Ervaring aligner beugel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 21:04

Ik weet dat er een algemeen beugel (nee, geen stijgbeugel :D ) topic is, maar die is aardig dood en vrij algemeen.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die een aligner beugel hebben of hebben gehad. Ik ben een beetje aan het rondkijken op internet en vind veel verschillende aanbieders voor enorm uiteenlopende prijzen.

Ik wil mijn voortanden graag wat meer in line met de rest van mijn tanden, ze zijn iets groter dan de rest van mijn tanden en staan een fractie meer naar voren, maar ik heb geen idee of zo'n aligner beugel dit op kan lossen.

Mocht je een dergelijke beugel hebben dan hoor ik graag je ervaring hiermee, bij welke orthodontist je bent geweest en wat het gekost heeft! :)

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:34

Toevallig ben ik vorige week aan het traject begonnen. Ik zit nu op nummer 2. Van de 20. Ik heb spark aligners, net zo goed maar veel goedkoper dan invisalign. Voor mij komt dat ongeveer in totaal op €2000. Mijn voortanden staan ook naar voren gekanteld en hiermee zou dat heel veel beter worden. Ik heb vroeger slotjes gehad maar dat heeft voor mij niet genoeg resultaat gegeven. Van te voren wordt een scan van je tanden gemaakt en een paar weken later laten ze je een simulatie zien van hoe het eindresultaat ongeveer gaat worden.
Tot nu toe bevalt het wel, met eten en drinken (behalve water) doe je het uit. Soms wel even klooien om ze los te krijgen zonder dat je vel ertussenkomt en dat weer gaat bloeden. Maar je kan er een handig hulp stokje bij krijgen en dan gaat het super makkelijk. Ik merk nu al verschil qua stand van mijn tanden. En elke week pak je een nieuw bitje. Ik ben met 5 maanden / 20 weken ongeveer klaar.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:37

ik volg ook even.

Ik was inderdaad benieuwd naar het in en uithalen, het ziet er nogal pijnlijk uit hoe ze het er moeten uitklikken.

Waarom mag je enkel water drinken?
Maaltijd drankjes mogen bv niet? (ik zie er tegenop om het op het werk uit te halen en te doen, zou wel handig zijn als ik gewoon overdag maaltijddrankjes kan doen en dan savonds thuis eten. Eten in het openbaar vind ik sowieso al een dingetje, en dan nog met die beugel verwijderen en mss pijnlijk eten ... :+

Wat nadien? ik had ook een slotbeugel, maar nooit een draadje gekregen, waardoor de boel nu opnieuw scheef staat. Als de aligners ook zomaar stoppen heb je hetzelfde resultaat lijkt me. Of moet je die laatste beugel nog altijd snachts blijven dragen?

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:04

Een aligner is niet hetzelfde als een nachtbeugel. Aligners zijn namelijk van veel dunner materiaal omdat ze er op gemaakt zijn maar een week of twee weken mee te gaan. Een nachtbitje is erop gemaakt jaren mee te kunnen gaan.! Je krijgt een spalkje of een nachtbitje, of in sommige gevallen beide. Mijn tanden zijn super gevoelig en ik heb met aligners in tegenstelling tot slotjes geen pijn met eten. Je mag er niet mee drinken verder omdat dat de aligners aan kan tasten en ze daardoor stuk kunnen gaan en verkleuren. Het is echt niet moeilijk ze eruit te halen, je krijgt er een handigheidje in, ik heb ze nu binnen 2 tellen eruit! Ik zag er ook tegenop om ze eruit te moeten halen maar nu kan ik dat zo snel dat niemand daar iets van merkt. :Y)

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:34

2000 vind ik nog betaalbaar.

Mijn orthodontist wilde voor 2000,- voor een kaak slotjes zetten. Terwijl mijn tanden al grotendeels recht zijn (eerder gebeugeld).
Aligners gingen over de 4000,- volgens mij ligt het ook erg aan het merk. Mijn ortho was trouwens ook nog negatief over de aligners, met slotjes kreeg je een beter resultaat volgens hem.

Ik ben dus nog opzoek naar een praktijk. Waar zit jij ergens Eretria?

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:44

Ik heb een invisalign gehad. 2x 40 hoesjes gehad en ik kon elke week een nieuwe beugel in doen. Ik moest wel handig worden in het eruit halen van de beugel en dat deed op het begin nog wel eens zeer, maar als je er handig in bent geworden vind je een manier die geen pijn doet. Drinken deed ik gewoon met de beugel in (geen koffie, thee, cola etc). Kon er licht iets van verkleuren maar je doet al snel weer een nieuwe in. De ortho wilt liever dat je een vaste beugel neemt omdat ze dan zeker weten dat je hem goed draagt. Voor mij was dat geen optie en ondanks een heel schreef gebit staan mijn tanden nu super mooi op een rij!

