Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:49

Anna79 schreef:
herr_balou schreef:
Merrell valt niet groot dus dat kan ik me niet voorstellen.
Had je mijn edit nog gezien met de binnenmaat van mijn vapor gloves?


Ja zag het net, dankjewel, ik kan namelijk nergens breedtematen vinden.
Ik snap helemaal niks meer van mijn maat, ik had namelijk wel altijd 38, maar de laatste tijd vaker 39 en met sportschoenen zelfs 40. Geen idee welke maat ik dus zal doen. Hoeveel ruimte moet je over hebben in barefoot? Zelfde als in gewone schoenen? 0.5 tot 1 Cm?

Hallux valgus ben ik ook bang voor, het is gelukkig nog maar een klein beetje, hopelijk kan het nog gekeerd worden

Schoenmaten zijn een drama. Ongeveer elk merk is anders en soms verschilt het per type schoen.
Barefootandmore meet geloof ik bij alle schoenen de binnenmaat en die staan ook op de website.
Meet je voeten (echt beiden) correct op en gebruik dat bij de maattabellen, bij twijfel altijd een maat groter kiezen. En je voeten gaan groeien als je barefoot gaat lopen dus je moet daar ook wel een beetje ruimte voor hebben. Ik ben van kleine 36 naar 37 soms 38 gegaan.

_Christina

Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:01

Jorex schreef:
_Christina schreef:
Jorex, ik ken het merk. Wist niet dat het nog bestaat en ze nu barefoot hebben! Ik heb jaren die sneakers versleten tot ze niet meer te vinden waren. Klein beetje voor de tijd van online bestellen. Waar heb je ze gevonden?

Op vinted bij een Spaanse verkoper. Nog nieuw met de kaartjes eraan op de foto's, dus hopelijk komen ze ook zo toe. Die had helaas niet meer barefoot.

Ah toch bedankt!

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:03

Heb net iets besteld, merk kasey malia. Zien er leuk uit en niet duur. Ben benieuwd, eerst maar eens uitproberen, als het bevalt ga ik eens naar een winkel met de betere merken, maar momenteel even geen budget voor, heb net deze zomer flink geïnvesteerd in Lowa's die me toch niet lekker zitten :roll:

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:44

Heb vandaag een paar nieuwe Windlings voor de winter binnen gekregen.
Zijn ook weer erg mooi, maar met het weer van vandaag houd ik het toch maar bij mijn leren Vivo's...

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:58

Dragen jullie ook teensokken? En welke zijn geschikt en een beetje betaalbaar?

black_kelpie

Berichten: 7874
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:07

Marije_jiplover schreef:
Heb vandaag een paar nieuwe Windlings voor de winter binnen gekregen.
Zijn ook weer erg mooi, maar met het weer van vandaag houd ik het toch maar bij mijn leren Vivo's...

Mijn Wildlings zijn verrassend waterdicht eigenlijk, ik loop er ook met grote regelmaat mee door nat gras en zelfs dat gaat vrij goed!


Anna79 schreef:
Dragen jullie ook teensokken? En welke zijn geschikt en een beetje betaalbaar?

Ik, al jaren alleen nog maar teensokken, ruim voordat ik barefoot schoenen kocht :j Ik heb nog geen ander merk gehad dan Injinji, die bevallen me erg goed. In de categorie betaalbaar vallen ze dan weer niet echt, maar ik haal ze meestal met een actie of uitverkoop.

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:43

Ik geloof wel dat de Wildlings die ik heb gekocht waterdicht genoeg zullen zijn, maar ik vind het zonde als ze vies worden door regen en modder enzo.
De leren Vivo's spoel ik zo even af onder de slang, dat zie ik me met canvas schoenen niet snel doen :+

Ik draag teensokken van Knitido, de sokken van Ininji hebben voor mij een te hoog gehalte aan niet natuurlijke stoffen en ik weet dat ik van dergelijke mixstoffen met zo'n groot aandeel nylon en polyester hitte-uitslag op mijn voeten krijg (met andere merken gewone sokken uitgebreid getest, dus die van Ininji nooit gekocht).

De sokken van Knitido hebben een veel groter aandeel katoen of wol (ik heb ook bewust degene met zo min mogelijk nylon of polyester uitgezocht), daarom ben ik voor deze gegaan.

black_kelpie

Berichten: 7874
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:05

Marije_jiplover schreef:
De leren Vivo's spoel ik zo even af onder de slang, dat zie ik me met canvas schoenen niet snel doen :+

Fair enough! Doe ik wel overigens :D

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:07

Als ze niet meer nieuw zijn, ben ik vast ook wat minder kritisch, maar voor nu nog even zuinig op mijn nieuwe schoenen :D

pmarena

Berichten: 48368
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:10

Ik heb....even denken.... 20 jaar geleden wel eens wat teensokken gekocht. Maar ik vond en vind het niet fijn, dingen tussen mijn tenen. Die tenen horen gewoon tegen elkaar aan te liggen := Dan heb je ook nog vaak een naadje op elke teen apart dat erg irritant voelt. Dus sowieso naadloos zoeken zou ik zeggen :)

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:30

Ik heb 2 paar Injinji besteld, maar eens proberen. Ik vind het ook een raar gevoel maar ik denk dat het voor mijn tenen beter is. Ben elke dag teenoefeningen aan het doen en het is schokkend hoe weinig teengevoel en coördinatie ik heb, echt een eye-opener.

