Hpv vaccinatie ervaring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:05

Met wat ik nu weet zou ik hem absoluut niet halen, al is het bij mij wel goed gedaan.

Ik ben chronisch ziek en er is mij zo vaak gevraagd of ik die enting gehad heb, er moet gewoon iets niet kloppen.
Natuurlijk gaat het vaker goed dan fout, maar je zult het maar net zijn.

onpaard

Berichten: 2965
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:06

Vorig jaar kregen wij de oproep op de mat voor de hpv enting. Ik heb erg veel gelezen en ik las dat het in america het aantal vrouwen met baarmoederhals kanker lijkt af te nemen na jaren enten. Maar ik las ook dat er geleerden zijn die bang zijn dat je in de toekomst juist meer kans op kanker kan krijgen door de enting. Verder is het een feit dat ondanks de enting er nog steeds kans is op baarmoederhals kanker.

Tja wat is wijsheid? Wij hebben besloten om niet te enten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:08

Ik vind het erg goed van je TS dat je je eerst inleest en dan pas beslist! Ik heb zelf de bijsluiter gelezen van cervarix, het vaccin waarmee ze je inenten.
Persoonlijk werd ik daar niet zo vrolijk van en heb op basis van deze betrouwbare informatie besloten mijn dochters niet in te laten enten. Ik zou zeker de bijsluiter eens goed doorlezen.

Er lopen veel jonge meiden met klachten nadat ze ingeënt zijn met dit vaccin. Bij heel veel is het niet bewezen dat het van het vaccin komt. Maar het is ook nog niet bewezen dat dit vaccin daadwerkelijk baarmoederhalskanker kan voorkomen.
Daarnaast staat er duidelijk in de bijsluiter van het vaccin dat er niets bekend is van de invloed die het op de vruchtbaarheid heeft.
Ik vind de risico's nu gewoon veel te groot om te enten. Er is gewoon nog weinig over bekend op de lange termijn en het heeft op de korte termijn al behoorlijk voor bijwerkingen gezorgd.

Moeheidsklachten en hoofdpijnklachten zijn bewezen bijwerkingen na de inenting met Cervarix. Dit is gebleken tijdens de klinische studies. Het zijn beide bijwerkingen die zeer vaak voorkomen, bij meer dan 1 op de 10 doses vaccin. Ik vind dat erg veel. Wat als dit bijwerkingen/klachten zijn van blijvende aard?

Het is nog niet bekend is dat het daadwerkelijk bmhkanker voorkomt. Het vaccin zorgt er voor dat je lichaam de typen HPV virus waar tegen je bent geënt herkent. Het lichaam zou die dan vervolgens zelf opruimen.
Maar naast die typen HPV waar tegen je wordt geënt, zijn er nog meer HPV varianten die bmhkanker kunnen veroorzaken.

En het HPV virus hoeft ook niet altijd de cellen in de baarmoederhals te besmetten. En vaak ruimt je lichaam zelf het virus op, ook zonder vaccinatie.
Soms ruimt je lichaam het HPV-virus niet op en blijft het virus langer in de cellen van de baarmoederhals aanwezig. Het virus kan zorgen voor veranderingen in deze cellen. Maar ook deze afwijkende cellen verdwijnen ook vaak vanzelf.
Afwijkende cellen hoeven zich ook niet altijd te ontwikkelen tot bmhkanker en het duurt vaak 15 jaar van het moment van besmetting tot je daadwerkelijk bmhkanker krijgt.

Wie weet verander ik over een paar jaar nog van gedachten, maar op dit moment kies ik er bewust voor mijn dochters niet te laten enten. Regelmatige screening later vind ik zelf voldoende. Ik ben ook bang dat dit vaccin ook een bepaalde mate van schijnveiligheid gaat geven, waardoor vrouwen niet meer deelnemen aan de screeningen.


EDIT: hier kun je de bijsluiters lezen
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... rvarix_HPV
In de rechterkolom kun je de bijsluiters lezen voor gebruikers en professionals.
In de bijsluiter van de gebruikers lees je o.a. dat meer dan 1 op de 10 de bijwerkingen hoofdpijn en vermoeidheidsklachten krijgt. Daarvan is dus onduidelijk hoe lang deze klachten aanhouden.

In die van de professionals staat dat er niets bekend is over de vruchtbaarheid en dat het ook niet bekend is hoe lang het vaccin zou moeten werken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-03-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:12

Je moet zelf de voor- en nadelen afwegen.
Ik denk dat ik het niet meer had gedaan. Ik heb rond de tijd daarna ook allerlei vage klachten gekregen en vraag me af en toe wel af of het inderdaad niet door de vaccinatie komt. Ik weet het niet, maar het zou kunnen en het tekent mijn leven. Ik had liever het risico willen hebben op baarmoederhalskanker en misschien deze klachten dan niet gehad. Maar het is en blijft een hele lastige keuze!

