Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28869
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:36

Wat goed dat jullie zijn gaan lopen vandaag zeg! 32km, halve (trail)marathon, training van ruim een uur, echt goed gedaan. En dat met dit weer, complimenten!
Ik ben van plan morgen weer te gaan.

Oh, tukkies na het lopen zijn echt het beste. Ik houd ervan.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:56

Dank voor alle welkom berichtjes :D

Ik had me voorgenomen om vandaag te gaan starten maar heb uiteindelijk in bad gezeten en serie gekeken nadat ik al flink nat was geregend op stal. Hopelijk kan ik morgen van start gaan en heb ik over een aantal maanden ook dat de regen me niet tegen houdt ;)
Ik heb gekeken naar verschillende schema's om te starten en heb er een uitgekozen waarvan ik denk: die past bij mij. Eentje die me goed haalbaar lijkt vanaf het begin.

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:22

Knappe prestatie hoor @ieris, 32km met dit weer. Daar heb je wel doorzettingskracht voor nodig!

Mooie plaatjes @SV & @BeFunny. Ook weer mooie kilometers gemaakt. De regen en wind was dus overal wel te vinden!

Ik liep vandaag de 12km bij de Zandvoort Circuit Run en dat was pittig. Regen en felle wind. Van de zij/schuin tegen op het strand en je kon niet schuilen achter iemand, want alleen naast een persoon liep je uit de wind. Dat is best wel awkward bij onbekenden :')

Toch uiteindelijk heel tevreden. In 2016 liep ik hem voor het eerst en nu liep ik 13 minuten sneller dan toen :P dat is sowieso een dansje waard *\%/*

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8698
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 20:26

Felien-kyra, succes met het starten :D
Ben benieuwd wat voor schema je hebt.

Musli, knap hoor, sneller lopen met dit weer :j
Zeker als je ook nog het strand op moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:42

Knap zeg Musli! Ook een hele gave medaille!

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:44

Wauw musli knap zoveel sneller!

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:03

Ugh, ik denk dat ik aan de beurt ben om ziek te zijn. Qua "echte symptomen" alleen een loopneus, maar HRV de afgelopen dagen laag in het oranje, vermoeid wakker worden en hartslag in rust een slag of 10 en tijdens sporten een slag of 15 á 20 hoger dan normaal. Balen wel, want ik was net een week bij mijn vader geweest en dan kan ik ook al niet uitgebreid sporten dus ik had wel goede zin de laatste dagen maar echt lekker sporten is het niet als je op 80% van je normale kunnen al aan je max zit...

germie

Berichten: 26010
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:19

Mooie medaille en mooie afstand.

Hier vandaag weer begonnen. Koorts en hoofdpijn zijn al paar dagen geheel weg. Wel had ik nog wat extra snot, maar hardlopen ging. Ik vond het conditioneel eigenlijk prima te doen vandaag, rustig aan gedaan, maar na 6km begon ik de spieren te voelen en ik wilde 90 minuten minimaal. Maar dan zo dat ik niet naar de klok zou kijken qua snelheid. Uiteindelijk had ik 11km in 90 minuten en 3 seconden en was mijn 10km 3 seconden te langzaam om een pr te zijn sinds ik opnieuw begonnen ben. Dus ik heb best nog wel door gelopen, terwijl het conditioneel prima ging. De laatste 300m waren wel zwaar om die 90 minuten vol te houden, toen voelde ik me zeg maar wat zwalken, voeten niet goed meer optillen. Maar ben wel blij dat ik gegaan ben. En zeiknat geregend ook nog. De 12.5km, mijn record zeg maar zat er absoluut niet in vandaag. Maar woensdag had ik nog koorts. Dus op zich een mooi snel herstel. Ik slaap nog wel veel, vanmiddag ook nog even uurtje op bed gelegen.

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:45

Germie, toch mooi gegaan in weer en wind!

Imay, beterschap baalen dat je je niet zo lekker voelt.

