Long covid en de behandeling daarvan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 16:59

He hoe is het met jullie? :knuffel:

Ik begin heel langzaam wat vooruitgang te merken. Vooral dat ik niet meer iedere middag hoef te slapen, tenminste niet meer alle dagen.
Ook na een dagdienst kan ik sinds 2 weken wakker blijven, dan rol ik wel om half 9 bekaf mijn bed in.

Fysio is nog steeds 1x per week, 2x is nog te veel van het goede. ik heb er inmiddels wel een paar oefeningen bij gekregen van de fysio (onder begeleiding in de sportschool). Wel allemaal max 5 kg en 2 x 2 minuten op de fiets om mee te beginnen.

Zelf naar de sportschool mag niet, ivm het bewaken van je grens en ook niet meer dan 1 trap lopen per keer. Wat betekend dat ik op school en werk de lift gebruik.

Concentratie, overprikkeling en hartkloppingen zijn helaas nog steeds hetzelfde.
Thuis red ik het ook niet wat aan school te doen, en over mijn huishouden maar te zwijgen :(

Heel frustrerend.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:13

Waarom werk je nog zo veel dan? Ik zou eens goed voor je zelf op een rijtje zetten wat voor jou gaat helpen om beter te worden. Mijn basis dingen zijn hond uitlaten en koken. Daarna huishouden en beperkte leuke dingen. Daarna pas werk. Ik gebruik mijn werk wel af en toe als therapie, maar ik ben nu nog niet toe aan presteren, volle dagen, afspraken en inhoudelijke stof.
Ik zal straks iets uitgebreider reageren, ik zit op mijn telefoon. Vandaag ben ik precies een jaar ziek, heb leukere jubileums gehad :Y) :\

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 17:16

Ik werk op dit moment 16 uur. Zolang het gaat blijf ik dat doen, aangezien dit ook mijn leerwerkplek is, wil ik proberen te voorkomen dat ik dat op het spel zet.

Mijn werk is juist de reden dat ik wel mijn bed uit kom, vind mijn werk erg leuk.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:41

Maar je gaat ook nog naar school dan..?

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:11

ik ga 1 dag naar school, op maandag. iom werk ben ik de dinsdag vrij om bij te komen van school. Dat werkt wel goed gelukkig.
Op school ben ik wel redelijk productief, maar dat lukt thuis nog niet helaas.

Op dinsdag heb ik alleen fysio in de middag verder niks.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:30

Oh TS dat is precies tegenovergesteld als mijn opbouw, beetje vergelijkbaar Amyyy denk ik: Mijn basis zijn de dieren voeren, dan huishouden 1, verplichtingen, therapie, huishouden 2, sport, basis sociale contacten en pas daarna als ik eraan toekom sporadisch wat werk.

Ik kan niet zeggen of dit een betere volgorde is helaas. Mijn leven voelt zonder werk, de voldoening daarvan en andere echt leuke dingen best leeg. Dus dat mis ik enorm, en ik snap helemaal dat je dat vast wil houden. Maar als ik je fysieke klachten lees dan vind ik dat zwaar klinken. Daarmee realiseer ik me ook dat ik lichamelijk alweer een hoop klachten kwijt ben.

@Stybba, ahh die kat, fantastisch! Net dat zetje om mentale(?) rust te pakken.
Maar begrijp ik het goed en ben je ziek geworden in april 2020? Waar stond je qua belastbaarheid toen je met die 5 minuten werk ging beginnen? Ik heb laatst vanaf thuis moeten inloggen en het wachtwoord voor een file moeten herleiden en doorgeven, toen zag ik alweer sterretjes.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:25

