Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10757
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:12

Als je het trouwens niet goed op kunt nemen dan kun je ook niet stoppen met injecties/pillen. Dat blijft de rest van je leven zo.

Een tekort dat kun je aanvullen en dan met een goed gevarieerd dieet moet dat goed blijven.

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:05

Myka,
Beterschap voor je familielid.

Sherivey
Berichten: 8736
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 16:08

Myka, sterkte!

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:11

BeFunny schreef:
Als je het trouwens niet goed op kunt nemen dan kun je ook niet stoppen met injecties/pillen. Dat blijft de rest van je leven zo.

Een tekort dat kun je aanvullen en dan met een goed gevarieerd dieet moet dat goed blijven.

Als ik alles zo lees, dan denk ik eigenlijk niet dat ik een tekort aan iets heb, is ook nog geconstateerd. Maar ik baal gewoon van die spierpijn.

Vandaag doet overigens ineens de achillespees weer enorme pijn, kon er vannacht ook al niet van slapen, maar kan nu niet eens op mijn tenen staan. Snap er niets van, heb gisteren niet echt hardgelopen wegens het weer. En daarvoor was er niets aan de hand. -:(-

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:39

Ik loop weer hopeloos achter maar goed.

Heftig wel hoor die stier Ninus

Fijn dat je je beter voelt Suliko.

Puera, mijn hand is aan het proberen te genezen maar ik haal hem steeds open :') Het komt wel weer goed.
Wauw 27km! flink hoor.

Sherivey wow half 7 lopen. Vind dat wel knap.

Klinkt heel tof die fiets Ieries. Doodeng.

Wat moet dat gek zijn geweest calipsolover maar wel fijn een keer door kunnen lopen :Y)

Moie foto's Befunny! EN lekker rondje

Lekker wandelen in Duitsland SV!

Sterkte Mayka.

Hier wel wat kleine runs gedaan maar de energie ontbreekt me gewoon om echt fijn te trainen. Verder een proefles kickboksen gehad. Dat was wel leuk! (en ook erg eng :o ). Ben alleen beetje bang dat dat erg blessure gevoelig is.
Wel even wat mooie foto's van de duinen met dit prachtige weer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:41

Myka, sterkte toegewenst.

Mooi loopje, Sherivey!

Hoe ging je les, Sall?

Vervelend dat je zo’n last van die spier hebt, CL.

Nog naar fitness geweest, BF?

Goed bezig, MarlindeRooz! +:)+

Mooie foto’s Leonie! Wat stoer, kickboksen!

Vanmiddag gelopen, op 10 km afgeklokt. Maar jemig, wat was het warm! :oo
Moest rustig lopen met een maximale hartslag van 130. Dat wilde totaal niet. Binnen no time schoot ie naar de 150 en wilde alleen zakken met wandelen. Veel stukken wind mee, luwte en vol in de zon.
Het laatste stuk kon het me allemaal niks meer schelen, wilde zo snel mogelijk terug zijn en toen zat ik zelfs boven de 160.
Garmin vond het ook prut, uitvoeringsscore van 24%. :+

Gelukkig gaat met morgen weer waaien en regenen dus koelt het gelukkig weer af. :+

BeFunny

Berichten: 10757
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:25

Mooie fotos Leonie, wel warm daar denk ik :j En kickboksen dat lijkt mij heel zwaar. Stoer dat je dat doet.

Puera goed gelopen, ik vond het warmer dan gister tot het harder ging waaien.

Ik ben naar de fitness gedaan weer. Morgen dan weer een rondje proberen te lopen rustig en zaterdag weer Burn.

Sherivey
Berichten: 8736
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 06:25

Leonie, kickboksen lijkt mij ook gaaf. Maar idd, ben ook bang dat je er continu geblesseerd van raakt

Puera, toch weer 10 km in de pocket :)

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:50

Kickboksen lijkt mij echt helemaal niets. Ook veel te bang dat je blauwe plekken e.d. krijgt.

Die duinen zijn wel mooi. Dat heb ik hier niet.

