reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 13:41

Ik zit met iets vervelends in mijn maag en ik zou graag willen weten hoe dit nu precies zit qua regels enzovoort. Misschien zijn hier mensen die ervaring ermee hebben of kennis van de regels. Daarom leg ik graag de situatie even kort uit.

Sinds heel kort weten we dat mijn moeder ongeneeslijk ziek is. Ze heeft kanker en het is uitgezaaid. In principe is de behandeling (chemo krijgt ze nu) palliatief. De prognose is niet rooskleurig (minder dan een jaar). Echter, op dit moment is de kwaliteit van leven nog goed uit te houden en heeft ze zin in het leven dat ze nog mag krijgen. Nu had ze deze week een gesprek ter voorbereiding op de chemo (die heeft ze gisteren gekregen) en daarin werd haar duidelijk gemaakt dat, mocht haar hart er nu om wat voor reden dan ook mee stoppen, ze niet zal worden gereanimeerd. Mam was hiervan erg van slag en gaf aan dat ze, zoals ze nu is, toch wel heel graag gereanimeerd zou willen worden. De arts was resoluut en zei dat dit op medische gronden gewoon niet werd gedaan, punt uit.

Ik vind dit eerlijk gezegd nogal iets. Ik begrijp best, dat wanneer mijn moeder zich nu heel erg ziek zou voelen en verder leven lijden zou worden, dat reanimatie niet zou worden gedaan. Daar zou mam zelf ook wel achter staan. Echter, dat is nu (nog) niet ter sprake en al zou ze er 20% slechter uit komen dan ze nu is, dan nog zou het leven voor haar de moeite waard zijn. Zo zei ze het zelf tegen mij. Nu blijft dit sinds gisteren heel erg aan mij knagen. Kan dit zomaar? Mam komt nu met regelmaat in het ziekenhuis en men houdt goed bij hoe ze eraan toe is. Kan er geen besluit gemaakt worden op het moment dat ze echt ziek is, over het niet reanimeren?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:46

Wanneer iemand ongeneeslijk ziek is, zullen zij in principe op medische gronden niet reanimeren.
De kans dat je slecht uit een reanimatie komt is zeer groot, zeker door je gezondheid als je kanker hebt in de latere fase. Dus als je het al overleefd is het zeer aannemelijk dat je er bijvoorbeeld hersenletsel aan over houdt en dan zijn je laatste jaren ook niet meer wat je hoopte.
Je moeder kan het aanvechten, en erop staan dat het wel gebeurt, maar je zal jezelf heel erg af moeten vragen of dat wel is wat je zelf wil en wat je voor je kinderen zou willen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 13:49

Maar ik vraag me dan af, latere fase.. Kijk op dit moment is mijn moeder lichamelijk nog een redelijk goede conditie. Gewicht is goed, ze beweegt en doet en is hartstikke helder (een maand geleden fietste ze nog, ging met mijn dochter naar een pretpark en mestte stallen uit, wist nog van niks) . Dan begrijp ik heel goed dat je zelf voelt dat je sterk genoeg bent voor zoiets. Wanneer ze nou echt ziek zou worden en lichamelijk zwak, dan is het risico dat jij noemt (denk ik tenminste) veel groter. En DAN zou mam ook zeker instemmen met niet reanimeren. Ik heb het gevoel dat deze keuze op dit moment te vroeg is.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:50

Heeft de arts de medische gronden ook benoemd?
Ik weet dat een NR penning kan worden aangevraagd door een patient zelf. Maar via een arts moeten ze wel met goede argumenten komen
Overigens op internet vind je er een hoop over .