Hier ook in begin maart covid gehad. En nog steeds niet hersteld. Ik heb mijn klachten vaak vergeleken met de klachten na een hersenschudding. Hoofd snel vol veel hoofdpijn en moe.
Ben zelf nog steeds niet aan het werk. Of althans fysiek. Doe vanaf huis wel eens wat dingen. Maar er is al bekend dat mijn contract welke afloopt eind december niet verlengd gaat worden. Werkgever wil vooral dat ik zoveel mogelijk rust neem om zo goed mogelijk te kunnen herstellen.
Behandelingen die ik heb gehad zijn; fysio, logopedie, ergotherapie en accupunctuur. Fysio puur gericht op nek, vermoeden is dat daar mijn hoofdpijn vandaan komt. Logopedie op tong en kaakgedrag(hield onbewust veel spanning). En ergotherapie gericht op energiebeheer. In begin heb ik wel testen gedaan bij de fysio voor conditie en kracht die waren op dat moment goed. Inmiddels veel minder omdat ik natuurlijk niks heb gedaan kwa sport de afgelopen maanden. Sinds een korte periode heb ik weer meer het gevoel dat ik mijzelf ben, herken emoties weer heb weer zin om dingen te ondernemen. Weer meer het idee dat de oude ik terug komt. Alleen zodra ik wat ga ondernemen zit ik snel weer in het 'rood'. Maar omdat het dus wel lijkt of ik eindelijk de 0-lijn heb gevonden. Heb ik voor de Asitt-therapie een intake gehad. Voor de behandeling staat 3 tot 6 maanden waarin pas in laatste stadium werkhervatting verweven zit.
Alle behandelingen zitten via de zelfde instantie daardoor makkelijk kunnen schakelen en ook kunnen bepalen wat en hoeveel behandelingen ik bij iedereen aan kon en waar ik op dat moment zelf de meeste baat bij had/heb.

Omdat ik mijn dagen inmiddels niet meer alleen slapend door breng ben ik zelf wel heel benieuwd of er rest klachten gaan blijven. O.a. op gebied van geheugen, concentratie en prikkelverwerking.

Zijn er nog mensen die het alternatieve pad op zijn gegaan en an bepaalde behandelingen veel baat hebben gehad?

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:21

Osteopaat kan ik aan iedereen aanraden. Ik snap niet wat ze doen, maar heeft mij ongelooflijk geholpen. Ze is vooral veel bezig met mijn hoofd en daar dingen losmaken. Laatste 2 keer ook bezig geweest met middenrif en lymfe, maar dat is wel heftig.
Ook reattach therapie bij de Ergo gehad. Weet niet of het mij extreem heeft geholpen, maar heeft wel iets gedaan. En ook niet inspannend. Ik vond (vind) het heel moeilijk om in te schatten of een therapie iets op gaat leveren omdat heel veel vaak meer energie kost

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:20

@ Devil_ina: dat klinkt alsof je nog best veel doet... Ook mijn advies is om werk en school even helemaal los te laten. Ik had het daar in het begin ook erg moeilijk mee, maar heb uiteindelijk 3 maanden rust nodig gehad voor ik het werk weer rustig op kon gaan bouwen. Vanuit complete rust (ook minder sociale dingen) weer alles rustig volgens een schema op gaan bouwen. Daarna is het pas echt vooruit gegaan.

Afanaisa91 schreef:
@Stybba, ahh die kat, fantastisch! Net dat zetje om mentale(?) rust te pakken.
Maar begrijp ik het goed en ben je ziek geworden in april 2020? Waar stond je qua belastbaarheid toen je met die 5 minuten werk ging beginnen? Ik heb laatst vanaf thuis moeten inloggen en het wachtwoord voor een file moeten herleiden en doorgeven, toen zag ik alweer sterretjes.

Ja, de kat zorgde echt voor veel mentale rust. Ze voelen het toch wel aan <3 Normaal is ze wel een beetje een bitch, alle aanrakingen op haar voorwaarden (die continu lijken te veranderen >;) ), maar toen heeft ze me wel echt geholpen.
Nee, ik ben ziek geworden in april 2021. In april 2023 zou het dus 2 jaar zijn.
Ik voelde na zo'n 3 maanden rust dat ik langzaam weer wat meer aan kon. Ik kon weer koken zonder overprikkeld te raken van het geluid van het gasfornuis, boodschappen doen ging ook weer redelijk (met een lijstje en niet blijven hangen) en dan 2x per week fysio en 1x per maand ergo en diëtist. Dat ging prima. Ik was eerst begonnen met 1x per week 5 minuten de laptop open zetten. En dan langzaam wat mail wegwerken. Niks inspannends, dingen uit gaan zoeken was nog veel te inspanning rond die tijd. Verder ik werkte ook met een timer, voor ik sterretjes ging zien moest de laptop alweer dicht zijn. Wel sliep ik tussendoor nog veel rond die tijd.

