Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:57

Een natuurarts wordt alleen vergoed vanuit het stukje 'Alternatieve geneeswijzen' in je aanvullende zorgverzekering. Het 1e consult is uitgebreid was volgens mij €100 ofzoiets. De vervolgconsulten waren korter en goedkoper. Ik meen iets van € 60 of € 65,-.
Ik heb het geluk dat ik alleen nog af en toe per e-mail of telefoon overleg met hem. Daarvoor rekent hij niks. Zo heel af en toe krijg ik een factuur voor al het advies en recepten voorschrijven :)

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:17

Dankjewel! Mocht het weer niks zijn bij het UMCG zal ik eens bij de zorgverzekering informeren of dit voor mij vergoed wordt of niet.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:27

Albertina71 schreef:
Een natuurarts wordt alleen vergoed vanuit het stukje 'Alternatieve geneeswijzen' in je aanvullende zorgverzekering. Het 1e consult is uitgebreid was volgens mij €100 ofzoiets. De vervolgconsulten waren korter en goedkoper. Ik meen iets van € 60 of € 65,-.
Ik heb het geluk dat ik alleen nog af en toe per e-mail of telefoon overleg met hem. Daarvoor rekent hij niks. Zo heel af en toe krijg ik een factuur voor al het advies en recepten voorschrijven :)


Klopt was ik ook kwijt

Jolien87

Berichten: 17488
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:40

Mag ik hier meepraten?
Ik ben een paar dagen geleden begonnen met Levothyroxine, omdat mijn TSH te hoog is.
Afgelopen zomer was het 7.4 en vorige week 7.2 en mijn FT4 was beide keren 15.

Ik hoop in eerste instantie dat het een positieve uitwerking gaat krijgen op ons fertiliteitstraject maar daarbij zou het ook fantastisch zijn als dit ook een oorzaak blijkt van mijn somberheid en alle daarbijkomende toestanden.

De dosering moet nog helemaal afgestemd worden.
Ik krijg nu nog een lage dosis van 25 mcg en moet over 3,5 weken weer bloedprikken.

Hopelijk kunnen jullie een paar vragen beantwoorden.
Hoe snel merkten jullie effect nadat jullie begonnen met de medicatie?
Ik lees overal dat de tabletjes 30 minuten voor het ontbijt ingenomen moeten worden maar mag hier ook langere tijd tussen zitten?
En blijkbaar hebben cafeïne en zuivelproducten invloed op de werking van de medicatie. Koffie drink ik sowieso al niet maar kan groene en zwarte thee dan ook niet meer? En wat als ik 's middags een kwarkje wil eten, kan dat wel als ik 's ochtends de tabletjes heb ingenomen?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:11

Als je de levothyroxine op een lege maag inneemt, dan wordt die het beste opgenomen. Daarom nemen de meeste mensen het 's morgens vroeg in, een halfuur (langer mag ook) voor het ontbijt. Sommigen voelen zich beter als ze het 's avonds voor het slapengaan innemen.

Er moet minimaal 4 uur tussen je medicijnen en bijv. magnesium zitten. Multivitamine, magnesium (soms ook ijzer) neem ik daarom 's avonds. Dan weet ik dat het elkaar niet dwarszit.

Ik ontbijt gewoon met Griekse yoghurt. Dat doe ik bijna elke dag, dus als dat invloed heeft op de werking van mijn medicijnen, dan ben ik daar intussen aan gewend en heb ik misschien een iets hogere dosis nodig dan ik zonder yoghurt zou hebben gehad. Het gaat me te ver om daarop te letten.

Het kan meerdere weken duren voordat je effect merkt van Levothyroxine, omdat het heel langzaam opgenomen wordt (lange halfwaardetijd). Ik heb daar zelf geen ervaring mee, want ik ben niet met pure levothyroxine (dat is T4) begonnen, maar met ouderwetse varkensschildklierhormoon (daar zit alles in: T4, T3, en nog meer stoffen) en de T3 die daarin zit werkt wel snel, binnen een paar uur.

Ik hoop dat je over een paar weken al verschil voelt en anders over een paar maanden. Je hebt geduld nodig, want je moet je dosering heel langzaam opbouwen.

marleen_usar

Berichten: 24677
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:54

Ik ben vorig jaar gestopt met het schildklier hormoon, ook mijn eet en leefstijl aangepast. Maar ik ben er nog niet dus ga ik naar een homeopaat voor een levend bloed analyse. Ik heb snel een ijzer tekort, en verder wordt er naar heel veel gekeken.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:04

marleen_usar schreef:
Ik ben vorig jaar gestopt met het schildklier hormoon, ook mijn eet en leefstijl aangepast. Maar ik ben er nog niet dus ga ik naar een homeopaat voor een levend bloed analyse. Ik heb snel een ijzer tekort, en verder wordt er naar heel veel gekeken.

Wat heb je aangepast en hoe merk je dat het werkt?

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:34

Is de homeopaat een arts of een therapeut?

marleen_usar

Berichten: 24677
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:15

Ze is een therapeut en ik ben gezond gaan eten, dus alles bio en gezonde vetten. Geen kant en klaar meer, geen melk en geen gluten weinig koffie. Wat ik merk is dat ik eindelijk af val, alleen de vermoeidheid blijft. Vanmorgen op het scherm mijn bloed gezien b12 moet ik slikken en vitamine c. Verder heb ik geen suplementen nodig, alleen 1 homeopathisch middel. Over 4 weken terug en dan moet ik meer energie hebben.