Ik had vannacht eindelijk weer eens een rusthartslag onder de 60. Nog niet onder de 50, maar met 54 komt dat weer in de buurt. Ik stond ook redelijk fris en fruitig op, ondanks de maar 6.5 uur slaap.
Moest wel meteen mijn longen weer vrij hoesten, maar de piepende ademhaling van de afgelopen dagen werd ik nu niet mee wakker. Ik voel me nog wel erg moe, maar volgens Garmin heb ik goed geslapen.
Spierpijn is nog wel iets aanwezig, maar een stuk beter dan gisteren.

Maar 10km loop ik nu echt niet,daar voel ik me niet goed genoeg voor. Ik denk zelfs er over na om de Garmin Coach een 1.5 week te pauzeren. Zondag moet ik de training toch al verschuiven en daarna wil ik wegens een run op zaterdag een week rust nemen. Het schijnt dat je kunt pauzeren.

Myka

Berichten: 709
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:28

Bedankt voor alle sterkte wensen <3

@BeFunny ik slik het maandelijks inderdaad, en dan een capsulevorm. Ik heb een tijdje dagelijks geslikt in combinatie met ijzertabletten, maar ik werk onregelmatig en vergeet het dan te vaak. :o Ik vind het in de zomermaanden inderdaad ook niet zo erg om een maand te vergeten.

Leuk @leonie87 om een keer te kickboksen, stoere sport. Ga je het vaker doen?

Lijkt me een hele uitdaging @Puera om onder de 130 te lopen, zeker in dit weer. Is dat een zone 2 training voor jou? Ik vermoed dan dat jij een lagere maximale hartslag hebt, ik zou het niet kunnen. :P

Gelukkig Germie, hopelijk herstel je wat verder. Een beetje pauze klinkt inderdaad niet verkeerd.

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:47

Hoi!!
Leonie, goede begeleiding/training is heel belangrijk bij kickboksen. Ik vind het zelf onwijs leuk, maar bijvoorbeeld sparren met mede ‘leerlingen’ is niet mijn favoriet. Ik vertrouw de trainer, de rest niet echt (wie inschatten van kracht en incasseren)

@puera mijn les ging erg goed. Ben helemaal blij
Heb ruim 11 jaar geleden mijn paard verkocht en ben pas sinds een tijdje een paar x per week een merrie aan het bijrijden. Merkte dat ik snel tevreden ben en misschien ook wel een beetje onzeker over wat ik precies voel onder het zadel.
Deze grand prix instructeur heeft mij vroeger ook les gegeven en gaf mij echt meer vertrouwen en die merrie was op een gegeven moment zo lekker aan het sjouwen <3 schuim stond tussen haar billen en bij mij ook na een half uur *\%/*

Wat knap van die 10km!

Be funny naar de fitness en sterkte met alles germie!

Ik ga straks een rondje lopen, ik denk een interval

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:46

Wat gaaf dat je les zo goed ging! Goed gedaan, beide het schuim tussen de billen. :))

Myka schreef:
Lijkt me een hele uitdaging @Puera om onder de 130 te lopen, zeker in dit weer. Is dat een zone 2 training voor jou? Ik vermoed dan dat jij een lagere maximale hartslag hebt, ik zou het niet kunnen. :P

Dat is ook een hele uitdaging. := We hebben aan het begin van de clinic een test gedaan om onze hartslagzones te bepalen maar die heb ik waarschijnlijk niet goed uitgevoerd.
Het lukt me niet vaak om rond de 130 te blijven dus ik kopieer iedere training naar Garmin en stel ‘m dan in op de zone waarin die hartslag valt. 130 zit bij mij in zone 3 volgens Garmin. Maar ik wil nog eens een sportmedisch onderzoek laten doen om de zones goed te laten bepalen.

Goed idee om je programma te pauzeren, Germie. Later maar weer lekker verder.