@Manny, wat vervelend dat je contract afloopt. Ik kan me voorstellen dat onzekerheid over de toekomst ook niet bepaald bevorderlijk is voor je herstel. Even Asitt therapie opgezocht, klinkt wel veelbelovend!
Bij mij heft het wel even geduurd voor mijn geheugen weer een beetje functioneerde. Ik ben hier en daar wel wat dingen kwijt, maar mijn korte termijngeheugen is wel weer terug. Het kwam langzaam terug, ik merkte dat is steeds meer dingen kon onthouden, maar het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik echt het idee had dat het weer helemaal functioneerde. Prikkelverwerking was eerst echt belabberd, inmiddels gaat wel weer heel veel beter. Nog niet 100%, maar blijft wel vooruit gaan. En dat emotionele herken ik ook wel, voelde me in het begin echt afgestompt en langzaam is het weer goed gekomen.
Qua alternatieve zorg heb ik shiatsu therapie gehad (helaas maar beperkt omdat het maar voor 6 behandelingen vergoed werd en het me anders te duur zou worden). Het werkte voor mij echt heel erg ontspannend en gaf me net wat meer ruimte in mijn hoofd. Accupunctuur was misschien beter geweest, maar met een naaldenangst niet mijn 1e keuze O:) Op advies van de shiatsu therapeute ben ik begonnen met Qi Gong. Soort mindfulness met beweging. Als ik merk dat het allemaal even te veel word doe ik weer wat oefeningen, vaak onder begeleiding van YouTube (ik kan Lee Holden aanraden). Het geeft me mentaal weer wat meer rust en ruimte.
Wat deed de logopedist bij jou? Ik heb de connectie nooit gelegd, maar ik heb dus sinds vorig jaar een soort knap in mijn kaak door te veel spanning. Als ik ergens op kauwde of gaapte had ik soms het gevoel dat mijn kaak zou ontwrichten en gelijk weer terugschoot, deed ook pijn. Met de kaakfysio (massage van de spieren) is het wel weer een stuk beter geworden. Ik kan het nu zelf ook redelijk behandelen. Ik klem vaak onbewust mijn kaak of zet er op een andere manier te veel spanning op. Hoofdpijn heb ik er gelukkig niet door.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:44

Ik volg even mee. Helaas ook PostCovid hier en herken de verhalen.
Ik hoor veel mensen die net als ik uit Maart 2022 zijn. Het schijnt dat bij die golf tot wel 1 op 5 longcovid hebben gekregen! 8)7

Je hoort ook vaak dat mensen met PC B12 tekort hebben, dus misschien wel goed om te laten testen bij de huisarts. Schildklier ook laten testen.

Bij mij was daar (bijna helaas) niets mis mee maar misschien helpt het hier iemand. Ook hoor ik veel mensen die gestart zijn met prikkeltherapie naast ergo en fysio. Als mijn klachten niet snel vooruit gaan ga ik dat ook voorstellen.

@ts aan alle kanten wordt aangeraden terug te gaan naar de basis qua activiteiten. Ik ben sinds 2 maanden 100% ziekgemeld en begin nu eindelijk het gevoel te krijgen dat ik grip krijg op mijn energie. Dat is essentieel voor herstel.

Annuuuhh

Berichten: 1136
Geregistreerd: 31-12-09
Woonplaats: Tromsø

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:08

Inmiddels boek ik weer wat vooruitgang gelukkig! :)

Ik heb weer meer energie en krijg langzaam weer wat uithoudingsvermogen. Ik ben wel gestopt met Fysiotherapie,
voor mijn gevoel deed het weinig. (Zelf had ik ook maar tijd voor 1x per week, dus veel zin had het niet echt)

Langzaam weer de goede kant op gelukkig.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:22

Stybba schreef:
@ Devil_ina: dat klinkt alsof je nog best veel doet... Ook mijn advies is om werk en school even helemaal los te laten. Ik had het daar in het begin ook erg moeilijk mee, maar heb uiteindelijk 3 maanden rust nodig gehad voor ik het werk weer rustig op kon gaan bouwen. Vanuit complete rust (ook minder sociale dingen) weer alles rustig volgens een schema op gaan bouwen. Daarna is het pas echt vooruit gegaan.

