Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:36

Lynnepinny schreef:
Be Lenka heeft zeer brede barefootschoenen :) daar pas ik zelf best fijn in, en ik heb ruim 10 cm brede voeten. Ik zou wegblijven bij een merk als Vivobarefoot, die zijn vrij smal gemiddeld.


Klopt idd dat dit zo gesteld wordt, maar toch zit t echt genuanceerder in elkaar..

Ik heb ook zeer brede voeten.. heb eigenlijk nog nooit schoenen gehad die breed genoeg waren.. toch zitten mijn vivo trackers een stuk lekkerder dan mijn belenka's.. dat heeft vooral te maken met de plek waar de naden lopen.. die belenka's voelen daarom voor mij smaller aan dan mijn vivo's.. met name bij mn middenvoet..
Wel merk ik dus (bij al mn schoenen) dat de voering op de plek van mn kleine teen kapot gaat omdat eigenlijk alle schoenen dus toch te smal zijn..

Een vriendin heeft ook vivo trackers, zij heeft ook brede voeten maar zij heeft weer langere kleine tenen.. en de vivo loopt vrij schuin af.. dus zij vindt die schoenen weer minder fijn ivm haar tenen..

In mijn ervaring moet je dus gewoon dingen gaan proberen.. uiteindelijk vind ik de Five fingers nog t allerfijnste.. zeker omdat je er daar niet echt last van hebt als je voeten breed zijn..

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:24

Ik heb bij bevers een voet analyse gedaan en daarna met die info naar barefoot and more. Ik kwam uit bij freet. Hele fijne brede schoenen.

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:41

Hi,
Ik zou graag eens willen kijken of barefootschoenen wat voor mij zijn. Ik woon nabij Heerenveen. Iemand enig idee waar een winkel in de buurt zit waar ik het een en ander kan passen?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:40

nijnthju schreef:
Hi,
Ik zou graag eens willen kijken of barefootschoenen wat voor mij zijn. Ik woon nabij Heerenveen. Iemand enig idee waar een winkel in de buurt zit waar ik het een en ander kan passen?


Voor zover ik weet is Barefoot & More in Arnhem de enige met een uitgebreid assortiment.

Heeft er iemand ervaring met de chelsea boots van Lems. Ik wil zo graag weer een paar chelsea boots voor om huis, naar het bos. Warm, waterdicht, stevig genoeg voor ruw werk, ruwe zool voor als het glad en nat is en geschikt voor brede voeten. De chelsea boots van andere merken voldoen nooit aan al deze eisen. De Lems lijken zo perfect en worden verkocht in België. Maar ze zijn wel duur. Dus, ervaringen?

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:47

Ik heb mijn eerste paar binnen! Gemaild naar barefoot&more voor wat advies, mijn voeten opgemeten en besteld. Wat een verademing zeg. Kei blij mee :D

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:45

Isabel schreef:
Ik heb mijn eerste paar binnen! Gemaild naar barefoot&more voor wat advies, mijn voeten opgemeten en besteld. Wat een verademing zeg. Kei blij mee :D

Super! Veel plezier ermee *\o/*

Morgen komen voor mij een paar Vivo's binnen, ik sport/fysio nu met m'n wollen Wildlings, dat schiet niet op :')

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:23

Ik heb in de sale nu toch maar de nette boots gekocht waar ik mijn oog op had laten vallen. De koel Faro merino :D
Straks maar weer een batch van mijn oude schoenen te koop zetten. De enige drie paren daarvan die ik wil houden zijn mijn schoenen uit Riga en mijn limited edition Vans. Gisteren weer even de peanuts collectie schoenen aangehad, maar dat knelt mijn tenen wel inmiddels. Verder ging ik ook weer door mijn linkervoet dus of het toeval was weet ik niet maar ik heb nu altijd mijn xero's aan verder. Tenzij het super koud is, dan doe ik mijn Uggs aan, maar die zijn ten minste ruim qua teenruimte.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:24

Ik vind de Xero's in kindermaat echt klein vallen.... hier ook weer een hele bups barefoot schoenen op Vinted gezet gisteren, en al het 1 en ander verkocht +:)+

