Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:24

Sunshine, fijn dat je even bent wezen lopen. Te snel na het eten lopen werkt voor mij ook niet of ik zit heel snel in de bosjes ergens. Ik vind het nog knap dat je toch vier intervals hebt kunnen lopen :j

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 20:58

Calipsolover, vreemd om zo'n stad zo uitgestorven te zien :))

Zag dat er een aantal bikkels in de warmte hebben gelopen. Netjes hoor!

Ik mag morgenochtend weer. Vanochtend alleen even wat coretraining gedaan. Niet mn favoriet, maarja, moet gebeuren. :+

Supervixen

Berichten: 12912
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:37

Niks moet :P.
Veel plezier morgenochtend, hopelijk is het iets minder zweetweer.

Mijn vriend en ik gaan morgen wandelen in Duitsland.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:49

Hahaha nee oke, maar als ik heel wil blijven, helpt dit wel mee :))

Wandelen in Duitsland is ook leuk, veel plezier :D

MuSLi

Berichten: 5264
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:58

Mag ik mee @SV? Klinkt heerlijk :j

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:08

Klinkt idd heerlijk, waar in Duitsland?

Supervixen

Berichten: 12912
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 06:52

Bij Haltern am See, boven Essen.
We wonen maar 10 min rijden van de grens, dus zijn regelmatig in Duitsland. Met pinksteren gaan we ook een lang weekend, dan naar het Ahrtal.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:03

Wat jammer dat je loopje niet ging zoals je wilde, Sall.

Wat bijzonder dat de hele stad afgezet was, CL. Wel lekker dat je zo door kon lopen.

Heerlijke foto’s, BF. Wat een idee om in je natte kleren te gaan lopen!

Hopelijk is je verkoudheid snel over, germie. Ik zit qua cadans tussen de 165 en 170 met duurlopen. Fijn dat je training goed ging.

Balen van de buikpijn, Sunshine. Mooie foto!

Veel plezier in Duitsland vandaag, SV!

Vanavond 65 minuten op rustig tempo, ben benieuwd hoe het zal gaan met deze warmte. Maar even wat water mee, bedenk ik me nu.

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 07:47

Veel plezier vandaag SV

Puera, water mee is wel verstandig idd.

Ik ben net wezen lopen. Had niet echt een plan, behalve dat ik 45 minuten zou gaan lopen.
Werd 6 km opbouwend tempo. Daarna nog 5 minuten rustig uitlopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was dit keer iets beter voorbereid op de temperatuur. Was alsnog zweten, maar goed te doen.

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:55

SV veel plezier in Duitsland!

Ging je loop goed Puera?

Lekker loopje zo vroeg Sherivey! Mooi die zonsopgang!

Ik heb vanmiddag les (met paard) een cadeau van mijn collega’s
Hopelijk hoef ik niet aan de zuurstof :+
Morgen heb ik weer een loop gepland

germie

Berichten: 26056
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:04

Het weer is nu nog wel te doen qua temperatuur. Maar het wordt volgens mij weer snel warm vandaag. Dus mooi dat je nu 's morgens kon gaan. Mij lukt dat niet.

Hier vindt mijn pees het sprinten van gisteren toch niet zo leuk. Die heeft me vannacht weer wakker gehouden. Heb dus slecht geslapen en Garmin heeft ook meerdere uren geen hartslag geregistreerd, dus kennelijk was ik toch ergens dood vannacht ;) Heb dat niet eerder gezien dat de Garmin dingen niet registreert. Mijn hartslag in slaap zou nu 59 geweest zijn, hoewel ik wel een uur of 4-5 registratie mis. Dat is voor mijn lichaam erg hoog. Wakker worden met vocht in de longen en hoesten gebeurt helaas ook nog, al lijkt het eindelijk ietsjes beter te worden. Dus een hardnekkig verkoudheidje. Vandaag staat niets gepland, zelfs als ik de 12.000 stappen niet haal is het niet erg. Echt een dagje van thuiswerken en verder luieren.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:21

Het is idd heel bizar zo die lege straten, las daarnet dat er toch meer dan 200 mensen zijn opgepakt. Ik vlieg trouwens vandaag impulsief weer naar België door familieomstandigheden. Toch met een dubbel gevoel. -O- Maar trainen zal wel weer beter gaan en ik kom ook wel weer terug, weet alleen niet goed wanneer...

Ik blijf toch ook last houden in mijn kuitspier, tot aan mijn lies. Heb een foto toegevoegd als voorbeeld om aan te duiden waar het precies zit, het loopt echt door van de enkel tot de lies. Hier heb ik al een hele tijd last en probeer er oefeningen op te doen maar het lijkt maar niet te helpen...
Afbeelding

Ik zou ook niet lopen als je zoveel last hebt hoor germie. Eventjes goed rusten en zorgen dat je volledig genezen bent. Een B12 deficiëntie kan aangetoond worden in het bloed, ik vind persoonlijk dat er nogal te snel geschreeuwd wordt dat iemand een b12 deficiëntie heeft, als je waarden kunnen stijgen van pillen dan heb je dit niet, tenzij je bloedarmoede hebt en vergrote rode bloedcellen. Al kan een keer injecties ook gewoon helemaal geen kwaad, al denk ik dat het ook wel een beetje placebo-effect heeft als je het niet echt nodig hebt. Het is en blijft een injectie in de spier, dat is niet iets dat je te licht mag nemen. Ik zou eerder naar mineralen gaan kijken, hoe is je magnesium, zink en ijzer?

