Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 07:33

Lekker rondje Sunshine!

BeFunny, lekker geknald in de sportschool, goed bezig!

Ik heb net een piramide-intervaltraining gedaan. :D
Ging best lekker, al hadden mijn longen wel wat moeite met opstarten. En eenmaal weer thuis een beetje piepende ademhaling.

Maar de training ging fijn. Wel afgesloten met regen. Want een dag niet geregend is een dag nuet geleefd...

Afbeelding
Afbeelding

Mooie hartslag, denk alleen niet dat ie goed gemeten is. :')
Afbeelding

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:40

sherivey, dat ziet er uit als een goede interval training. dat van die hartslag denk ik ook dat het niet helemaal klopt helaas. heb daar de laatste tijd ook vaak last van. zit er daardoor echt sterk aan te denken een hartslag band te kopen. twijfel twijfel. mensen die daar ervaring mee hebben in dit topic?

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:50

Ik heb sinds een paar maanden een hartslagband en vooral in de intervallen is het veel nauwkeuriger, het pakt direct op als je een interval stopt of start. De gemiddelde klopt vaak wel redelijk (mits je de polsband met voldoende druk vastmaakt) maar je kunt veel beter de verschillen zien :)

Ik heb nog 7 weken tot de marathon en het gaat helaas niet meer goed. Ik ben 2 weken geleden in een klimpark geweest en daar na een zipline vol in het kussen geknald met mijn voet. De zipline remde niet afdoende. Nu heb ik een peesblessure -O- . Ontzettend balen, ik sta straks onder controle bij de fysio. Het wordt heel spannend of ik de marathon nog ga halen. Wat ontzettend balen zeg!

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 10:58

Lekker gelopen Sherivey. IK had gisteren ook een moment dat mijn hartslag onder de 130 was, dat heb ik eigenlijk nooit met hardlopen. De rest was rond de 145, en dat is normaal.

Ik ben alleen al sinds zaterdag verkouden en dat wil maar niet weg. Gisteren wel gelopen, maar het ging zwaar. De longen brandden en ik was trager dan anders. Het scheelde behoorlijk per kilometer. Maar toch 5km gedaan. En misschien ga ik vanavond wel weer een rondje doen van 4-5km.
Ik moet immers voorbij die 10km zien te komen en met 5km kom je daar al niet.

Garmin blijft hier die suggesties geven van 9.30 min/km, die lijkt niet te leren dat ik toch echt als ik langzaam loop sneller loop.

Ik zag ook dat de app veranderd is, niet meteen een verbetering overigens vind ik. Maar is ook wennen. Ik moest wel van alles opnieuw instellen.

BeFunny

Berichten: 10614
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:17

Ook al loop ik langzamer dan wandelen probeer ik dan toch de training zo langzaam te voltooien. Het trainen is zwaarder dan wandelen. En de conditie gaat op ten duur echt vooruit en dan kun je dus uiteindelijk steeds ietsje sneller.

Mijn training zit er weer op.
Ik moest op 143bpm maar kon het toch niet helemaal laten

Afbeelding

Na de training heb ik nog een hele korte workout gedaan met wat sprintjes. Na eerst een stuk gewandeld te hebben. Ik vind het wel leuk om dan te zien wat dat sprinten dan doet kwa vermogen :j


Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 11:25

Sunshine, ik heb een hartslagband (van mn vorige horloge, Suunto), maar ik gebruikte die nauwelijks. Vind het niet fijn zitten en ben bang dat ie op lange loopjes gaat schuren.

Germie, ik zou 9:30 ook niet kunnen hoor. Vanochtend even gekeken tijdens het dribbelen, dan zit ik als ik langzaam doe op net boven de 8:00 min/km

BeFunny, even gassen is altijd wel fijn.
Vind het ook wel helpen om even uit het trage ritme te komen tijdens een duurloop. Dan voelt het duurlooptempo ineens weer makkelijker aan.

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:47

Lies-sparkle, jeemig wat baalen zeg, dat zo een dom ongelukje dan je hele planning in de war kan gooien.
Sterkte ermee!
Ik hoop voor je dat je weer hersteld bent voor je marathon.

