Digitaal minimalisme, minder online zijn

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4372
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Digitaal minimalisme, minder online zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 07:48

Tip hiervoor: lees het boek stolen focus.

Het is geen zelfhulp boek in de zin dat het standaard oplossingen geeft maar het legt uit hoe het komt dat je je zo slecht kan concentreren en zo snel naar internet, spelletjes en andere "nutteloze" dingen gaat. En zodra je dat begrijpt vond ik het in elk geval makkelijker om me er 1. Niet zo schuldig over te voelen en 2. Er toch wat aan te doen. Want ze geven wel degelijk tips, maar niet alles werkt natuurlijk voor iedereen.
Maar de hoofdboodschap van het boek is: je bent niet alleen en het is geen persoonlijk falen dat je dit niet kan. Er zijn heel erg veel andere factoren (o.a. big tech die je niet op willen laten houden met scrollen, maar er zijn er nog wel meer, heb ze alleen niet zo goed onthouden) en al die factoren maken het knap lastig.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:30

Ik heb Tiktok er tijdens mijn vakantie afgegooid omdat ik niet genoeg geheugen op de telefoon had voor foto's. Hij is er nog steeds af.

Maar inmiddels ben ik wel over op allerlei facebookfilmpjes en instagramfilmpjes dus ik heb mijn probleem verplaatst :Y) Mijn eindeloze geswipe op Tinder probeer ik vanaf te komen door te daten :Y)

Wel heb ik het voornemen om weer meer te gaan lezen. Inmiddels staat de boekenteller op 4 dit jaar. Gelukkig komen de langere dagen er aan en dan ben ik zelf ook 's avonds meer actief. Denk dat dat ook wel flink gaat schelen.

Prairy
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Digitaal minimalisme, minder online zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:42

Ik deactiveer eens in de zoveel tijd mijn Facebook omdat ik moe word van de onzinnige discussies. Dat helpt wel. Al vind ik ook wel regelmatig nuttige info in de groepen die ik nog wel volg (en de rest heb ik verlaten of volg ik niet meer, dat scheelt ook heel veel).

Mezelf een bokt ban van een paar uur/halve dag geven ook. Insta gebruik ik gelukkig bijna niet en TikTok heb ik nooit gehad. Ik kijk wel af en toe YouTube filmpjes maar dat zijn echt dingen die ik interessant vind en ook nog wel eens wat van leer.

Waar ik wel echt te veel tijd aan verspil zijn die korte filmpjes.

Ik pak ook wel eens een boek maar sinds mijn hersens geklutst zijn kan ik mijn concentratie niet zo lang erop houden. Luisterboeken gaat helaas ook niet.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Digitaal minimalisme, minder online zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:57

Ik kijk sinds 1 januari geen tv meer door de weeks, heb op mijn social media apps een timer en op=op.
Sinds ik dat doe lees ik een heel stuk meer en daarnaast ben ik twee (!) cursussen gaan volgen. Het was wel even doorzetten in het begin, maar vergeet niet dat het simpelweg een verslaving is. Nu geniet ik er echt van. Ik heb veel meer tijd over, waar ik eerst het gevoel had geen tijd meer te hebben voor iets.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:02

Ibbel schreef:
Echt, het is niet moeilijk, gewoon het ding ergens neerleggen waar je 'm niet hoort en ziet (boven als je beneden zit en omgekeerd), dat boek pakken en gaan lezen.

Als het zó simpel was dan had de TS (en de halve wereld) geen problemen met telefoonverslaving...

Suliko

Berichten: 4356
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Digitaal minimalisme, minder online zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:54

Zo simpel is het inderdaad niet.

Voor mij is het niet de fomo, willen weten waar de rest van de wereld mee bezig is of de vakantiekiekjes van een oudtante. Ik heb momenten dat ik oprecht inspiratie haal van social media, maar er zijn ook veel momenten dat het voor mij een manier is om van mezelf mentaal ‘uit te checken’. En het is dat laatste wat het voor mij, en ik denk dat ik niet de enige ben, lastig maakt om er mee te stoppen.