Musli, wat goed zeg, gewoon 13 minuten sneller, en niet eens de hele weg wind mee! Knap gedaan hoor met dit weer, gave medaille ook!
Ben je Ninus of Sijbren nog tegengekomen?

Be funny, leuke foto's van die koeien.
Jee bij jullie is het ook erg open zeg.

Felyn kyra welkom! Leuk dat je mee komt kletsen, en een warm bad klinkt ook erg goed, leuk dat je morgen gaat beginnen!

Suliko, hopelijk hersteld je voet snel, en is het niets ergs, misschien alleen een beetje overbelast.

Morris, goed dat je gegaan bent! Geluk dat er een bushokje stond!

LV, jij ook goed bezig geweest! Was zeker een uitdaging dit weer.
Ja ik ben echt een koukleum, zit het liefst voor de kachel de hele dag!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:55

Wauw Sv wat een hoogte meters! En wat ziet er zonnig uit bij jou. {:} , ondanks de regen...
blijf dat indrukwekkend vinden hoor, ff 21km als training.

Oei Suliko, hopelijk valt het mee. Altijd slim om even bij de fysio langs te gaan.

Ah wat een leuke koetjes Befunny! en lekker gelopen! Wel koud met die wind ja.

Knap hoor Ieries! Mentaal goed doorgezet tot je toch je happy place hebt gevonden! en dan is het echt wel ver die 32km. Super goed gedaan! En nu uitzingen naar die marathon.

Hetis ook wel flink belastend voor je maag/darm systeem Sherivey. ALs je rustig opbouwt, kan dat systeem er ook aan wennen.

Ja Morris achteraf denk je *\o/* maar dit is niet het meest motiverende weer.

Als het kan, ga ik in de ochtend lopen en ga ik teglijk met mijn dochter ook even liggen! al is het maar 20 minuten, knap daar echt van op.

Goed bezig LV. jezelf leren kennen is ook echt een belangerijk onderdeel van hardlopen vind ik zelf! dus lekker getraind volgens mij!

Succes morgen Felien.

SUper goed gedaan Musli! En hele gave medialle! 13 min sneller is wel echt veel op zo een afstand en met deze omsgtandigheden. Was het verder wel leuk/ goed georganiseerd?

Beterschap IMAY.

Ik ben vandaag ook op pad gegaan. Redelijk geluk gehad met de regen.
Wilde een 8km lopen op rustig tempo maar dan wel met trainingsprikkel. Daarom de middelste 6 km steeds de laatste 200 versnellen richting 14/15km/h. Dat lukt op zich prima maar vond het wel echt heel zwaar!
Garmin was een beetje van de wap, dus de run is een beetje een wirwar aan data geworden :+ . Achja.
Wel wat foto's gemaakt tijdens het lopen (komt de scherpte niet ten goede). Er staat nog wel veel onder water maar inmiddels weet ik wel een beetje wat wel en wat niet.
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Berichten: 1262
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:05

we zijn zoals altijd weer lekker op dreef op de zondag :D

suliko, gefeliciteerd met deze prestatie! super gedaan met een heel netjes tempo. echt top!

SV, dank voor de altijd weer interessante hardloop nieuwtjes :D prachtige omgeving weer waar je hebt gelopen.

ieris, ik zag inderdaad meer mensen voorbij komen op social media die meedoen aan de rotterdam marathon en die dit weekend ook de 32 km loop deden. pfoeh, die eerste 10 kilometer, kan me wel een beetje inbeelden hoe je je voelde. maar wat top dat je zo energie kunt krijgen van het bos. ook wel herkenbaar. fijn is dat hè.

sherivey, een heel mooi rondje voor iemand die pasgeleden weer begonnen is.

befunny werken de garmin suggesties nu beter voor jou nu het in hartslag staat ipv tempo? wat een leuke koe die wit met zwarte. ook wel pittig zo’n duurloop in zone 4.