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:06

Negeert rode letters:

Ik ga een traject in bij mijn tandarts met ClearCorrect.

Ik geloof dat ik 16 stappen krijg, elke 2 weken een nieuw setje.

Begin in september, dus ben benieuwd hoe het gaat zijn.

In mijn geval moet er soms ook iets door de tandarts op mijn tanden worden gelijmd voor een optimaal effect oid?

Ben wel benieuwd hoeveel last ik ermee ga krijgen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:48

Succes! Ben benieuwd hoe het verloopt.
Hoeveel gaat het ongeveer kosten bij jou? Vind dat zo uiteen lopen..

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:03

Het traject met de beugel is ca 2000,-
Volledig begeleid door mijn eigen tandarts.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:26

Je krijgt idd lijmbolletjes op een aantal tanden voor de grip.
Ik moet nog 6 weken en het bevalt prima.

Duhelo

Berichten: 28573
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:19

Welke merken hebben jullie?

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:16

Clear Correct krijg ik volgende week.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:54

Ik heb spark

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:48

Nou, vanmorgen van start gegaan.
Het zit op zich prima.
Ik mag er alleen water mee drinken, warm niet omdat dat ze aan zou kunnen tasten en koud drinken anders dan water raadt mijn tandarts af omdat het dan echt op tanden blijft zitten, waar normaal je speeksel je tander wel weer soort van schoon spoelt.
Als er dus vloeistof anders dan water in je aligner tegen je tanden aan drukt, zit dat daar de hele tijd in te werken op je glazuur en dat is niet goed voor je tanden.

De bovenkant krijg ik nog wat moeizaam uit, maar het gaat per keer dat ik hem uitdoe al gemakkelijker.

Ik kan mij voorstellen dat een orthodontist aan een slotjesbeugel zelf veel meer kan verdienen en dat die daarom de voorkeur geeft aan iets watie zelf maakt/afstelt.

Zo'n aligner beugel zijn een x aantal op maat gemaakte aligners die de leverancier van het spul maakt, tandarts of ortho controleert alleen of alles goed gaat en moet af en toe wat ruimtes checken en wat gripbolletjes op je tanden plaatsen.

Vind 4.000,- wel echt veel, heb je enig idee voor hoeveel stappen dat zou gaan?

Die van mij gaat rond de 2.000,- kosten en dat zijn 16 setjes, traject van ca 32 weken.

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:03

Ik heb ze sinds Pasen, zit nu op 17 van de 24. Merk reveal. En ik ben zo blij dat ik er voor gegaan ben. Mijn ondertanden gingen steeds meer draaien en ik ga nu richting de 40 jaar en merk dat juist de ondertanden steeds meer in beeld komen.
Ja, de eerste keer van een nieuw bitje is het ouderwetse beugelgevoel. Daarom begin ik altijd savonds, dan is de ergste pijn er tegen de ochtend wel af.
Overigens geen lijmbolletjes, en ik drink er ook cappuccino mee. En poets altijd na de lunch zowel tanden als beugel. Gaat prima!

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:14

Afbeelding
Ik begin 10 oktober met mijn eerste set Spark aligners van 22. Na 6 weken komen er lijmbolletjes op en dan moet ik elke week een nieuwe set in. De eerstex3 sets doe ik 2 weken mee. Ik zou dan na 25 weken klaar zijn, maar als er dan nog dingen verbeterd moeten worden, zit dat bij de prijs in. Ik doe dit via de ortho die is verbonden aan de tandartspraktijk.
De laatste 6 weken krijg ik er ook bleekspul in, zodat mn tanden iets witter worden.
Ik ben al 47 en ben vroeger ooit gestopt met mijn beugel omdat ik het gipshappen zo verschrikkelijk vond.
Ik ben vooral benieuwd of ik ermee kan blijven praten, want ik sta voor de klas. En ik wil het graag omdat ik me nu altijd schaam voor mn tanden en graag weer voluit wil lachen, voor en met mijn zoontje.
Als de foto lukt, dan zie je hoe het resultaat zou moeten worden. Het staat nu heel erg scheef.