Die kleine van ons pastte een paar weken geleden nog zijn Koel maat 33 schoenen en nu zijn zijn maat 34 van Koel (in de categorie ja kan nu wel qua maat, hij struikelt er niet over) en andere ineens al "net aan" en ik twijfel of we de Xero maat 35 überhaupt moeten gaan gebruiken :=

Maar dat biedt wel perspectief want nu komt hij dus eindelijk in de buurt van maat 36, waarmee de Altra's beginnen *\o/* Dus ik heb er daarvan een aantal in de sale besteld om te kijken of dat wat is voor meneer. Ben erg benieuwd of ze breed genoeg zijn, genoeg ruimte voor een hogere wreef, soepel genoeg en een mooi evenwicht tussen een goed, soepel grondgevoel en tòch wat meer demping :=

Mijn duimen draaien héél hard.....

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:12

Ik heb de xero's ook een halve maat groter moeten pakken en nog vallen ze qua lengte kleiner dan mijn Koels die ik vandaag binnen had en meteen heb aangetrokken naar de tandarts. Ik moet nog wel even de veters beter afstellen, hij knelt nu wat teveel op mijn wreef en links heb ik daar een pijnpunt zitten. Verder is de zool iets dunner dan de xero's met zooltjes. Maar ik vind ze bij de tenen super zitten en natuurlijk zelf heel erg mooi <3
Afbeelding
Ik heb overigens jaren geen enkellaarsjes gehad. Altijd hogere schoenen ala merk Landrover van vanHaren.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:05

Zien er fijn uit!

Barefoot & More heeft echt wel super mooie aanbiedingen nu hoor, vooral op de Xero's.
Er staat echt behoorlijk wat te koop met extreme kortingen in de regionen van 140 euro voor 50 euro. Ik heb echt een heleboel besteld :oo

Ik zat overigens voor niets in de stress de afgelopen dagen.... had kartonafdrukjes gemaakt van die kleine z'n voeten. Dat doe ik een paar keer per jaar om even alles te checken en bij te bestellen. Ik koop vaak van te voren in de sale dus heb nu al een jaar schoenen staan die nu aan de beurt komen. Over het algemeen werkt dat prima en schat ik het aardig in.

Maar nu had ik dus schoenen klaarstaan van ca. 22 cm binnenlengte (maat 34) en toen ik met mijn kersverse kartonvoetje de stand op ging nemen, schrok ik me rot omdat die 21,5 was :oo

Maar na een dag veel stress en niet snappen, heb ik nog eens nagemeten en blijk ik met mijn stomme kop de verkeerde lengte er op geschreven te hebben....voetje is 20,5 en blijkbaar heb ik in mijn hoofd meteen een cm er bovenop gedaan en 21,5 opgeschreven :x Dus ik in de stress dat die 22 cm schoenen niet meer okee waren natuurlijk.....

Afijn, meneer zit t/m de zomer dus prima met zijn maat 34 schoenen, zoals eerder verwacht. Maar die maat 35 Xero's weet ik nog niet of we die gaan gebruiken. Eerst maar even afwachten wat er allemaal binnen gaat komen aan bestellingen komende week en dan besluiten wat er mag blijven :=

In principe zijn wij dan wel weer klaar voor dit jaar. Alleen nog even de Tikki.ro website in de gaten houden voor sandaaltjes van kurk, die zijn echt super fijn! Minimalistisch, extreem soepel en goed bestand tegen water.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:19

Tikki heeft hoge vzk toch? Mocht je gaan bestellen wil ik eventueel wel mee bestellen!

Mijn middelste heeft echt Tikki voetjes, die passen hem gewoon altijd perfect.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 20:54

Ik heb eigenlijk altijd genoeg in 1x bij Tikki gekocht om geen last te hebben van de verzendkosten :=

Mijn bestelling deel 1 van Barefoot & More is binnen. Erg leuke schoentjes zeg die Xero 360!
Ik heb ze meteen in een heel aantal maten besteld en ben daar erg blij om +:)+ Lijken me ideale gymschoenen voor die kleine dus dan heb ik lekker voor een heel betaalbaar prijsje voor de komende jaren gymschoenen staan, dat is weer een stressfactortje minder +:)+

