Ontsteking na verstandskies trekken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 17:29

Hoi Bokkers!

Disclaimer: lang verhaal incoming :+

Ik heb op 16 november mijn verstandskies rechtsonder moeten laten trekken. Hoewel, of het echt noodzaak was weet ik niet want echt last had ik niet, maar op aanraden van mijn tandarts. De kies lag namelijk horizontaal in de kaak, volledig geïmpacteerd dus. De kaakchirurg moest dus de kies uit het bot vandaan halen, dus daar keek ik wel even tegenop. Het was tevens ook mijn eerste keer naar de kaakchirurg dus een mooie vuurdoop :x

De ingreep verliep niet slecht, maar de beste man moest ontzéttend veel moeite doen om de kies eruit te krijgen, de kies kwam er dan ook in 3 delen uit. Hij heeft best moeten wrikken en duwen en trekken, niet erg prettig. De zwelling was dan ook uiteraard direct na afloop ruimschoots aanwezig. In eerste instantie ging het die avond niet slecht maar ik had het gevoel dat de hechting los was gegaan en meende dat ook te zien maar heel goed was het niet te zien. In de avond heeft het ook nog nagebloed nadat het een hele tijd rustig was. Vrijdagochtend heb ik meteen gebeld met de vraag of het kloppende gevoel normaal was en de hechting los kon zijn, ze gaven aan dat het zou kunnen maar zou wel erg vroeg zijn (in het geval van oplossen, waren oplosbare hechtingen). Hoe dan ook zouden ze niks voor mij kunnen doen op dat moment dus ik moest maar wachten tot maandag, als de pijn dan nog in die hoedanigheid aanwezig zou zijn.

Het weekend heb ik veel last gehad, het was eigenlijk gewoon niet te onderdrukken met paracetamol en ibuprofen en ik heb me erg beroerd gevoeld. Veel meer paracetamol gehad dan dat mocht maar het was echt niet uit te houden, zodoende hing ik op maandag om 8.00 weer aan de telefoon en vonden ze dat ik maar even langs moest komen. Zo gezegd zo gedaan, maandag heen gegaan en een assistente concludeerde dat de hechtingen inderdaad los waren maar dat het er prima uit zag. Hechtingen eruit en wond uitgespoeld, kwam verder geen rotzooi uit oid, de rest van de dag nog vrij veel last gehad. Zelf een spoelspuitje mee gekregen en moest zelf blijven spoelen met lauw water.

Dinsdag moest ik met mijn paard naar de kliniek, dat moest hoe dan ook doorgaan dus onder een te hoge dosis pijnstillers (maar met alsnog met echt veel pijn) naar de kliniek en op tijd terug, dus ik heb wederom gebeld omdat ik het niet vertrouwde, een vieze smaak had en sterkere pijnstillers wilde. Daarop kon ik weer langskomen, dit keer bij de kaakchirurg die op dat moment dienst had (een andere dan die de ingreep heeft gedaan). Hij vond het er in eerste instantie ook niet raar uitzien maar heeft het ook weer uitgespoeld waarbij er echt ontzettend veel rotzooi uit kwam. Dit was ook echt enorm pijnlijk. Daarop heb ik antibiotica voorgeschreven gekregen, daar ben ik diezelfde avond nog mee begonnen. Qua pijnstillers kon hij alleen nog tramadol voorschrijven maar hij verwachtte dat het uitspoelen en ab ook al veel verlichting zou geven dus daar heb ik bewust niet voor gekozen. Wel mocht ik geen ibuprofen gebruiken bij deze ab dus dat was een flinke uitdaging. Omdat ik anders niet kon slapen mocht ik voor de nacht 1 ibuprofen nemen.