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:58

Ik heb door het enthousiasme in het topic, en enthousiasme van familie toch mijn eerste paar barefoot schoenen gekocht. Het zijn de Camper PEU boots geworden. Met wat ik lees wel barefoot 'light'. Maar ik zag zo'n koopje op Zalando dat ik het niet kon laten.
Ik loop er nu 2 dagen op, en ik vind de extra teenruimte echt fantastisch. Ook dat ik het verschil in ondergrond kan voelen, randjes van tegels, en grind. Ik voel een beetje spierpijn onder mijn voeten, dus ik wil sowieso ook verdiepen in de voetoefeningen.
Ook voor mijn zoontje staat het eerste paar barefoot schoenen klaar; cadeautje van zijn oom die helemaal fan is van barefoot. :)

Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, en of mijn voet ook mobieler wordt. Ik kan namelijk mijn kleine tenen bijna niet bewegen. Een leuke ontdekkingstocht dus :)

Jorex

Berichten: 10015
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:09

Die van mij zijn net te krap. Tenen zitten zo ongeveer tegen de voorkant aan. Dus ze gaan weer terug op Vinted als maat 36.5. Zijn wel echt mooie schoenen overigens en zitten verder echt prettig. Alleen links hebben mijn tenen net niet de ruimte die ze verdienen.

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:59

Ik volg zit topic al een poosje en zou ook graag barefoot willen gaan. Nu heb ik een paar maanden geleden een peesplaatontsteking gekregen. Ben ermee naar podotherapie geweest en die raden juist een hele stugge zool aan en een schoen die veel steun geeft bij de hiel. Ook heb ik steunzolen aangemeten gekregen omdat mijn voeten blijkbaar te plat waren en niet goed afwikkelden. Dat, in combinatie met schoeisel dat te weinig steun gaf, zou de peesplaatontsteking veroorzaakt hebben. Vraag me echt af wat nou wijsheid is.. Ik loop nu meer dan een maand met de steunzolen en het lijkt alleen maar erger te worden. Heeft iemand hier ervaring met zoiets? Ik liep trouwens altijd op blote voeten, denk dat ik 3 dagen in de week 10 uur lang schoenen aan heb (met werken), en dan tussendoor zo af en toe nog als ik weg moet, maar verder heb ik altijd op blote voeten gelopen.

Als iemand advies of tips heeft, heel graag!

black_kelpie

Berichten: 7874
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:21

Ik gooi m er weer in, voetentraining.nl :j

Peesplaatontsteking heb ik geen ervaring mee, ik heb wel Morton's neuroom en doorgezakte voetbogen en eerder ook hielspoor. Aangemeten zooltjes maakten de pijn van het neuroom en de hielspoor nog veel erger.

Ook als je al veel op blote voeten loopt kun je je voeten verkeerd gebruiken. Na meer dan een jaar volledig op barefoot schoenen en veel blootsvoets lopen was er bij mij al veel verbeterd (ik voelde het neuroom bijvoorbeeld al nooit meer) maar er was en is nog van alles te verbeteren. Sinds ik bij een fysio loop die is aangesloten bij voetentraining.nl is het snel vooruit gegaan, mijn enkels staan veel rechter en mijn voetbogen zijn sterker *\o/*

Ze heeft me van top tot teen bekeken, mijn hele houding, rug, bekken, alles heeft effect op je voeten en andersom. Aan de hand daarvan heb ik oefeningen gekregen voor mijn voeten en instructies voor het lopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:21

Klinkt in ieder geval alsof je steunzolen niet helpen.
Zou ik wel aangeven aan degene die ze aangemeten heeft.
En dan misschien eens op de site van Voetentraining kijken of er een consulent van hen bij jou in de buurt zit voor een second opinion?

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:57

Bedankt voor de tip! Hier in de buurt zit idd iemand die daarbij aangesloten is. Heb meteen een berichtje gestuurd.

Ik heb aanstaande woensdag bij de podotherapeut een afspraak staan omdat de steunzolen idd niet lijken te helpen.

