Tandvlees fistel/abces?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Tandvlees fistel/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 22:26

Gisteren ben ik bij de tandarts geweest voor een bult op m’n tandvlees

Hij zij niet duidelijk of het om een cyste ging of abces maar ze hadden foto gemaakt en blijk dat ik wortel kanaal behandeling moet.

Opzich prima maar ze hebben pas de 17 oktober plek.. dat is 3 weken wachten. Heb al gevraagd of niet eerder kon., ik heb geen pijn er aan.

Ik heb geen zin in dat ontsteking verder uit breid of ik ziek van wordt.

Morgen weer bellen. Maar miss dat hier tandartsen of assistenten hier zijn die mij gerust kunnen stellen?

Wel in juni erg pijn gehad toen ook foto’s gemaakt en was er niks te zien.. miss was het toen al bezig. Maar de pijn verdween nadat ik bij kaak fysio ben geweest

Kmbrly

Berichten: 1848
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Tandvlees fistel/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:31

Na een breuk/ ontsteking heb ik een half jaar met een bultje gelopen.
Mijn tand werd operatief verwijderd en kwamen ze er achter dat er ook een abces zat.

Van het bultje heb ik nooit geen last gehad. En het bovenstaande grapje heeft een half jaar geduurd.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Tandvlees fistel/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:33

Als het al open is, dwz abces of fistel, wordt de rotzooi al afgevoerd. Dus dan kan je er prima een hele tijd mee lopen zonder dat je er last van krijgt of dat het erger wordt. De druk kan niet opbouwen en bij teveel aan pus vloeit het vanzelf af :)

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Tandvlees fistel/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:58

Nee de bult is nog niet open. Maar ik heb gebeld en maandag kan ik voor deel 1 en dan deel 2 doen ze dan 17 oktober. Dan maar in 2 delen. We gaan het zien...

Liselot

Berichten: 32210
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:25

Door het fistel wordt de ontsteking al afgevoerd van de wortel(punt), het fistel knapt vanzelf open (is pijnloos) als er te veel druk op komt.
Als er al een fistel aanwezig is kan het doorgaans geen kwaad om enkele weken te wachten, als je geen pijn hebt is de tand/kies toch al dood.

In 2 delen een wkb is heel normaal, eerste afspraak het uitvijlen en schoonmaken. Dan komt er een noodvulling op. De tweede afspraak maken ze nogmaals schoon en gaan ze vullen