Sterilisatie ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 14:39

Binnenkort gaat de Mirena er uit en heb besloten dat ik geen Mirena meer wil, sowieso geen hormonale anti-conceptie.
Maar binnen het niet hormonale genre zijn de opties toch wat beperkt.
Ik kom voor mezelf uit op of koperspiraal óf sterilisatie.
Nu gaat de optie sterilisatie al ruim een jaar of 8 met tussenpozen door m'n hoofd. Ondertussen halverwege de 30 en geen kinderwens.

Maar toch is er die twijfel over sterilisatie en het grappige is dat ik merk dat die niet eens zozeer echt vanuit mezelf komt, maar meer komt door externe invloeden.
Mensen die je er over spreekt schrikken en komen eigenlijk meteen met 'ja maar, wat als je toch kinderen wil?', de huisarts die ook over spijtoptanten begint en ja ook op internet wordt daar natuurlijk volop voor gewaarschuwd.
En dan begint bij mij dat kleine stemmetje dus ook 'ja, wat als ze gelijk hebben?' 'wat als ik over 3 jaar ineens ook wakker wordt met een kinderwens?'

Het staat zo in contrast met hoe ik er verder over denk, een van grootste angsten is toch wel zwanger raken. En toen ik na mijn huwelijk enkele jaren terug de veelbetekenende blikken en opmerkingen kreeg als 'gefeliciteerd, dat jullie huwelijk maar veel vrucht mag dragen', gingen m'n nekharen alweer overeind staan.

Ben benieuwd of er meer twijfelaars zijn? Wat houd je tegen, of juist niet?
Zijn er meer die ook 'beïnvloed' werden door deze dingen en toch voor sterilisatie zijn gegaan?

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:52

Ik heb zelf niet voor deze keuze gestaan, maar zou ook uitzoeken wat zo'n ingreep hormonaal met je doet. En dan afwegen of je het nog steeds wel een optie vindt. Voor vrouwen heeft het namelijk best wat gevolgen.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:55

los van wat jij nu denkt,vrees ik eigenlijk dat je zelfs geen enkele arts vindt die dit op deze leeftijd,in deze situatie wil gaan doen(geen medische indicaties,geen andere grote noden waarom dit zou moeten gebeuren)

als je het overweegt,informeer hier eerst eens voor,want veel kans dat je van een kale reis terugkomt.

nu,ik snap het ergens wel hoor.

hier ook bijna op het punt dat er geen kinderen meer extra hoeven.
ook hier liever geen hormoontroep,maar van een koperspiraal kan je nog extremer gaan bloeden(en heb al bijna een chronisch ijzer tekort,dus geen ideale combi),iets anders bestaat er niet.....

silverwind

Berichten: 220
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Meppel.

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:25

Met 37 jaar kreeg ik gelijk groen licht van de huisarts en gynaecoloog voor sterilisatie, werd helemaal niet moeilijk over gedaan.
Operatiedatum stond al gepland maar heb toch afgehaakt.
Mede door de waarschuwingen dat zowel de menstruatie als de menstruatiepijn flink erger kon worden na de sterilisatie.
Ik laat het nu even rustig en vrij maar met condoom...voor mij liever geen hormonen

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:49

Ik zou het nog even 'uitzingen' met een koper spiraal, mocht je na de termijn die deze mag blijven zitten nog steeds geen kinderwens hebben zou ik voor een sterilisatie kiezen, dan heb je meteen een goed 2e argument, medisch is het minder verantwoord om vanaf 40 nog aan kinderen te beginnen.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 11:55

Huisarts vond het paar jaar terug gelukkig geen probleem om me door te verwijzen, maar goed toen toch voor de Mirena gegaan. (wat natuurlijk niet wil zeggen dat de gynaecoloog ook akkoord gaat, i know)

En hormonale gevolgen Nadir? Hoe zouden die veroorzaakt moeten worden, er wordt niks weggenomen?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:57

Laat je niet te veel afschrikken door een dreigement 'menstruatiepijn'.
Ik vind het schokkend hoe weinig de meeste vrouwen te horen krijgen over de logica van menstruatie - en bij complete tegenwerking en wat al niet ontstaat idd pijn.

