Plots meer haar verliezen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 17:02

De titel zegt het al, sinds een dikke maand verlies ik plots veel meer haar dan anders. Nu zou ik over een aantal maanden graag nog wat haar overhouden, dus indien mogelijk zou ik er graag iets aan doen :+ .
Ik heb al eens online gezocht naar mogelijk oorzaken, maar er is niet meteen iets dat de laatste tijd veranderd is. Even een aantal dingen die mogelijk van belang kunnen zijn. Ik was mijn haar meestal met de Elseve anti-roos shampoo van L'oréal Paris. Dit doe ik al een aantal jaren. Qua eetgewoontes heb ik niets veranderd. Ik heb van juni tot en met augustus veel stress gehad en een beetje met mezelf in de knoop gezeten, dat is dan nog hetgene wat ik het meest logisch zou vinden als dit er iets mee te maken zou hebben, het gekke is alleen dat het meer haar verliezen eigenlijk een paar weken daarna is komen opzetten. Ik heb wel vaker stressvolle periodes, maar nog nooit last gehad van meer haarverlies. Als jullie nog iets willen weten, vraag gerust.
Zijn er mensen die een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen, en vooral wat ik eraan kan doen?

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:04

Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien in de overgang?

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 17:05

frensje schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien in de overgang?


Ik ben 21 dus dat is hoop ik nog niet aan de orde :D

Cchanny

Berichten: 8878
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:10

Mijn kapster heeft mij wel eens verteld dat het echt een tijdje duurt voordat je haaruitval merkt na een stressvolle periode. Ik heb het aangenomen nadat ik ook een hele boel haar heb verloren een flink aantal weken nadat ik flinke stress had gekregen van mijn paard en gelijktijdig van het werk.

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:15

Ik denk ook dat het grotendeels de stress is (geweest).

Ik ken iemand die door een heel stressvolle periode is gegaan, verschillende kale plekken heeft gekregen (zelfs weken en maanden nadien nog nieuwe kleine plekjes bijgekregen) en dat heeft echt zeker 1,5 jaar geduurd (na het verminderen van de stress) voordat er pas weer haar terug gekomen is.

Sem_
Berichten: 7772
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:22

Vervelend TS! Merk je echt dat je haar dunner wordt? Als dat niet zo is, zou ik me er niet direct druk om maken. Het schijnt vaak voor te komen na de zomer. Ik heb ook weleens een periode met meer haaruitval, maar nog nooit echt gemerkt dat het zichtbaar/voelbaar dunner werd. Anders misschien een bezoekje aan de huisarts. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110865
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:23

Mijn kapster raadt het slikken van Vitamine B Complex aan bij flinke haaruitval.
Maar idd als je je echt zorgen maakt zou je ook even bloed kunnen laten prikken bij de huisarts.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:47

Hier ook, waarschijnlijk ook door stress. Wees sowieso maar even extra lief voor je haar: vitamine B doet het goed zoals al genoemd werd, en was het niet te vaak. Borstelen ook maar even zoals de staart van je paard: onderaan beginnen en vanaf daar naar boven werken.

Niqui

Berichten: 2191
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:09


Suzanne F.

Berichten: 49500
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:16

Neem je vitamine supplementen?

chanicha

Berichten: 12197
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:32

Anders eens bloedprikken op schildklier!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18686
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:39

Ik heb gewoon dat als de zomer eindigd ik veeel meer verhaar. Duurt een paar weken en dan jst weer over

Freyr
Berichten: 704
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:41

Ladybird schreef:
Ik heb gewoon dat als de zomer eindigd ik veeel meer verhaar. Duurt een paar weken en dan jst weer over



Ik ook! Gekscherend zeg ik altijd dat ik in het najaar ook verhaar, net zoals dieren.

hwn
Berichten: 4780
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:44

Ja, klopt, heb ik ook! Al was het vorig jaar wel erger, maar toen was mijn haar ook beschadigd door een combinatie van haarkleuring en permanent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110865
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:03

Mensen gaan ook echt daadwerkelijk een periode in de rui :j Dus dat klopt wel!

8nnemiek

Berichten: 43499
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:37

Ik heb dat ook inderdaad, ik noem het ook altijd ruien :')
Zo rond het najaar meestal, soms complete plukken eruit := En dan een paar weken ofzo.
Ik heb er al jaren ‘last’ van, maar ben nog steeds niet kaal, dus het zal vast geen kwaad kunnen haha

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:40

Het is inderdaad ook echt de tijd van het jaar! Maar, elke 7 jaar verandert je haar. Daar kan het ook mee te maken hebben. En in deze tijd van het jaar is kan extra vitamines bijslikken sowieso geen kwaad!

Minoes

Berichten: 1965
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:26

Ik heb helaas ook al lange tijd flinke haaruitval. Sowieso bloedprikken op:
- b12
- vit D
- HB
- ferritine
- schildklier

Stress is waarschijnlijk de grote boosdoener. En inderdaad verlies je vaak pas 3 maanden na de stressvolle periode meer haar.
Helaas bij mij al 2 jaar lang op en af.. :(

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 23:37

Oh oké, dan zal de stress waarschijnlijk toch de belangrijkste oorzaak zijn (geweest). Kan ik naast vitamine B slikken nog iets anders doen om het te ondersteunen? Ga in ieder geval maar een tijdje mijn haar wassen met een mildere shampoo denk ik.

Schildklier lijkt mij minder waarschijnlijk, heb verder niets van klachten die daaraan gerelateerd zouden kunnen zijn.

Bloedprikken kan ik wel een keer doen moest het echt blijven duren. Maar voorlopig kijk ik het maar even aan denk ik.

Mijn haar lijkt trouwens voorlopig niet echt dunner te worden, hopelijk blijft dat zo!

Hutcherson

Berichten: 7460
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:46

Dit ligt waarschijnlijk totaal niet aan dingen van buitenaf. Dergelijke problemen hebben vaak te maken met een tekort of teveel aan bepaalde vitaminen of mineralen. Ook stress kan een factor zijn maar zeker als dit nieuw is zou ik even zoeken met de arts naar de functie van belangrijke organen hierin, vooral ook de doorbloeding van die organen enzo.

Blacky94

Berichten: 3506
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:58

Hier recent ook veel haaruitval gehad vanwege veel (acute) stress door een heftige familiegebeurtenis. Begon hier ook een paar weken na het incident. Ben toen o.a. hiervoor wel bij de dokter geweest maar omdat het in mijn geval zeer waarschijnlijk daarnaar te herleiden was hebben we er verder niks mee gedaan. Momenteel ben ik zelf nu zo'n maand verder na het begin van mijn klachten. Voor mijn gevoel verlies ik nog steeds wel veel haar maar komt het er doorgaans niet meer zo in plukken tegelijk uit zoals een maand geleden.

Mocht je toch nog ergens blijven twijfelen kan je idd altijd vragen of ze bloed willen prikken, maar stress zou zeker goed de oorzaak kunnen zijn.

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Plots meer haar verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:05

Mijn menstruatie is plots ook een week vroeger komen opdagen en heftiger dan normaal... Twee opties, ofwel een bevestiging van dat het haarverlies waarschijnlijk aan stress te wijten is omdat dit de menstruatie ook kan beïnvloeden, ofwel toch een andere onderliggende oorzaak die eveneens beide kan beïnvloeden :=