LV, die garmin coach dingen is inderdaad wel slim om van tevoren even te bekijken ;) knap gedaan hoor die achthonderdjes.

felien, groot gelijk, het was ook niet echt een lekkere eerste loop dag haha. ik moet wel zeggen dat het beter is om droog te beginnen en dat het dan halverwege begint te regenen, dan overkomt het je gewoon, in plaats van bewust beginnen al in de regen. succes met je schema!

musli, ook jij gefeliciteerd met deze prestatie!! geweldig gedaan. en een vette medaille!

beterschap imay.

jij loopt ook in een mooie omgeving leonie. hoe ging het met je knie?

hier zaterdag een 7km loop in zone 4 (en garmin vond het productief) en vandaag, jawel, een loop van wel 11 hele minuten :’) tsja, euh, ik had echt geen zin om nat te regenen dus het was allemaal een beetje rommelig halsoverkop het huis uit om een snelle interval te doen. zeker niet aan te raden. maar ik ben wél geweest en dat betekent dus dat ik mijn hardloop 7 daagse heb voltooid! het viel me eigenlijk best mee, maar heb dan ook voornamelijk rustige trainingen gedaan, niet elke dag voluit. het meest lastige vond ik wel het elke keer iets anders bedenken qua training, anders raak ik snel verveeld. maar je wilt het ook niet elke keer te gek maken, anders kom je weer met herstel tijd in de knoei. de komende tijd ga ik de DSW proberen wat ‘stricter’ te volgen, kijken wat daar uit komt.

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:25

@Leonie87 het was semi-goed geregeld. Tassen afgifte was heel onduidelijk en veel te druk. Uiteindelijk hebben we de tassen (op goed geluk) maar in de tent laten liggen, anders zouden we onze start niet halen :x dus we zijn joggend naar de start gegaan. Niet heel relaxed dus...

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:32

Leonie de eerste 3km waren zonnig, verder geen zon gezien haha.
Leuke training heb je gedaan en ook in een mooie omgeving!

Knap zo'n hardloop 7daagse! Goed dat je het hebt volgehouden zeg.
Wat bedoel je met DSW?

Balen van die tassen uitgifte Musli, daar word je niet blij van.

horsii

Berichten: 7638
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:02

Ik kom graag mee kletsen.

Ik ben Anouschka, bijna 31 jaar en al heel wat kilometers canitrailend afgelegd ( meestal wekelijks een duurloop van 25 km).
In 2018 en 2019 de Rotterdam Marathon gelopen en toen altijd gezegd nog een trail met de hond te willen lopen qua marathon afstand.
Oudste is helaas onverwachts weggevallen en de jongste wordt dit jaar tien.
Dus moet het dit jaar gebeuren.
In december 2021 is onze dochter geboren en daarna gaan verhuizen, mega klus huis (nog bezig) en ik wisselde van baan met daarbij een studie (rond ik deze week af).
Hardlopen al die tijd blijven doen maar dus wel minder ver, bleef meestal bij max 12 km.
Dat wordt nu dus weer de afstanden opschroeven en hopelijk eind juni een trail van 42 km.
Ben er nog niet uit of we een route vanuit huis gaan lopen of een bestaande gpx pakken in een mooi gebied.

Gisteren een 8 km vanaf huis.

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 07:33

Welkom, leuk! Heerlijk als je in zo'n mooi gebied vanaf huis kunt lopen zeg. En mooie plannen.
Hoe bouw je de afstand op met je hond? Is dat ook ongeveer 10% afstand uitbreiden per week zoals bij mensen een soort vuistregel is?

Sherivey
Berichten: 8698
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 07:53

Welkom horsii!

Musli, echt balen dat de tassenafgifte zo slecht geregeld is.
Naar de start joggen is niet fijn.

