel angst voor, en ben enorm blij dat het op deze manier kon. Ze waren me alleen vergeten een monoject mee te geven, maar door omstandigheden kon ik er pas een na het weekend ophalen en dan had het eigenlijk al geen zin meer, maar gelukkig is alles goed gegaan qua herstel. Ben een mega blauw/geel/rode hamster geweest dat wel, en uit angst voor dry sockets heb ik twee weken geleefd op vloeibaar voedsel en deed er alles aan om het niet bij de wonden te laten komen, maar het heeft gewerkt gelukkig. Ik kan ook aanraden om wekkers te zetten voor de pijnstilling, en het maximale slikken wat mag, ik heb het toen na 1,5 of 2 weken rustig af gebouwd. Nog wel veel moeite gehad met slapen, zelfs lopen was al te veel druk/dreunen. Toch blij (achteraf) dat ik er in 1x van af was maar het was geeen leuke tijd :=

Dat gevoel dat je kiezen niet meer op elkaar passen herken ik, dat duurde ook wel minstens 3 weken voor dat dat langzaam weer normaal voelde. En het kaakbot doet er lang over om te helen, kan wel een paar maanden duren.

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:52

Ojee jongens ik schrik helemaal van de reacties! Ik zou eigelijk volgende week me verstandskies moeten laten trekken, maar door mijn ongeluk is die een halfjaar verplaatst. Pfoe zie der wel tegen op hoor!

Steefz

Berichten: 2082
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:51

Wat een ellende, TS! Fijn dat je nu geen last meer hebt.

Hier ook een mindere ervaring met de ingreep een aantal jaren geleden. Het begon met een ontstoken verstandskies en na 5 weken irritatie kon ik eindelijk terecht bij de kaakchirurg voor de linkerzijde. De behandeling verliep vlot, maar de wortel van de onderste kies lag dicht tegen een zenuw aan. Eenmaal thuis en een uitgewerkte verdoving later leek de wond te gaan ontsteken en de maximale doseringen ibuprofen en paracetamol gaven niet voldoende pijnverlichting. Ook was het gevoel in mijn kin volledig weg. De volgende dag ging ik terug naar de kaakchirurg waar de conclusie werd getrokken dat de zenuw waarschijnlijk geraakt was en ik mogelijk het gevoel in de kin niet meer terug zou krijgen. Verder sloten ze een ontsteking ook niet uit. Ik kreeg tramadol en antiobiotica: tramadol deed helemaal niks tegen de zenuwpijn in de onderkaak en voor de antibiotica bleek ik allergisch - overal jeukende bultjes. Bij de apotheek kreeg ik pilletjes mee tegen de uitslag en dat hielp gelukkig. Uiteindelijk duurde het twee weken voor de pijn langzaam verdween en ik het gevoel in m’n kin weer terugkreeg.
Een maand later volgde de behandeling aan de rechterkant en dat was een gevalletje boren, zagen en wrikken, maar daar hielp de verdoving niet. Ik heb dus alles gevoeld, ook na bijspuiten van extra verdoving. Het herstel ging daarentegen wel volgens het boekje, maar ik ben blij dat ik er nu vanaf ben.