Woensdag en donderdag waren echt niet fijn, maar vrijdag ging alweer een stuk beter en kon de dosis paracetamol alweer wat naar beneden. Sindsdien blijft het een beetje gelijk, echt pijn heb ik niet meer maar het is een onaangenaam gevoel en mijn mond kan nog steeds niet volledig open. Het kauwen met de rechterkant is ook gevoelig, om de wond kan het wel maar het voelt in de kaak gewoon niet prettig. Maar waar ik het meest last van heb is dat het voelt alsof mijn beet heel erg veranderd is? Mijn kiezen voelen alsof ze niet meer op elkaar passen (op moment dat de kiezen links wel passen, passen ze rechts niet op elkaar). Het voelt alsof het 's ochtends beter past dan 's avonds, dus kan het met zwelling te maken hebben die gedurende de dag toch nog optreedt? Het is natuurlijk een behoorlijk duwen en trekken geweest, de wang is aan de buitenkant ook een beetje blauw geweest, dus ik vraag me af of de hele kaak of het gewricht niet gewoon zwaar gekneusd is? Er is in de wang zelf geen zwelling meer maar in het kaakbot, vlak na de hoek van de onderkaak en dan iets hoger (echt thv het gat zegmaar) zit nog wel een bult.


Sorry voor het ontzettend lange verhaal, de vraag is eigenlijk of er iemand is die hier ervaring mee heeft (of kennis over) en mij gerust kan stellen over de gang van zaken? _O- En over of mn kiezen weer op elkaar gaan passen want ik kan hier niet goed mee omgaan haha.

Saaams

Berichten: 13285
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:46

Oei wat vervelend zeg!
Ik heb van mijn eerste geen last gehad, mijn tweede kaakchirurg date staat 11 dec.
Ik krijg nu wel weer stress van je verhaal.

Ik kreeg overigens diclofenac mee voor 3x daags zo nodig.

Je zou kunnen overwegen om contact op te nemen met de fysio om de kaakspieren in die regio wat te verlossen.. Maar moet zeggen dat ook al had in 0,0 last. Kon ik ook zeker een week of 4 niet aan de rechterkant eten.

Foaly

Berichten: 4926
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:50

Oef, wat een verhaal :=

Ik denk vooral dat je spieren een optater hebben gehad van het gewrik en het meerdere keren uitspuiten (waarbij je toch je mond weer ver open moet doen). Echt gekneusd lijkt me sterk, dan moet het wel echt met heel grof geweld zijn gegaan.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:51

Naar zeg, klinkt erg pijnlijk. Ook ik kreeg diclofenac mee. Weinig pijn na het trekken, wel wandelende kiezen en tanden.
Het zat niet lekker op elkaar en dat was vooral een naar gevoel.
Goed eten heeft daardoor ook een paar weken geduurd.
Sterkte!

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:05

Wat vervelend dat je er zo’n nalast van hebt.
Als eerste, rook je? Dit kan hele nare bijwerkingen geven.
Dat de kies er in 3 stukken is uitgekomen is niet zo raar, als ze dwars liggen en nog helemaal in de kaak zitten is dit vaak de meest gangbare manier.
Wij zeggen altijd, hoe lastiger dat een kies eruit komt, hoe meer nalast.
Wat betreft je kaak klinkt ook niet raar, er is natuurlijk gewrikt en je spieren krijgen hierdoor een optater.
Ga dit ook niet forceren. Eet gewoon zachte dingen zodat je kaak niet teveel belast wordt en ook niet aan die kant eten als het niet prettig voelt.
Heb je iets meegekregen om je wondje te spoelen?
Geef het even de tijd, het zal vast goedkomen, maar fijn is het natuurlijk niet.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 19:50

huricane schreef:
Wat vervelend dat je er zo’n nalast van hebt.
Als eerste, rook je? Dit kan hele nare bijwerkingen geven.
Dat de kies er in 3 stukken is uitgekomen is niet zo raar, als ze dwars liggen en nog helemaal in de kaak zitten is dit vaak de meest gangbare manier.
Wij zeggen altijd, hoe lastiger dat een kies eruit komt, hoe meer nalast.
Wat betreft je kaak klinkt ook niet raar, er is natuurlijk gewrikt en je spieren krijgen hierdoor een optater.
Ga dit ook niet forceren. Eet gewoon zachte dingen zodat je kaak niet teveel belast wordt en ook niet aan die kant eten als het niet prettig voelt.
Heb je iets meegekregen om je wondje te spoelen?
Geef het even de tijd, het zal vast goedkomen, maar fijn is het natuurlijk niet.


Nee, ik rook niet :) Ik heb dat inderdaad ook gelezen dat dat een gangbare manier is maar ik geloof wel dat het vrij veel moeite heeft gekost gezien ik ook meer dan een half uur in de stoel heb gelegen. Ik wist niet of ik bij het wrikken tegenwicht moest bieden of niet maar ik kon niet tegen de kracht op dus hij heeft mijn kaak vastgehouden en zo gewrikt.