Afanaisa91 schreef:
@Stybba, ahh die kat, fantastisch! Net dat zetje om mentale(?) rust te pakken.
Maar begrijp ik het goed en ben je ziek geworden in april 2020? Waar stond je qua belastbaarheid toen je met die 5 minuten werk ging beginnen? Ik heb laatst vanaf thuis moeten inloggen en het wachtwoord voor een file moeten herleiden en doorgeven, toen zag ik alweer sterretjes.

Ja, de kat zorgde echt voor veel mentale rust. Ze voelen het toch wel aan <3 Normaal is ze wel een beetje een bitch, alle aanrakingen op haar voorwaarden (die continu lijken te veranderen >;) ), maar toen heeft ze me wel echt geholpen.
Nee, ik ben ziek geworden in april 2021. In april 2023 zou het dus 2 jaar zijn.
Ik voelde na zo'n 3 maanden rust dat ik langzaam weer wat meer aan kon. Ik kon weer koken zonder overprikkeld te raken van het geluid van het gasfornuis, boodschappen doen ging ook weer redelijk (met een lijstje en niet blijven hangen) en dan 2x per week fysio en 1x per maand ergo en diëtist. Dat ging prima. Ik was eerst begonnen met 1x per week 5 minuten de laptop open zetten. En dan langzaam wat mail wegwerken. Niks inspannends, dingen uit gaan zoeken was nog veel te inspanning rond die tijd. Verder ik werkte ook met een timer, voor ik sterretjes ging zien moest de laptop alweer dicht zijn. Wel sliep ik tussendoor nog veel rond die tijd.

@Manny, wat vervelend dat je contract afloopt. Ik kan me voorstellen dat onzekerheid over de toekomst ook niet bepaald bevorderlijk is voor je herstel. Even Asitt therapie opgezocht, klinkt wel veelbelovend!
Bij mij heft het wel even geduurd voor mijn geheugen weer een beetje functioneerde. Ik ben hier en daar wel wat dingen kwijt, maar mijn korte termijngeheugen is wel weer terug. Het kwam langzaam terug, ik merkte dat is steeds meer dingen kon onthouden, maar het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik echt het idee had dat het weer helemaal functioneerde. Prikkelverwerking was eerst echt belabberd, inmiddels gaat wel weer heel veel beter. Nog niet 100%, maar blijft wel vooruit gaan. En dat emotionele herken ik ook wel, voelde me in het begin echt afgestompt en langzaam is het weer goed gekomen.
Qua alternatieve zorg heb ik shiatsu therapie gehad (helaas maar beperkt omdat het maar voor 6 behandelingen vergoed werd en het me anders te duur zou worden). Het werkte voor mij echt heel erg ontspannend en gaf me net wat meer ruimte in mijn hoofd. Accupunctuur was misschien beter geweest, maar met een naaldenangst niet mijn 1e keuze O:) Op advies van de shiatsu therapeute ben ik begonnen met Qi Gong. Soort mindfulness met beweging. Als ik merk dat het allemaal even te veel word doe ik weer wat oefeningen, vaak onder begeleiding van YouTube (ik kan Lee Holden aanraden). Het geeft me mentaal weer wat meer rust en ruimte.
Wat deed de logopedist bij jou? Ik heb de connectie nooit gelegd, maar ik heb dus sinds vorig jaar een soort knap in mijn kaak door te veel spanning. Als ik ergens op kauwde of gaapte had ik soms het gevoel dat mijn kaak zou ontwrichten en gelijk weer terugschoot, deed ook pijn. Met de kaakfysio (massage van de spieren) is het wel weer een stuk beter geworden. Ik kan het nu zelf ook redelijk behandelen. Ik klem vaak onbewust mijn kaak of zet er op een andere manier te veel spanning op. Hoofdpijn heb ik er gelukkig niet door.


Dank voor je uitleg Stybba! Het voelt heel bemoedigend als ik het lees, ondanks alles beschrijf je eigenlijk voornamelijk langzame vooruitgang. Dat lijkt me een fijn vooruitzicht.
Dat achter je geopende laptop zitten, dat doet me nu al aan m’n ergo denken. “Alle stapjes NOG kleiner maken!” En je idee met een klokje ga ik zeker onthouden.

