Zorgverzekering 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2514
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:31

De kinderen zullen ook eerder een bijdrage erin hebben. Meer dan een ouder persoon.
Heel veel worden in een hokje geplaatst, elk kind heeft bijna wel wat.
Vroeger was je was je een uitzondering als je een beugel had.
Nu ben je een uitzondering als je geen hebt gehad.

OleJon
Berichten: 2514
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:33

Mars schreef:
OleJon schreef:
Met zijn allen betalen we premie voor de nieuwkomers


En ook voor de buitenaardse reptielen die ons regeren of ontvangen zij zorg in de ufo waar ze mee gekomen zijn?


Dus als je geen fan van immigranten bent ben je meteen een Wappie?
Heel bijzonder.
Dan wonen er heel veel wappies in Nederland. :+

Morganlefay

Berichten: 8719
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:41

Sansevieria schreef:
Morganlefay schreef:
Ik las wat over de zg Gemoedsbezwaarden die geen premie betalen/Zorgverzekering hebben.
Zij betalen via de Belastingdienst alsnog hun premies.
Verder wordt de scheiding arm/rijk steeds duidelijker.

Nee, zie hieronder.

secricible schreef:
Niet helemaal.
Ze betalen een "belasting" aan het CAK. Die plaatst dit in hun eigen potje. Alle zorgkosten die je maakt betaal je zelf en kun je declareren bij het CAK, die het aan je terugbetaald, tot maximaal het bedrag in je potje (en dat potje bestaat uit alle belasting betaald door het hele gezin)


Hier gaat het om een groep mensen die zogenaamd autonoom willen leven, wel uitkeringen willen, maar denken alles middels giften via de belastingdienst terugvragen %)
Die kunnen idd het formulier "gemoedsbezwaarden indienen", maar moeten dan zoals secrible zegt wel zelf een potje met geld vullen waaruit ze hun gemaakte ziektekosten kunnen betalen.
Zie dat maar als een spaarpot, van waar uit je ziektekosten kunt betalen tot je centen op zijn.

Daarnaast is het zo, als ze dit formulier invullen, dat ze verder geen enkele andere verzekering meer mogen afsluiten of betalen.
Dus geen autoverzekering, inboedel, noem het maar op.
Je zult met zo iemand maar in het verkeer schade aan je auto hebben #)

Voor de goede orde. Ik bedoel mensen die vanwege hun geloofsovertuiging niet verzekerd zijn en niet dat stel wat in mijn gereedschapskist liggen.

Mars

Berichten: 33298
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 15:52

OleJon schreef:
Dus als je geen fan van immigranten bent ben je meteen een Wappie?
Heel bijzonder.
Dan wonen er heel veel wappies in Nederland. :+


Het woord wappie heb ik niet genoemd, daar kom je zelf mee.
En geen fan van immigranten zijn of onjuiste informatie verspreiden over zorgkosten zijn twee verschillende zaken.

OleJon
Berichten: 2514
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 18:51

Mars schreef:
OleJon schreef:
Dus als je geen fan van immigranten bent ben je meteen een Wappie?
Heel bijzonder.
Dan wonen er heel veel wappies in Nederland. :+


Het woord wappie heb ik niet genoemd, daar kom je zelf mee.
En geen fan van immigranten zijn of onjuiste informatie verspreiden over zorgkosten zijn twee verschillende zaken.


1 plus 1 is 2
Nee, zo zijn de deugneusjes niet

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:02

Zullen we termen als wappies en deugneuzen anders gewoon ff achterwege laten? Kom op, we kunnen het toch wel fatsoenlijk over een zorgverzekering hebben? Het is een zorgverzekering, geen Matrix-achtige praktijken!

ElCid

Berichten: 9250
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:09

VuurVleugels schreef:
Zullen we termen als wappies en deugneuzen anders gewoon ff achterwege laten? Kom op, we kunnen het toch wel fatsoenlijk over een zorgverzekering hebben? Het is een zorgverzekering, geen Matrix-achtige praktijken!