Ik vraag me vooral af of de bult er nog uit gaat. En dat het in de avond altijd meer pijn doet dan in de ochtend is ook wel vervelend vooral omdat ik nog steeds niet op mijn rechterkant kan slapen, slaapt wel t beste :+

Ik heb een spoelspuitje, zo'n monoject mee gekregen waarmee ik 1x per dag moet spoelen.


sharief schreef:
Naar zeg, klinkt erg pijnlijk. Ook ik kreeg diclofenac mee. Weinig pijn na het trekken, wel wandelende kiezen en tanden.
Het zat niet lekker op elkaar en dat was vooral een naar gevoel.
Goed eten heeft daardoor ook een paar weken geduurd.
Sterkte!


Dankjewel :) zijn je tanden en kiezen wel weer gewoon zo gaan staan dat je kaken comfortabel weer op elkaar konden? Mijn kaken kunnen wel op elkaar maar de kiezen passen dan rechts niet op elkaar.


Foaly schreef:
Oef, wat een verhaal :=

Ik denk vooral dat je spieren een optater hebben gehad van het gewrik en het meerdere keren uitspuiten (waarbij je toch je mond weer ver open moet doen). Echt gekneusd lijkt me sterk, dan moet het wel echt met heel grof geweld zijn gegaan.

Ja ik vind het echt poedersuiker. Ik heb nog nooit zo veel pijn gehad.

Het zal idd ook een kwestie van spieren zijn, het helpt ook als ik over mijn slaap en net boven mijn oor wrijf. Het is ook best blauw geweest.


Saaams schreef:
Oei wat vervelend zeg!
Ik heb van mijn eerste geen last gehad, mijn tweede kaakchirurg date staat 11 dec.
Ik krijg nu wel weer stress van je verhaal.

Ik kreeg overigens diclofenac mee voor 3x daags zo nodig.

Je zou kunnen overwegen om contact op te nemen met de fysio om de kaakspieren in die regio wat te verlossen.. Maar moet zeggen dat ook al had in 0,0 last. Kon ik ook zeker een week of 4 niet aan de rechterkant eten.

Dat is misschien nog wel een goede tip inderdaad dankjewel :)
Ik kan wel eten op rechts maar het is gevoelig dus bij voorkeur niet.

Sterkte 11 december! Bij mij staat 14 december de afspraak om de linker te verwijderen, die is wel al door maar zit nog half onder het tandvlees maar als het dan niet beter is dan geloof ik dat ik t verplaats. Ben echt huiverig geworden nu :+

Bedankt voor de reacties :D Vooral omdat je overal leest dat je met gemiddeld 5 tot 7 dagen wel weer een soort van oke-ig bent raakte ik een beetje in de stress van dat het bij mij nog steeds zo voelt. Echt pijn is het niet meer maar het is gewoon echt zeer onaangenaam.

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:17

Bij mij hebben ze aan de linkerzijde beide verstandskiezen tegelijk verwijderd, 1 hiervan was ook een dwarsligger.
Deze brak ook in stukken, ik was bont en blauw, ze hebben er flink aan moeten trekken, ik heb zelfs een knie gezien naast mijn hoofd. :=
Het heeft bij mij toen echt een flinke tijd geduurd voordat mijn kaak weer volledig hersteld was.
Het is een behoorlijke tijd dik en stijf geweest, in het begin kon ik m'n mond amper voldoende openen voor de tandenborstel.
Heb je ook een spoelmiddel meegekregen?
Spoelen was voor mij heel belangrijk, en het voorzichtig toch mee poetsen.

Volgende week mag ik nog een keer, de 3e keer, voor de laatste verstandskies.
Dan is al t verstand verwijderd.. :') :+
De bedoeling was eigenlijk dat deze de vorige keer al verwijderd zou worden, tegelijk met rechtsonder.
Maar deze zat toen nog te diep.

Fortitude

Berichten: 3088
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:58

*steekt hand op*

Lang geleden hoor, maar links onder is er ook uit gehaald met snijden, breken, trekken en ellende. Toen naar huis, nou ik had me een dikke giechel, al heel snel ook. Ik ging heel rap door de pijnstillers heen, het bleef ook lang nabloeden. Ik kreeg een rare smaak in mijn mond na een paar dagen maar durfde niet te bellen omdat ik dacht dat ik me aanstelde. Weer een paar dagen later toch maar gedaan want ik kon alleen nog maar huilen, toen moest ik langs komen.