Goed gedaan BeFunny! Weer hele mooie foto's <3 Snap dat je in die warmte de honden thuis laat...

Sunshine: jammer van de buikpijn, ik wacht meestal toch zeker 1-2 uur na het eten om te gaan lopen. Na het eten lukt dan wel vaak weer beter ivm energie, maar idd als je te snel gaat lopen op een volle maag kan het heel onaangenaam worden...

Veel plezier SV!

Goed gedaan Sherivey!

Hoe ging het Puera?

germie

Berichten: 26056
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:41

CalipsoLover schreef:
Ik zou ook niet lopen als je zoveel last hebt hoor germie. Eventjes goed rusten en zorgen dat je volledig genezen bent. Een B12 deficiëntie kan aangetoond worden in het bloed, ik vind persoonlijk dat er nogal te snel geschreeuwd wordt dat iemand een b12 deficiëntie heeft, als je waarden kunnen stijgen van pillen dan heb je dit niet, tenzij je bloedarmoede hebt en vergrote rode bloedcellen. Al kan een keer injecties ook gewoon helemaal geen kwaad, al denk ik dat het ook wel een beetje placebo-effect heeft als je het niet echt nodig hebt. Het is en blijft een injectie in de spier, dat is niet iets dat je te licht mag nemen. Ik zou eerder naar mineralen gaan kijken, hoe is je magnesium, zink en ijzer?

Alles is in orde op papier. Maar toch snel spierpijn, altijd dus al gehad, ook als kind al.
En dat het nu echt extreem is lijkt misschien ook te komen omdat ik gewoon nu last heb van slijm in de longen en hoesten. Dat had ik zondag niet overigens, maar ik was de week er voor verkouden en nu is de neusverkoudheid weg en zit het in de keel/longen. Dus tja, dan is er iets toch niet helemaal in orde op dit moment. Net als mijn rusthartslag tijdens slaap, die was vannacht 59, dat is voor mij echt extreem hoog.

De waarden voor B12 stijgen met pillen altijd in het bloed, maar het wil niet zeggen dat je het dan goed opneemt zoals ik het lees. Maar je gaat wel aan van alles denken om minder last te hebben van spierpijn, juist omdat anderen het echt minder hebben. Magnesium en ijzer neem ik overigens na het trainen altijd (zit in een bruistablet wat je op kunt lossen in water, dus dan vul ik meteen alles weer aan). En ik wil ook gewoon verder met langere afstanden zonder steeds weer tegen spierpijn aan te lopen. Dat ik de eerste keer, op 3 september 2023 spierpijn had na een 10km, dat vind ik logisch. Maar we zijn nu straks 8 maanden verder en nog steeds is 10km gewoon enorm ver en elke keer hou ik spierpijn. Net als ik dus ook gewoon ineens spierpijn kan hebben na paardrijden, terwijl ik dat ook meerdere keren per week doe. Ik heb dat altijd al gehad, maar nu het gevoel dat het mij belemmert in mijn plannen en doelstellingen.

Die spier of wat dan ook waar je last van hebt kan ik niet duiden. Het is wel een heel groot stuk, al heb ik ook wel eens gehad dat een probleem in de bilspier doortrok naar de kuit.
Een keer niet trainen zou geen probleem moeten zijn hoor CalipsoLover, dus eerst andere prioriteiten en dan komt de rest ook wel weer.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:46

Calipso ben je al bij een fysio geweest? Of is dat lastig in Turkije?

B12 kun je idd op laten testen. Heb ik in December nog gedaan en had het niet. Bij mij kwamen de klachten echt door de medicatie ook mijn D tekort. En helaas heeft mijn lijf en conditie een flinke optater gehad. Maar nu kan ik weer heel langzaam lopen en voel ik me prima. Natuurlijk zou ik wel iets sneller willen kunnen maar ik ben blij met alles wat ik wel nu kan.

Bij B12 kun je een tekort hebben.
Maar je kunt ook hebben dat je het niet goed op kunt nemen. Dan is het met een gewone test ook niet goed te meten wel zie je het aan andere waarden die dan ook niet goed zijn. En als je het niet goed op kunt nemen is het vaak zo dat je dan injecties moet ipv pillen. Want die pillen met b12 kun je dan ook niet goed opnemen.

