Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:03

Hoi bokkers!


Tot een jaar geleden had ik altijd een geweldige huid. Af en toe een puistje, maar ja. Ik ben nu eenmaal nog jong.

Echter ben ik opeens begonnen met pulken/knijpen/krabben aan mijn gezicht. Ik weet niet waarom, maar ik deed het gewoon opeens. Ook als er niets zit. Poriën knijp ik uit, korstjes krab ik open, etc. Af en toe lukt het me om er een weekje mee te stoppen, maar dan toch ga ik het weer doen waardoor het gelijk weer lelijk is. Als ik niet pulk enzo is mijn huid gewoon goed.

Hoe stop ik hiermee? Het is een soort van verslaving. Zodra ik voor een spiegel zit begint het, ook al weet ik dat het er echt niet beter van wordt. Wie heeft de gouden tip?


Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:06

Ik heb een bultje onder mn oor, dat ik al 3 maanden steeds opnieuw open krab, dan komt er weer een korstje en begint het feest weer opnieuw. |o
Als iemand een oplossing heeft, graag !

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:10

Nagels heeeeel kort knippen :)*

Memories

Berichten: 2621
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:11

Ik heb hier ook tijdenlang last van gehad :=
Hoe ik er mee gestopt ben? Ik zou het niet weten, ging ineens goed :') Bedenk me wel dat ik in die tijd een hele skincare routine heb gevonden en volgehouden waardoor mijn huid sowieso een heel stuk zuiverder werd, waardoor ook automatisch die pulkdrang een stuk minder is. Misschien is dat wat?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:13

Acrylnagels nemen, daar kan ik echt niet zo lekker mee krabben als met mijn eigen nagels :P

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:13

Ik ben wel benieuwd naar je routine Memories?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:15

Ik heb t ook.. dan denk ik van ik kom er niet aan.. maar zodra er een korstje zit moet ie er weer af. Bij mij komt t een groot deel door verveling

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:20

xLeoniee schreef:
Bij mij komt t een groot deel door verveling

Dit dus, ik krab ook altijd alles open (of trek mijn haar kapot) als ik niks om handen heb. Zo liggen er hier verschillende tangles, voor tijdens het tv-kijken bijvoorbeeld, zodat mijn handen wat beters te doen hebben dan mijn lijf te verminken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:20

Ik heb verder wel een skincare routine, hou ook heel erg veel van huidproducten. Vooral van the body shop. :j Maar dan zit ik toch weer te pulken...

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:25

Ik pluk altijd de velletjes naast mijn vingers eraf... Dus ik volg ook even, mocht iemand een goede tip hebben :+

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

Saarin

Berichten: 464
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Hier aan de kust..

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:33

Hier nog een pulker, ik volg even!

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:57

_Mirjam schreef:
xLeoniee schreef:
Bij mij komt t een groot deel door verveling

Dit dus, ik krab ook altijd alles open (of trek mijn haar kapot) als ik niks om handen heb. Zo liggen er hier verschillende tangles, voor tijdens het tv-kijken bijvoorbeeld, zodat mijn handen wat beters te doen hebben dan mijn lijf te verminken :+


Tangles?

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Amandavd
Berichten: 12103
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:59

Waarom doe je het? Verveling? Stress? Ik doe precies hetzelfde, maar voornamelijk ook velletjes van mijn lippen trekken, en het vel rond mijn duimen kapot krabben. Ik doe het om te ontspannen, soort van stress relief.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:01

Ooit gehoord van dermatillomanie? Wellicht herken je je erin?

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:04

Forbiddenpie schreef:
Ooit gehoord van dermatillomanie? Wellicht herken je je erin?

Ik wist niet dat dat al een naam had.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:07

Weet je waarom/wanneer je dit doet? Ben je bijvoorbeeld gestresst, verveel je je, heb je behoefte aan iets te friemelen?
Als je weet waar het vandaan komt kan je de oorzaak wegnemen, of een andere manier zoeken om je te uiten die ook werkt.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:08

Bij mij komt het 100% door stress. Het beweegt mee met hoe ik mij voel: zit ik in een mindere periode dan wordt het erger. Gaat het beter dan wordt het een stuk minder. Echt een oplossing heb ik niet. Voedsel speelt ook een rol: minder rommel eten, minder pukkels, minder krabbelen!

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Amandavd
Berichten: 12103
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:09

Omg, dat is echt super herkenbaar....