Vind dat ook zo'n ellende als je lang bij Dixies in de rij moet staan. :=

horsii

Berichten: 7638
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:06

Supervixen, ja klopt. Zo heb ik dat wel allebei de keren in de marathon trainingen gedaan. De honden zouden iets sneller op kunnen bouwen, gaat hun wat makkelijker af. Maar wij houden 10 procent als richtlijn aan.
Onze nieuwe hond komt vrijdag, nog nooit hardgelopen. Echter wel veel naast de fiets dus met hem kijk ik gewoon even hoe het gaat.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:24

Knap hoor Sunshine! 7 dagen achter elkaar. Wel een leuk idee.
Mijn knie is een beetje wisselend maar de echte scherpe pijn is weg dus ik denk vals alarm gelukkig!

Ow dat is wel balen Musli! in jog naar de start ben je wel warm :+ . maar wel echt oliebol. Haasten is het laatste wat je wil.

Ahh SV dan heb je op het goede moment foto's gemaakt haha. Zo zie je maar hoe sm en dat soort dingen kunnen vertekenen.
Ja ik woon echt in een prachtige omgeving. <3 ! heel blij mee.

Hallo Anouschka! Welkom erbij! Lijkt me super leuk met de hond!

horsii

Berichten: 7638
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:47

Leonie, gelukkig lijkt je knie dan met een sisser af te lopen.

Een van jullie tips waar heen te gaan voor nieuwe trailschoenen? Ging altijd naar mudsweettrail, maar woon nu aan de andere kant van het land.
Tussen Boxmeer en Venray.

EedihcrO

Berichten: 788
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:02

Goedemorgen! Mag ik mij ook weer melden? Lees al een tijdje weer mee en werd door Leonie toch weer terug gelokt :o .

Vorig jaar begonnen met start to run bij de atletiekvereniging en enkele maanden daarna door bekkenproblemen en mentale problemen helaas weer even uitgevallen. Nu doe ik ander werk (bij dezelfde werkgever) en gaat mijn bekken weer goed en ook mentaal weer een stuk beter, dus ik ben weer gaan lopen. En het gaat zoveel makkelijker nu dat het mentaal juist weer een boost geeft.

Ik loop nu zelf een 5 km aan een stuk weer en met de vereniging 8-10, maar dan zit er soms wat wandelen tussen. Waar ik vooral blij mee ben is dat mijn hartslag veel lager blijft en ik dus niet meer zoveel in het rood loop. Mijn doel is uiteindelijk om de 10 in een uur te kunnen lopen. 10 april eerst maar weer eens een 5 km run.

Ik blijf met verbazing lezen welke afstanden jullie allemaal gaan en vooral ook in welke tijden. Zoveel respect voor. Geniet ook van alle mooie foto’s.

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:15

horsii schreef:
Leonie, gelukkig lijkt je knie dan met een sisser af te lopen.

Een van jullie tips waar heen te gaan voor nieuwe trailschoenen? Ging altijd naar mudsweettrail, maar woon nu aan de andere kant van het land.
Tussen Boxmeer en Venray.


Geen tips hier, behalve de trailrun store, maar die zit ver weg.

In een 'gewone' hardloopzaak vind ik dat ze weinig trailschoenen hebben en ook weinig verstand van trailrunnen in het algemeen.
Ik bestel zelf mijn schoenen online, maar weet ondertussen een beetje wat ik fijn vind. Snap wel dat dat lastig is als je begint.

EedichrO fijn dat het weer zo goed gaat!

horsii

Berichten: 7638
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:22

Ik trail al jaren dus weet ook wel waar ik prettig op loop. Maar heb een aantal weken terug mijn enkelbanden gescheurd en heb ook hypermobiele enkels dus ik dacht ga toch eens voor een loop analyse.
Denk dat het run2day Arnhem wordt op een zondag, dan werkt dorethea daar. Wel 50 minuten rijden.

Eedihcro, welkom. Mooi doel.

BeFunny

Berichten: 10652
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:34

@IIsunshine gister was er veel wind dat ik de suggestie wel heb gelopen maar genegeerd. Hij wou me op 142 BPM hebben maar tja dat ging natuurlijk niet want zat meest wel rond 165 dus maar 13procent geslaagd :') maar dat was gister gewoon pech dus net de wind dus ik weet het nog niet. Ook op tempo was het niet beter geweest hoor _O- Ik vind het denk wel prettiger op hartslag.