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:02

Ik had net weer contact met de arts van het UMCG, hij is van mening dat mijn medicatie prima is ingesteld omdat de waarden binnen het normale vallen. Hij wil nog wel een lichte verhoging van 12,5 proberen en dan over 5/6 weken opnieuw bloed prikken en kijken hoe ik me voel. Dus dat gaan we nu eerst doen. Maar ik wilde dus naar een endocrinoloog ipv bij hem blijven, en dat kan volgens hem niet want endocrinologen zijn alleen voor schildklier kanker. Dat is toch raar? Ik zie half internet met schildklier problemen naar een endocrinoloog gaan. Als ik mij over 5/6 weken niet beter voel wil ik weer terug naar de huisarts en dan een verwijzing halen voor Emmen naar een endocrinoloog daar met goede reviews. Echt, ik ben zo klaar met die hele medische wereld, ik kan nog beter tegen de muur praten, die luistert nog beter. Ik moet nog even dat online gedeelte van het UMCG aanvragen zodat ik hopelijk zelf de uitslag van het bloedonderzoek kan zien, ben wel benieuwd wat hij dan normaal vindt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:13

Ik ben ook bij de endocrinoloog geweest, raar

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:53

Ja, heel raar. Eerst maar dit proberen en anders op naar Emmen en direct bij de huisarts de naam van de arts zeggen waar ik naartoe wil.. Blijkbaar moet je echt alles op de letter nauwkeurig zeggen als je wilt dat het goed komt.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:46

kon die arts je niet zo de uitslag vertellen dan?
wat raar. ik vraag dat altijd wel,maar bij mij gaat alles via huisarts die gelukkig goed geïnformeerd zijn.

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:56

Nee, hij vertelt me alleen dat volgens hem alles goed is en verder kan ik het online zien. Maar dan moet ik daar wel eerst een login voor krijgen. Ik zal vanavond of morgen even kijken hoe dat moet.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:11

je kunt met je digid inloggen.
welke arts heb jij als ik vragen mag?

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:41

Dr. H. Bouma heb ik nu..
Ga ik proberen met digid, dank je!

Texas02

Berichten: 4717
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:53

Inloggen met DigiD wil niet, daar moet je de app voor hebben, of met rijbewijs of ID kaart. Zulke methodes van inloggen houd ik dus helemaal niet van. De app heb ik niet (en wil ik ook niet), en met rijbewijs of ID wil ook niet, want ik heb vast de inlogfunctie niet geactiveerd (mag ik hopen). Ik snap niet dat het tegenwoordig allemaal zo raar en moeilijk moet. Ik zal nog wel bellen of ze me die uitslagen kunnen mailen of per post kunnen toesturen..

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:43

Het heeft even geduurd maar ik ben na overleg met de huisarts weer naar het ziekenhuis geweest voor bloedonderzoek.

Ik heb de volgende waardes al binnen.

Cortisol
Uw waarde: 776
Normale waarde: Hoger dan 166 Lager dan 507

Parathyroidhormoon
Uw waarde: 8
Normale waarde: Hoger dan 1.3 Lager dan 6.8

Vitamine D
Uw waarde: 49
Normale waarde: Hoger dan 50 Lager dan 1000

Thyroid stimulerend hormoon (TSH)
Uw waarde: 4,32
Normale waarde: Hoger dan 0.27 Lager dan 4.2


Vitamine D
Uw waarde: 49
Normale waarde: Hoger dan 50 Lager dan 1000

vrij thyroxine (FT4)
Uw waarde: 11,1
Normale waarde: Hoger dan 12 Lager dan 22

Afwijkende waardes dus. Vooral cortisol is ook erg hoog.

Ga morgen de huisarts weer bellen voor advies.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:56

Simongek sorry dat ik zo binnenval maar ben je getest op Cushing?
Het is maar een idee!

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:57

[quote="chanicha"]Simongek sorry dat ik zo binnenval maar ben je getest op Cushing?
Het is maar een idee![/quote

Nee hele lijst testen maar geen cushing.

Had mijn paard wel :')

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:58

Ja dat kan maar er lag bij mij toen een vrouw op de afdeling die Cushing had en die had ook allerlei klachten.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:59

chanicha schreef:
Ja dat kan maar er lag bij mij toen een vrouw op de afdeling die Cushing had en die had ook allerlei klachten.



Kan het altijd opnoemen bij ha :j

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:09

die vitamine D wel gaan slikken hoor,die is echt laag :j
kijk toch dan wel voor iets wat elke dag hoog gedoseerd is,dat geeft nog het beste resultaat.
tsh en ft4 met op het randje,maar het gaat er om hoe je je voelt he.
bij de een is dit een prima waarde en de ander heeft er echt last van.


cortisol is stress hormoon toch?
die is wel echt hoog ook zeg..Ben benieuwd wat de arts er van zegt.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:14

ellepel schreef:
die vitamine D wel gaan slikken hoor,die is echt laag :j
kijk toch dan wel voor iets wat elke dag hoog gedoseerd is,dat geeft nog het beste resultaat.
tsh en ft4 met op het randje,maar het gaat er om hoe je je voelt he.
bij de een is dit een prima waarde en de ander heeft er echt last van.


cortisol is stress hormoon toch?
die is wel echt hoog ook zeg..Ben benieuwd wat de arts er van zegt.


Klopt is stress hormoon

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 11:59

Overleg gehad met huisarts en nu ivm vitamine d tekort 4 ampullen vloeibaar moeten nemen en 1 tablet. Nu nog 5 weken zo'n tablet om de week nemen.

Lage dosering voor mijn schikdklier gehad.

Over 6 weken bloedprikken en dan moet alles echt gaan beteren.

Als cortisol nog veel te hoog is gaan we dan verder zoeken. Dan zal ik ook cushing opboemen.

Huisarts zei ook al. Wat zal jij je slecht hebben gevoeld. :j