Buikpijn...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 09:18

... en dan niet van de zenuwen. :=

Ik sta al een poosje op de wachtlijst voor de internist, om eens te kijken naar allerlei vage klachten. Zo ben ik bijvoorbeeld vaak moe, heb ik veel hoofdpijn en is ijzertekort me ook niet onbekend.

Nou kan ik die klachten wel aan elkaar linken. Wat ik vreemder vind, is dat ik al een hele poos snel last van mijn maag/darmen heb.
Momenteel is het dan ook wel wat erger. Steeds een heel 'geïrriteerd' gevoel en gerommel daarbinnen.

Nu snap ik dat alleen een dokter daar echt uitspraak over kan doen. Maar vraag me af of er hier mensen zijn die het herkennen.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:34

Kan natuurlijk vanalles zijn.. maar het eerste wat mij te binnen schiet (omdat ik er zelf ook last van heb); ik krijg vergelijkbare klachten door lactose intolerantie.

Is het een idee om eens een tijdje bij te houden wat je eet op een dag, en dan vergelijken of je meer last hebt bij bepaalde soorten voeding?

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:39

Misschien ook een compleet andere richting, mensen in mijn omgeving hebben die klachten ook gehad nav silliconen van borstoperaties. Maar dan moet je die natuurlijk wel in je lichaam hebben.

Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:41

Ik heb het momenteel ook, maar (nog) geen medische uitspraak erover. Ik verwacht dat het een combinatie is tussen PDS (aangezien dit erfelijk is volgens mij) en langdurige overspannenheid die nu samen voor vreselijke klachten zorgen elke keer.

Oskarrino
Berichten: 820
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:43

Ik heb PDS dus ken onrustige darmen maar al te goed. Ik zou inderdaad eens een voedingsdagboekje bijhouden. Zo kan ik slecht tegen sommige voeding. Maar het is bij mij ook heel stress gerelateerd. En vergeet ook niet dat alles in verbinding staat in je lijf. Dus dat dit wel bij je andere klachten kan passen ;)

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 09:58

VenoSnorlax schreef:
Misschien ook een compleet andere richting, mensen in mijn omgeving hebben die klachten ook gehad nav silliconen van borstoperaties. Maar dan moet je die natuurlijk wel in je lichaam hebben.

Niet iets wat je meteen zou linken idd.

Maar hier niks in mijn lichaam, dus dat kan ik iig uitsluiten.

Wat betreft voeding: ik ben een aantal jaar geleden getest op lactose intolerantie. Kwam toen niet uit dat ik daar last van had. Maar misschien wel iets anders qua voeding.

PDS ken ik als term wel, maar weet er heel weinig van.
Heb bvb ook niet altijd buikpijn, maar echt met vlagen.

Al zijn het momenteel wel veel, langdurige vlagen. :o

Vanillia

Berichten: 7659
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:01

Ik heb PDS en heb die diagnose al een jaar of 20. Voor mij is het echt een kwestie geweest van proberen op welke voedingsstoffen ik wel en niet reageer. Ik weet nu dat ik lactose en ei intolerant ben en dat ik rauwe ui en knoflook ook heel slecht verdraag. Dat eet ik dus allemaal zo min mogelijk en dan is het meestal wel onder controle. Soms gaat alles nog totaal over de zeik, dan weet ik dat ik een week of 2 even heel 'streng' moet eten om alles te kalmeren en dan kan ik daarna wel weer een keer een ei eten of een latte macchiato met gewone melk drinken.
Ik zou echt zoals hierboven wordt voorgesteld eens een eet dagboek gaan bijhouden en dan kijken of je een patroon ziet in je klachten en wat je hebt gegeten.

Oskarrino
Berichten: 820
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:08

Sherivey schreef:
VenoSnorlax schreef:
Misschien ook een compleet andere richting, mensen in mijn omgeving hebben die klachten ook gehad nav silliconen van borstoperaties. Maar dan moet je die natuurlijk wel in je lichaam hebben.

Niet iets wat je meteen zou linken idd.

Maar hier niks in mijn lichaam, dus dat kan ik iig uitsluiten.

Wat betreft voeding: ik ben een aantal jaar geleden getest op lactose intolerantie. Kwam toen niet uit dat ik daar last van had. Maar misschien wel iets anders qua voeding.

PDS ken ik als term wel, maar weet er heel weinig van.
Heb bvb ook niet altijd buikpijn, maar echt met vlagen.

Al zijn het momenteel wel veel, langdurige vlagen. :o


Je kan ook eens kijken naar een FODMAP dieet. Ik heb het via een diëtist gevolgd. Is een eliminatie dieet waarbij je langzaamaan voedingsproducten weer toegevoegd. Daardoor weet ik precies wat ik wel af en toe en totaal niet verdraag. Wel uiteraard als dingen uitgesloten zijn etc. en het echt PDS is. En mijn advies volg het via een diëtist zodat je geen tekorten krijgt.

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:13

Ga ik in mijn achterhoofd houden.
Misschien ook handig om aan te kaarten als ik dalijk een afspraak kan krijgen bij de internist.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:29

Sherivey schreef:
Wat betreft voeding: ik ben een aantal jaar geleden getest op lactose intolerantie. Kwam toen niet uit dat ik daar last van had. Maar misschien wel iets anders qua voeding.