Vorige gymschoenen waren van FareBare, die had ik ook meteen in 4 maten gekocht een paar jaar geleden. Bevalt mij prima, ik hou er wel van om voorraad te hebben staan. Lekker makkelijk als ze dan te klein worden....pak je zó de volgende maat uit de kast. Echt luxe vind ik dat _/-\o_ Maar de grootste is nu te klein dus moest weer een nieuw fijn schoentje vinden.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:25

Wat fijn pmarena en handige tip voor mij als nog niet moeder zijnde. Hier merk ik wel dat de xero's ten opzichte van de koels echt een soort tussenstap zijn. Ik heb met de koels veel meer feeling met de grond ten opzichte van xero's. En mijn voeten moeten meer zelf balanceren. Ik heb nu dus ook lichte spierpijn in mijn enkels s avonds van die paar minuten lopen die ik er iedere keer in doe. Maar heel rustig opbouwen deze. De xero's kon ik gewoon probleemloos meteen mee een hele dag te winkelen. Ik vind het op zich wel grappig dat ik nu randjes op plekken voel die ik normaal niet voelde. :D

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 06:26

Apart is dat hè :)

Ik heb zelf van Koel nog maar 1 soort zool gezien, maar van Xero wel meer verschil gezien, die hebben ook echt van die grip-schoenen met wat uitstekende noppen er in zitten enzo. De 360 vind ik echt een mooi tussenmodel. Wel een hele soepele zool die je alle kanten op draait, maar toch ook iets demping met de binnenzool er in en die kan je er ook uithalen als je wilt.

Genoeg ruimte voor brede voet, genoeg ruimte voor hogere wreef. De tong van de schoen heeft een lusje waar de veters doorheen gaan, dus die zit gewoon lekker op zijn plek terwijl je toch een ruime instap hebt (= belangrijk met die hoge wreef) en ik wil voor die kleine eigenlijk geen schoenen meer zonder zo'n lusje want anders zit die tong steeds hartstikke scheef of die wordt bij het aantrekken een beetje opgefrommeld en daar knappen ze niet van op.

Het bovenwerk is ook echt soepel, zacht en luchtig. Echt zo'n schoen waarvan je kan vergeten dat je hem aan hebt +:)+ En ook wel leuk dat de schoen aan de bovenkant nog rubber streepjes heeft voor extra grip als je in een touw moet klimmen. Wie weet heeft 'ie daar nog profijt van in de gymzaal :=

En.... ik had ze op de keukentafel staan en hij reageerde meteen van Whoooow wat is dat voor gave schoen! dus dat was ook wel top +:)+ Heb er toen hij naar bed was meteen elasische veters in gedaan, eindelijk kwamen de neongele van pas die ik al een paar jaar heb liggen, passen perfect bij de neongele details van deze schoen :j

Nu nog even nieuwe zien te vinden vast voor de opvolgende maten :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:27

Ik heb trouwens ook wat Altra's binnengekregen maar vind die wel tegenvallen zeg. De Alcante zijn qua voetbreedte en soepel bovenwerk wel heel mooi, maar de zool vind ik knap stug en plomp. De Superior (dacht ik) is in de hiel zelfs gewoon helemaal hard.

Dat gaat hem dus niet worden. Jammer! De Racer wil ik nog wel een keer bekijken en een kansje geven.
Maar de Xero sportschoenen zijn gelukkig wèl een voltreffer +:)+

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:30

Maar Altra's zijn toch ook per definitie niet BF?
Ze zijn foot shaped en zero drop (in de meeste gevallen), maar ik zou ze absoluut geen BF durven noemen, niet eens BF friendly.
Dat is ook waarom ik ze gekozen heb voor hardlopen, met mijn verleden van wat blessure gevoelig op de knieën en enkels durfde ik niet op BF schoenen hard te lopen en dan is Altra wel een mooi alternatief, wel ondersteuning en demping, maar toch breder van voor en zero drop.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:33

Ik zag behoorlijk wel super enthousiaste reviews van mensen die het eigenlijk omschreven als barefoot maar dan met wat meer demping. Helemaal lyrisch van dat ze de schoenen amper voelden zitten, ze super minimalistisch waren, ze oh zo soepel waren, als barefoot schoenen maar dan wat meer schokdemping.