Sherivey, mooie training!

Be funny, ziet er netjes uit je training!

Ik loop een beetje achter, gaat hard hier!
Ik ben nog steeds rustig aan het opbouwen, heb het echt zwaar gehad qwa spierpijn, voorlopig geen marathon op snelheid meer!
Eerst even bijkomen en herstellen.
Ga vanavond bij een groepje kijken op een atletiek baan, ben benieuwd heb nog nooit op een baan getraind.

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 12:10

Hier ook nog nooit op de baan getraind.

Welgeteld 1x in mijn hele leven op een baan hardgelopen en dat was in het Olympisch Stadion met de Amsterdam Marathon. :')

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 13:37

Hier vroeger heel veel op de atletiekbaan getraind. Daar mochten we gebruik van maken met de schaatstraining in de zomer. Het loopt echt anders, veert enorm.

Sherivey, met 8 min per km loop ik wel echt hard hoor, maar bij 8.30 is het voor mij echt super langzaam. Die 9.30 lukt mij dus echt niet, heb het wel eens geprobeerd. En dan zeg ik van ok, dan maar 9min/km, maar zelfs dan wordt het nog ietsjes sneller als ik heel langzaam het probeer. Dus nu maar opgegeven en als Garmin zo'n training geeft, dan maak ik er wat van zoals ik lekker loop.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:37

Lies wat een pech zeg, dat is balen!

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 14:59

Ja m'n hartslag blijft redelijk stabiel maar wel weer heel hoog. := Achja. Ik denk dat ik het gewoon maar moet accepteren :')

Mooi Sunshine! Die bloempjes <3

Goed gedaan Sherivey! Ik doe m'n Garmin altijd een gaatje strakker als ik ga lopen, helpt met het meten.

Ooh wat rot. Heel veel beterschap Lies :(:) Wat vervelend. Hopelijk valt het mee en kan je snel weer aan de slag.

Ook heel veel beterschap aan jou Germie, het hangt in de lucht blijkbaar... 9:30 zou mij ook niet lukken. Dat wandel ik.

Ieris, fijn dat het opbouwen wel stilletjes aan goed gaat!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:10

Mooie training Sherivey. Ja die regen die regen he. Ooit stopt het en gaan we klagen over de hitte. :+
je hartslag lijkt idd niet te kloppen.

Lies wat onwijs klote! hopelijk valt het mee en ben je optijd hersteld. Welke ging je ook al weer lopen.

9:30. Zou ik echt echt niet kunnen. Ik heb al moeite met 06:00 :+

Snap ik wel hoor Befunny, even gas geven haha.

Mag je gerust even van herstellen toch Ieries. Heb je nog wat gepland staan? Atletiekbaan vond ik altijd erg leuk! Wel zwaar :')

Calipso, het kan ook gewoon jou ritme zijn.

Nou hier echt even heel ziek geweest. Ik klaag al weken dat ik erg moe en duizelig ben en niet fit en en. Zondag echt alles eruit gekomen en toen was ik echt helemaal klaar.
Dus 1,5 week niet gerend alles bij elkaar. Nog wel wat andere sport gedaan maar niks ging echt. Nou goed, hoop geklaag. Vandaag weer voor het eerst even gaan lopen. Binnen 60 meter kwam ik een boosaardige stoeptegel tegen en ging ik vol tegen de grond aan. Niks echt bezeerd gelukig! Even terug naar huis om het schoon te maken en daarna toch vertrokken.
Afbeelding

Doel was zone 3, rustig loopje. Dat ging eigenlijk heel soepel. Daarna wel weer echt moe en duizelig dus kon gelijk weer gaan liggen. :')
Afbeelding
Als je goed kijkt, staat er een hertje op het pad. Hij liet me heel dichtbij komen (toen geen foto gemaakt) en toen kwam er nog 1tje uit de bosjes en gingen ze samen verder <3
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10614
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:13

Auw Leonie.
Gelukkig niks echt bezeerd. Kleredingen die stoeptegels :j :')

Wel beloond met die herten <3

MuSLi

Berichten: 5256
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:13

Ziet er pijnlijk uit zeg @Leonie :x

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:31

jeetje lies_sparkle, dat is balen zeg :( ik ga voor jou en je marathon duimen!!

sherivey, hmm, oke, bedankt voor het delen van je ervaring

leonie, au, dat ziet er idd pijnlijk uit. en die duizeligheid klinkt ook niet echt prettig. wel fijn dat je hebt kunnen lopen en met een leuk hertje onderweg.

germie, je kunt je suggesties ook op hartslag zetten ipv op tempo.