Tadaa, ontsteking op het hechtdraad omdat het ook niet wilde oplossen en ontsteking in de wond. Er kwam echt heel veel troep uit dus ik kreeg antibiotica mee. Daarmee ging het vrij snel echt veel beter qua pijn, maarja het verhaal was nog niet spectaculair genoeg dus bleek ik voor de antibiotica allergisch :+

Ik heb nog heel lang een raar gevoel gehad, inderdaad alsof je hele mond anders gaat staat en ook gapen/wijd openen bleef lang onaangenaam. Dat anders gaan staan is in zekere mate ook zo natuurlijk :j ik was wel gelijk met arnica druppels begonnen (baat het niet dan schaadt het niet was mijn motto) geen idee of dat heeft geholpen.

Anyways, mijn advies: als je twijfelt, bel gewoon even. Ze kunnen telefonisch ook adviseren :j

En even positief eindigen: rechts onder hebben ze er op dezelfde manier een paar maanden later uit gehaald en dat was met een week al wel weer prima, wel gevoelig vooral met gapen en kauwen maar niet heel storend. Ik heb toen alleen wel door mijn vriend het hechtdraad eruit laten knippen (hij heeft opleiding diergeneeskunde gedaan dus durfde dat wel aan, niet dat je denkt wtf :') maar hechtdraad lost bij mij dus niet goed op). Mijn wang was toen ook veel minder dik. De bovenste 2 waren wel door en heb ik tegelijk laten trekken vorig jaar, ik was echt DOODSBANG. Maar het viel zoooo mee, 1 dagje rustig gedaan en toen was het allemaal wel weer goed :j

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:26

Ik heb een dry socket aan een extractie overgehouden.
En doet zeer. Natuurlijk tijdens de feestdagen en jaarwisseling.
Heeft ook een tijdje geduurd voordat de boel weer genezen was.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:42

SimonDesteny schreef:
Bij mij hebben ze aan de linkerzijde beide verstandskiezen tegelijk verwijderd, 1 hiervan was ook een dwarsligger.
Deze brak ook in stukken, ik was bont en blauw, ze hebben er flink aan moeten trekken, ik heb zelfs een knie gezien naast mijn hoofd. :=
Het heeft bij mij toen echt een flinke tijd geduurd voordat mijn kaak weer volledig hersteld was.
Het is een behoorlijke tijd dik en stijf geweest, in het begin kon ik m'n mond amper voldoende openen voor de tandenborstel.
Heb je ook een spoelmiddel meegekregen?
Spoelen was voor mij heel belangrijk, en het voorzichtig toch mee poetsen.

Volgende week mag ik nog een keer, de 3e keer, voor de laatste verstandskies.
Dan is al t verstand verwijderd.. :') :+
De bedoeling was eigenlijk dat deze de vorige keer al verwijderd zou worden, tegelijk met rechtsonder.
Maar deze zat toen nog te diep.


Dat klinkt ook echt niet lekker :x Ik denk dat het bij mij ook vooral stijfheid is inderdaad. Ik heb geen spoelmiddel mee gekregen, alleen een spuitje.


Fortitude schreef:
*steekt hand op*

Lang geleden hoor, maar links onder is er ook uit gehaald met snijden, breken, trekken en ellende. Toen naar huis, nou ik had me een dikke giechel, al heel snel ook. Ik ging heel rap door de pijnstillers heen, het bleef ook lang nabloeden. Ik kreeg een rare smaak in mijn mond na een paar dagen maar durfde niet te bellen omdat ik dacht dat ik me aanstelde. Weer een paar dagen later toch maar gedaan want ik kon alleen nog maar huilen, toen moest ik langs komen.

Tadaa, ontsteking op het hechtdraad omdat het ook niet wilde oplossen en ontsteking in de wond. Er kwam echt heel veel troep uit dus ik kreeg antibiotica mee. Daarmee ging het vrij snel echt veel beter qua pijn, maarja het verhaal was nog niet spectaculair genoeg dus bleek ik voor de antibiotica allergisch :+

Ik heb nog heel lang een raar gevoel gehad, inderdaad alsof je hele mond anders gaat staat en ook gapen/wijd openen bleef lang onaangenaam. Dat anders gaan staan is in zekere mate ook zo natuurlijk :j ik was wel gelijk met arnica druppels begonnen (baat het niet dan schaadt het niet was mijn motto) geen idee of dat heeft geholpen.

