Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 01:37

Wat zijn jullie allemaal lief zeg!
Een tandarts waar je je goed bij voelt is echt goud waard he..

Vandaag uit eten met familie en de meningen over wel/geen brug waren erg verdeeld, waardoor ik nu flink twijfel..

Mijn mama raadt me heel erg af om de nood-tand al mee te laten trekken. Zij heeft zoiets van "hou je eigen tanden zolang je kan, en laat pas trekken als het écht nodig is".
Ze vind de brug ook niet het beste idee, omdat die met haakjes aan de buur-tanden "gehaakt" wordt - en volgens haar zullen die haakjes absoluut schade toebrengen.
Ik kan dat niet tegenspreken, gezien de vullingen die ik aan de zijkanten van meerdere kiezen heb door het dragen van mijn beugels.. Zij vreest dat ik de buur-tanden zal toetakelen door die brug, waardoor die uiteindelijk ook zullen sneuvelen, er er daardoor steeds meer getrokken zal worden.

What to do..

Het gat stoort me. Imo valt het mega hard op - maar mijn familie vind dat dat helemaal niet zo is.
Het gaat om de missende tand naast mijn snijtand. Ik heb eerder deze week een filmpje van mezelf gemaakt, een beetje lopen l*llen, om het met mijn eigen ogen te zien. En ja - ik zie het wel, maar het is inderdaad niet mega opvallend. Als ik normaal praat en niet loop te schaterlachten oid zie je het inderdaad amper, soms zelfs niet.

Dus nu zit ik dus met twijfels. Mijn mama heeft wel een punt wat betreft schade van de haakjes.
Maar als ik niets doe, blijf ik met dat gat zitten, en dat vind ik ZO zonde. Mocht dat gat 1 tand verder naar achter staan, zou ik er waarschijnlijk minder mee in zitten.

Ik zou het brug-plan ook kunnen verschuiven naar later. Het zolang mogelijk uitzingen met die nood-tand, en pas wanneer die het begeeft (of bijna begeeft) overgaan tot actie en toch voor een brug kiezen.

De tandarts had ook al gezegd: het is niet omdat je "nu" voor een brug zou kiezen, dat je later niet alsnog voor een implantaat zou kunnen gaan.
Een implantaat zie ik nu nog niet zitten - qua kosten, maar ook omdat ik een roker ben. En dan houdt zo'n implantaat gewoon niet. Kun je wel zeggen "stop dan met roken", maar da's makkelijker gezegd dan gedaan haha, en het zou doodzonde zijn als ik 2500 euro neertel voor een implantaat dat dan lost doordat ik toch nog rook.

Zijn er nog andere opties? Waarbij de buur-tanden geen/minder risico lopen op schade van een brug?

De rest van het traject zal sowieso gewoon doorlopen hoor.
Ik heb ook nog niet gebeld naar het ziekenhuis ivm de doorverwijzing, omdat ik er dus nog niet helemaal uit ben of ik nu 3 of 4 tanden zal laten trekken.
Ik kan wel al een afspraak maken voor de 3 wijsheidstanden, dat kan sowieso.
Als ik ervoor kies de nood-tand ook al te laten trekken, wil ik wel meteen een oplossing om het gat van 2 tanden te vullen, zo wil ik echt niet rondlopen..

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 01:47

Sommige praktijken hebben apparatuur om direct een definitieve brug te plaatsen inderdaad.

Goed dat je bent gegaan! Wist je trouwens dat er speciale praktijken zijn voor mensen met angst? Geef ook vooral goed aan wat voor jou prettig is, dan kunnen zij daar rekening mee houden.

Ik moest als kind zijnde door 2 man worden vastgehouden in de stoel zon drama Queen. :') nu vind ik fijn om te gaan, polijsten is echt heerlijk en heb de laatste jaren nooit wat gehad.

Let op je voeding, goed poetsen en rageren.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:20

Ik denk dat je je angst voor de brug niet helemaal gegrond is. Er zitten geen haakjes aan je andere kiezen. Het wordt een verlijmt stuk. Daar komen geen haakjes aan te pas.