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:58

Ik zou volgens Garmin tot 126 in zone 2 zitten, en van 126-143 in aeroob. Ik loop meestal op 145-150, dus ik train feitelijk altijd in 'drempel'. Boven de 161 zou maximum moeten zijn, daar kom ik echt zeer zeer zelden in.
Dus dat je niet in zone 2 kunt trainen, het lukt mij ook niet. Met wandelen zit ik in zone 2.

Ik moet even lezen hoe dat gaat met pauzeren, vanavond is het feitelijk alleen de magic mile, dat lukt wel. Wat loopscholingen en dan een mijl zo snel mogelijk. Er staat niet bij hoe hard, dus inhouden kan altijd, want ik ben nog steeds de spierpijn niet geheel kwijt. Deze training, of eventueel deze verschuiven is dan eerst de laatste die ik doe zeg maar.
Ik zit komende week even met tijd en wil gewoon volgende week zaterdag super fit zijn. Met pauzeren kan ik gewoon kiezen of ik wel of niet ga trainen en wat ik ga doen.
De longen zijn nog niet geheel goed weer en hoesten is ook nog niet geheel weg. Dat wil ik volgende week zaterdag wel kwijt zijn.

MuSLi

Berichten: 5264
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:06

Ik kickboks ook. Maar kies daarbij bewust voor zaktrainingen (dus op een bokszak) of voor een les overnames (waarbij je dus precies weet wat de ander gaat doen en dat opvangt voor je partner. Daarnaast is het uiteraard afhankelijk van met wie je traint en wie je trainer is :j

Op deze manier vind ik het leuk, sparren kan ik niet, omdat ik motorisch echt te gestoord ben om een juiste blok/afweer voor elkaar te krijgen :')

Vanmiddag weer een Garmin suggestie gedaan. Wel een heftige.
15 min rustig opwarmen
5 x 1 min op 4:15/km met 3:00 rustig
10 min rustig uitlopen.
Pfoe, intens. Zeker na gisteravond kickboksen.

Totaal 7,3km.

BeFunny

Berichten: 10757
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:10

Maar wel gedaan MuSli :j

Ik weet nog niet zeker of ik ga vandaag. Ik stond op met een beetje spierpijn van de fitness. Dat is nu wel weg. Maar morgen heb ik weer Burn en overmorgen een wandeling dus ik denk dat even niks wel goed is.

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:38

Goed gedaan MuSli!

Verstandig Befunny, ook ik ben een x verstandig geweest :D
Ipv te gaan hardlopen, heb ik mijn knieoefeningen gedaan en ga morgen lopen, dat komt in de week naar de run zondag veel beter uit qua verdeling in de week (inspanning/ rust)

Marije_jiplover

Berichten: 25358
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:07

Ik kickboks ook en wij trainen altijd met partner, maar echt sparren doen we zeker niet wekelijks en dat was in het begin doodeng, maar na een paar keer wende ik daar ook wel aan.
Maar meestal gewoon combinaties ophouden voor elkaar en dan weet je wat er komt en kun je dus goed blokken en ontvangen.
Daarmee is het voor mij niet blessure gevoeliger dan gewoon hardlopen, maar ik vind het wel veel leuker, al die interactie met elkaar.

Bij ons mogen we nooit op het hoofd stoten of trappen, die wetenschap geeft ook wel veel rust.