Lactose-intollerantie en allergieën kunnen ook op latere leeftijd komen opzetten. Mijn vriend heeft zijn hele jeugd liters melk weggewerkt, maar inmiddels kan hij spontaan krom liggen van de buikpijn na het eten van een ovenschotel met creme fraiche.

Mars

Berichten: 33300
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:41

Hier ook gevoelig op lactose, ik ben er pas net achter.
Als test heb ik de afgelopen weken lactose vermeden en mijn buik voelt stukken beter/rustiger. Na het eten van een (room) ijsje had ik meteen weer allerlei klachten.

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 10:55

Hm, dan ga ik daar toch eens mee beginnen denk ik.

De flat white's op werk maar een poosje skippen dan

zonnebloem18

Berichten: 24873
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:40

Even een zijweg, maar hoe is je cyclus?

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:58

als je op de wachtlijst staat voor de internist zou ik nu vooral voorzichtig zijn met allerlei eliminatiediëten.

PDS is grotendeels een uitsluitdiagnose. Hiervoor moeten dus andere ziektes uitgesloten worden. Nu vanalles aanpassen kan er voor zorgen dat je straks geen goede sluitende diagnose krijgt (ik noem maar: een ongediagnosticeerde coeliakiepatiënt die al zelf begint met gluten mijden waardoor uit een scopie geen duidelijk beeld naar voren komt).
Waarbij een lactose-intolerantie overigens wel prima kan (omdat lactose-intolerantie dmv een provocatie wordt gediagnosticeerd en dit dus ook prima kan als je daarvoor lactosevrij eet), doe dit dan wel minstens 6 weken.

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 11:59

zonnebloem18 schreef:
Even een zijweg, maar hoe is je cyclus?

heftig, vrij onregelmatig sinds ruim een jaar en met heel vervelende klachten in de dagen voor de menstruatie begint.

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:00

secricible schreef:
als je op de wachtlijst staat voor de internist zou ik nu vooral voorzichtig zijn met allerlei eliminatiediëten.

PDS is grotendeels een uitsluitdiagnose. Hiervoor moeten dus andere ziektes uitgesloten worden. Nu vanalles aanpassen kan er voor zorgen dat je straks geen goede sluitende diagnose krijgt (ik noem maar: een ongediagnosticeerde coeliakiepatiënt die al zelf begint met gluten mijden waardoor uit een scopie geen duidelijk beeld naar voren komt).
Waarbij een lactose-intolerantie overigens wel prima kan (omdat lactose-intolerantie dmv een provocatie wordt gediagnosticeerd en dit dus ook prima kan als je daarvoor lactosevrij eet), doe dit dan wel minstens 6 weken.

ah, dankje voor de tip :)

Ballard_L

Berichten: 2499
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:36

Ik herken al je klachten, ook die van de menstruatie. Ik was een week voordat ik ongesteld moest worden heel erg misselijk en buikpijn. Het begon bij mij toen we een kindje wilden krijgen. Blijkbaar was mijn lichaam zich aan het voorbereiden. Lactosevrij eten hielp overigens wel wat

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buikpijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:43

Ik heb het eigenlijk sinds ik covid heb gehad. :=
Daarvoor eigenlijk tot op vrijwel de dag regelmatig.

We hebben geen kinderwens, maar ik slik ook geen pil oid. Dus wel gewoon natuurlijke menstruatie.

Meest irritante vind ik nog wel dat ik nooit gewoon fit/ energiek lijk te zijn. Ik wil een heleboel doen en lekker energiek zijn, maar het lukt niet. En dat is zo frustrerend

Celebi
Berichten: 3851
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:46

Sherivey schreef:
Meest irritante vind ik nog wel dat ik nooit gewoon fit/ energiek lijk te zijn. Ik wil een heleboel doen en lekker energiek zijn, maar het lukt niet. En dat is zo frustrerend


Dit inderdaad! Na een dag werken ben ik op. Ik moet echt plannen om iets leuks te doen zodat ik de dagen ervoor energie bespaar en de dagen erna kan bijkomen momenteel. Even uit eten gaan? Neehoor dat lukt niet. Het is ook heel onvoorspelbaar. De ene dag lig ik het liefste de hele dag op de bank en de andere dag lukt het opeens wel om 2,5 uur buiten te rijden met mijn paard. De dag erna is dan vaak wat minder leuk. :')

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 12:53

Celebi schreef:
Sherivey schreef:
Meest irritante vind ik nog wel dat ik nooit gewoon fit/ energiek lijk te zijn. Ik wil een heleboel doen en lekker energiek zijn, maar het lukt niet. En dat is zo frustrerend


Dit inderdaad! Na een dag werken ben ik op. Ik moet echt plannen om iets leuks te doen zodat ik de dagen ervoor energie bespaar en de dagen erna kan bijkomen momenteel. Even uit eten gaan? Neehoor dat lukt niet. Het is ook heel onvoorspelbaar. De ene dag lig ik het liefste de hele dag op de bank en de andere dag lukt het opeens wel om 2,5 uur buiten te rijden met mijn paard. De dag erna is dan vaak wat minder leuk. :')

Precies dit!

En dat maakt ook dat het vaak voor anderen heel lastig te begrijpen is.
Want leg maar eens uit waarom je de ene dag loopt te stuiteren, maar de volgende dag plannen moet cancelen, want moe/ziek/zwak