Tja, dat is dus de vraag...............want op het moment leven we al bijna in die matrix.........

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:20

Het zijn pittige prijzen aan het worden :n ik ga wel weer shoppen aan het eind van het jaar voor de combi van goedkoopste basispremie + verzekeraar die dan nog een contract heeft met de instellingen waar ik ook komend jaar weer zorg van wil/krijg.
Ik maak m’n eigen risico de laatste jaren eigenlijk altijd wel op, + dus de kosten die daar flink overheen gaan die dan gelukkig voor me vergoed worden en heb het idee dat ik daar prima zorg voor terugkrijg. In dat opzicht ben ik misschien in de minderheid. Maar ik maak me zeker zorgen over hoe snel dit de komende jaren gaat stijgen en hoe houdbaar het stelsel is op de lange termijn.
Laatst bijgewerkt door Memories op 30-09-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:20

ElCid schreef:
VuurVleugels schreef:
Zullen we termen als wappies en deugneuzen anders gewoon ff achterwege laten? Kom op, we kunnen het toch wel fatsoenlijk over een zorgverzekering hebben? Het is een zorgverzekering, geen Matrix-achtige praktijken!


Tja, dat is dus de vraag...............want op het moment leven we al bijna in die matrix.........


Ik geef het op.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:48

Zorgtoeslag gaat niet omlaag. Die gaat terug naar normaal. Deze is namelijk extra verhoogd in januari 2023 vanwege de hoge inflatie. Deze verhoging vervalt op 31 december 2023.

Verder is de premie wel erg hoog aan het worden. Ik als chronisch zieke ben standaard m’n eigen risico kwijt, betaal volle premie, en ook nog medicijnen die voor eigen rekening, of gedeeltelijk voor eigen rekening komen.

Desalniettemin had ik nóg duurder uit geweest als het er niet was. Dus tik ik het maar weer af in januari. Want ik zoek nog wel naar een zorgverzekering waar je nog wat korting krijgt bij betaling ineens. En spaar het vervolgens zelf elke maand weer op m’n rekening.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:15

Babsiej schreef:
Zorgtoeslag gaat niet omlaag. Die gaat terug naar normaal. Deze is namelijk extra verhoogd in januari 2023 vanwege de hoge inflatie. Deze verhoging vervalt op 31 december 2023.

Verder is de premie wel erg hoog aan het worden. Ik als chronisch zieke ben standaard m’n eigen risico kwijt, betaal volle premie, en ook nog medicijnen die voor eigen rekening, of gedeeltelijk voor eigen rekening komen.

Desalniettemin had ik nóg duurder uit geweest als het er niet was. Dus tik ik het maar weer af in januari. Want ik zoek nog wel naar een zorgverzekering waar je nog wat korting krijgt bij betaling ineens. En spaar het vervolgens zelf elke maand weer op m’n rekening.


Dat is leuk en aardig, dat het terug gaat naar "normaal" maar de inflatie is alles behalve "terug naar normaal" en zeker de boodschappen zijn deze maand "gewoon" nog 10% duurder dan vorig jaar september en toen was de inflatie al mega. In vergelijking met 2021, waar de zorgtoeslag naar terug gaat, is alles véél en véél duurder! Zorgtoeslag zou juist verhoogd moeten worden, mee met de inflatie! Kindgebonden budget juist géén stijging..... zet dat geld liever in op de zorgtoeslag. Ziek zijn/ minima zijn is vaak géén keuze, kinderen krijgen is over het algemeen wél een keuze!

Maar goed, ik weet nu al niet meer hoe ik het volgend jaar nog moet gaan redden.... zorgtoeslag omlaag, energietoeslag afgeschaft enz.

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:56

De energieprijzen zijn lang niet meer zo hoog als het begin van de oorlog. En jij hebt toch een vast contract? Dus dan zou je in principe met de hoge energieprijzen niet veel duurder uit moeten zijn.
Veel maatschappijen bieden juist een vast contract aan met prijzen rond het energieplafond.