Welkom lissisanne, dan zijn we idd met velen uit dezelfde golf.

Alternatief is het niet, maar qua non-conventionele behandeling heb ik koudetherapie gekregen. Dit waren dagelijkse rek- ademhalings- en ontspanningsoefeningen, icm een koudeprikkel (van koud afdouchen tot ijsbadzitten).
Dit zou het immuunsysteem stimuleren en rust geven. Rust geeft het me wel, ook is het wennen aan kou erg goed voor de gasrekening. Maar dat immuunsysteem lijkt zich er niet zoveel van aangetrokken te hebben.

Is hier iemand die goed op weg is geholpen met juridisch/wettelijk advies over langdurig ziek zijn? Hoe kwam je daar terecht? Bij c-support bedraagt de wachttijd 5 weken, en ik hoopte op sneller advies. Het gaat in grote lijnen over het hebben van twee werkgevers en ook twee arbo-artsen e.d, terwijl 1 contract al bijna afloopt.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:11

Afanaisa91 schreef:
Is hier iemand die goed op weg is geholpen met juridisch/wettelijk advies over langdurig ziek zijn? Hoe kwam je daar terecht? Bij c-support bedraagt de wachttijd 5 weken, en ik hoopte op sneller advies. Het gaat in grote lijnen over het hebben van twee werkgevers en ook twee arbo-artsen e.d, terwijl 1 contract al bijna afloopt.

Volgens mij kun je voor dat deel waarvan je contract afloopt een ziektewet uitkering aanvragen bij het UWV. Zij nemen dan dat deel totdat je 2 jaar ziekt bent op zich.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 06:53

Dank Esther. Waar haal je je info vandaan?
Om geld gaat het me niet, dit zijn enkele uurtjes uit coulance naast m’n full-time werk. Ik vraag me vooral af waarom er dan per se een volwaardig tweede traject bijkomt (wat meer tijd vraagt dan m’n contract :') ) en of dat niet gecombineerd mag worden, wettelijk gezien.

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:43

Afanaisa91 schreef:
Dank Esther. Waar haal je je info vandaan?
Om geld gaat het me niet, dit zijn enkele uurtjes uit coulance naast m’n full-time werk. Ik vraag me vooral af waarom er dan per se een volwaardig tweede traject bijkomt (wat meer tijd vraagt dan m’n contract :') ) en of dat niet gecombineerd mag worden, wettelijk gezien.


Wat Esther zegt gaat niet op als die werkgever eigen risicodrager ziektewet is. Zowel werkgever als werknemer dienen zich aan de wet verbetering poortwachter te houden. Je mag me wel een pb doen.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:19

Eigenlijk zijn mijn fysio behandelingen tot nu toe alleen gericht geweest op pijn verlichting. En hebben dus fysiek niet tot nauwelijks inspanning gekost. Behalve er naar toe gaan natuurlijk.

Zal eens kijken wat bij mij in de buurt het aanbod van osteopaten / therapieën.

@stybba ; ik baal ontzettend dat mijn contract niet wordt verlengd, maar het geeft ergens ook rust dat ik echt alleen maar bezig hoef te zijn met beter worden. En ik kan altijd na 6maanden weer solliciteren of als ik in de tussentijd al beter zou zijn naar een andere leuke baan zoeken. Wat dat betreft nu natuurlijk wel geluk met de arbeidsmarkt.
Logopedie is bij mij ingezet omdat ik ontzettende hoofdpijn klachten heb (gehad). Na onderzoek bleek dat de grote spieren extreem sterk zijn en de kleine spieren onderontwikkeld zijn. De fysio heeft behandeld voor symptoom bestrijding en de oefeningen bij de logo zijn geweest voor sterker maken van. Maar dit is eigenlijk iets wat niet ontstaan kan zijn door COVID. Maar dingen die waarschijnlijk onbewust altijd al hebben gespeeld maar nooit grote belemmeringen hebben geven behalve nu mijn lijf een opdonder heeft gekregen. En eigenlijk is het met alles waar ik nu tegenaanloop in het herstel dat het heel onwaarschijnlijk lijkt dat bepaalde dingen er niet al waren voor die tijd.