Halverwege de 30 lijkt mij een prima leeftijd voor sterilisatie - er zijn vrouwen die op dat moment voor het eerst zwanger proberen te raken en dat valt om den donder niet mee.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:36

Ik ben gesteriliseerd en ik ben er erg blij mee :j
nou kan ik totaal niet tegen hormonen dus ik had alleen condooms als optie. En ja ik ben gelukkig met mijn gezin dus vind het wel goed zo.
Ik kreeg ook meteen groen licht maar mede omdat ik natuurlijk al een dochter heb

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:54

Ik zit hier met net hetzelfde dilemma. Alleen heb ik wel al kinderen.
De huisarts heeft mij verzekerd dat er hormonaal niets verandert. Hij heeft wel gezegd dat het voor een man een makkelijkere ingreep is, maar mijn man kan het moeilijker accepteren dan ik lijkt het :o. Ook al verandert er voor de man niets na zo'n ingreep.
Bij mij is het ook wel zo dat ik met de mirena al 5 jaar geen menstruatie gehad heb. Lekker handig natuurlijk!
Maar ik lees graag even mee om wat ervaringen van anderen te horen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:03

Ook ik had al 2 kinderen en geen makkelijke zwangerschappen gehad , en ik was 30 jaar toen ik tegen de gynaecoloog zei dat ik geen hormonen meer wilde en condoom te onbetrouwbaar vond.
Geen enkel probleem , en ben meteen gesteriliseerd.
Natuurlijk had mijn man dat makkelijker kunnen doen, maar IK wilde geen kinderen meer, en als mij ooit iets zou overkomen ( of zouden gaan scheiden) en hij wilde bij een andere vrouw nog wel kinderen , moest dat kunnen vond ik.
Maar ik lees toch nog enige twijfel bij je.... stel je nou voor.... zolang je dat hebt niet doen. Je moet echt voor 100% achter je keus staan.
En verder heeft het nergens invloed op hoor.

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:09

Ik ben er wel zeker van dat ik geen kinderen meer wil. Alleen vraag ik me toch nog een beetje af of er negatieve gevolgen aan verbonden zijn. Daarom dat ik ook graag ervaringen zou horen van vrouwen die een sterilisatie hebben.
Ik zou voor het gemak terug een mirena kiezen, puur omdat ik dan geen menstruatie heb, maar ofdat zo gezond is...

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:20

Haha ja die menstruatie zal een dingetje worden, ben reuze benieuwd. Ben al ruim 15 jaar niet meer ongesteld geweest, dus heb eigenlijk geen idee meer :')

En proudmama, ja de twijfel is er wel, dat klopt. En het is lastig uit te leggen of zo, maar ik weet van mezelf dat er echt geen kinderen gaan komen. Ik heb ze nooit gewild, en ook nu bijna mijn hele sociale omgeving in de luiers zit of er al uit is, ook niet.
Maar het is blijkbaar de druk van buitenaf die me maakt twijfelen. Als je 20 bent is het 'wacht maar tot je 25 bent', ben je dat is het 'wacht maar tot je 30 bent', en daarna 'nou als je 35 bent hebben jullie die eerste wel hoor haha'. Nou ja, niet dus.
Oude vrienden of kennissen die je na lange tijd weer spreekt 'oh, hebben jullie nog geen kinderen, ach je bent nog geen 40 hè gelukkig kan het nog'.
Dat brengt bij mij naar boven dat ik blijkbaar iets niet goed voel? Dat die kinderwens er heus wel ineens gaat zijn?

Vind het heel fijn om ervaringen te lezen, maar ben vooral nieuwsgierig naar verhalen van kindvrije vrouwen :) (al zullen die er misschien niet veel zijn).

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:25

Elmee schreef:
Ik ben er wel zeker van dat ik geen kinderen meer wil. Alleen vraag ik me toch nog een beetje af of er negatieve gevolgen aan verbonden zijn. Daarom dat ik ook graag ervaringen zou horen van vrouwen die een sterilisatie hebben.
Ik zou voor het gemak terug een mirena kiezen, puur omdat ik dan geen menstruatie heb, maar ofdat zo gezond is...

Mijn menstruatie is idd wel iets heviger geworden maar ik vind het nog steeds goed draagbaar maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Vroeger was ik er met 3 dagen vanaf en nu heb ik 5 dagen. Waarvan de laatste 2 dagen nihil. Iets meer kramp bij het opkomen van maar meestal met een uurtje weer over.
Ik merk meer voordelen want ik heb nu geen last meer van moodswings, depressies, misselijkheid, duizelingen, en snelle gewichtstoename. daarbij is mijn libido weer toegenomen dus al met al is mij het dat waard geweest

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:01

Heerlijk om gesteriliseerd te zijn! (op mijn 22e) Nooit zorgen over zwangerschap en het is geen keus meer. Erg rustgevend... Ik zie geen enkel nadeel.