Maar dit vind ik wel wat meer dan alleen maar wat meer schokdemping. Het bovenwerk kan je nog minimalistisch noemen maar de zool is behoorlijk stug en lomp, toch wel - vind ik. Echt jammer.... ik had gehoopt op iets spekkiger rubber maar niet meteen zó stevig.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:47

Ik denk dat de mensen die die reviews schrijven (nog) geen echte BF gewend zijn, eerlijk gezegd, of aan het echte BF gevoel niet kunnen wennen.

Ik moet trouwens wel zeggen, dat ondanks dat ze wel stug zijn, ze fantastisch lopen tijdens mijn trainingsrondjes, ik voel ze idd niet zitten. Dit in tegenstelling tot mijn werkschoenen, die ook totaal niet BF zijn, maar die ik noodgedwongen tijdens bepaalde werkzaamheden móet dragen. Die voel ik wel de hele tijd zitten aan mijn voeten en ben ik oprecht blij wanneer ik ze weer uit kan doen, dat heb ik bij de Altra's niet.
Maar het is echt geen BF gevoel, dat voelt nog anders.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:53

Ik vind mijn Altra Escalante toch echt niet tegen vallen wat dat betreft! Het is geen BF, maar wel soepel. Ze zijn nog vrij nieuw, maar kunnen toch zo bewegen en hoef daar echt niet idioot veel druk voor te zetten:

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:30

Weet je ook welk type die van de foto's is? Ik begrijp uit de reviews die ik tegen ben gekomen dat er sowieso al zeker 3 zijn (model 2 - 2,5 en 3) en dan nog de Racer.

En dat het eerste model het meest soepel was. De tweede ook wel okee was. En mensen die over die eerste 2 heel tevreden waren, de 3e echt een totaal andere schoen vonden, veel stugger, dikke tong enzo.

Ik vermoed dat toen de Racer is gekomen om weer een soepeler / meer minimalistisch model toe te voegen vanwege al die klachten.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:47

Dit is de 3! Dan ben ik nu wel benieuwd naar de eerdere modellen als deze als stug word ervaren

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:38

Ik kwam echt tientallen ontzettend teleurgestelde mopper-reacties tegen over de 3.... van Xero probeer geen schoenen te maken zoals er al genoeg bestaan, maar maak het weer lekker minimalistisch alsjeblieft. Dat mensen de 3 terugsturen en de 2,5 gaan hamsteren :=

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:21

Leukste reactie die ik onder het xero Facebook account bij een ad tegen kwam was dat ze voor succesvolle schoenen naar Nike etc qua merk moesten kijken en dat het design niet mooi was. Ik denk niet dat die persoon door had tegen hoe een groot bedrijf ze spraken. _O-
Ik merk dat ik de koels echt wel heel ruim moet zetten qua veters op mijn wreef anders ga last krijgen van het bevestigingspunt van de veters op mijn hoogste punt qua wreef van beide voeten. Maar ze moeten ook nog ingelopen worden. Verder zitten ze super lekker, maar ik hoef niet letterlijk een imprint van de veters in mijn voeten te krijgen.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 04:21

Ik heb de Altra Timp, welke ook bedoeld is voor lange afstand trailrunning (doe ik niet :+), en die lopen echt als wolkjes. Heel soepel en breed, maar ook lekker zacht. Een ander model wat goed zou kunnen werken is de Lone Peak. Ook voor trailrunning, maar met een veel dunnere zool. Het voordeel van deze schoenen is dat ze echt gemaakt zijn voor buiten, dus met een zool met veel grip. Ook geschikt voor wandeltochten dus.

Ik denk trouwens dat mijn favoriete sandaal van Xero, model Jessie niet meer gemaakt gaat worden |( |( hij is overal in de uitverkoop en nergens meer in mijn maat. Ik hoop dat m'n huidige paar nog lang meegaat, want ik heb er al zo veel plezier van gehad..

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:31

Oooh jongens ik ben zó enthousiast dat ik meteen nog een paar besteld heb, en voor mijn zoontje ook een paar. Waarom loopt niet de hele wereld op barefoot schoenen? 8)7