De eerste – en beslissende – grond is dat de patiënt, na adequate informatie en in staat zijnde tot eigen oordeelsvorming en wilsuiting, aangeeft geen reanimatie te willen. Maar ook indien de wil van de patiënt in dezen niet door hem geuit werd (mondeling of schriftelijk) of geuit kan worden, kan een grond bestaan voor een afspraak om niet te reanimeren, en wel wanneer een reanimatiepoging bij de betreffende patiënt geen redelijk doel (meer) zou dienen. In dat geval onderscheidt de werkgroep twee mogelijkheden:

– De werkgroep spreekt van ‘kansloze reanimatiepoging’ als deze poging, naar bestaande geneeskundige inzichten, niet zal strekken tot het medische doel dat wordt beoogd in casu verlenging van het leven. Een voorbeeld is een poging tot reanimatie bij een patiënt bij wie adequaat herstel van bloedsomloop en (of) ademhaling illusoir is.

– De werkgroep spreekt van ‘ongewenste reanimatiepoging’ als deze poging weliswaar resulteert in een verlenging van het leven, maar daarmee een niveau van lichamelijk en (of) geestelijk functioneren doet ontstaan dan wel continueert, dat niet de wens is van de patiënt of dat niet geacht kan worden de wens te zijn of in het belang te zijn van de patiënt.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:52

Ik denk dat het enige duidelijke en geruststellende antwoord van de arts zelf komt...laat hem jullie uitleggen wat reanimatie betekend en wat de medische bezwaren zijn het in dit geval niet te doen..

Mensen denken dat reanimeren alleen maar weer tot leven wekken is, maar weten niet wat, zeker bij hartfalen dit inhoudt...

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 13:54

Ik spreek de arts zelf niet omdat ik daar niet bij ben, dus ik heb alleen de informatie die ik krijg via mijn ouders. Ik weet vanuit mijn BHV training wel iets van reanimeren (ik mag het zelf ook doen) maar de latere effecten natuurlijk niet.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:55

Er is helemaal niemand die zo toch weet wat je moeder heeft, tenzij ze het dossier bij de hand hebben.
Dus om het even te beschrijven ze valt nu midden in de winkelstraat neer. Als er dan mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren beginnen gewoon. De ambulance neemt het daarna gewoon over, want dat dossier is echt niet ineens boven water in dat korte tijdsbestek.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:56

Ik zou de arts gaan bellen, iig zijn assistente en vragen of de arts je wil bellen tijdens zijn telefonisch spreekuur om het jou uit te leggen...ik denk dat dan pas er vrede mee is en dan kan jij her rustig je moeder uit leggen.

Verders, veel succes met je moeder haar ziekbed...

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:57

bruintje123 schreef:
Er is helemaal niemand die zo toch weet wat je moeder heeft, tenzij ze het dossier bij de hand hebben.
Dus om het even te beschrijven ze valt nu midden in de winkelstraat neer. Als er dan mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren beginnen gewoon. De ambulance neemt het daarna gewoon over, want dat dossier is echt niet ineens boven water in dat korte tijdsbestek.


Hierdoor bestaat dus de NR penning. Die dragen mensen om hun nek die echt niet meer gereanimeerd mogen worden. Tuurlijk begrijp ik dat niet iedereen eerst daarnaar gaat kijken. Maar mijn vader heeft zo'n penning aangezien de artsen niet kunnen garanderen dat hij nog iets kan als hij er dan bovenop komt.

eigenaar van 3 gouden paarden.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:00

Je hebt een ketting van reanimeer mij niet (volgens mij stichting levenseinde) en je kan ook een tatoeage laten zettn
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 20-09-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 14:00

bruintje123 schreef:
Er is helemaal niemand die zo toch weet wat je moeder heeft, tenzij ze het dossier bij de hand hebben.
Dus om het even te beschrijven ze valt nu midden in de winkelstraat neer. Als er dan mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren beginnen gewoon. De ambulance neemt het daarna gewoon over, want dat dossier is echt niet ineens boven water in dat korte tijdsbestek.