Afbeelding

Je moet met een brug alleen wel goed flossen met speciale flos. Maar als ik je verhaal zo lees moet je sowieso heel goed verzorgen omdat je een kwetsbaarder gebit hebt. Zelf ben ik wel heel blij met de brug. Een implantaat vond ik echt veel te ingrijpend. Alleen van het idee kreeg ik al paniek.

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:17

Ik denk dat je familie denkt aan een frame prothese Afbeelding

Stel je zou geen brug nemen dan is een partiële plaat prothese ook nog een optie, die zit niet vast met haakjes
Afbeelding

Alle opties hebben zo zijn voor en nadelen

hagelslag
Berichten: 9113
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 05:46

Ik heb 2 jaar terug een implanaat in mijn kaak laten plaatsten zodat daarop een kroon kan.

Door eerdere ervaring ben ik ook goed bang.
Gelukkig is mijn normale tandarts echt een fijne vent (die binnenkort met pensioen gaat -O- )
En kan goed met mijn angst om gaan door allerlei andere dingen te vertellen terwijl hij bezig is.

De kaakchirurg die de ene kies had getrokken en een half jaar later de implantaat heeft geplaatst kon ook goed domme praat houden zodat ik rustiger in de stoel lag.
Helaas is hij al met pensioen en zat ik laatst bij zijn zoon in de stoel.

Alsnog een hele kundige vent, alleen niet zo makkelijk qua "domme" praatjes.
Maar hij had wel Respekt ervoor dat ik behoorlijk bang ben.


En dat is voor mij het belangrijkste, accepteren dat ik bang ben en niet te veel erop in gaan maar ook niet te weinig....


Wat trouwens echt goed helpt na kies trekken, koelen...

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 14:11

Vanochtend opnieuw naar de tandarts geweest! 1u en 15min deze keer. Verdoving begint uitgewerkt te geraken, ik voel vooral mijn tandvlees. Kiezen rechts bovenaan zijn weer als nieuw *\o/*

Ik lag echt ontzettend te relaxen deze keer haha.
Mijn vriend heeft vorige week een vreselijk auto-ongeval gehad, hij is tegen 120km/u in een vrachtwagen geknald dus dat zet de dingen wel even in perspectief zegmaar. Hij mankeert als bij wonder gelukkig niets, en opeens vind ik de tandarts een heel stuk minder eng! Ik ben natuurlijk ook uitgeput van de zorgen de voorbije 7 dagen, dus dat zal er ook zeker mee te maken hebben gehad.

Volgende week: ontzenuwen!

tokedri
Berichten: 1557
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:46

Laurora schreef:
Zelf geen tandarts angst, maar mn vriend wel.
Ik heb hem leren kennen met belachelijke slechte tanden, en het heeft me tien jaar (!) gekost om hem naar de tandarts te krijgen.
Inmiddels was het zo slecht dat zn tanden bovenin al niet meer te redden waren, hij heeft sinds 2 maand een kunstgebit boven.
(slecht gebit komt trouwens veel voor in zijn familie, zowel zijn ouders als broer en grootouders hadden allemaal voor hun 30e een kunstgebit)
En hij kon niet blijer zijn.
Hij articuleert beter, hij durft te glimlachen, en hij heeft zo'n stralend mooie lach nu.
Voor hem was de oplossing een goede angst tandarts vinden die alles stap voor stap met hem besprak en alles op zijn tempo deed. Hij hád de mogelijkheid voor lichte narcose, maar is uiteindelijk toch voor de "gewone" verdoving gegaan en dat ging prima. Bovendien vond hij het erg fijn dat ik met elke afspraak mee ben geweest. (hoewel ik gewoon in de wachtkamer de quest zat te lezen :+ )
Laat het vooral niet zo ver komen als bij mijn vriend! Hij had om de haverklap dikke ontstekingen en kon dan dagen niet normaal kauwen.
Ik weet dat dit makkelijker gezegd is als gedaan, maar je wil dat echt niet.

Edit: oh ik lees dat je inmiddels geweest bent! Wat knap!
Doorgaan zo! :D

Edit2: vriend was heeel erg bang voor pijn, en heeft een paar dagen vrij genomen rond de hele extractie, maar hij kon s avonds al direct weer eten en bleef maar roepen hoe erg het hem allemaal meeviel!