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Pulk, pulk, pulk... hoe stop je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:10

Voedsel speelt bij mij geen rol. Volgens mij pas ik wel in de beschrijving van die naam die hier gepost werd. Als ik een bultje vind dan ga ik er aan krabben, heb ik dat niet, dan is zo het velletje naast mijn vingernagels ook goed. >_< vaak is het onbewust ook. Als ik naar tv kijk, als ik iets zit te lezen


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

AmyJamess

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:25

Ik ben ook een pulker, al van kleins af aan.
Bij mij komt het meestal door stress of als ik zenuwachtig word. geld trouwens ook voor de nagels :Y) . Ook als ik geen stress heb doe ik het wel eens maar lang niet zo erg als met stress.
Ik heb ook heel vaak te horen moeten krijgen van anderen dat ik niet moet pulken omdat je daar "lelijke" littekens van krijg. maar helaas kan ik dat gewoon niet, ik zal het waarschijnlijk ook altijd blijven houden
Ik zou ook echt niet weten of hoe je er vanaf zou komen

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:33

Jasmijn1989 schreef:
_Mirjam schreef:
Dit dus, ik krab ook altijd alles open (of trek mijn haar kapot) als ik niks om handen heb. Zo liggen er hier verschillende tangles, voor tijdens het tv-kijken bijvoorbeeld, zodat mijn handen wat beters te doen hebben dan mijn lijf te verminken :+

Tangles?

Ideale dingen, wat mij betreft:
https://www.leerhulpmiddelen.com/c-2493394/tangles/


Forbiddenpie schreef:
Ooit gehoord van dermatillomanie? Wellicht herken je je erin?

Goh, nooit van gehoord, maar wat herkenbaar! Ik zag ook de link met trichotillomanie, wat dus het haren spelen/trekken is wat ik dus al in mijn vorige reactie benoemde, dat ik dat ook heb. Tegen de trichotillomanie helpt het voor mij aardig goed om mijn haren in een staart of vlecht te houden, zeker in de periodes dat ik de neigen er continu naar voel. Tegen de dermatillomanie heb ik dus niks beters dan de bovengenoemde tangles om mijn handen ergens anders mee bezig te laten zijn.
Laatst bijgewerkt door _Mirjam op 28-04-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:41

Dit klinkt inderdaad als dermatillomanie. Ik heb het sinds mijn 13e, m'n gezicht en rug zitten onder de littekens. Had altijd vrij weinig puistjes maar doordat ik er steeds met m'n tengels aan zat werden het allemaal ontstekinkjes en heb daarnaast ook lichte acne/rosacea ontwikkelt, mogelijk doordat ik zelf m'n huid heb verneukt, door m'n spiraaltje en B12 injecties, of gewoon stom toeval. Ieder geval is anders, maar ik zal mijn ervaring er mee delen, misschien heb je er wat aan.

Dermatillomanie ontstaat meestal uit een drang om van al je oneffenheden af te komen, maar door dat je er aan gaat zitten wordt het dus alleen maar erger. Wat voor mij daarom heel erg heeft geholpen is veel lezen over hoe je huid is opgebouwd en hoe oneffenheden ontstaan en wat er precies gebeurt als je dus zelf gaat prutsen om er vanaf te komen. Naast pulken gebruikte ik ook veel scrubs en peels, en dat werkt dus juist tegen. Hoe meer je je huid verstoord, hoe meer nieuwe huid (en dus ook talg) je gaat aanmaken, die talg wil je er dan weer uit knijpen, zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Daarnaast heeft het inderdaad een verslavende werking (hoewel meningen hierover verdeeld zijn, het wordt namelijk ook wel als OCD bestempeld) op het moment dat je voor de spiegel zit raak je in een soort trance, het is op het moment zelf ook heel rustgevend, voor je gevoel ben je jezelf aan het reinigen (terwijl je jezelf dus eigenlijk kwaad doet) dat maakt het moeilijk om te stoppen. Doordat ik mijn huid beter ben gaan begrijpen werd de drang om er aan te zitten al minder, alleen de ontstoken bultjes waren nog steeds gigantisch moeilijk om vanaf te blijven. Ik heb ook heel lang aangekloot met online adviezen en uit tijdschriften en dergelijke. Hier moet je heel erg mee oppassen, gezien die vaker wel dan niet zijn geschreven om je bepaalde producten aan te smeren en zijn in de meeste gevallen ook niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd, dus wees kritisch en stel je vragen aan een professional.

Ik ben een paar maanden terug eindelijk naar een dermatoloog geweest en heb een behandelplan gekregen om van de ontstekingen af te komen. De mening van een medische professional is de enige die ik vertrouw over m'n eigen, dus hoe suf het ook klinkt, alleen al door van haar te horen dat ik met m'n tengels van m'n kop af moet blijven heb ik een stuk meer discipline gekregen. Ik heb nu een duidelijke routine, 2 keer per dag mijn gezicht en rug wassen en insmeren met medicinale creme, 2 keer per week UV licht therapie, volg een AB kuur en ga af en toe naar een huid therapeute die de onderliggende bultjes voor me open maakt, die weet ook goed uit te leggen waarom je dat niet zelf moet doen. Verder ben ik met alle troep van drogisten gestopt (behalve tea tree zeep en olie, na groen licht van dermatoloog). Ik ben niet helemaal pulk vrij maar nu dat ik zo bewust met mijn huid bezig weet en ook van meerdere professionals bevestiging heb dat het de goede manier is, is de drang om te pulken veel minder. Daarnaast heb ik nu ook veel minder oneffenheden dus er valt niet zo veel te pulken :D Heb sinds kort ook acryl nagels waardoor ik weinig tot geen schade kan doen als ik toch de neiging krijg.