Maar hoe zou dat werken als er bijvoorbeeld thuis iets gebeurt en ze bellen 112 en er komt dan een ambulance. Vragen ze dan wel eerst die gegevens op?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:02

Het is dan aan jullie om toch te laten reanimeren....
Ik zou eerst de andere kant eens gaan belichten eer je de beslissing neemt om toch te laten reanimeren..en je moeder wellicht aan de slangen krijgt in niet meer aanspreekbare toestand.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:04

Toen ze voor mij 112 gebeld hadden hebben ze niet eerst mijn dossier doorgelezen :+

Met zon ketting van levenseinde is het volgens mij wettelijk geoorloofd om niet te reanimeren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:05

Murosch schreef:
bruintje123 schreef:
Er is helemaal niemand die zo toch weet wat je moeder heeft, tenzij ze het dossier bij de hand hebben.
Dus om het even te beschrijven ze valt nu midden in de winkelstraat neer. Als er dan mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren beginnen gewoon. De ambulance neemt het daarna gewoon over, want dat dossier is echt niet ineens boven water in dat korte tijdsbestek.


Maar hoe zou dat werken als er bijvoorbeeld thuis iets gebeurt en ze bellen 112 en er komt dan een ambulance. Vragen ze dan wel eerst die gegevens op?

Dat weet ik ook niet. Ik denk dat ze helemaal geen naam vragen, er kan ook bezoek zijn dat een aanval krijgt, ze weten toch niet dat het om je moeder gaat als je dat niet speciaal aangeeft?
Maar als jou vader dan al begint met reanimeren, de 112 melding eruit is gegaan dat het om een reanimatie gaat, ik denk dat er overgenomen word.

Ik ken namelijk wel gevallen waar de niet reanimeren penning gewoon opzij gelegd word en ook gereanimeerd.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:06

Bruintje, dan zijn ze zwaar in overtreding! En ik vind dat not done!

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:08

Volgens mij is het geen overtreding wanneer die opzij gelegd word. Is al wel paar jaar geleden dat ik me er helemaal in verdiept hebt. Je werkt met mensen. Sommigen kijken niet wat er op die ketting staat en anderen negeren het maar toch reanimeren is niet strafbaar.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: reanimeren, in hoeverre eigen keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:09

Jawel, als het bewust gedaan wordt dus wel! Is nl een rechtgeldige wilsbeschikking.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:16

Misschien een rare sprong van mij hoor, maar heeft het ook niet te maken met de consequenties als er na reanimeren schade ontstaat? Omdat je moeder ongeneeslijk ziek is? Stel er komt inderdaad hersensschade bij kijken en daardoor zou ze zelf niet meer kunnen kiezen (of niet meer bekwaam genoeg worden geacht) om aan het einde van haar ziektebed te kiezen voor euthanasie... Misschien ver gezocht maar ik denk dat zoiets best een reëel en groot risico is waarmee een andere belangrijke beslissing in later stadium misschien niet meer kan.

Heel veel sterkte trouwens voor jou en je moeder, wat vreselijk naar :(:)

When nothing goes right,

go left.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:16

Indestal schreef:
Jawel, als het bewust gedaan wordt dus wel! Is nl een rechtgeldige wilsbeschikking.


:j

Gelijk heb je. Professionele mensen moeten er rekening mee houden, niet professionele mensen hoeven er geen rekening mee te houden. Zo stak de vork in de steel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:18

Allereerst heel erg veel sterkte met je moeder. Bah.

Mijn vader heeft deze vraag ook gehad in maart op de spoedeisende hulp na een bloedvergiftiging met hartaanval als gevolg. Alleen was de keuze aan hem niet aan de arts. Hij heeft gekozen voor een nier reanimeren verklaring.

Nu moet hij snel weer gedotterd worden omdat de hartschade toch groter was dan gedacht. Eerdere dottering leverde hem een nieuwe hartaanval op. Dus geen leuk vooruitzicht

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:23

Indestal schreef:
Bruintje, dan zijn ze zwaar in overtreding! En ik vind dat not done!