Voor andere activiteiten als een boek lezen, creativiteit, huishouden, papier regeldingen, tuinieren, noem maar op, heb je een bepaalde mate van rust, aandacht en in het moment zijn nodig. En die staat van zijn kan behoorlijk confronterend zijn. Om verschillende redenen, als ik voor mezelf spreek, zit mijn systeem al jaren in een overleefmodus en ben ik sinds 2 jaar bezig met verwerken en ontspannen. Dat laatste betekend ook dat zodra ik rust ervaar, er allerlei emoties en angsten opkomen. Probeer dan maar eens aan je brein te vertellen dat het veilig is om rustig te zijn en vertrouwen te hebben terwijl heel je systeem schreeuwt dat we eraan gaan. :') En hoe goed ik ook weet dat het irrationeel is, is het heel erg lastig om op zo’n moment aandacht te hebben voor een boek of een klusje en is het makkelijker om doelloos te scrollen en prikkels te absorberen die me bezig houden zonder te hoeven voelen.

Ik denk dat dit voor best wel veel mensen herkenbaar is. Door stress, een burnout, trauma, angst. Dat schermen een manier bieden om niet met jezelf of je problemen geconfronteerd te worden. Daarnaast gaat ons brein ook nog eens heel erg lekker op die hoeveelheid korte prikkels die lekkere hormonen vrij geven. We zijn erop gebouwd om naar korte termijn sensatie te streven, want dat betekend overleven.
Dus nee, simpel is het zeker niet.

Sinds ik de stap heb gemaakt om niet meer te verdwijnen in series en in plaats daarvan boeken te lezen, vond ik het niet zo nodig om een volgende stap te nemen. :+
Maar dit was toch weer even een wake-up call. Ik heb een schermvrije tijd ingesteld op mijn mobiel van 21:00 tot 20:00, zodat ik in ieder geval niet voor het slapen en bij opstaan op mijn mobiel zit.
Voor social media (insta & fb) heb ik een limiet ingesteld van 1 uur per dag.
Als laatst heb ik met mezelf afgesproken om een wekker van 5 of 10 minuten te zetten voor mijn drakenspelletje. :=

Ben benieuwd hoe het me af gaat. _O-

_Lois_

Berichten: 3296
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 23:13

@LoveBodin, dat boek staat inderdaad op m’n lijstje! Leek me ook erg interessant. Ook het boek digital minimalism van Cal Newport staat erop.

@Winged goed dat je meer gaat lezen! Heel herkenbaar dat je bij het verwijderen van de een, het probleem zich verplaatst :+

@Prairy bokt ban doe ik inderdaad ook regelmatig, zeker als ik moet leren :j

@Phen wat goed van je! :D Kijk je dan in het weekend bepaalde dingen terug of merk je dan ook minder behoefte?

@Suliko, goed van je om even een duidelijke grens te bepalen met vaste tijden :j herken ook zeker wat je zegt dat je kan “uitchecken”, knap dat je dit door hebt van jezelf!


Als het inderdaad echt zo simpel was dan had ik het probleem niet zoals al gezegd werd, gelukkig is herkenning/bewustzijn al een eerste stap :D
De app one sec heb ik gedownload, die kan je zo instellen dat hij “interfeert” als je bepaalde apps opent die je juist wil minderen. Dan komt er een scherm van een paar seconden met het idee dat je diep ademhaalt (scherm heeft een soort animatie) en dan krijg je de optie wel/niet door te gaan naar de app en er staat hoe vaak je de app hebt aangeklikt en hoelang geleden de laatste keer was. Duidelijke spiegel dus :))
Ik heb vandaag ook m’n horloge weer eens uit de la gehaald en gedragen en een klok gekocht (die hadden we niet in huis :') ) zodat ik niet voor de tijd op m’n telefoon hoef te kijken.
Ook een klein notitieboekje gehaald voor in de sportschool, volg namelijk een schema maar de oefeningen en sets wisselen af en toe dus ik onthoud dat niet. Nu kan ik het dan van tevoren opschrijven en is het weer een moment waar de telefoon niet bij nodig is.
Net even gecheckt, zit vandaag op 2uur 5 minuten dus toch al een groot verschil met afgelopen weken :)

Lien_

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:59

Ik gebruik voor o.a. werk een app ‘Forest’ (ja een beetje tegenstrijdig, een app om geen apps te openen) waarbij je boompjes in je virtuele bos plant als je niet op je telefoon zit :') Dat helpt mij goed om niet nodeloos op m’n telefoon te zitten, maar ik hem toch bij me kan hebben.
Helemaal zonder klinkt makkelijk maar dat kan soms gewoon niet- bereikbaarheid, authenticator app om in te loggen etc

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Digitaal minimalisme, minder online zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:23

Hoe gaat het met je nieuwe telefoon ritme tot nu toe TS? :)

Hier al langer bezig om er bewust mee om te gaan, maar nu ook de functie ‘Downtime’ meer aan het gebruiken om het nog wat te stroomlijnen.

