Ik word gek van de jeuk!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 08:56

Het lijkt wel of er nieuwe muggensoorten rondvliegen, want vroeger had ik lang niet zoveel last van muggenbeten. Een paar weken geleden, toen er nog enorm veel muggen zaten bij ons in de tuin, ben ik een paar keer gestoken toen ik tijdens de schemer even buiten was. Aanvankelijk leken het nog normale muggenbeten maar twee dagen later waren ze veel groter geworden en jeukten ze non-stop. Ik dacht gaat wel weer over, moet ik maar even doorheen, maar na een paar dagen continu jeuk en niet kunnen slapen had ik het toch wel gehad :+ . Vanalles geprobeerd, pleisters erop zodat het niet zou schuren tegen mijn broek/donsdeken (wat het volgens mij alleen maar erger heeft gemaakt := ), zelfgemaakt product van de apotheker met natuurlijke middelen, ijs erop (werkt super op het moment zelf, maar ik kan geen hele dag met coolpacks rond mijn benen lopen...) en toen dat allemaal niet hielp toch maar cortisonenzalf. Dat laatste helpt ook weinig tegen de jeuk maar ik hoop maar dat het ervoor zorgt dat ze sneller wegtrekken. Toen ik na anderhalve week eindelijk van de jeuk verlost was heb ik er natuurlijk alles aan gedaan om nieuwe muggenbeten te vermijden maar helaas, zondag was het weer zo ver, 8 keer gebeten in mijn enkels :roll: . Deze keer wel meteen gestart met de cortisonenzalf waardoor de meesten klein zijn gebleven, maar jeuken dat ze doen, het is om knettergek van te worden. Vooral 's nachts is vreselijk. Ik begin met coolpacks eromheen, maar die zijn natuurlijk warm na een paar uurtjes en dan heb ik redelijk weinig zin om mijn bed uit te gaan om beneden nieuwe te gaan halen. Ik vrees dat het gewoon weer een dikke week uizitten wordt, maar toch maar eens een poging om de gouden tip te vinden. Wat doen jullie tegen de jeuk?

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:01

Ik heb een hele fijne van Kruidvat eigen merk. Werkt echt veel beter dan azaron etc.

En tandpasta met menthol werkt bij mij ook goed.

Celebi
Berichten: 3792
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:02

Antihistamine pilletjes vragen bij de huisarts?

Anoniem

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:16

Hier precies hetzelfde probleem. Normaal kreeg ik altijd simpele muggenbultjes maar laatst een flinke zwelling op de achterkant van mn been, een dikke warme knie die door mijn broek heen gloeide en zondag ben ik op stal gestoken door een mug (ja zag hem zitten) en mijn enkel is zo hard opgezwollen dat de afdruk van mijn enkelsok duidelijk zichtbaar is. Zelfs mijn rijlaarzen knelde gisteren om mijn enkels omdat het zo opgezwollen was. Normaal zijn mijn rijlaarzen juist iets te groot nadat ik afgevallen ben. Heb maandagavond ook met een coolpack op mijn voet gezeten vanwege de zwelling. Was mij inderdaad al af aan het vragen of dit een nieuwe soort mug was gezien ik er normaal nooit zoveel last van had.

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:16

Zijn het wel muggenbeten? Als ze nu alleen maar op je enkels zitten, denk ik zo maar aan andere kleine bijtende beestjes. Vlooien bijvoorbeeld. En ja, die beten kunnen echt vreselijk jeuken, zeker als je er (over)gevoelig voor bent.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:19

Vervelend! Ik heb laatst begrepen dat tijgerbalsem schijnt te werken, dat kun je misschien nog proberen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 09:20

Dankjewel voor de tips!

Wat de antihistaminica betreft, werkt dit beter in pilvorm of in zalfvorm vinden jullie?

Ben wel vrij zeker dat het muggenbeten zijn. De eerste keer heb ik ze zien prikken, de tweede keer wist ik dat ik bij schemer even buiten zou zitten 's avonds, dus een lange broek en hogere sokken aangedaan, en de muggenbeten zitten echt precies op het mini stukje dat nog tussen beiden overbleef...

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:05

Ik gebruik hooikoorts pilletjes bij de Lidl vandaan. Dat werkt bij mij altijd goed. Dat is ook antihistamine.

Celebi
Berichten: 3792
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:06

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat pilletjes toch meer kunnen doen dan wat externe zalf. De reactie van je lichaam komt namelijk van binnenuit en die stofjes gaan door je hele bloedbaan.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:12

Celebi schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat pilletjes toch meer kunnen doen dan wat externe zalf. De reactie van je lichaam komt namelijk van binnenuit en die stofjes gaan door je hele bloedbaan.


Dan zou je toch overal jeuk moeten hebben?

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:13

Storm schreef:
Ik gebruik hooikoorts pilletjes bij de Lidl vandaan. Dat werkt bij mij altijd goed. Dat is ook antihistamine.



Werkt perfect en betaalbaar

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:16

Zijn het zeker weten muggenbulten? Heb laatst een podcast geluisterd waar iemand vertelde dat ze ineens enorme bulten kreeg en die werd ook gek van de jeuk. Die bleek bedwantsen te hebben en daar toevallig hartstikke allergisch op te reageren.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:19

als je toevallig after sun in huis hebt kun je dat ook nog proberen

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:24

Storm schreef:
Celebi schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat pilletjes toch meer kunnen doen dan wat externe zalf. De reactie van je lichaam komt namelijk van binnenuit en die stofjes gaan door je hele bloedbaan.