Ik heb je een pb gestuurd

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 07:43

Hier alles oké, tandvlees doet niet eens pijn!
Gisteren was het "gevoelig", maar geen pijn, ik ben gewoon kunnen werken daarna, heb geen pijnstiller moeten nemen. Ik kijk al uit naar volgende week!

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:01

Wat super goed zeg! Op deze manier kan je tandarts-angst mooi weer een beetje wegsmelten +:)+

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:03

Als je naast de tandarts een mondhygiëniste je gebit laten bijhouden ben je nog beter bezig. Zij doet naast schoonmaken ook de algehele conditie van je gebit en mond controleren.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 07:28

Zo meteen naar de tandarts.. Nerveus.. Ook voor de rekening haha!

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:48

Hopelijk wederom een succes-ervaring. Dat die rekening het meeste pijn doet zeg maar :=

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:22

Er is niet ontzenuwd, ik reageerde nog heel erg op de kou-test, dus ik mag de zenuw nog een paar maanden houden (want ik heb gelukkig geen pijn aan die tand)! Fijn, kan ik verder sparen haha. Er is dik anderhalf uur aan mijn tanden bovenaan gewerkt, en ik heb te veel meegekeken en mezelf bang gemaakt, ik ben bibberend buiten gelopen, domme ik. Volgende keer ogen weer toe hoor haha. Heb ook op mijn lip gebeten denk ik, links nog vaag verdoofd. 329 euro deze keer, maar daar trek ik normaal vrij veel van terug :) Over 7 dagen: deel 4!

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 07:30

Gisteren de voorlaatste afspraak gehad!

Ik was veel rustiger dan vorige week. Ze hebben een laatste maal bovenaan gewerkt, tot tegen mijn wijsheidstand aan dus ik voelde naderhand mijn kaak heel erg :') Gelukkig maar 1x verdoofd, want een paar tandjes verder zat ook een gaatje, maar dat was in mijn reeds ontzenuwde tand dus daar moest niet nog eens verdoofd worden. Ik heb er niets van gevoeld, maar had wel last van de klemmen in mijn tandvlees. Dat is natuurlijk gewoon normaal haha. Achteraf ook nog wat gevoelig tandvlees, maar dat is deze ochtend alweer over :)

Volgende week de laatste afspraak (voorlopig) om onderaan te werken. En dan over 6 maanden terug :j

En in tussentijd moet ik mijn afspraak in de kliniek maken voor mijn wijsheidstanden. Ik kijk er erg tegenop, heb heel veel bang voor de pijn in mijn kaken achteraf. Ik heb het gevoel dat mijn kaken niet echt ver open kunnen haha.

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 18:00

Zo, afspraak 6 van de 6 zit er op!! *\o/*

Ik was zo erg verdoofd dat ik mijn oog niet meer kon dicht knijpen :') Heeft heel lang geduurd voor dat weer uitgewerkt was haha.

Maar hey: I survived. Ik ben ZO ontzettend blij met het resultaat, ik heb mijn mooie tandjes weer terug!

En de controle over 6 maanden staat ook al ingepland - ik kijk er zelfs naar uit!

Ik had plantjes gekocht voor de tandarts en haar assistenten, die kanjers hebben mij zooooo goed geholpen <3

hagelslag
Berichten: 9113
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:03

Heel heel goed gedaan *\%/*

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:20

Wat fijn! Je kan super trots op je zijn! En wat moet het een heerlijk gevoel geven nu! *\o/*

Beetje mede dankzij dit topic ook maar aan de bel getrokken. Behoorlijk lange periode niet geweest en had alle scenario's al in m'n hoofd afgespeeld. Gelukkig viel het mee, overmorgen twee kleine gaatjes vullen. En wat polijsten. Het enige waar ik tegen op kijk is de prik van de verdoving :+ , maar kijk er naar uit dat ik weer blij kan lachen *D

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 18:22

Petunia27 schreef:
Wat fijn! Je kan super trots op je zijn! En wat moet het een heerlijk gevoel geven nu! *\o/*

Beetje mede dankzij dit topic ook maar aan de bel getrokken. Behoorlijk lange periode niet geweest en had alle scenario's al in m'n hoofd afgespeeld. Gelukkig viel het mee, overmorgen twee kleine gaatjes vullen. En wat polijsten. Het enige waar ik tegen op kijk is de prik van de verdoving :+ , maar kijk er naar uit dat ik weer blij kan lachen *D


Ooh goed gedaan! En maar 2 gaatjes, je bent zo weer uit die stoel!