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:23

Hier ging de training vanavond goed mis. Het plan was de 'Magic Mile' van Jeff Galloway te lopen. En dan kan ik daarna uitzoeken hoe ik het programma kan pauzeren omdat ik volgende week zaterdag absoluut fit wil zijn. Maar met die Magic Mile zou ik dan wel een advies krijgen voor een 'run-walk-run' ratio, dus dat leek me wel handig om te weten voor het geval ik ergens komende week toch nog wat wil trainen.
Vanmiddag was ik na het werk erg moe, heb zelfs een uurtje geslapen, maar na het verlate avondeten dacht ik nog even aan de Magic Mile te beginnen. De warming up ging prima, de cadansoefeningen ook, de sliderruns ook en toen moest de Magic Mile beginnen, maar ik drukte op de verkeerde knop (je moet dus niet meer ergens op drukken, terwijl je bij die andere dingen op 'lap' moet drukken. Dit is overigens iets waar veel mensen tegenaan lopen bij de Garmin Coach. Zit geen echte consistentie in.
Maar goed, dus ik dacht ik begin dan opnieuw, dus ik wis de activiteit (waar ik dus al een 2km van gelopen had in totaal). Maar dan kun je niet meer opnieuw beginnen. ;(
Garmin begint dan gewoon met een suggestie of met niets. Telefoon lag thuis, dus maar een stukje 'run-walk-run' gedaan op gevoel. Ging zwaar en langzaam, 3km in 25 minuten. Eenmaal thuis was de telefoon nog niet gesynchroniseerd en ik baalde echt goed dat ik geen magic mile gelopen had.
Maar toen zag ik dat ik de Magic Mile training opnieuw naar de Garmin kon laden en heb dat gedaan.
En vervolgens ben ik op pad gegaan voor de Magic Mile. De warming up met al die oefeningen zijn niet zwaar, dus dat merk je niet. De mijl zelf was wel heeeeel zwaar, maar goed, het is maar iets van 12 minuten. 57 minuten de hartslag boven de 161 gehad met 163 als maximum. En volgens Garmin Coach heb ik deze week goed getraind en zit ik nu na 2 van de 18 weken nog op schema. Ik zou dus nog steeds mijn doel van 2.5 uur op de halve marathon kunnen halen, ook al heb ik nog nooit zo snel gelopen. We gaan het zien.
Dus vandaag een 8km op pad geweest, een 2km is niet naar de telefoon geladen omdat ik die niet opgeslagen heb, en er staan dus 2 trainingen in de app, terwijl er maar 1 relevant was. Moe ben ik alleen geworden van de mijl.

Wat ik wel interessant vind aan de Garmin coach is dat je dus filmpjes en artikelen te lezen krijgt over de methode van Jeff Galloway. Natuurlijk is er ook genoeg online te vinden, maar nu krijg je het dus in porties voor/bij je training.

Het enige probleem wat ik nu ga krijgen is de heuveltraining. Er zijn hier werkelijk GEEN HEUVELS. In het bos is 1, die is wel 7m hoog en daar tegenop hardlopen is aan 1 kant te zwaar en is echt klimmen met diepe kuilen en veel blubber en aan de andere kant is het je enkels breken. Verder is er hier zelfs nog geen brug of viaduct in de buurt. Dus tja, ik zal daar dan wel door de mand gaan vallen. :D

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:33

Misschien toch nog eens naar de dokter gaan Germie? Hopelijk vind je snel een oplossing. Ik heb ook wel gewoon sneller spierpijn dan een ander, het is nu eenmaal wat persoons-gebonden.

Mooie foto's Leonie! Geniet maar even van de rust. :o Leuk dat het kickboksen je beviel, misschien gewoon eventjes aankijken en zien hoe het gaat?

Goed gelopen Puera! Onder de 160 is voor mij al onmogelijk. :') Snap dat je het er helemaal mee had gehad.

Goed gedaan BF!

Oh wat leuk Sall dat je weer aan het paardrijden bent! *\o/*

Ik ben dus sinds gisteren ook weer in België door familieomstandigheden. Voelt wel heel raar om zo plots afscheid te moeten nemen, al zal het ook zeker niet de laatste keer zijn. Gisterenavond dus laat toegekomen, stoot ik toch wel kei kei kei hard m'n teen tegen een stoel |o Ik denk dus dat ik m'n kleine teen gebroken heb. Ziet goed blauw en kan hem niet meer zo goed bewegen, stappen is ook lastig. Ik kijk even hoe het gaat maar ging zondag toch proberen lopen, er stond een trage 14-15km op de planning. Binnen 7 weken halve marathon, ook weer typisch dat er dan zoiets gebeurd. :=

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:52

CalipsoLover schreef:
Misschien toch nog eens naar de dokter gaan Germie? Hopelijk vind je snel een oplossing. Ik heb ook wel gewoon sneller spierpijn dan een ander, het is nu eenmaal wat persoons-gebonden.