Wat ik erger vind is dat er veel meer mensen in de knoop komen met hun rekeningen. En die pissen vaak naast bepaalde potjes vanuit de gemeente. Denk aan de gepensioneerden die op papier net 1 euro buiten de voorwaarden vallen.

Hier ook chronisch ziek en dan ook met name pech op het gebied van mijn gebit. Ik heb ook echt tegen de tandarts voor de eerste keer moeten zeggen dat ik niet weet hoe ik al die dingen aan mijn gebit moet gaan bekostigen.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:59

Je uitkering is toch ook geïndexeerd? Buiten dat was de energietoeslag gewoon extra, want jij hebt lang niet zoveel extra betaald voor energie
Energietoeslag gaat eraf maar de prijzen zijn ook weer ruim onder het prijsplafond.

Het wordt allemaal krapper, voor iedereen. Zeker na jaren waarin er heel veel kon is dit gewoon een aderlating.

We hadden tot nu toe, verhoging zorgtoeslag, KGB, KOT, energietoeslag, verhoging zorgtoeslag, verlagingen sociale huur, verlagingen accijnzen op brandstof tot 1 juli.
En ik vergeet vast nog een heleboel.

Dat moet door iemand betaald worden…

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:09

Babsiej schreef:
Je uitkering is toch ook geïndexeerd? Buiten dat was de energietoeslag gewoon extra, want jij hebt lang niet zoveel extra betaald voor energie
Energietoeslag gaat eraf maar de prijzen zijn ook weer ruim onder het prijsplafond.

Het wordt allemaal krapper, voor iedereen. Zeker na jaren waarin er heel veel kon is dit gewoon een aderlating.

We hadden tot nu toe, verhoging zorgtoeslag, KGB, KOT, energietoeslag, verhoging zorgtoeslag, verlagingen sociale huur, verlagingen accijnzen op brandstof tot 1 juli.
En ik vergeet vast nog een heleboel.

Dat moet door iemand betaald worden…

En volgens mij hebben de huishoudens met blokverwarming nog geen ene cent gezien van de tegemoetkoming die iedereen kreeg

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:10

Volgens mij wel inmiddels!

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:30

Babsiej schreef:
Volgens mij wel inmiddels!

Ik zal morgen even aan mijn zus vragen of zij al iets heeft gezien

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 05:35

mvdende schreef:
Babsiej schreef:
Zorgtoeslag gaat niet omlaag. Die gaat terug naar normaal. Deze is namelijk extra verhoogd in januari 2023 vanwege de hoge inflatie. Deze verhoging vervalt op 31 december 2023.

Verder is de premie wel erg hoog aan het worden. Ik als chronisch zieke ben standaard m’n eigen risico kwijt, betaal volle premie, en ook nog medicijnen die voor eigen rekening, of gedeeltelijk voor eigen rekening komen.

Desalniettemin had ik nóg duurder uit geweest als het er niet was. Dus tik ik het maar weer af in januari. Want ik zoek nog wel naar een zorgverzekering waar je nog wat korting krijgt bij betaling ineens. En spaar het vervolgens zelf elke maand weer op m’n rekening.


Dat is leuk en aardig, dat het terug gaat naar "normaal" maar de inflatie is alles behalve "terug naar normaal" en zeker de boodschappen zijn deze maand "gewoon" nog 10% duurder dan vorig jaar september en toen was de inflatie al mega. In vergelijking met 2021, waar de zorgtoeslag naar terug gaat, is alles véél en véél duurder! Zorgtoeslag zou juist verhoogd moeten worden, mee met de inflatie! Kindgebonden budget juist géén stijging..... zet dat geld liever in op de zorgtoeslag. Ziek zijn/ minima zijn is vaak géén keuze, kinderen krijgen is over het algemeen wél een keuze!

Maar goed, ik weet nu al niet meer hoe ik het volgend jaar nog moet gaan redden.... zorgtoeslag omlaag, energietoeslag afgeschaft enz.


