Littekencreme.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:55

Advies van een handtherapeute die dagelijks littekens behandelt: het is vooral het op de juiste manier masseren wat helpt om het soepel te krijgen en te zorgen dat de diverse huidlagen niet gaan verkleven. Best gebruik je calendula-zalf (als je daar niet allergisch voor bent, want dat kan wel!); daarin zit een stofje wat ervoor zorgt dat het litteken wat minder stug wordt. Ik hoor ook goede verhalen over Bio-oil (net zo goed de neppe van eigen merk drogist overigens).

Als je echt een problematisch litteken hebt, helpen speciale siliconenpleisters goed. Je plastisch chirurg kan je daar een verwijzing voor geven.

Ik zou in ieder geval je handtherapeut vragen of ze je kunnen leren hoe je het zelf het beste kunt masseren. Beterschap!

Rensjee

Berichten: 399
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:54

Nog even wat ondersteunend filmmateriaal. Als je vragen hebt mag je altijd een berichtje sturen (ben handtherapeut). :)

https://youtu.be/PDJ7sUJBjHc

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:00

Ik lees graag even mee. Ik heb door een ongeluk een maand geleden een lelijke plek onder mijn oog ter grootte van een twee euro munt. Was een schaafwond en leek heel goed te genezen maar is toch nog erg zichtbaar. Heb bio oil gekocht en ga de massage technieken hierboven beschreven ook maar proberen. Hopelijk helpt het bij je TS! Hoor dan graag wat voor jou goed hielp en wat de resultaten zijn behalve het soepel houden.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 19-06-17 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:02

Ik heb ontzettend goede ervaringen met bio oil, ik heb die grootste fles (20 euro ofzoiets) daar doe ik 5 jaar mee dus zeker niet duur!

Na een operatie van mijn oren had ik ontzettend extreme keloïd vorming, zo erg dat ze dit met een andere operatie weg hebben moeten halen. Daarna steeds bio oil gesmeerd en het is super mooi gebleven!
Vorig jaar mijn arm gebroken en uit de kom gehad door een trap van mijn paard, redelijk heftige operatie met een heel groot en smerig litteken. Ook trouw bio oil op gesmeerd en zelfs de arts had niet verwacht dat het zo goed bij zou trekken. Zeker niet aangezien ik van mijzelf hele lelijke littekens krijg. Voor de geïnteresseerden heb ik foto's van hoe het geweest is en hoe het geworden is maar die zet ik maar niet in het topic haha

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 23:21

mariekerocky schreef:
Ik heb ontzettend goede ervaringen met bio oil, ik heb die grootste fles (20 euro ofzoiets) daar doe ik 5 jaar mee dus zeker niet duur!

Na een operatie van mijn oren had ik ontzettend extreme keloïd vorming, zo erg dat ze dit met een andere operatie weg hebben moeten halen. Daarna steeds bio oil gesmeerd en het is super mooi gebleven!
Vorig jaar mijn arm gebroken en uit de kom gehad door een trap van mijn paard, redelijk heftige operatie met een heel groot en smerig litteken. Ook trouw bio oil op gesmeerd en zelfs de arts had niet verwacht dat het zo goed bij zou trekken. Zeker niet aangezien ik van mijzelf hele lelijke littekens krijg. Voor de geïnteresseerden heb ik foto's van hoe het geweest is en hoe het geworden is maar die zet ik maar niet in het topic haha


Ben heel erg benieuwd naar het resultaat.
Bedankt voor je post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:39

Mijn plastische chirurg die mijn brandwonden om de x aantal jaar onder handen neemt, zweert bij gewone blauwe nivea om littekens soepel te houden.

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:40

cicaplast is ook goed spul! Maar zoals hier nogal gezegd is, is het vooral belangrijk dat je het goed masseert. In de thuisverpleging raden wij vaak gewoon goeie oude blauwe nivea aan, houdt het lekker soepel en is goedkoop!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 01:14

mariekerocky schreef:
Ik heb ontzettend goede ervaringen met bio oil, ik heb die grootste fles (20 euro ofzoiets) daar doe ik 5 jaar mee dus zeker niet duur!

Zit er geen houdbaarheid van max een jaar op dan?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:41

Mijn ervaring is dat het enorm verschilt van keer tot keer, hecht techniek, etc...

Afgelopen twee jaar tig keer geopereerd geweest, oa 13x in de hersenen, in de buik, rug... De ene wond geneest heel goed, mooi en snel, andere is een draaaama.

Littekens worden bij mij wel vrij snel breed, maar met masseren van t litteken hou je het mooier en soepeler, waarmee je dat doet? Maakt helemaal niets uit. Kan t goed vergelijken op mijn littekens. Zo'n beetje van alles uitgeprobeerd, haha. De fysio heeft uitgelegd gehad hoe je dat t beste kan doen.

Overigens mocht ik er wel pas iets opsmeren na minimaal 4 weken na de operaties. Dus wel verstandig even na te vragen vanaf wanneer het zou mogen.

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 08:53

Zal straks wel even een fototje plaatsen anders...? :)
Wilde het sowieso wel vragen aan de PC. En misschien vind hij het helemaal niet nodig, dat kan natuurlijk ook.

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 18:12

Let niet op het zwarte. Is echt opgedroogd vocht en bloed.

PC raadde biodermal aan vanwege vitamine e erin. Mag pas over een week smeren. Maar in feite was het eigenlijk niet nodig.