9:30 lukt mij opzich wel als ik heel eerlijk ben :+ heb ook wat kortere benen dan gemiddeld denk ik. maar dat is dan echt dribbelen en weet niet of dat voor een lange tijd lekker zou lopen. maar een kilometer of 2 heb ik wel eens gedaan :=

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 21:32

Leonie, auww ziet er heel pijnlijk uit!

BeFunny

Berichten: 10614
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:16

iiSunshine schreef:
jeetje lies_sparkle, dat is balen zeg :( ik ga voor jou en je marathon duimen!!

sherivey, hmm, oke, bedankt voor het delen van je ervaring

leonie, au, dat ziet er idd pijnlijk uit. en die duizeligheid klinkt ook niet echt prettig. wel fijn dat je hebt kunnen lopen en met een leuk hertje onderweg.

germie, je kunt je suggesties ook op hartslag zetten ipv op tempo.

9:30 lukt mij opzich wel als ik heel eerlijk ben :+ heb ook wat kortere benen dan gemiddeld denk ik. maar dat is dan echt dribbelen en weet niet of dat voor een lange tijd lekker zou lopen. maar een kilometer of 2 heb ik wel eens gedaan :=



Ik heb lange benen. Mij lukt het ook. Het is heel erg langzaam dus mentaal echt niet leuk maar momenteel gaat na een tijdje mijn hartslag omhoog (conditie slecht nu) en om dan in zone 3 te lopen zal ik toch moeten en daarna kan ik ook wel weer wat versnellen want blijven lopen in 09: nog wat wordt vooral in mijn heupen zwaar . In november liep ik een 16 km met een gemiddelde snelheid van 06:45km en dat was tot de laatste kms vooral zone 3 wel beetje 4 en echt de laatste twee kms ging de hardslag dan omhoog. Maar dat zit er echt bij lange na hier helaas niet in. En dat voelde relaxt nu lukt dat wel een km en dan bij elke km een stukje wandelen zeg maar.

Ik moet al blij zijn met kunnen lopen. En de rest komt hopelijk vanzelf weer zo niet dan ook goed.

CalipsoLover

Berichten: 5573
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:54

Wat vervelend Leonie :(:) Wel heel mooi tempo en afstand.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:17

Pijnlijk leonie!

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:42

Niet fijn Leonie, maar je hebt wel doorgezet.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:53

O wat balen lies sparkle!

Auw Leonie!

Ik ga zondagochtend heel vroeg een run met 8 anderen doen. We gaan 15 km lopen, maar voor ik op de start plek ben heb ik al 2 km ingelopen. Kijk daarna wel hoe ik me voel, of ik nog stukje doorga. Moet sowieso terug naar huis lopen dus dan zit ik op 19 km totaal.
Dat is wel genoeg toch, als training voor de halve over 3 weken?

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:37

Ik heb per ongeluk de Garmin coach gestart. Nou ja, het plan was er wel, maar niet vandaag starten. De benchmark is maar 9 minuten, dus dat zal wel lukken. Heb wel wat last van m'n heup helaas.
Ik heb gezegd dat ik 21km in 2.5 uur wil kunnen lopen. Dus dat is flink sneller dan dat ik nu ook nog maar een 5km loop. De reden dat ik deze tijd heb gekozen is dat dit de tijd is die bij veel wedstrijden als langzaamste tijd toegestaan is. Ook is er gezegd dat de trainingen eigenlijk geschikt zijn als je al een maand of 2 een 3 keer per week traint. Daar zit ik niet op, ik haal 2 en soms 3 trainignen per week. Dus het is afwachten of het gaat lukken. Maar stoppen kan altijd.