Alsof werkende mensen kindgebonden budget krijgen.. dat is er juist voor de minima of eenouder gezinnen. Je kan ook ziek worden nadat je kinderen krijgt he, is geen keuze…

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:28


mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:38

purny schreef:
De energieprijzen zijn lang niet meer zo hoog als het begin van de oorlog. En jij hebt toch een vast contract? Dus dan zou je in principe met de hoge energieprijzen niet veel duurder uit moeten zijn.
Veel maatschappijen bieden juist een vast contract aan met prijzen rond het energieplafond.

Wat ik erger vind is dat er veel meer mensen in de knoop komen met hun rekeningen. En die pissen vaak naast bepaalde potjes vanuit de gemeente. Denk aan de gepensioneerden die op papier net 1 euro buiten de voorwaarden vallen.

Hier ook chronisch ziek en dan ook met name pech op het gebied van mijn gebit. Ik heb ook echt tegen de tandarts voor de eerste keer moeten zeggen dat ik niet weet hoe ik al die dingen aan mijn gebit moet gaan bekostigen.


Had een vast contract ja, €0,25 per kwh en €0,80 per m2.

Dat contract liep juli af, dus nu €0,36 per kwh en een Whopping €1,32 per m2. Dus voor mij zijn de prijzen mega gestegen! Plus véél duurdere boodschappen, duurdere zorgverzekering, duurdere benzine enz wordt het er niet leuker op. In 2020 had ik een volle tank voor €36, nu €56.is gewoon €40 per maand extra. Het is misschien maar "een tientje hier, een tientje daar" maar het is niet grappig meer en sparen lukt steeds minder makkelijk.

En Purny, dan neem je een zorgverzekering met uitgebreide tandarts dekking.....

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:47

Het is nog steeds een stuk goedkoper qua energiekosten wat het geweest is. Ik ben juist opgelucht met deze tarieven.

Knijp in je handen dat je nog kan sparen! Dat is echt een luxe. Net als vakanties en dagjes weg, dan heb je het echt beter als dat je beseft en zou goed zijn als je daar ook naar kijkt he? Er zijn mensen die meer inkomen hebben die dat ook al tijden niet meer kunnen.

Het is op zoveel vlakken ook raar geregeld. En helemaal nu veel meer huishoudens het lastig hebben. Bij minima's heb je enorme verschillen al, tussen een bijstand en een wajong zit een verschil van honderden euro's per jaar, terwijl er tegenwoordig ook zoveel chronisch zieken in die 1e zitten. En dan nog verschil tussen gemeentes wat ook weer enorme verschillen geeft.

Er zou over de hele linie gekeken moeten worden naar alles. Van minima tot middeninkomens, van gezond tot ziek. Ook qua hulp enzovoorts. Mensen die het nodig hebben zouden het moeten krijgen, mensen die het niet nodig hebben niet. Ook al klinkt dat hard, maar nu gaat er ook veel geld naar mensen toe die het niet nodig hebben en mensen die het wel nodig hebben vallen buiten de boot door wat voor reden dan ook. Ik ben bang dat het alleen maar zwaarder gaat worden komende jaren en daar maak ik mij echt zorgen over. Sparen zit er al jaren niet meer in, vakanties is nog langer geleden zelfs.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:50

Mvende o ja joh? Want jij als minima kan zo’n aanvullende tandartsverzekering makkelijk betalen? Dat juist jij dat zegt “ dan neem je zorgverzekering met uitgebreide tandartsdekking” vind ik bijzonder, hoe makkelijk dat uit je computer / telefoon getypt komt.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:54

MyWishMax schreef:
Het is nog steeds een stuk goedkoper qua energiekosten wat het geweest is. Ik ben juist opgelucht met deze tarieven.

Knijp in je handen dat je nog kan sparen! Dat is echt een luxe. Net als vakanties en dagjes weg, dan heb je het echt beter als dat je beseft en zou goed zijn als je daar ook naar kijkt he? Er zijn mensen die meer inkomen hebben die dat ook al tijden niet meer kunnen.