Misschien ga ik vanmiddag/vanavond naar de fitness. Ik merk dat het mij helpt. Vooral doet het goed aan mijn litteken en het helpt de core versterken. En het is wat anders. Ik vind fitness met apparaten dodelijk saai. Maar het doet echt wat dus hoop ik dat te kunnen blijven doen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-05-24 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 09:47

Germie, kijk je ook naar welk type ijzer en magnesium je neemt? En in combinatie met wat?
De opname van bepaalde stoffen kan nml beter of slechter gaan, afhankelijk van welk type, wanneer en met welke voeding/ vloeistof ze ingenomen worden.

Zo ben ik pas over gegaan op een ander type ijzertabletten. Staat als advies ook bij dat voor beste resultaat ze een half uur voor het ontbijt genomen kunnen worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:09

Ik zal vanmiddag even goed bijlezen op de computer!

Ben vanmorgen wezen hardlopen om 9:00… nou het was al aardig warm. := Heb zo langzaam mogelijk gerend omdat ik niet wist of ik harder rennen vol zou houden in de volle zon. Maar het ging eigenlijk best goed! Wel een wat hoge hartslag vanaf de eerste meter rennen: :=

Heb voor het eerst 6 minuten achter elkaar gerend! Ben echt trots op mezelf!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 10:34

Doe je goed!
Het was al warm vanochtend idd. Ik liep om half 7 en was al zweten.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:39

Ik heb een diagnose van b12 deficiëntie, mijn waarden in het bloed stijgen NIET met pillen, dus wat je zegt klopt niet helemaal, daarnaast had ik vergrote rode bloedlichaampjes en bloedarmoede (typisch beeld dat erbij past). Maar als dat allemaal ontbreekt kan je niet spreken van een deficiëntie. Het hangt idd ook wel wat af van welke supplementen je neemt, goede supplementen kosten wat meer. Die van de supermarkt zou ik persoonlijk niet snel gebruiken. Ik bestel die van mij via de huisarts maar krijg de meeste via een baxter om de 2 maanden.

BeFunny: ik ga vanwege de breuk in m’n tibiaplateau al 1,5 jaar naar de fysio. Die masseert het meestal wel los.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 11:14

Ik had ooit een b12 van 89. Met flinke klachten. En bij mij hielpen pillen wel. Dus het hoeft niet zo te gaan. :)

Myka

Berichten: 709
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:27

Je was er vroeg bij Sherivey, mooi!

Leuk Marline, toch weer een mijpaal!

Ik weet niet veel van B12. Ik slik wel maandelijks vitamine D, maar vergeet het ook wel eens. Zoals deze maand bedenk ik me nu. :')

Even een korte post van mijn kant hoor, ik lees wel telkens bij op mijn telefoon maar reageren is dan wat lastiger. Daarnaast komt ook nog dat een nabij familielied opgenomen is in het zkh, dat maakt veel heen- en weer rijden en minder tijd voor mezelf. := Nog wel wat gelopen tussendoor, maar mijn rusthartslag begint al veel hoger, dus het zijn maar langzame loopjes. Geeft verder niet, het is wel lekker om even het hoofd leeg te maken.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:47

Marlinde goed gedaan, met de warmte loopt de hartslag sneller op zeker in het begin. Rustig aan is sowieso goed hoor zeker als het zo warm is.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:48

CalipsoLover schreef:
BeFunny: ik ga vanwege de breuk in m’n tibiaplateau al 1,5 jaar naar de fysio. Die masseert het meestal wel los.


O ja, jammer dat dan toch terug blijft komen.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:06

MarlindeRooz schreef:
Ik had ooit een b12 van 89. Met flinke klachten. En bij mij hielpen pillen wel. Dus het hoeft niet zo te gaan. :)

Was je dan vega? Blij dat pillen helpen! Scheelt wel een hoop.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:07

Myka schreef:
Je was er vroeg bij Sherivey, mooi!

Leuk Marline, toch weer een mijpaal!

Ik weet niet veel van B12. Ik slik wel maandelijks vitamine D, maar vergeet het ook wel eens. Zoals deze maand bedenk ik me nu. :')

Even een korte post van mijn kant hoor, ik lees wel telkens bij op mijn telefoon maar reageren is dan wat lastiger. Daarnaast komt ook nog dat een nabij familielied opgenomen is in het zkh, dat maakt veel heen- en weer rijden en minder tijd voor mezelf. := Nog wel wat gelopen tussendoor, maar mijn rusthartslag begint al veel hoger, dus het zijn maar langzame loopjes. Geeft verder niet, het is wel lekker om even het hoofd leeg te maken.

Veel goede moed en sterkte ivm familielid :knuffel: Gewoon lekker blijven lopen. Het is logisch dat je hartslag sneller omhoog gaat bij warm weer, hier ook al gemerkt :+

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:09

@Myka, slik jij dat 1x per maand. Ik moest dat dagelijks slikken. En kreeg dat voorgeschreven van de arts. Nu mocht ik stoppen maar moet in september weer beginnen.