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:21

Dit is zoo moeilijk. De meiden uit mijn klas vertrouwen er op, verdiepen zich er niet in en doen het gewoon. Ik vind het echt heel lastig. Als ik chronische vermoeidheid of epilepsie krijg, heb ik spijt dat ik het medicijn wel heb gedaan. Als ik baarmoederhalskanker krijg, heb ik spijt dat ik het niet heb gedaan..
Laatst bijgewerkt door Anna04 op 20-03-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:22

Ik zat in de eerste ''testgroep'' en heb hem niet gehaald, er was toen helemaal niet duidelijk wat de vaccinatie op de lange termijn zou doen.

Mijn nichtje heeft hem wel gehaald en heeft chronische klachten van onder andere vermoeidheid, er wordt nu serieus gedacht dat het met de vaccinatie te maken heeft.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:23

Ik heb hem ook gehaald, nooit problemen mee gehad :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:31

LillyMedley schreef:
Dit is zoo moeilijk. De meiden uit mijn klas vertrouwen er op, verdiepen zich er niet in en doen het gewoon. Ik vind het echt heel lastig. Als ik chronische vermoeidheid of epilepsie krijg, heb ik spijt dat ik het medicijn wel heb gedaan. Als ik baarmoederhalskanker krijg, heb ik spijltjes dat ik het niet heb gedaan..


Ik denk wel dat je je moet beseffen dat het niet kiezen is tussen inenten (en een kans op bijwerkingen) of baarmoederhalskanker.
Ondanks dat het een hele ernstige verschrikkelijke ziekte is, komt hij relatief weinig voor in vergelijking met andere kankersoorten. Ongeveer 1 op de 12500 krijgt jaarlijks deze vorm van kanker. Terwijl borstkanker bij 1 op 8 vrouwen in haar leven borstkanker ontstaat.
Daarnaast ontwikkeld bmh kanker zich meestal relatief langzaam, meestal duurt het ongeveer 15 jaar.
(Bron: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker)

En nogmaals ik wil deze ziekte absoluut niet bagatelliseren, maar de kans is gelukkig klein dat je deze ziekte krijgt. Helemaal als je je regelmatig laat screenen d.m.v. een uitstrijkje. Persoonlijk zou ik er meer voor zijn om de leeftijd omlaag te gooien en het uitstrijkje vanaf 20-25 jaar aan te gaan bieden. En ook de frequentie zou voor mij omhoog mogen, bijvoorbeeld iedere 2-3 jaar.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-03-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:34

Daarbij beschermt het vaccin ook niet 100% tegen bmh kanker. Er zitten maar 4 vormen van het virus wat baarmoederhalskanker kan veroorzaken in. Er zijn veel meer vormen van het virus bekend.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:35

Delphi schreef:
LillyMedley schreef:
Dit is zoo moeilijk. De meiden uit mijn klas vertrouwen er op, verdiepen zich er niet in en doen het gewoon. Ik vind het echt heel lastig. Als ik chronische vermoeidheid of epilepsie krijg, heb ik spijt dat ik het medicijn wel heb gedaan. Als ik baarmoederhalskanker krijg, heb ik spijltjes dat ik het niet heb gedaan..


Ik denk wel dat je je moet beseffen dat het niet kiezen is tussen inenten (en een kans op bijwerkingen) of baarmoederhalskanker.
Ondanks dat het een hele ernstige verschrikkelijke ziekte is, komt hij relatief weinig voor in vergelijking met andere kankersoorten. Ongeveer 1 op de 12500 krijgt jaarlijks deze vorm van kanker. Terwijl borstkanker bij 1 op 8 vrouwen in haar leven borstkanker krijgt.
Daarnaast ontwikkeld bmh kanker zich meestal relatief langzaam, meestal duurt het ongeveer 15 jaar.
(Bron: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... halskanker)

En nogmaals ik wil deze ziekte absoluut niet bagatelliseren, maar de kans is gelukkig klein dat je deze ziekte krijgt. Helemaal als je je regelmatig laat screenen d.m.v. een uitstrijkje. Persoonlijk zou ik er meer voor zijn om de leeftijd omlaag te gooien en het uitstrijkje vanaf 20-25 jaar aan te gaan bieden. En ook de frequentie zou voor mij omhoog mogen, bijvoorbeeld iedere 2-3 jaar.


Als dit zo weinig voorkomt in vergelijking met borstkanker, waarom worden deze vaccinaties dan als nog aangeboden? Zijn de vaccinaties door de jaren heen veranderd?

