Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 8008
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:28

Ik zou willen dat ze mijn organen in de best mogelijke manier in een ander zetten. Anders is het straks allemaal voor nix. Lijkt me heel zonde.

Janneke2

Berichten: 22956
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:15

Levend en wel heb ik alleen bloeddonatie aangedurfd.

Maar als ik ter ziele ben (de uitdrukking heeft voor mij een vrolijke bijklank) wil ik graag dat zoveel mogelijk mensen geholpen kunnen worden 'met wat ik niet meer nodig heb'.

prugelpiet

Berichten: 12606
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:15

Als ik zo ver heen ben dat ik toch niet meer wakker ga worden, mogen ze van mij organen oogsten als mijn hart nog klopt. Het is niet alsof ik er dan zelf nog wat aan heb.

Dat ik dan snel bij mijn familie weg ben, tja, dat vind ik sneu voor hun hoor, maar als ik daardoor wel veel mensen kan helpen aan een nieuw orgaan, hoop ik dat hun daar vrede mee kunnen hebben.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:00

Je lichaam is san eigenlijk al gewoon een machine dat je organen goed houd.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:20

Dat kan "wetenschappelijk" wellicht zo zijn, maar ik zie dat toch echt anders.

pmarena

Berichten: 48349
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:07

Zo kan je je lichaam nu ook al zien, als een machine die je organen goed houdt :=

Janneke2

Berichten: 22956
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:35

Inderdaad, al vind ik machines doorgaans magere imitaties van wat 'Moeder Natuur' al eeuwen en eeuwen kan...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:25

pmarena schreef:
Zo kan je je lichaam nu ook al zien, als een machine die je organen goed houdt :=


Ja, dat past wel bij de wens van veel mensen om alles te begrijpen en onder controle te hebben.
Die menselijke neiging probeer ik zoveel mogelijk los te laten ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18045
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:22

Als ik buiten op straat al overleden zou zijn, zou mijn familie er ook niet bij geweest zijn als mijn hart stopt. Dus dat is voor mij geen criterium. En mijn hart alleen kan mijn lichaam niet in leven houden, laat staan mij bewustzijn geven, dus ook wat dat betreft maakt het voor mij geen verschil en zou ik het liefste, indien de situatie zich ooit voor doet, voor de methode gaan die voor de ontvanger de beste kans van slagen geeft. Voor mij deze ontwikkeling dus niks uit. Maar als dit voor mensen reden is om hun 'nee' in een 'ja' te veranderen omdat het voor hun wel uitmaakt, vind ik dat een mooie ontwikkeling. Sowieso dat mensen er over na denken en bereid zijn om op hun keuze terug te komen omdat er dingen veranderen, vind ik getuigen van moed.

Morris

Berichten: 3448
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:10

Ja, ik doneer alles wat nog bruikbaar is.
Waarom? Omdat mijn vader 19 jaar met een donorhart heeft mogen leven. Ik heb gezien en gevoeld hoe dankbaar je dan bent, je krijgt een tweede kans.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 21:10


_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:08

Inderdaad een interessant onderzoek. Ik heb het vermoeden dat dit jouw keuze voor een nee registratie verder bevestigt? Voor mij maakt het namelijk geen verschil. Er zit een 'houdbaarheidsdatum' op het bewustzijn. Uiteindelijk stopt het. Sterven is helaas voor best wat mensen een einde van behoorlijk lijden en is ook lang niet zo vredig als je hoopt. In het uitzonderlijke geval dat ik in de onfortuinlijke gelegenheid kom dat de keuze gemaakt kan worden om mijn organen te doneren, en stel dat ik daarbij een bepaalde mate van bewustzijn zou houden, dan hoop ik dat ik op dat moment pijn of ongemak niet of anders registreer. Ik ben nooit gereanimeerd, maar ik hoop dat het een extreem versterkte vorm is van wat ik voelde toen ik een behoorlijke hersenschudding had. Ik wist niet wie ik was, waar ik was of wat er gebeurde, maar het was allemaal prima. Daarnaast overstijgt mijn positieve gevoel van de laatste goede daad (iets nuttigs doen met een lichaam dat anders vergaat en hopelijk iemand verder helpen) het nare idee van eventueel ongemak ervaren in mijn sterven. Ook omdat ik helaas denk dat het niet heel veel mensen gegund is om vredig en pijnloos te overlijden. Het is soms een zegen, maar dan ging er al zoveel lijden aan vooraf...

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:23

Voor mij maakt het ook geen verschil. Er is een groot tekort aan donoren, en ik heb het niet meer nodig. Zo simpel is het eigenlijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:28

Dat weet ik niet Loretta, het is alweer een tijdje geleden, en een beslissing is bij mij niet per definitie voor de eeuwigheid
Het artikel bevestigt voor mij wel dat we heel veel nog niet weten.
Het is heel fijn dat jij je prima voelde natuurlijk, dat gun ik iedereen. Toen ik uit coma ontwaakte en nog niet kon horen en geen flauw idee had waar ik was of waarom, dacht ik dat ik me in een nachtmerrie bevond. Dus ja, dat is voor iedereen anders, en weet je niet van te voren.

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:34

Wat heftig! Daar heb ik gelukkig geen ervaring mee.
Het is van mij alleen een wens/hoop, geen verwachting.
Zonder verdere uitleg bij je bericht met link vind ik het lastig om te bepalen wat je ermee wil zeggen in dit topic. Vandaar mijn aanname.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:53

Okee snap ik. Geen probleem :)