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:43

Ziet er leuk uit, maar hoe gebruik je het precies?

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:46

Jasmijn1989 schreef:
Ziet er leuk uit, maar hoe gebruik je het precies?

Mijn vriend heeft ze ook (hij zit altijd aan zijn nagels te pulken) en wij gebruiken ze beiden op onze eigen manier. Hij haalt 'm los en draait 'm weer in elkaar zoals 'ie in de verpakking zit, ik zit er veel meer mee om mijn vingers te draaien en te kneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:50

Bambolina schreef:
Dit klinkt inderdaad als dermatillomanie. Ik heb het sinds mijn 13e, m'n gezicht en rug zitten onder de littekens. Had altijd vrij weinig puistjes maar doordat ik er steeds met m'n tengels aan zat werden het allemaal ontstekinkjes en heb daarnaast ook lichte acne/rosacea ontwikkelt, mogelijk doordat ik zelf m'n huid heb verneukt, door m'n spiraaltje en B12 injecties, of gewoon stom toeval. Ieder geval is anders, maar ik zal mijn ervaring er mee delen, misschien heb je er wat aan.

Dermatillomanie ontstaat meestal uit een drang om van al je oneffenheden af te komen, maar door dat je er aan gaat zitten wordt het dus alleen maar erger. Wat voor mij daarom heel erg heeft geholpen is veel lezen over hoe je huid is opgebouwd en hoe oneffenheden ontstaan en wat er precies gebeurt als je dus zelf gaat prutsen om er vanaf te komen. Naast pulken gebruikte ik ook veel scrubs en peels, en dat werkt dus juist tegen. Hoe meer je je huid verstoord, hoe meer nieuwe huid (en dus ook talg) je gaat aanmaken, die talg wil je er dan weer uit knijpen, zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Daarnaast heeft het inderdaad een verslavende werking (hoewel meningen hierover verdeeld zijn, het wordt namelijk ook wel als OCD bestempeld) op het moment dat je voor de spiegel zit raak je in een soort trance, het is op het moment zelf ook heel rustgevend, voor je gevoel ben je jezelf aan het reinigen (terwijl je jezelf dus eigenlijk kwaad doet) dat maakt het moeilijk om te stoppen. Doordat ik mijn huid beter ben gaan begrijpen werd de drang om er aan te zitten al minder, alleen de ontstoken bultjes waren nog steeds gigantisch moeilijk om vanaf te blijven. Ik heb ook heel lang aangekloot met online adviezen en uit tijdschriften en dergelijke. Hier moet je heel erg mee oppassen, gezien die vaker wel dan niet zijn geschreven om je bepaalde producten aan te smeren en zijn in de meeste gevallen ook niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd, dus wees kritisch en stel je vragen aan een professional.

Ik ben een paar maanden terug eindelijk naar een dermatoloog geweest en heb een behandelplan gekregen om van de ontstekingen af te komen. De mening van een medische professional is de enige die ik vertrouw over m'n eigen, dus hoe suf het ook klinkt, alleen al door van haar te horen dat ik met m'n tengels van m'n kop af moet blijven heb ik een stuk meer discipline gekregen. Ik heb nu een duidelijke routine, 2 keer per dag mijn gezicht en rug wassen en insmeren met medicinale creme, 2 keer per week UV licht therapie, volg een AB kuur en ga af en toe naar een huid therapeute die de onderliggende bultjes voor me open maakt, die weet ook goed uit te leggen waarom je dat niet zelf moet doen. Verder ben ik met alle troep van drogisten gestopt (behalve tea tree zeep en olie, na groen licht van dermatoloog). Ik ben niet helemaal pulk vrij maar nu dat ik zo bewust met mijn huid bezig weet en ook van meerdere professionals bevestiging heb dat het de goede manier is, is de drang om te pulken veel minder. Daarnaast heb ik nu ook veel minder oneffenheden dus er valt niet zo veel te pulken :D Heb sinds kort ook acryl nagels waardoor ik weinig tot geen schade kan doen als ik toch de neiging krijg.




Wat een goede uitleg is dit! :) momenteel is mijn huid heel rustig en zit ik er al 4 dagen niet aan, maar ik weet dat zodra ik voor die spiegel ga zitten ik er weer aanzit.

Het is inderdaad dat talg wat ik wil uitknijpen. Dan komt het als zo'n bolletje uit je porie, en dat geeft iets heel verzadigends. :') maar gaat dat talg dan na een tijdje zelf weg?


Er is dus bij mij gelukkig geen blijvende schade. Ik scrub elke avond met tea tree en gebruik verder nogwat producten van the body shop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dasalijn, Firebug, SentiBot, xxmichellexx en 131 bezoekers