Als ik het zo lees lijkt het wel of jullie 'veel' meer doen al ook ondanks de klachten. Mij is steeds gezegd elke keer als je over je grens gaat en dus klachten krijgt zet je de stip van herstel verder op de horizon.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:25

Ik meld mij hier ook. Begin augustus corona gehad. En helaas tot op heden nog klachten. Lang snel buiten adem geweest dat is nu gelukkig een heel stuk beter. Ook had ik een hele erge mist in mijn hoofd. Die ook minder is. Kan iets beter tegen prikkels. Schoolplein van de kinderen is nu beter te doen meestal. Mijn geheugen is weer iets beter (had dat ik bedacht iets op te zoeken op mijn telefoon pakte deze en wist niet meer wat ik ging doen.) Maar vergeet nog steeds dingen. Dacht dat mijn concentratie beter was, maar helaas toch met regelmaat merk ik dat die nog niet goed is.

Verder nog erg moe. Slaap elke ochtend nog een paar uur als de kinderen de deur uit zijn (zijn 6 en 8, gelukkig brengt mijn man ze naar school). Lopen is per dag verschillend, echt wandelen is max 10 min. Naar de winkels met tussendoor zitten 30 to 45 min. Maar moet ik nog niet elke dag doen.

Huishouden alleen heel kort en per dag afhankelijk. Gelukkig neemt mijn man het koken op zich en help ik af en toe mee op mijn goede dagen.

Mijn pony heeft een vakantie, in het begin nog wel eens in het weekend haar in de paddock wat beweging in vrijheid gegeven met de kinderen en heb ik haar 2 keer gewassen maar was eigenlijk te veel. Dus hou het nu maar bij knuffelen. En 1 keer per 14 dagen bakjes met voer klaar zetten.

Ik werk 2 keer 2 uur per week. Nou ja werken is een groot woord. Ik zit achter de pc hou mijn mail bij. Lees op de dagen dat ik mij goed voel wat bij en help collega's die vragen hebben in teams, die zijn er weinig omdat dat tegenwoordig via een andere weg moet. Dus vaak zit ik gewoon 2 uur weinig te doen. Maar mentaal doet het mij wel goed. Ik mag zelf bepalen op welk moment van de dag ik het doen. Voor me zelf hou ik meestal 2 uur in de middag aan. En op de maandag en donderdag als de kinderen naar de bso zijn.
Ik werk als calcenter agent, maar bel nog niet. Zou het wel graag willen, maar mag het nog niet van de reïntegratie coach. Over 2 weken pas max 1 uur liefst opgesplitst. Maar eigenlijk liefst om te proberen half uur.

In de weekenden probeer ik wel altijd iets leuks te doen iets wat niet veel energie kost van korte duur is. Dit voor mijn mentale gezondheid.

Verder moet ik wel regelmatig even kort lopen i.v.m. spit in de rug. Die gelukkig goed blijft gaan ondanks niet elke dag de oefeningen en 30 min wandelen.

Nog geen behandelingen zit nog net niet op 3 maanden en heb het elke keer af gedaan als gaat wel van zelf over. En ik heb het niet zo heel erg. Maar gisteren op stal kort bezig geweest met lange pauze er tussen en naar mijn idee niet heel lang. Maar gisteravond weer hoofdpijn en keelpijn en heel slap lichaam gevoel alsof ik de marathon gelopen heb en bijna niet gegeten heb. En vandaag extreem moe en zelfde gevoel als gisteren.

Deze week is mijn huisarts op vakantie, maar ga volgende week maar een afspraak maken.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:32

Heb meer mensen hier gehoord over de lasertherapie. Heb inmiddels 3 behandelingen gehad. En wil niet te enthousiast zijn maar. ...
Zou zeker andere ook aanraden om het te proberen. Het wordt bij de fysio/behandelaar waar ik het nu laat doen volledig vergoed door de verzekering in het long-covid fysio pakket.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:34

Mijn partner lijkt op te knappen met een vitamine D supplement.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:35

Waar laat jij dat doen? En hoe ver ben je in je herstel? Mij is verteld dat het het best werkt in de eerste fase van je ziekte? Dus nu niet actief op zoek naar een behandeling, maar zou het misschien wel willen proberen mocht het vergoed worden. Zal het ook vergoed worden vanuit gewone fysio? Ik ben ruim een jaar ziek dus mijn long covid vergoeding loopt bijna af.
Zijn er mensen hier bekend met de ephiphora methode?