Goeie moed gewenst hoor, komt helemaal in orde!

Hannanasjuh
Berichten: 260
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:36

nimbletje schreef:
Super goed dat je gegaan bent!
Ik ben afgelopen juni na 18 jaar weer voor het eerst naar de tandarts geweest. Heeft 3 jaar geduurd voordat ik durfde te bellen ☹ Maar ik heb gekozen voor de narcosetandarts. Kost wat maar ben wel in 1x klaar daardoor en durf nu weer naar de gewone tandarts. Ik schaamde me ook heel erg. Gelukkig zijn mijn tanden wel keurig maar heb 4 kiezen laten trekken en twee wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 gaatje gevuld. Ruim 2,5 uur heeft het geduurd. Ik heb er niks van meegekregen. Napijn bijna niet gehad, ook geen dik gezicht of zwelling. 10 dagen zacht voedsel gegeten en maar 3 dagen paracetamol genomen. Wel 2 weken gespoeld met speciale spul. En na iedere maaltijd ook gespoeld met warm water en wat zout.


Mag ik vragen wat daarvoor de kosten waren? Mag ook in een pb.

Ik durf al 7 jaar niet echt naar de tandarts. Steeds doen ze alleen een controlle waarbij ik paniekaanvallen krijg en daarna nooit meer terug ga. Maar iedere keer hoor ik dus wel dat er wat werk aan is :') nu zit ik dus ook aan de narcose tandarts te denken maar zie een beetje op tegen de kosten.

Hannanasjuh
Berichten: 260
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:41

LWDaisy schreef:
Zo, afspraak 6 van de 6 zit er op!! *\o/*

Ik was zo erg verdoofd dat ik mijn oog niet meer kon dicht knijpen :') Heeft heel lang geduurd voor dat weer uitgewerkt was haha.

Maar hey: I survived. Ik ben ZO ontzettend blij met het resultaat, ik heb mijn mooie tandjes weer terug!

En de controle over 6 maanden staat ook al ingepland - ik kijk er zelfs naar uit!

Ik had plantjes gekocht voor de tandarts en haar assistenten, die kanjers hebben mij zooooo goed geholpen <3


Wat super knap van je! Ik heb alles gelezen van je in dit topic. En het geeft mij weer een beetje hoop dat het wel goed komt

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 21:13

Hannanasjuh schreef:
nimbletje schreef:
Super goed dat je gegaan bent!
Ik ben afgelopen juni na 18 jaar weer voor het eerst naar de tandarts geweest. Heeft 3 jaar geduurd voordat ik durfde te bellen ☹ Maar ik heb gekozen voor de narcosetandarts. Kost wat maar ben wel in 1x klaar daardoor en durf nu weer naar de gewone tandarts. Ik schaamde me ook heel erg. Gelukkig zijn mijn tanden wel keurig maar heb 4 kiezen laten trekken en twee wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 gaatje gevuld. Ruim 2,5 uur heeft het geduurd. Ik heb er niks van meegekregen. Napijn bijna niet gehad, ook geen dik gezicht of zwelling. 10 dagen zacht voedsel gegeten en maar 3 dagen paracetamol genomen. Wel 2 weken gespoeld met speciale spul. En na iedere maaltijd ook gespoeld met warm water en wat zout.


Mag ik vragen wat daarvoor de kosten waren? Mag ook in een pb.

Ik durf al 7 jaar niet echt naar de tandarts. Steeds doen ze alleen een controlle waarbij ik paniekaanvallen krijg en daarna nooit meer terug ga. Maar iedere keer hoor ik dus wel dat er wat werk aan is :') nu zit ik dus ook aan de narcose tandarts te denken maar zie een beetje op tegen de kosten.


Oh, da's erger dan bij mij dan..