Anyways, mijn advies: als je twijfelt, bel gewoon even. Ze kunnen telefonisch ook adviseren :j

En even positief eindigen: rechts onder hebben ze er op dezelfde manier een paar maanden later uit gehaald en dat was met een week al wel weer prima, wel gevoelig vooral met gapen en kauwen maar niet heel storend. Ik heb toen alleen wel door mijn vriend het hechtdraad eruit laten knippen (hij heeft opleiding diergeneeskunde gedaan dus durfde dat wel aan, niet dat je denkt wtf :') maar hechtdraad lost bij mij dus niet goed op). Mijn wang was toen ook veel minder dik. De bovenste 2 waren wel door en heb ik tegelijk laten trekken vorig jaar, ik was echt DOODSBANG. Maar het viel zoooo mee, 1 dagje rustig gedaan en toen was het allemaal wel weer goed :j


:oo :oo :oo

Erg herkenbaar ook wel ja dat je vindt dat je je aanstelt. Ik ben blij dat ik toch nog gebeld heb die dinsdagavond.
Ik wil wel bellen, maar ik denk niet dat ze iets kunnen doen aan het gevoel dat mijn kiezen niet meer op elkaar passen eigenlijk.

Mooi dat rechtsonder wel gewoon goed ging bij jou. Ik heb dus 14 december de 2e afspraak staan maar als dat net zo'n ellende wordt als dit dan liever niet voor de kerstdagen en de jaarwisseling zeg maar.


Morganlefay schreef:
Ik heb een dry socket aan een extractie overgehouden.
En doet zeer. Natuurlijk tijdens de feestdagen en jaarwisseling.
Heeft ook een tijdje geduurd voordat de boel weer genezen was.


Die term gebruikten ze bij mij ook, dry socket. Het bloedstolsel was in ieder geval niet meer te vinden.


"Goed" te lezen dat het bij meerdere wel eventjes heeft geduurd en dat dat dus niet persé abnormaal is. Herstel gaat natuurlijk ook met ups en downs maar ik vind het vooral erg vervelend dat het soms 1 stap vooruit, 2 terug lijkt te zijn. Het verschilt echt met de dag qua pijn en dat ongemakkelijke gevoel. Ik heb inderdaad het gevoel dat mijn kaak nu scheef staat.

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:32

Ik schop dit topic toch even de lucht in.
Vorige week maandag (1.5 week geleden dus) heb ik 2 verstandskiezen laten trekken. De onderste ging erg moeilijk en na 3x bij verdoofd te zijn en veel boren is ie er uiteindelijk wel uitgekomen.
Nog steeds slik ik ibuprofen (4 stuks) en 8 paracetamol op aanraden van de kaakchirurg.
Daar ben ik op controle geweest, hij heeft de hechting eruit geknipt en alles zag er goed uit zei die.
Hoe kan ik dan nog steeds zo'n vreselijke pijn hebben vraag ik mij af.
'S Nachts lig ik weer wakker van de pijn, omdat de medicijnen dan uitgewerkt zijn, maar ik vraag me af hoelang dit nog gaat aanhouden.
Misschien meer mensen ervaring mee?

Ik kreeg tramadol mee, maar die troep wil ik niet aan beginnen.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:47

Kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat ze doordat het moeilijk ging wat meer schade hebben gemaakt, dan duurt het herstel ook langer. Je kunt zo'n dry socket alveolitis krijgen of een andere ontsteking. Had je toevallig al kiespijn voor je naar de tandarts ging? Ik ging ooit met kiespijn daarheen, uiteindelijk de verstandskies getrokken. Ik bleef ook pijn houden, maar uiteindelijk bleek er een ontsteking te zitten 2 kiezen terug :roll:. Na een wortelkanaalbehandeling daar was ik direct pijnvrij. Jammer van de verstandskies die voor niks getrokken was. En wat staat je tegen aan de tramadol? Het is de lichtste opiaat, minder sterk dan morfine bijv. En hij geeft ook minder bijwerkingen dan bijv ibuprofen. Het is veel minder belastend voor de maag ook. En je hebt pijn. Ik zou die lekker nemen voor de nacht en zorgen dat je een aantal nachten door kunt slapen. Dat helpt ook het herstel weer namelijk.