BenaLaars
Berichten: 1368
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:33

Ik heb invisalign via een ortho en ben zeeer tevreden! Heb eerst 14 bitjes gekregen die ik 10 dagen moest dragen. Toen opnieuw gescand en wederom 14 bitjes meegekregen die ik telkens 10 dagen moet dragen. De laatste maand krijg ik ook elastiekjes en later een spalkje en een nachtbeugel tegen het knarsetanden. Mijn ortho laat een bitje maken die een stukje dikker is dan de normale, maar dunner dan nachtbitjes van de tandarts. Dit nachtbitje zou dan 4 jaar mee moeten gaan.

Heb nooit last van de beugels gehad! Doe voor het slapen een nieuwe in en tegen de ochtend is de druk al afgenomen. Niemand is het opgevallen en in en uit doen is echt niet moeilijk of pijnlijk. Het afslijpen van de attachments na de eerste helft vond ik onprettig maar was met een half uurtje ook wel gedaan.

Ik gooi ze om de dag in een steradent tablet en ze blijven absoluut transparant schoon ondanks een liter of anderhalf zwarte thee die ik per dag drink.

Ik kan er prima mee eten trouwens, maar er komen dan wel stukjes in de beugel wat er smerig uitziet dus ik gooi m tijdens het avondeten in een bakje met een tablet.

Ik heb €3100 betaald inclusief alles (ook nachtbitje) voor het gehele traject. Ik was met een slotjesbeugel niet goedkoper uit geweest en mijn tandarts is zeer tevreden met het resultaat tot nu toe.

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:22

Ik heb helemaal geen last met praten en mensen die niet weten dat ik een beugel heb, merken er ook echt helemaal niks van.

Ik heb wel sneller een droge mond en drink dus wat meer water, maar dat is voor mij geen probleem om te doen (hoewel ik wel ook vaker moet plassen dan daarvoor).

Wel bijzonder om te horen hoeveel verschillende systemen er zijn.
Ik draag elk setje 2 weken en ben dus met 16 setjes in totaal 32 weken zoet.

Setje 1 zit nu 1,5 week en ik heb er dus op een wat drogere mond na verder helemaal geen last van.

Ah, jij gebruikt wel steradent, lees ik, in de gebruiksaanwijzing van de ClearCorrect staat dat dat absoluut niet mag, dus ik ben nog op zoek naar hoe ik ze iets makkelijker reinig dan met een losse tandenborstel en water...

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:45

Ik haal dit topic even omhoog. Ik ben nu net een week bezig met Invisalign. Moet nog wat handigheid krijgen in het uit doen van de aligners, maar qua ongemak valt het in het niet bij de slotjes beugel van vroeger.

Wat me wel zwaar valt is dat hij uit moet bij drinken. Ik ben een echte thee leut, dus drink nu veel minder. Lees hier mensen die hem toch inhouden tijdens theedrinken?

En inmiddels meer mensen met ervaring van het schoonhouden van de aligners? Ik vind dat je ze best wel ruikt na een dag dragen. Zou ze graag wat intensiever reinigen dan alleen met de tandenborstel.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:30

Ik maak hem schoon met een tandenborstel en vloeibare handzeep. En eens in de week in een steradent tablet.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:40

Je kunt in plaats van thee ook overgaan op heet water (dus thee zonder thee :) ). Dat went best snel!

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:19

Of met een rietje drinken als het erom gaat dat de dranken niet op het bitje komen?

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:03

Ik ben nu bij bitjes 11 van de 22. Ik drink er gewoon iets lauwere thee mee hoor. (groene thee). En eens per 2 dagen een steradent tablet. En twee keer per dag maak ik hem schoon met zachte tandenborstel en handzeep. Ze blijven prima stevig en verkleuren niet.

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:22

Ik ben bij bitjes setje 10 nu en drink er inmiddels ook gewoon thee en koffie mee.
Iets met suiker erin, zoals limo of fris dan weer niet.

Ik reinig die van mij tijdens het avondeten in een bakje met handwarm water en een scheut natuurazijn, die tip kreeg ik van mijn tandarts.

Ik gebruik geen steradent of ander spul voor kunstgebitten.
Zeep lijkt mij niet lekker, heb ik dus nooit overwogen.
Na het weken in azijn spoel ik m af met nogmaals handwarm water en borstel hem dan met de tandenborstel nog even na en dan weer in.

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Ervaring aligner beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:59

Voor de mensen die de bitjes met steradent of azijn oid schoonmaken, let er wel op dat dit het plastic niet aantast. Je mag geen thee en andere hete dranken drinken, omdat dit het plastic aan kan tasten. Maar schoonmaakmiddelen doen Precies hetzelfde.

Gewoon goed borstelen met idd handzeep of milde tandpasta is prima.