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:27

Ik laat het bij een fysio in Groningen doen. In mijn eigen woonplaats is geen fysio die het doet en dichtsbijzijnde was met zo' n hoge eigen bijdrage dat de reiskosten wel uit kunnen. Om wat verder weg te gaan.
Er is volgens mij een website waar de aanbieders op staan. https://www.hplt.nl/behandelaar/?gclid= ... hNEALw_wcB

Ik ben 8maanden onderweg, wel net de booster gehad waardoor ik een terugval kreeg. Zelfde klachten als begin periode.
Over de vergoeding. Ik had het er met de ze over en ik heb ook nog reguliere behandeling vanuit mijn zorgverzekering die ik nog niet heb gebruikt daar konden ze hem ook op zetten mocht de declaratie vanuit de covid doorverwijzing niet lukken(dit zou misschien zijn omdat ik mijn gebruikelijke fysio via ander bedrijf heb). Maar er zijn dus ook bedrijven die de lasertherapie doen en een eigen vergoeding vragen en dat heb ik dus nu niet. Denk daarom als je nog behandelingen voor fysio over hebt zeker de moeite waard om het te proberen.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:39

Hoe gaat het nu? Ik zie je topic nu pas. Herkenbaar maar ik ben gelukkig inmiddels herstelt. Maar het heeft F*** lang geduurd! Toch wel een half jaar!!

Ik heb bloed laten testen omdat ik bleef klagen en een vitamine b12 probleem heb. Ik bleek wel een vitamine D keldering te hebben gehad. Dus pillen gehad en dat hielp!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:23

Ik doe de epiphora, maar heb niet het idee dat het iets doet. Ik vind het verder wel lekker.

Die lasertherapie snap ik niet. Wat wordt er gelaserd? Ik ken lasertherapie alleen bij specifieke peesproblemen.

Ik ben momenteel een jaar ziek en heb nu een gigantische terugval. Een week of drie terug begon ik af te glijden, helaas.
Wat ik allemaal geprobeerd heb of waar ik mee bezig ben:
Ergotherapie
Fysiotherapie
Psychosomatische fysiotherapie
Assit via ergotherapeut
Reatach via ergotherapeut
Vitamine d
Magnesium
Cbd
Ubiquinol samen met iets wat ik vergeten ben
Epiphora

Ik heb niet het idee dat er echt iets is wat helpt. Volgens mij helpt het vooral om mijn energie te gebruiken die ik heb en er niet overheen te gaan, maarja je moet soms wel eens naar een afspraak, dat heb je niet altijd in de hand.
Het schijnt dat wereldwijd wel ineens veel onderzoeken naar longcovid gestart zijn, dus ik hoop dat daar snel iets uit gaat komen.

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:27

Annetje dat is al een behoorlijke waslijst. Heb bij veel dingen ook het idee dat het wel handvatten geeft maar niet de sleutel is tot.

Ze laseren bij mij milt, lever en hersenstam/ruggengraat. Ben heel sceptisch en heb dat ook tegen ze gezegd maar door o.a. de positieve geluiden hier en die je verder op internet leest toch begonnen.
De werking is volgens mij het zelfde als bij bijvoorbeeld peesproblemen. Ze activeren de cellen.
Het is voor mij nu wel heel toevallig dat ik in een keer energie heb en weer de was kan doen kan koken en andere dingen in het huishouden zonder dat ik daar dan of direct uitgeput door ben of de volgende dag de klap van krijg.

Amyyy

Berichten: 3501
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Long covid en de behandeling daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:34

Dat is inderdaad een hele waslijst. Het enige wat bij mij echt geholpen heeft (naast balans en energie verdelen), is osteopathie. Ik weet niet hoe het werkt en hoe het kan, maar ze is een half uur aan m'n hoofd aan het frunniken. Het is wel heel ontspannend maar ik krijg er ook echt minder klachten en meer energie van.

Ik heb toch ook maar een afspraak gemaakt voor lasertherapie. Het wordt vergoed en dit jaar heb ik nog vergoeding. Vrijdagochtend kan ik terecht