anjali
Berichten: 15171
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:48

Wat erg allemaal! Ik heb ook slechte ervaringen met tandartsen. Al jaren geleden moest ik 2 kronen laten zetten en daarna pasten mijn kiezen ook niet meer op elkaar, ik kon niet eens meer praten. Toen ik me later wat meer kon ontspannen werd het wel iets beter maar mijn kiezen zijn nooit meer aansluitend geworden.

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:58

Melia schreef:
Ik schop dit topic toch even de lucht in.
Vorige week maandag (1.5 week geleden dus) heb ik 2 verstandskiezen laten trekken. De onderste ging erg moeilijk en na 3x bij verdoofd te zijn en veel boren is ie er uiteindelijk wel uitgekomen.
Nog steeds slik ik ibuprofen (4 stuks) en 8 paracetamol op aanraden van de kaakchirurg.
Daar ben ik op controle geweest, hij heeft de hechting eruit geknipt en alles zag er goed uit zei die.
Hoe kan ik dan nog steeds zo'n vreselijke pijn hebben vraag ik mij af.
'S Nachts lig ik weer wakker van de pijn, omdat de medicijnen dan uitgewerkt zijn, maar ik vraag me af hoelang dit nog gaat aanhouden.
Misschien meer mensen ervaring mee?

Ik kreeg tramadol mee, maar die troep wil ik niet aan beginnen.


Wat rot zeg! De wortel van mijn verstandskies linksonder bleek door/tegen (?) de zenuw (aan) te zitten, dus ondanks meerdere keren bijverdoven bleef ik alles voelen tijdens het trekken en heb ik 45 min liggen huilen in de stoel van de kaakchirurg vorig jaar :o
Bij mij heeft het 2,5 week geduurd voordat ik de pijnstillers kon afbouwen (ook 4 ibuprofen en 8 paracetamol). Tip voor de nacht: ik zette m'n wekker om de 6 uur zodat de pijnstillers nooit echt uitgewerkt waren en pakte de paracetamol en ibuprofen niet tegelijk (voor mijn gevoel werkte er dan altijd wel iets, geen idee of dat echt zo is :+). Veel sterkte!

Het heeft bij mij trouwens wel angst opgeleverd... Ik had pas twee keer in m'n leven een gaatje gehad en toen niet verdoofd, ging prima. Nu had ik 2 maanden geleden een gaatje en zag ik zo op tegen het boren, dat geluid en de angst dat ik het toch weer zou gaan voelen... Heb dus maar gewoon laten verdoven toen, wat de tandarts voor m'n gevoel eigenlijk onzin vond :7

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:59

anjali schreef:
Wat erg allemaal! Ik heb ook slechte ervaringen met tandartsen. Al jaren geleden moest ik 2 kronen laten zetten en daarna pasten mijn kiezen ook niet meer op elkaar, ik kon niet eens meer praten. Toen ik me later wat meer kon ontspannen werd het wel iets beter maar mijn kiezen zijn nooit meer aansluitend geworden.


Oei dat is ook slordig. Ik moest bij kronen altijd op zo'n plastic papiertje knarsen zodat ze konden zien of het goed aansloot en het niet te hoog was. En mijn tandarts zei ook altijd dat ik terug moest komen als het gevoel niet goed was, dan slijpen ze dat gewoon even bij.

anjali
Berichten: 15171
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:06

Diddykong schreef:
anjali schreef:
Wat erg allemaal! Ik heb ook slechte ervaringen met tandartsen. Al jaren geleden moest ik 2 kronen laten zetten en daarna pasten mijn kiezen ook niet meer op elkaar, ik kon niet eens meer praten. Toen ik me later wat meer kon ontspannen werd het wel iets beter maar mijn kiezen zijn nooit meer aansluitend geworden.


Oei dat is ook slordig. Ik moest bij kronen altijd op zo'n plastic papiertje knarsen zodat ze konden zien of het goed aansloot en het niet te hoog was. En mijn tandarts zei ook altijd dat ik terug moest komen als het gevoel niet goed was, dan slijpen ze dat gewoon even bij.