Suliko

Berichten: 4356
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:24

Om dit topic weer even omhoog te schoppen met een positief bericht. Sinds ik minder op mijn mobiel zit en minder series kijk en meer boeken lees (2-4 boeken per maand), merk ik dat ik gemakkelijker en sneller academische literatuur lees, zonder regelmatig de draad kwijt te raken, en de stof beter opneem. :D

Ik denk dat dit vooral komt door het weer lezen van 'gewone' boeken (fictie als non-fictie), maar dat is natuurlijk wel mede mogelijk gemaakt door minder tijd te besteden op beeldschermen.

_Lois_

Berichten: 3296
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 19:27

Lien_ schreef:
Ik gebruik voor o.a. werk een app ‘Forest’ (ja een beetje tegenstrijdig, een app om geen apps te openen) waarbij je boompjes in je virtuele bos plant als je niet op je telefoon zit :') Dat helpt mij goed om niet nodeloos op m’n telefoon te zitten, maar ik hem toch bij me kan hebben.
Helemaal zonder klinkt makkelijk maar dat kan soms gewoon niet- bereikbaarheid, authenticator app om in te loggen etc


Ja ik heb Plantie, ongeveer hetzelfde :j
En ja, authenticator apps enzo, je kan niet meer zonder telefoon oa daardoor.


Suliko schreef:
Om dit topic weer even omhoog te schoppen met een positief bericht. Sinds ik minder op mijn mobiel zit en minder series kijk en meer boeken lees (2-4 boeken per maand), merk ik dat ik gemakkelijker en sneller academische literatuur lees, zonder regelmatig de draad kwijt te raken, en de stof beter opneem. :D

Ik denk dat dit vooral komt door het weer lezen van 'gewone' boeken (fictie als non-fictie), maar dat is natuurlijk wel mede mogelijk gemaakt door minder tijd te besteden op beeldschermen.


Wat goed! :D
Ik merk het ook, sinds ik meer lees gaat al het 'leeswerk' beter :j voor ik mijn ereader kreeg afgelopen jaar had ik al jaren niet een gewoon niet-studieboek gelezen.

_Floortje schreef:
Hoe gaat het met je nieuwe telefoon ritme tot nu toe TS? :)

Hier al langer bezig om er bewust mee om te gaan, maar nu ook de functie ‘Downtime’ meer aan het gebruiken om het nog wat te stroomlijnen.


Wisselend :D
Ik heb tentamens gehad dus veel tijd aan school besteed, wat positief is voor de schermtijd.
Maar daarna 1,5 week 'vakantie' gehad dus toen was het weer meer.
Wat ik wel merk is dat ik op mijn telefoon minder op bokt zit, doordat ik daar de app One Sec aan gekoppeld heb.
'Moet' dus nu op de laptop voor bokt.
Ook ben ik weer eens kritisch door instagram accounts gegaan die ik volg, probeer dan ook echt te kiezen op basis van: zie/lees ik hun posts? Voegt het wat toe?
Dus dat aantal is weer een stuk omlaag.
Ook de afgelopen weken minder mijn AirPods gebruik tijdens fietsen, sporten, buiten lopen etc. Gewoon het normale geluid van buiten mee krijgen :) (steeds meer vogeltjes :)) )

Lastig punt is dat ik begonnen ben met een website bouwen dus daardoor toename van schermtijd op laptop :')
Maar, vind dat toch wel iets anders dan social media. Ik ben echt 'bezig' ipv passief te scrollen en probeer het niet vele uren achter elkaar te doen :j

Morgen begint het nieuwe en laatste schoolblok van dit collegejaar en ben ik weer van plan om wat kleine veranderingen in te zetten.
1: in de ochtend als ik wakker wordt telefoon op vliegtuigstand laten tot ik wegga (of het weer moet checken om kleding te kiezen :Y) )
2: geen AirPods gebruiken tenzij noodzakelijk (bijv studeren in rumoerige ruimte). Ik heb thuis mijn box aan als ik muziek wil luisteren.
3: minimaal 3 avonden per week avondeten zonder tv aan (proberen enkel in weekend)
4: halfuur non fictie lezen om te starten 3-4 keer per week, uitbouwen naar elke dag (voor mn verjaardag net allemaal nieuwe boeken gehad en nog meer dan 10 ongelezen in de kast, dus werk aan de winkel :+ )

Meer mensen die meedoen met wat kleine doelen? *\o/*

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:46

Hey Lois, wat een leuk en confronterend topic is dit! :)) Hoe is het nu met je schermtijd?