Sherivey
Berichten: 8680
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 14:43

Samantha_ schreef:
O wat balen lies sparkle!

Auw Leonie!

Ik ga zondagochtend heel vroeg een run met 8 anderen doen. We gaan 15 km lopen, maar voor ik op de start plek ben heb ik al 2 km ingelopen. Kijk daarna wel hoe ik me voel, of ik nog stukje doorga. Moet sowieso terug naar huis lopen dus dan zit ik op 19 km totaal.
Dat is wel genoeg toch, als training voor de halve over 3 weken?

Ja hoor, 19 km is zat als je voor een halve traint.
Die 2 km meer op zo'n afstand maakt niet zoveel uit of je dat getraind hebt.

Bedenk dat de meeste marathonschema's tot 30/35 km gaan en je dan ook die 7-12 km in de marathon erbij krijgt :)

germie

Berichten: 25993
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:13

Sherivey schreef:
Samantha_ schreef:
O wat balen lies sparkle!

Auw Leonie!

Ik ga zondagochtend heel vroeg een run met 8 anderen doen. We gaan 15 km lopen, maar voor ik op de start plek ben heb ik al 2 km ingelopen. Kijk daarna wel hoe ik me voel, of ik nog stukje doorga. Moet sowieso terug naar huis lopen dus dan zit ik op 19 km totaal.
Dat is wel genoeg toch, als training voor de halve over 3 weken?

Ja hoor, 19 km is zat als je voor een halve traint.
Die 2 km meer op zo'n afstand maakt niet zoveel uit of je dat getraind hebt.

Bedenk dat de meeste marathonschema's tot 30/35 km gaan en je dan ook die 7-12 km in de marathon erbij krijgt :)

Maar het zit wel tussen je oren dan als ik het allemaal zo lees. Bij de marathon zijn de laatste 10km voor velen toch wel heel zwaar, en sommigen hebben tijdens de loop wel spijt dat ze nooit verder getraind hebben dan 35km.

Ik heb net de benchmark gedaan. Geen idee of het goed ging. Snelste tijd 10.1km per uur. En ik zat die 5 minuten wel boven de gewenste tijd op de halve marathon zag ik in de app. Maar ja, ik was best buiten adem na die 5 minuten.
Ben ook nog wat verkouden, dus dat zal ook meespelen mogelijk.
Ik ben benieuwd wat de app gaat doen. Ik heb aangegeven zondags de lange afstand, en morgen is het Koningsdag, dus dat wordt slenteren. Dan weet ik niet of ik zondag de puf heb voor een lange afstand. Maar ik wil wel proberen tussen zondag en dinsdag weer 10km te lopen, ongeacht wat de app voorstelt. Ik moet toch voorbij die 10km aan 1 stuk komen. De afstand per week is sinds februari iets omhoog gegaan zie ik in de app, van 18km in 1 week naar 22, met als hoogtepunt vorige week 27 (dat lukt deze week niet meer, heb deze week wat kortere afstanden gedaan om mijn heup ook wat rust te gunnen). Maar met 22km in de week haal je nog geen halve marathon in 1 keer binnen de 2.5 uur. Dus we gaan het zien. En stoppen kan altijd.

Goof

Berichten: 28827
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:15

Flink doel voor jezelf gezet Germie. Binnen welke tijd wil je dat behaald hebben?
Edit: ik zie dat je nu al, voordat je überhaupt gestart bent, je eigen plan wil trekken en niet de training wil volgen :')

Au Leonie, pijnlijk plekje joh. Wel lekker gelopen daarna, leuk dat hertje.

Ik heb vandaag, na 2 weken, weer eens gelopen. Ik heb wat rust gepakt, was te moe afgelopen periode. Vandaag een heel rustig rondje van 6,5km gelopen, maar alsnog een hoge hartslag. Baal ervan, maar die geeft gewoon duidelijk aan dat ik niet ok ben.
Maar goed, het was een fijn rondje bos en buitengebied.