Dat was bij mij ook allemaal gebeurd maar het is toch niet helemaal goed geworden.De hele stand van de kaak is (niet ten goede) veranderd.

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:42

Ik had er geen last van nee voor het trekken. Dat is wel een goede tip om de wekker te zetten na 6 uur ja. Misschien dat maar gaan doen zodat ik de pijn voor ben.

Tramadol staat mij voornamelijk tegen omdat je dan ook geen auto mag rijden en ik ben daar toch wel enigzins van afhankelijk (ook ivm de kinderen).

Die angst heb ik op zich niet, tuurlijk kijk ik er zeker niet naar uit, maar ik ga die andere 2 die nog moeten ook binnenkort wel laten inplannen. Op den duur krijg je er alleen maar meer ellende van waarschijnlijk. Ik heb het idee dat de andere 2 kiezen wat 'beter' liggen dus stille hoop dat dat beter zou gaan :Y).

Ik heb volgens mij geen ontsteking, kan het overal aanraken en er ook wel op liggen. Het klopt ook niet en heeft het ook niet gedaan.

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:45

Ja ik vond het echt schelen als ik de wekker ervoor zette :)

Ik heb 3 maanden later de andere kant ook nog laten trekken, die gingen er zonder problemen binnen 5 minuten uit. Daarbij ook maar 4 dagen pijnstillers nodig gehad en toen was de pijn eigenlijk al over. Dus ik hoop dat jij dat geluk ook hebt!

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:07

Melia schreef:
Ik had er geen last van nee voor het trekken. Dat is wel een goede tip om de wekker te zetten na 6 uur ja. Misschien dat maar gaan doen zodat ik de pijn voor ben.

Tramadol staat mij voornamelijk tegen omdat je dan ook geen auto mag rijden en ik ben daar toch wel enigzins van afhankelijk (ook ivm de kinderen).

Die angst heb ik op zich niet, tuurlijk kijk ik er zeker niet naar uit, maar ik ga die andere 2 die nog moeten ook binnenkort wel laten inplannen. Op den duur krijg je er alleen maar meer ellende van waarschijnlijk. Ik heb het idee dat de andere 2 kiezen wat 'beter' liggen dus stille hoop dat dat beter zou gaan :Y).

Ik heb volgens mij geen ontsteking, kan het overal aanraken en er ook wel op liggen. Het klopt ook niet en heeft het ook niet gedaan.


Dan denk ik gewoon wondpijn inderdaad. Het kaakbot moet ook genezen natuurlijk en dat kan best langer duren dan 1,5 week. Ja auto rijden is wel een ding. Dat mag je 24 uur niet doen. Soms kun je wat suf worden namelijk. Ik weet niet of je de auto elke dag nodig hebt, maar ik snap je bezwaar :+.

Momo94
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:56

Morganlefay schreef:
Ik heb een dry socket aan een extractie overgehouden.
En doet zeer. Natuurlijk tijdens de feestdagen en jaarwisseling.
Heeft ook een tijdje geduurd voordat de boel weer genezen was.

Ik heb altijd een dry socket.. ik heb nog nooit een stolstel gehad die de boel dicht hield. :') Genezing duurt dan inderdaad langer dan als je wel een stolsel hebt. En ja ik heb het watje altijd geruime tijd en tussen gehad en dicht gebeten. Alleen dat werkt niet bij mij. Vind het vooral lastig van alle etensresten die erin bleven zitten.

Hoe is het afgelopen TS?

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:00

Ja klopt inderdaad. Het zal tijd nodig hebben.
Moest vanmiddag voor m'n zoon naar de tandarts dus heb het gelijk even gevraagd. Moest stoppen met spoelen, hooguit 1x per dag nog en pijnstillers blijven nemen kon geen kwaad. Wel als eerst stoppen met ibuprofen. Bij koorts wel bellen, maar dat was idd al bekend.
We wachten dus maar weer af. Geduld! :+

nardxash

Berichten: 4031
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Ontsteking na verstandskies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:04

Bah wat een naar verhaal!

Hier zijn mijn verstandskiezen er al langere tijd uit.
Weet nog wel dat het goed pijn deed en aan de paracetamol zat met bruis zodat ik het zo op kon drinken.