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:07

Ik heb ook altijd op steunzolen gelopen en heb toch nog regelmatig last van mijn hakken. Sinds ik dit topic heb ontdekt ben ik begonnen met voetoefeningen, vooral het recht plaatsen van de grote teen levert bij mij veel ruimte op bij de voetboog, waar ik normaal naar binnen zwik blijft mijn voet dan mooi recht. Vandaag mijn allereerste paar barefoot schoenen binnen gekregen. Blij verrast, ik heb namelijk een vrij goedkope gekocht, achteraf dropshipping waar ik niet zo van ben dus ik verwachtte er niet zoveel van maar ze zitten heerlijk!
Ik ben binnenkort jarig en wil dan naar een goede winkel en ga mezelf dan trakteren op een paar goeie.
Voor nu deze, voor in en om huis en volgende zomer.

Afbeelding

Anoniem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:16

Ik wilde even melden dat ik de druppies binnen heb. Heb in gewone schonen maat 37 maar tegenwoordig in barefoot schoenen maat 38. Dus heb beide besteld. Ze zijn allebei te groot dus ze gaan helaas terug.
Ook vond ik de laars van erg dun materiaal en kan me dus voorstellen dat het snel kapot gaat.
Dus de zoektocht gaat verder :+

herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:41

Humpiedumpie schreef:
Ik wilde even melden dat ik de druppies binnen heb. Heb in gewone schonen maat 37 maar tegenwoordig in barefoot schoenen maat 38. Dus heb beide besteld. Ze zijn allebei te groot dus ze gaan helaas terug.
Ook vond ik de laars van erg dun materiaal en kan me dus voorstellen dat het snel kapot gaat.
Dus de zoektocht gaat verder :+

Ik kan echt deze aanraden: https://vikingfootwear.com/p/vetus-navy
Ja, de neus staat wat omhoog maar bij het dragen stoort dat niet. De orginele binnenzool heb ik eruit gehaald en vervangen door een plat niemendalletje. Gaan nu een 2de winterseizoen in met heerlijk dikke wollensokken. Bij mij zijn er helaas wel een paar kleine gaatjes ingekomen aan de zijkanten maar dat komt door stekels van braam, meidoorn en dergelijke.

Jorex

Berichten: 10015
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:03

Ik heb hier ook de gratis oefeningen voor mijn probleem gekregen van voetentraining. Ik heb voor de rest geen last nog van mijn scheve kleine tenen. Maar zou het wel fijn vinden als ze wat rechter gaan staan. Hoe dat mijn voet smaller maakt snap ik dan weer niet. Denk juist dat ik meer breedte aan de voorkant nodig ga hebben, want ze zitten nu samengeperst tegen de andere tenen aan. Overigens heb ik besloten mijn nieuwe schoenen te houden, mijn nagels waren wat te lang en nu kortgewiekt past het wel. Ze zijn wel echt smal ten opzichte van gewone barefoot schoenen dus dit merk zit een beetje tussen barefoot en normaal in qua wat het doet. De vorm is namelijk hetzelfde als mijn vans, maar ik heb in deze wel veel meer feeling met de grond.

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:40

Ik heb met een beetje weemoed vandaag een paar splinternieuwe Ariat winterlaarzen te koop gezet.
Ik loop al jaren op het model Grasmere en had 1,5 jaar geleden in de uitverkoop een keer een paar nieuwe gekocht.
Maar die vallen sowieso net iets krapper dan m'n oude en op de oude loop ik al lang zo lekker niet meer, sinds ik BF loop. Ik draag de oude wel op met dat enorme baggerweer van de afgelopen dagen als ik ga voeren op stal en dan thuis snel weer uit.
En dus mochten die nieuwe een nieuw paar benen gaan zoeken, want die gaan echt nooit meer lekker zitten...

En die hebben ze ook al gevonden, nu heb ik mooi een paar centen om een voor een paar Altra hardloopschoenen te gaan kijken.

Anna79

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:43

Zo zit ik met mijn van het zomer gekochte Lowa Renegate, zitten ook net niet helemaal lekker, €220,- :roll:

Natascha

Berichten: 6849
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:57

Mijn Ariats paste ik idd ook niet meer in na een jaar op barefoot schoenen. Moet ze nog een keer op marktplaats zetten

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:08

Ik werk fulltime als humaan fysio, op mijn barefoot schoenen. Ik loop ook nergens anders meer op (ja binnenshuis blote voeten). Sinds ik echt fulltime over ben naar barefoot, pas ik mijn paardenschoenen niet meer. Ik werk parttime als bekapper en ik heb nu zelfs een soort drukplekjes op mijn tenen na een lange dag bekappen. Ik snap het onpraktische van jullie verhalen. Beter dan mij lief is. :')
Voor nieuwe schoenen kijk ik alleen nog naar barefoot, ik wil niet anders meer maar denk ook niet dat dat nog echt een optie zou zijn. Alleen voor winterwerkschoenen is dat dus nog wat zoeken... Ik doe nu als ik langer in de auto moet zitten tussen klanten door mijn schoenen uit. :') (en het is niet dramatisch, maar dus ook niet comfortabel)