Het is op zoveel vlakken ook raar geregeld. En helemaal nu veel meer huishoudens het lastig hebben. Bij minima's heb je enorme verschillen al, tussen een bijstand en een wajong zit een verschil van honderden euro's per jaar, terwijl er tegenwoordig ook zoveel chronisch zieken in die 1e zitten. En dan nog verschil tussen gemeentes wat ook weer enorme verschillen geeft.

Er zou over de hele linie gekeken moeten worden naar alles. Van minima tot middeninkomens, van gezond tot ziek. Ook qua hulp enzovoorts. Mensen die het nodig hebben zouden het moeten krijgen, mensen die het niet nodig hebben niet. Ook al klinkt dat hard, maar nu gaat er ook veel geld naar mensen toe die het niet nodig hebben en mensen die het wel nodig hebben vallen buiten de boot door wat voor reden dan ook. Ik ben bang dat het alleen maar zwaarder gaat worden komende jaren en daar maak ik mij echt zorgen over. Sparen zit er al jaren niet meer in, vakanties is nog langer geleden zelfs.


Mee eens, dat er mensen met vaste lage energiecontracten de toeslag van 1300 euro gehad hebben vind ik van de zotte.
Wat iemand hier ook al schreef, dat mag wel door de belastingbetaler bekostigd worden.

Ik zelf zou liever gezien hebben dat dit naar iemand gaat die het écht nodig heeft!

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:00

Punt is dat voordat ze dat uitgezocht hebben we tien jaar verder zijn...

Ben het wel helemaal eens met jullie hoor, maar bureaucratisch loop je dan weer tegen allemaal beperkingen aan.

Tandartsverzekeringen zijn ook onbetaalbaar tegenwoordig, ken ook genoeg mensen die daar noodgedwongen op bezuinigen.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:02

En juist die uitgebreide tandartsverzekering willen ze vaak weten of er iets gepland staat en dan word je niet geaccepteerd. Plus dat je door dat bedrag alsnog binnen no time heen bent. Ooit in een betere tijd geprobeerd, maar geweigerd omdat er dus bekend was dat er iets gedaan moest worden.

Hier ook slecht gebit, wel tandartsverzekering bij de gemeenteverzekering maar daar was ik na 2 bezoeken doorheen. Ik durf niet eens te zeggen hoeveel ik zelf heb moeten betalen dit jaar en dit zal gewoon elk jaar door blijven gaan. Kan er niks aan doen, geen kwestie van beter poetsen helaas, hoort bij ziekte en moet dus wel gaan en betalen. Maar geen enkele hulp erbij, dus betalingsregelingen waardoor auto niet meer gebruikt kan worden en boodschappen budget niet meer realistisch is. Als ik er geen pijn aan had gehad was ik gewoon niet gegaan, want eigenlijk is het een rot keuze.

Ik sprong een gat in de lucht toen ik weer vast contract kon afsluiten voor energie.
Het voelt op het moment een beetje dat alles waar ik op bespaar of een meevaller krijg door de overheid oid meteen opgeslokt wordt door stijgende kosten of tegenvallers. Ik denk dat veel mensen daar tegenaan lopen. Die vakanties zijn niet het einde van de wereld, maar er zit voor iedereen een grens aan hoeveel je kan besparen.
Aan het einde van de maand geld over is fijn, maar veel meer mensen hebben aan het einde van het geld een stukje maand over :+

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:03

MyWishMax schreef:
Bij minima's heb je enorme verschillen al, tussen een bijstand en een wajong zit een verschil van honderden euro's per jaar, terwijl er tegenwoordig ook zoveel chronisch zieken in die 1e zitten. En dan nog verschil tussen gemeentes wat ook weer enorme verschillen geeft.


Is dat zo? Wajong en bijstand zijn toch allebei 70% van het minimumloon? Tenzij je niet kan werken, dan is de Wajong 75% van het minimumloon. Maar ik heb me door het UWV laten vertellen dat de standaard die ze daarvoor hanteren 4 uur aardappels schillen is. Dus als iemand 4 uur per week aardappels kan schillen heeft diegene arbeidsvermogen en krijgt dan dus 70% van het minimumloon.