Ik herken het wel, ik grijp ook véél te makkelijk naar mijn telefoon. Overdag tussendoor even gedachteloos scrollen door de socials en 's avonds zit ik rustig een paar uur op mijn telefoon terwijl ik een stuk productiever zou kunnen zijn of misschien wat aandacht besteden aan een goed boek of aan m'n man, die weer hele avonden achter de tv zit. :+

Knap dat je een aantal van de socials verwijdert hebt. Dat kan ik echt niet, maar ik vind die schermtijd wel echt confronterend en dat is ook wel een doel om omlaag te brengen. Ik heb gemiddeld 5 uur per dag aan schermtijd, ook veel te veel.

Mijn doel? Schermtijd omlaag naar om te beginnen 3 uur per dag. Nog veel, maar al stukken beter dan 5. Niet gelijk als ik wakker word naar mijn telefoon grijpen.
En ook de tv vaker uit laten en eens een spelletje spelen of een boek lezen, er liggen er nog genoeg ongelezen te wachten. O:)

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:08

Ik heb Niagara Launcher op mijn telefoon en heb daarmee mijn homescreen en apps heel minimalistisch ingericht. Alles zwart-wit ook, lekker saai en niet uitnodigend. :D De apps waar ik ongemerkt te lang in bleef hangen hebben nu een timer. En ik heb Pocket gedownload en daar een heleboel long-read artikels ingezet, als ik dan tijd wil doden op mijn telefoon ga ik dat lezen.

Kasmir

Berichten: 5458
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:13

Oud topic maar ik ben toch nieuwsgierig hoe iedereen met goede voornemens er nu voor staan?
Ik heb hetzelfde euvel en ben mijn schermtijd ook omlaag aan het proberen te brengen. Ik heb al tijden een timer op insta en FB van een half uur per dag staan en daar kan ik me redelijk goed aan houden, heel soms sneak ik alsnog via de browser op FB maar niet op insta. Ik zet alleen echt nodeloos veel youtube aan en kan echt uren verzeild raken in stomme filmpjes die ik helemaal niet hoef te zien.

Ik zou mijn schermtijd graag naar 2uur willen krijgen en dat valt me toch vies tegen. Ik doe nu ook bewust een schermtijd vrij ontbijt en het is bizar hoe vaak ik uit reflex toch naar die stomme telefoon grijp.

_Lois_

Berichten: 3296
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 12:46

Kasmir schreef:
Oud topic maar ik ben toch nieuwsgierig hoe iedereen met goede voornemens er nu voor staan?
Ik heb hetzelfde euvel en ben mijn schermtijd ook omlaag aan het proberen te brengen. Ik heb al tijden een timer op insta en FB van een half uur per dag staan en daar kan ik me redelijk goed aan houden, heel soms sneak ik alsnog via de browser op FB maar niet op insta. Ik zet alleen echt nodeloos veel youtube aan en kan echt uren verzeild raken in stomme filmpjes die ik helemaal niet hoef te zien.

Ik zou mijn schermtijd graag naar 2uur willen krijgen en dat valt me toch vies tegen. Ik doe nu ook bewust een schermtijd vrij ontbijt en het is bizar hoe vaak ik uit reflex toch naar die stomme telefoon grijp.


Wat goed dat je limieten hebt ingesteld!
Zou het helpen als je voor YouTube ook een limiet instelt voor een tijdje, zodat je meer bewust er gebruik van kan maken?
Dat je op den duur echt bewust kan kiezen om videos te kijken over een bepaald onderwerp ipv 'nutteloze'.

Ik heb zelf ook limieten aanstaan per app. Ik tel alleen schermgebruik (laptop) voor school niet mee. Dat is ook niet zo verslavend als social media :')

Ik eet inmiddels ook zoveel mogelijk zonder scherm. Merk daar duidelijk in dat ik bewuster eet en vaak ook minder honger heb dan ik eerst dacht.
En ik ben inmiddels een Instagram account en website begonnen over schermtijd bij kinderen om kennis te verspreiden :D (zie onderschrift).