Goof

Berichten: 28774
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:09

Hypericum schreef:
Vind het heel fijn om ervaringen te lezen, maar ben vooral nieuwsgierig naar verhalen van kindvrije vrouwen :) (al zullen die er misschien niet veel zijn).


Die zijn er zeker wel, er is zelfs een topic vol :D
Ik ben en blijf ook kindvrij. Ik heb het geluk dat mijn vriend zich graag wilde laten steriliseren, dus ik kom er makkelijk vanaf :')

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:24

Ojajoh schreef:
Mijn menstruatie is idd wel iets heviger geworden maar ik vind het nog steeds goed draagbaar maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Vroeger was ik er met 3 dagen vanaf en nu heb ik 5 dagen. Waarvan de laatste 2 dagen nihil. Iets meer kramp bij het opkomen van maar meestal met een uurtje weer over.
Ik merk meer voordelen want ik heb nu geen last meer van moodswings, depressies, misselijkheid, duizelingen, en snelle gewichtstoename. daarbij is mijn libido weer toegenomen dus al met al is mij het dat waard geweest


Oké dat is fijn om te lezen! Ik heb namelijk ook wel last van depressieve gevoelens en een laag libido. Nu is dat de laatste tijd allebei iets beter, maar ik zit dus ook op het einde van mijn mirena. Wellicht heeft dat er wel degelijk iets mee te maken, al die hormonen...

Mijn excuses ts dat ik je topic zo kom binnenvallen... Normaal reageer ik bijna nergens, maar dit was nu net zo een dingetje waar ik ook mee zat 8-)

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:34

Goof schreef:
Hypericum schreef:
Vind het heel fijn om ervaringen te lezen, maar ben vooral nieuwsgierig naar verhalen van kindvrije vrouwen :) (al zullen die er misschien niet veel zijn).


Die zijn er zeker wel, er is zelfs een topic vol :D
Ik ben en blijf ook kindvrij. Ik heb het geluk dat mijn vriend zich graag wilde laten steriliseren, dus ik kom er makkelijk vanaf :')


Haha ja stille meelezer ;-) maar vond het ook weer zo wat om binnen te vallen hiermee.

En Elmee, prima toch! En idd, ben meer gaan lezen over de Mirena en nu sta ik vaak wat argwanend tegenover alle verhalen van bijwerkingen die toegeschreven worden aan iets, maar poeh deze verhalen klinken allemaal wel erg bekend.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:48

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar bij mij is 3 jaar geleden mijn baarmoeder verwijderd op medische indicatie. Ik was toen 34 jaar en heb geen kinderwens, nooit gehad ook.
Het was een heftige ingreep, sterilisatie is gelukkig een heel ander verhaal, maar spijt heb ik er echt nooit van gehad :n
Natuurlijk ga je je vanalles afvragen als de operatiedatum dichterbij komt, maar voor mij/ons was het vooral de bevestiging dat dit de juiste keuze was.
En zo voelt dat nog steeds: helemaal goed :)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:03

Ik ben op m'n 33ste gesteriliseerd. Ik heb geen kinderen, maar heb er nooit spijt van gehad.
Ik heb ook geen zwaardere menstruatie of andere klachten gehad. De dag na de sterilisatie was ik alweer aan het werk.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:12

Waarom laat je partner zich niet steriliseren?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:09

Hypericum schreef:
Dat brengt bij mij naar boven dat ik blijkbaar iets niet goed voel? Dat die kinderwens er heus wel ineens gaat zijn?

:D :D :D
En vooral ook je zin 'wat als ik over 3 jaar ineens ook wakker wordt met een kinderwens?'

Ze zeggen bij alles 'bij twijfel niet doen'. Waarom niet een koperspiraal? Zonder hormonen en je kunt nog een aantal jaar kijken of je echt niet wakker wordt met ineens een kinderwens, een sterilisatie is heel definitief.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Sterilisatie ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:59

Volgens mijn gyneacoloog was het aantal spijtoptanten erg hoog. Ik was ook erg verbaasd dat hij ook zomaar akkoord ging dat ik me wilde laten steriliseren op deze leeftijd en ook omdat ik geen kinderen had.
Ik ben inmiddels 45 en spijt heb ik er nooit van gehad.