Wat jammer dat het zo druk was bij die Zandvoort Circuit run Musli. Ik heb er meer mensen over gehoord. Een vrouwtje van mijn hardloop club die heeft hem ook gelopen en vond het wel leuk :j

Welkom Horsii, wat loop jij veel ook en zo leuk met de hond :j

Ik ga vandaag niet lopen, behalve wandelen met de hondjes. Maar heb ook weer eens thuis een combi van kracht en core training gedaan.

Dit heb ik gedaan

Warm up 5 min roeitrainer

Met x co buis in Squat
*Twist langzaam en snel combineren
*Wave in tempo, met shakers langzaam
*Lumber jacks gewoon
*Single jacks met jump vanuit squat ook

Op de grond
*Plank
*Plank leg lift
*Side rotations met in mijn hand de x co buis omhoog en naar de romp (beide kanten)

Even staan benen los schudden en twisten met x co buis.

Weer op de grond
*Reverse plank
*leg raises
*Sit ups met optiks met x co buis

* Deze weet ik de naam niet maar knieën gebogen buik omhoog met hoofd op de grond en X co buis op de buik/bekken en omhoog en omlaag

Weer in squate positie twisten en lumberjacks

5min cooling down op de roeitrainer.

Totaal 35 min.

Ninus
Berichten: 1725
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:41

Goedemorgen! Ik ben niet bij, het gaat wat snel, maar leuk dat er zoveel nieuwe enthousiastelingen zijn.

Horsii welkom! Als mede paarden-aan-huis-en klusser volg ik je topic vanaf de zijlijn. Goed om naast alle drukte ook te lopen, dat helpt je hoofd leeg te houden is mijn ervaring. Leuk met je hond een marathon lopen!

Sijbren heeft MuSLi niet gemeet, het was een beetje druk. Wat een ellende was het... het verkeer is ieder jaar een drama, maar dat weer was ook echt geen doen. Ik vind het strand en de seizoenen geweldig, maar niet in een treintje met zoveel mensen. Ik had me ook niet voor niks niet ingeschreven :') Maar het was een goede training en we waren gezellig een dag op pad samen :D Wij hebben de tassen ook maar gewoon achter gelaten in plaats van in de rij te staan bij de afgifte.

Ben niet helemaal fit en mijn paard wordt vanmiddag opgehaald, hij gaat een paar weken in training en er komt een leenpony zodat de pony niet alleen achterblijft. Dat helpt ook niet echt voor de concentratie. Vanavond bootcamp, morgenavond weer een rondje lopen. Aankomend weekend hebben we een leuk evenement, lopen tot de zon opkomt. We starten dan om 4 uur en lopen tot de zon opkomt. De afstand is niet bekend, dus ik ben benieuwd. Paasmaandag willen we 35km trailen, de 50km is ook al snel, dus ik popel om weer wat meters te maken.

Supervixen

Berichten: 12877
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:35

horsii schreef:
Ik trail al jaren dus weet ook wel waar ik prettig op loop. Maar heb een aantal weken terug mijn enkelbanden gescheurd en heb ook hypermobiele enkels dus ik dacht ga toch eens voor een loop analyse.
Denk dat het run2day Arnhem wordt op een zondag, dan werkt dorethea daar. Wel 50 minuten rijden.

Eedihcro, welkom. Mooi doel.


Je zou er dan evt ook runnersworld bij kunnen pakken, die hebben mij ook wel eens geholpen. Beide winkels hebben niet zoveel keus, maar misschien zit er toch wat voor je bij.

Mooi plan voor paasmaandag ninus.
Mijn vriend heeft een gpx van 42km gemaakt in Limburg, als we ons beiden goed voelen, willen we die zaterdag lopen. En anders korten we hem wat in.
En dat lopen tot de zon opkomt, door wie wordt dat georganiseerd? Klinkt ook leuk.

Pittige krachttraining BeFunny, goed bezig!