Afbeelding

Pleister erop doen raadde die nog wel even aan. Ook vamwege dit vieze plakweer..

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 17:51

Misschien lees ik er over heen hoor. Maar hoevaak moet ik eigenlijk het smeren? En welke beweging kan ik het beste maken, roterende?

Het is gister 2 weken geleden. Afgelopen dinsdag de bovenhuidse hechtingen weggehaald. En onderhuidse zijn oplosbaar. Kan ik dan er al mee beginnen?

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 17:53

Afbeelding

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:09

Ik gebruik al jaren biodermal! Ben inmiddels de tel kwijt van het aantal operaties, maar vind biodermal het goed soepel maken. Heerlijk!

Ik maal roterende, masserende bewegingen, smeer het iedere dag na een vers litteken.

Mijn hand. Je ziet er echt weinig van
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:16

Pff wat een kleine littekens zeg. :wow:

Best jaloers, haha. Mijne zijn zo groot en breed geworden. Helaas ook door medicatie die ik heb gekregen om de zwelling in de hersenen verder tegen te gaan (dexamethason).

Ik mocht pas na 4 weken gaan smeren, maar weet niet wat ze gezegd gehad hebben? In ieder geval zorgen dat het goed dicht is. Anders verhoog je het risico op infecties.

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:43

Ik ben twee keer geopereerd aan m'n sleutelbeen en smeer bio-oil op mijn litteken. Je doet heel lang met die potjes, dus ik vindt het niet zo duur en wel de moeite waard. Daarnaast vind ik het fijn te smeren (in tegenstelling tot biodermal, dat ik voor ander litteken gebruik, maar dat moet je echt wat insmeren en dat vind ik op zo'n groot litteken niet fijn voelen). Ik smeer het in ieder geval 1 keer per dag, soms 2 keer.

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 18:45

Quir schreef:
Pff wat een kleine littekens zeg. :wow:

Best jaloers, haha. Mijne zijn zo groot en breed geworden. Helaas ook door medicatie die ik heb gekregen om de zwelling in de hersenen verder tegen te gaan (dexamethason).

Ik mocht pas na 4 weken gaan smeren, maar weet niet wat ze gezegd gehad hebben? In ieder geval zorgen dat het goed dicht is. Anders verhoog je het risico op infecties.


Over een weekje dan te smeren. Hoewel hij het niet eens z9 nodig vind,omdat het er mooi uit ziet.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:58

Hier goede ervaring met Biodermal. Litteken boven mijn wenkbrouw (van een snee die gehecht is geweest). Litteken nu nauwelijks meer zichtbaar, ik denk dat ik ongeveer een jaar dagelijks gesmeerd heb.
Nog een prettige bijwerking ontdekt aan de Biodermal littekencréme;
bij mij deed het ook mijn rimpeltjes (kraaienpootjes) naast mijn ooghoeken sterk verminderen!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:04

Ik ben echt jaloers op al die kleine littekens.. die van mij zijn allemaal groot dik breed en paars

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:38

Mossel schreef:
Ik ben echt jaloers op al die kleine littekens.. die van mij zijn allemaal groot dik breed en paars


De mijne zijn op mijn vingers van 2012 en op mn pols/arm van 2009. Dus dat is een aardig tijdje. Ze waren wel lang paars. Vaak littekencreme gebruiken hielp bij mij ook voor de kleur.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:45

EllisL schreef:
Ik gebruik al jaren biodermal! Ben inmiddels de tel kwijt van het aantal operaties, maar vind biodermal het goed soepel maken. Heerlijk!

Ik maal roterende, masserende bewegingen, smeer het iedere dag na een vers litteken.

Mijn hand. Je ziet er echt weinig van
[ [url=m/3n2Wh8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iIR7dt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AJrRxm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Omg!!!
Wat kun jij met je vinger???
Verkeerd geheeld na breuk?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:46

Ik heb een proefzakje staudt crème besteld.

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:00

Hannanas schreef:
EllisL schreef:
Ik gebruik al jaren biodermal! Ben inmiddels de tel kwijt van het aantal operaties, maar vind biodermal het goed soepel maken. Heerlijk!

Ik maal roterende, masserende bewegingen, smeer het iedere dag na een vers litteken.

Mijn hand. Je ziet er echt weinig van
[ [url=m/3n2Wh8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iIR7dt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AJrRxm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Omg!!!
Wat kun jij met je vinger???
Verkeerd geheeld na breuk?


Ik ben geboren met een handicap als gevolg van 4 herseninfarcten. Mijn rechterhand heeft lang in een spastische vuist gezeten. Dmv operaties is mijn hand open gemaakt en kan ik deze redelijk gebruiken. Dat van m'n vingers is veel erger geweest. Heb er alleen niet echt goede foto van;

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:40

Sorry! Ik heb het ooit eens bij het laatste kootje gezien na een breuk, dat deze omhoog stond. Ik dacht, in combi met paarden, dat je ergens flink tussen had gezeten.
Super dat ze dat hebben kunnen doen, een vuist kun je natuurlijk bijna niets mee.
Het ziet er zo pijnlijk uit, dat overgestrekte, maar dat is het hopelijk niet?

lovelyfiefy

Berichten: 5110
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Littekencreme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:41

Ik heb Biodermal & Bio-Oil geprobeerd.
Bij mij werken deze beide helaas niet :(
Dus deze raad ik af :+