Voor spierpijn wat ik altijd al gehad heb gaat het niet werken natuurlijk. Dat zal wel bij mij horen. Eerder was er ook nooit wat uitgekomen. Ik probeer dus wat met vitamines, maar zou daar geen tekort aan mogen hebben. En je moet ook weer niet te veel nemen.
En nu heb ik denk ik gewoon pech met een verkoudheidje die niet weg wil. Ik ben eigenlijk nooit ziek, maar 2 weken geleden werd ik verkouden. Kan gebeuren, en eigenlijk kon ik met die verkoudheid prima blijven trainen. Wel iets langzamer, maar ok. De neusverkoudheid is nu voor 90% weg, maar sinds maandag dus een hoest er bij, ook niet constant, maar er zit gewoon af en toe wat in de longen. En dat geeft een vieze smaak met hoesten. Mijn rusthartslag was verhoogd, maar was afgelopen nacht voor het eerst weer onder de 60, en gaat dus weer naar normaal. Dat hoesten heeft denk ik ook gewoon tijd nodig. Daarom heb ik deze week dus weinig gedaan qua hardlopen. Heb de training van woensdag ook niet gedaan zoals het moest en nu was het alleen de magic mile. En ik heb deze week 2 keer toegegeven aan een uurtje slapen tussen 5 en 6 voor het avondeten.
Maar verder is alles dus nu 2 weken aan de gang van niet geheel fit, niet iets om je direct zorgen over te maken. Maar ook niet iets wat ik bij mij gewend ben omdat ik eignelijk nooit ziek ben.
Ik heb natuurlijk afgelopen zondag wel die 11.3km hardgelopen met een verkoudheid. En misschien draagt dat ook weer bij aan sneller spierpijn krijgen of langer spierpijn houden?
Vervelend is het wel, voor de spierpijn wil ik graag een oplossing, maar ja, als het nu samenhangt met die verkoudheid, dan moet je eerst de verkoudheid oplossen lijkt mij. En het schijnt dat slijm in de longen best een aantal weken kan aanhouden, dus dan ben ik er nog 1-2 weken zoet mee. Hoop het niet natuurlijk.
Volgende week zaterdag wil ik graag fit zijn voor een 10km, dus dan wil ik zeker 4 dagen van te voren niets doen, misschien zelfs wel een hele week niet.

Sherivey
Berichten: 8736
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-24 21:53

Ahh sterkte Calipsolover, zowel met het verlies als met je teen :(:)

germie

Berichten: 26059
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 21:58

Calipsolover, tenen zijn wel ondingen. Bij twijfel langs de dokter. Maar ik heb vroeger de kleine teen ook wel eens gekneusd gehad en die werd snel 1 dikke blauwe worst, terwijl het niet gebroken was. Dus hopelijk is dat bij jou ook zo. Verder sterkte.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:08

Sherivey schreef:
Ahh sterkte Calipsolover, zowel met het verlies als met je teen :(:)

Het is gelukkig geen verlies, maar wel al even een zware situatie ivm gezondheid...

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:11

Auwie, tenen stoten is zo pijnlijk! %) Sterkte toegewenst, niet leuk zo’n familiebezoek.

Jammer dat je training eerst niet goed ging, germie. Ik heb ook altijd ruzie met de Lap-knop.

Vanmiddag naar de sportschool gehobbeld, m’n programma afgewerkt en toen weer naar huis gehobbeld. Temperatuur was een stuk aangenamer, wel iets harde wind maar geen regen. Maar… liever dit dan die vieze warmte van gisteren. :=

Sherivey
Berichten: 8736
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 06:21

CalipsoLover schreef:
Sherivey schreef:
Ahh sterkte Calipsolover, zowel met het verlies als met je teen :(:)

Het is gelukkig geen verlies, maar wel al even een zware situatie ivm gezondheid...

Ohh sorry! Dan last ik je zin over afscheid verkeerd :oo

Evengoed een rotsituatie :(