Ik zat de eerste 2x wel tegen een paniekaanval aan - en toen kreeg mijn vriend dat auto-ongeval.
Zette het dingen in perspectief, was ik mentaal gewoon uitgeput, ik weet het niet - maar sindsdien is mijn angst wel meer te handelen. Ik ben nog steeds bang, en pff die spuit haha - maar ik lijk het beter onder controle te kunnen houden. Ik heb daar nog 1x heel bang gelegen, dat was tijdens de langere afspraak - na een uur en half zat ik echt op het einde van mijn kunnen, mijn zenuwen hadden het helemaal gehad haha. Ik ben toen echt rillend van de stress naar huis gereden (gelukkig woon ik 5min. van mijn tandarts lol), maar de afspraken van 1 uur kan ik wel aan :)

Kreeg naderhand nog een bericht van een vriendin - die heeft gisteren een kies gebroken en moet morgen voor het eerst in jaren naar de tandarts. En oooh, ook zo bang. En dan moet uitgerekend ìk haar gaan geruststellen :')

Maar hey - als ik het kan, kunnen jullie het ook!

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:46

Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:48

_Mir schreef:
Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse


Ik heb 5 jaar geleden een accidentje gehad, de nachtmerrie van zoveel mensen..
Onderweg naar mijn rookpauze liep in door de keuken, en voor de één of andere reden klapte ik mijn tanden op elkaar. Ik was niet aan het eten oid. Gewoon boem, tandjes op elkaar - en er braken er 2 af. Serieus.

Ik kon een dag later, vrijdag, bij de tandarts terecht, die heeft 1 tand kunnen redden en de andere moeten trekken. Gat werd dicht genaaid.
Een dag later: draad kwijt. Spoed gebeld, "niet erg". Goed uitspoelen. Heb ik gedaan, maar was hopeloos, dat gat stond helemaal open. Maandag huilend naar de tandarts gebeld, mega ontsteking natuurlijk. Ik mocht meteen terug komen. Ze hebben toen alles tot op het bot uitkrabben, 8x zo zwaar moeten verdoven, 4 handen tegelijk in mijn mond.

Dat was ZO'n ongelooflijk enge en pijnlijke ervaring.. Ik heb nog dagen pijn gehad en soep moeten eten.

Voorheen had ik nooit bang van de tandarts, ik viel daar letterlijk in slaap. Maar sinds dat accidentje.. Nee, ik herinner me vooral de pijn haha.
Hoewel dat niet de schuld van de tandarts was! Maarja, mijn hersenen linken het aan die goede mensen, ik kan er ook niets aan doen haha.

tokedri
Berichten: 1557
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:38

LWDaisy schreef:
_Mir schreef:
Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse


Ik heb 5 jaar geleden een accidentje gehad, de nachtmerrie van zoveel mensen..
Onderweg naar mijn rookpauze liep in door de keuken, en voor de één of andere reden klapte ik mijn tanden op elkaar. Ik was niet aan het eten oid. Gewoon boem, tandjes op elkaar - en er braken er 2 af. Serieus.

Ik kon een dag later, vrijdag, bij de tandarts terecht, die heeft 1 tand kunnen redden en de andere moeten trekken. Gat werd dicht genaaid.
Een dag later: draad kwijt. Spoed gebeld, "niet erg". Goed uitspoelen. Heb ik gedaan, maar was hopeloos, dat gat stond helemaal open. Maandag huilend naar de tandarts gebeld, mega ontsteking natuurlijk. Ik mocht meteen terug komen. Ze hebben toen alles tot op het bot uitkrabben, 8x zo zwaar moeten verdoven, 4 handen tegelijk in mijn mond.

Dat was ZO'n ongelooflijk enge en pijnlijke ervaring.. Ik heb nog dagen pijn gehad en soep moeten eten.

Voorheen had ik nooit bang van de tandarts, ik viel daar letterlijk in slaap. Maar sinds dat accidentje.. Nee, ik herinner me vooral de pijn haha.
Hoewel dat niet de schuld van de tandarts was! Maarja, mijn hersenen linken het aan die goede mensen, ik kan er ook niets aan doen haha.


Omg weet je waarom dit zo kwam?

LWDaisy

Berichten: 4804
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:00

tokedri schreef:
Omg weet je waarom dit zo kwam?


Sowieso niet het sterkste gebit, en deels ook niet goed genoeg verzorgd gok ik..

Ik probeer het echt te onderhouden nu. Investeren in een goede tandenborstel, zonder uitzondering minstens 2x per dag poetsen, degelijke tandpasta, netjes om de 6 maanden op controle, ...