Ik vind het ook echt niet kunnen.
Of ze in overtreding waren? Geen idee.
Ik denk dat het al snel onder de tafel geschoven kan worden met, niet gezien.
De niet reanimeren tatoeage is niet voor niets uitgevonden. Dus het zal wel veel vaker gebeuren ben ik bang.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:28

Precies xMereltje, het ligt wat genuanceerder. Je kan niet verwachten dat ik als bedrijfs-BHV 'leek' die helemaal vol adrenaline zit om iemand voor mijn neus dood te zien gaan, en in een seconde de keuze maak een reanimatie te gaan starten, ook nog even ga ophouden als ik denk een "niet-reanimeren'-ketting te zien, waarvan ik dan maar moet aannemen dat het een 'echte' is.
Als jouw moeder buiten een hartaanval krijgt en ik loop langs en kan helpen, dan ga ik als BHV-EHBO reanimeren, de ambulance neemt dat over en dan kan ik me niet voorstellen dat ze niet doorgaan. Ze moeten toch eerst weten wie het is, voordat ze kunnen besluiten om door medische redenen te stoppen?
Hoe dat in een ziekenhuis werkt, weet ik niet.
Veel sterkte voor je moeder en jullie familie.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:37

Murosch schreef:
bruintje123 schreef:
Er is helemaal niemand die zo toch weet wat je moeder heeft, tenzij ze het dossier bij de hand hebben.
Dus om het even te beschrijven ze valt nu midden in de winkelstraat neer. Als er dan mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren beginnen gewoon. De ambulance neemt het daarna gewoon over, want dat dossier is echt niet ineens boven water in dat korte tijdsbestek.


Maar hoe zou dat werken als er bijvoorbeeld thuis iets gebeurt en ze bellen 112 en er komt dan een ambulance. Vragen ze dan wel eerst die gegevens op?


Nee, die starten met reanimatie.

Wij hebben wel eens een patiënt ingestuurd waarvan ik het dossier stond dat ze op medische gronden niet gereanimeerd moest worden.
De familie stond erop dat ze dat indien nodig wel zouden doen dus zo is het overgedragen aan de ambu.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:44

Van de week op BHV-herhaling ook weer onderwerp. Een professional moet letten op en zich houden aan een teken van wens niet-reanimeren (kettinghanger om de hals). Een vrijwillige hulpverlener (zoals BHV) staat het vrij te doen wat hij denkt dat goed is. Ik zou zelf dan niet reanimeren, maar het is niet verboden en je bent niet aansprakelijk voor de gevolgen als je wel reanimeert in zo'n geval. Zo is het ons uitgelegd. De officiële hanger bevat een foto en handtekening, iemand die zoveel moeite doet om zo'n hanger te nemen, ik vind dat ik dat altijd moet respecteren.

Ik zou uitleg vragen aan de arts, kun je volgende keer niet mee, of een telefonische afspraak krijgen op korte termijn? Je kunt het ook een verpleegkundige vragen daar. Ik vind het eerlijk gezegd toch wat vreemd, staat zoiets dan nu in de status van je moeder...? In ieder geval heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door stefje op 20-09-17 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:49

ik weet alleen hoe het in België gaat.
Hier kunnen artsen een DNRcode geven aan patiënten die palliatief zijn. Zo'n code houdt in dat bepaalde medische behandelingen of ingrepen niet meer zullen worden toegepast. Welke handelingen en ingrepen dat zijn hangt paar van de precieze code. Reanimatie kan daarbij horen. Reden daarvoor is dat men mensen niet onnodig wil laten lijden en de kans reeel is dat de persoon er na de behandeling of ingreep slechter aan toe is.
Dus ja, het kan.
Ambulanciers weten niet altijd van zo'n code. Zij zijn dan wel verplicht te reanimeren als ze opgeroepen werden.
Het is een aanvaardingsproces wat jullie zullen moeten doormaken. Weet dat jullie daarin niet alleen zijn, maar er nog mensen zijn die daarmee worstelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika, Celebi, dezzie, Facebook, flooooo, Googlebot, karelien, Zick_Zack en 135 bezoekers