Dan zou je toch overal jeuk moeten hebben?


Nee. Histamine komt lokaal vrij bij zo'n allergische reactie. Op díe plek heb je dus jeuk. Maar aangezien het ín je lichaam vrijkomt, moet je wel een pilletje antihistamine innemen om de histamine te blokkeren. Zalf komt niet in de cellen waar de histamine uit vrij komt. Een pilletje wel.

Note: histamine is de 'vroege' allergische reactie. Histamine komt binnen 6 uur vrij en blijft maximaal 24 uur vrijkomen. Nadat histamine is vrijgekomen zet histamine een kettingreactie op gang waardoor 24 uur later andere cytokines vrijkomen (de 'late' allergische reactie) die de allergische reactie op blijven stoken. Na 24 uur heeft antihistamine slikken dus geen zin.
Vanaf dat moment zijn steroiden nuttig. Voor een huidallergie in zalfvorm, omdat prednison slikken voor zoiets wel heel erg met een kanon op een mug schieten is :+

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:58

Ik heb dit al jaren. Toen ik in de randstad woonde hele kleine normale bultjes, en sinds ik in Twente woon, 10 jaar inmiddels, enorme plakkaten. Zelfs een keer zo'n grote dat ik daarbij ook koortsverschijnselen kreeg en mij ziek heb gemeld, zat ook onder mijn kont op het bovenbeen en kon haast niet zitten.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:28

Tegen de jeuk na een steek vind ik Prikkkweg van VSM het fijnst.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:31


foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:59

TS, bij mij is die ellende ook 10 jaar geleden begonnen. Als je in een onbewaakt moment, als je net gebeten bent, erover wrijft, zijn de rapen gaar en heb je 3 dagen pijn. In de ergste gevallen komt er ook een klein vochtblaasje op, dat zijn de ergste. Plakkaten van 7 cm doorsnee met een dikke schijf van 2 cm diameter in het midden zijn mij ook niet vreemd. Hangt echt van type mug af blijkbaar, maar normale kleine bultjes heb ik nooit meer. Integendeel, als ik 's nachts in bed gebeten word, word ik wakker van pijn. En dan MOET ik mezelf realiseren dat er ijs op moet, of ik krab toch en dan ben ik weer voor dagen vertrokken.

Antihistamine in pillen werkt idd alleen als je het tijdig inneemt.

Ik smeer er URGO op, dat is een product van Franse apothekers (ik vind het hier niet) wat een film over de beet legt zodat kleding alvast veel minder schuurt en je lakens het probleem tenminste niet verergeren.

Afbeelding

Daarnaast: ijs, ijs, ijs. Het is niet anders en dan moet je helaas even uit bed. Als ik jeuk heb op het werk koude blikjes drank uit de automaat gehaald om erop te leggen. Heb dit weekend weer 2 nachten van 3 tot 6 op geweest om voet met 3 beten af te koelen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:56

Ik gebruik Azaron, dat werkt voor mij heel goed. Geen plakkaten meer!

Padoertje
Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:01

Ik had er nooit echt last van, totdat ik afgelopen zomer 2 dagen in Venetië was. Wat een drama zeg!
Na zo´n 30 bulten ben ik gestopt met tellen en dat allemaal op mijn onderbenen %) . Niets hielp. Bij thuiskomst gelijk naar de kruidvat gereden en een doosje Allerfree hooikoorts tabletten gehaald. Met 2 dagen was ik er vanaf. Alle smeerseltjes hielpen niet, alleen ijs erop inderdaad en airco erop in de auto.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:18

Cetirizine 10mg tabletten. Van de kruidvat oid werken ze net zo goed als de duurdere merken.
Ik heb soms ook opeens een bepaalde mug waar ik op reageer, en dan is de echte reactie meestal snel weg. Na een half uur minder jeuk en na 2 dagen is het een "gewone" muggenbult.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:43

Hier op corfu wordt je echt lek gestoken.
Iedere avond is het wel raak terwijl we ons goed insmeren.

Heb genoeg antihistamine bij me, gewoon van de lidl werken het beste.

prompter

Berichten: 11246
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:05

Hier ook voor het eerst van mijn leven flinke allergische reacties op muggenbeten, nooit eerder gehad. Het werden hele grote rode warme plekken. Hooikoorts tabletten van Kruidvat eigen merk met cetirizine brachten gelukkig verlichting.

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:11

Ik kan er helaas over mee praten...
Afbeelding
Ik gebruik hooikoorts tabletjes van de lidl en smeer het in met sheabutter
Ter voorkoming gebruik ik azaron met 50% deet afwisselend met gewone op natuurlijke wijze het mag maar 1x per dag maar ik spray me elke ochtend en middag of avond in anders krijg ik dus zulke plekken als op de foto

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ik word gek van de jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:21

Hier ook dit jaar bizar veel muggen en binnen een kwartier ben je zo tien steken verder. En inderdaad sommige worden hele plakkaten met bijzondere kleuren. Geen tips, behalve dan dat kinderarts voor mijn zoontje ook antihistamine aanraadde vanwege heftigere reacties.