Einde van de maand gaan op aanraden van de tandarts ook de verstandskiezen van mijn vriend eruit waarvan we al weten dat er 1 helemaal plat ligt dus daar hou ik mijn hart voor vast

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 20:18

Wat een nare ervaringen hier allemaal! Ik heb geen ervaringen met kronen maar ook met vullen vraagt mijn tandarts altijd of het nog lekker op elkaar past allemaal.

Het heeft bij mij nog wel even geduurd voor ik er echt vanaf was. Ik had op 14-12 de afspraak voor de 2e maar die heb ik afgezegd want ik had nog te veel last, dat was dus een maand na dato :o Ik heb ook nog láng last gehad van die zenuw in de kaak. Gewoon bij mn kin enzo en zelfs bij mn slaap. Inmiddels nergens meer last van maar het is nog steeds niet helemaal dicht en er zitten dus ook nog met enige regelmaat etensresten in. Wel makkelijk weg te spoelen, dat wel.

24 januari is de 2e eruit gegaan, ik was echt ontzettend zenuwachtig en bang om weer 4 weken uit de running te zijn want dat kan ik niet echt gebruiken nu op dit moment, komt natuurlijk nooit goed uit :+ maar nu oprecht echt geen tijd voor. Hier was ook wat duw- en trekwerk voor nodig helaas en heeft de kaakchirurg meer bot weg moeten halen dan gehoopt. Dit herstel is wel met aanmerkelijk minder pijn verlopen dan de vorige, bij de vorige is het eigenlijk direct al mis gegaan denk ik. Ik heb wel meteen recept voor sterkere pijnstilling mee gekregen (ibuprofen bruis 600, kreeg ik de vorige keer niet) maar ook ik wilde bij de eerste niet aan de tramadol vanwege het autorijden :j

Wel zijn 2 dagen na het trekken de hechtingen wederom losgegaan. Geen idee wat ik verkeerd doe elke keer :') maar bij de eerste was het diezelfde avond al en bij de 2e dus na 2 dagen en spuugde ik ineens een hechting uit na het tanden poetsen. Dus toen maar heen gegaan en hebben ze de rest er ook uit gevist. Blij dat ik t spoelspuitje van de vorige keer nog had haha. Al met al gaat het nu goed, ik eet ook alweer met de aangedane kant, dus ik ben blij :)

Ik hoop voor jullie allen dat het meevalt en voor degenen die nog last hebben dat het snel bijtrekt!

Ik heb er geen angst aan overgehouden. Wel was ik dus super zenuwachtig maar omdat de laatste keer dus goed ging ben ik niet bang voor volgende keer kaakchirurg, al hoop ik natuurlijk dat die niet meer komt. Ik heb me laten vertellen dat complicaties ook vaker in de onderkaak voorkomen, maar die zijn er gelukkig nu dus beide uit haha. Ik heb nu nog 1 verstandskies, linksboven. Ik had wel een beetje last van tandartsangst hiervoor, maar ik weet nu dat het niet veel erger kan dan dit dus over die angst ben ik inmiddels wel heen _O-

Melia
Berichten: 9850
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:58

Fijn dat het allemaal goed verlopen is!
Hier gaat het inmiddels ook een stuk beter gelukkig. Geen pijnstillers meer.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:07

Toevallig om dit topic tegen te komen. Mijn verstandskiezen linksboven en rechtsonder werden op 10 januari preventief getrokken. Linksboven was echt probleemloos, maar zoals bij TS, was rechtsonder echt een verschrikking. -O-

Het trekken ging al moeizaam, maar het vormde bij mij binnen een week een abces, waardoor mijn halve gezicht en mijn nek opzwol. Ik heb een hoge pijngrens, maar die zenuwpijn was niet te harden. Ben 's nachts maar rond gaan lopen, ondanks de tramadol i.c.m. diclofenac. Het abces moet natuurlijk opengebroken worden, maar dat kunnen ze niet goed verdoven. Dus weer opengesneden, en toen een drain in gehecht. Daarna ging het al snel beter. Inmiddels is de drain eruit en zit ik er ook weer normaal uit, maar er zit nog steeds een 'schijf', wat is ontstaan door een ontstekingsreactie van het bot. Gelukkig is dat niet pijnlijk en trekt het op den duur gewoon weg.