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:36

Omdat ze dit kunnen vaccineren en het kan een deel van de gevallen voorkomen. Dit is de enige vorm van kanker waar ze je deels voor kunnen vaccineren.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:44

StonedRomy schreef:
Omdat ze dit kunnen vaccineren en het kan een deel van de gevallen voorkomen. Dit is de enige vorm van kanker waar ze je deels voor kunnen vaccineren.


Inderdaad dat is de verwachting, echter is nog niet bewezen dat het daadwerkelijk een deel van de gevallen kan voorkomen.
Misschien ook omdat het een ernstige kankersoort is. Maar hij komt relatief weinig voor gelukkig en ontwikkeld zich langzaam. Darmkanker is bijv. ook weer zo'n kankersoort die wel vaak voorkomt, 1 op de 20/25 mensen krijgt het ooit in zijn leven (RIVM).
Dat maakt dat ik me er in die zin weinig druk over maak en periodieke screening persoonlijk voor mij en mijn dochters voldoende vind. Maar die afweging moet ieder zelf maken natuurlijk.
Voor mij persoonlijk wegen de verwachte voordelen van het vaccin niet op tegen de mogelijke bijwerkingen en vooral ook tegen alle onduidelijkheid.

Tja en ook denk ik dat het vaccin er deels is gekomen om de kas van de farmaceutische industrie te spekken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-03-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 10:45

Is het aantal baarmoederhalskankerpatienten afgenomen vanaf de eerste generatie die deze prik heeft gehad?

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:56

Veel sites zijn onbetrouwbaar en zijn heel negatief. Ik zie het wel eens voorbij komen op Facebook en aan de site kan je al zien dat het nep is.

Toen ik 14 was, kwam het net dat je die prik kon krijgen. Veel overlegd met mijn moeder en ondanks dat ik ook panisch voor naalden ben heb ik er voor gekozen om het te doen. En waarom? Een paar jaar daarvoor was er een programma op tv over een moeder en dochter. De moeder had baarmoederhalskanker en de dochter zat aan het sterfbed van haar moeder. De dochter heeft toen besloten om haarzelf in te laten enten, zij moest deze toen nog zelf betalen. Het werd toen nog niet vergoed. Dat beeld dat dat meisje bij haar doodzieke moeder aan bed zit, is mij altijd bijgebleven. Dus ik dacht, waarom zou ik mij niet in laten enten tegen deze ziekte als het kan.

Die inenting bestond dus al veel langer en is dus niet ineens aan komen wandelen. Er zullen vast bijwerken zijn geconstateerd bij meiden. Dit kan ook van ibuprofen en paracetamol die je zo kunt halen bij de drogist.

Ik heb echt nooit ergens last van gehad. Alleen 3x een stijve arm. :')

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:56

Ook hier besloten om mijn oudste dochter niet te laten enten. Na alles te hebben gelezen en ervaringen gehoord te hebben stond ik er niet achter.

Joy_Mennings

Berichten: 2291
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:05

Ik zou het niet doen als ik jou was. Persoonlijk vind ik dat er nog te weinig bekend is over of het uberhaupt (grotendeels) helpt en wat de bijwerkingen zijn.

Ik heb de prik zelf een aantal jaar geleden genomen, ik zat bij een van de eerste groepen. Achteraf heb ik erg veel spijt dat ik de prik gedaan heb. Te weinig voorlichting ed.
Sinds de inenting heb ik last van veel vage klachten. Het begon met darmklachten, later vermoeidheidsklachten erbij en nog iets later spierklachten. Dit allemaal in een jaar na de vaccinatie en allemaal geen oorzaak voor te vinden. Ik en mijn moeder hebben al meermaals tegen de artsen verteld dat het na de vaccinatie is begonnen maar hier wordt niet naar geluisterd omdat het vaccin 100% 'veilig' is volgens hen.

Ik zeg niet met 100% zekerheid dat het vaccin de oorzaak is van deze klachten maar ik blijf het vreemd vinden dat dit allemaal na de vaccinatie is ontstaan en er geen oorzaak voor te vinden is.

Buiten dat er nog erg weinig bekend is over het vaccin en de werking bij het virus, is de kans dat je baarmoederhalskanker krijgt niet heel groot. En het vaccin werkt niet tegen alle verschillende soorten HPV dus je kunt het nog steeds krijgen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:23

lieveli schreef:
Inney schreef:
Ik heb er niks van gemerkt. Prima te doen. Nu helaas besmet met HPV, en ben dus erg blij dat ik het heb gedaan. Nu kan de vaccinatie het virus aanpakken.


Is de vaccinatie niet juist bedoeld om het virus te voorkomen? En zou het niet kunnen dat je een mutatie van HPV hebt waar je níet tegen bent ingeënt?


Dat was ook mijn idee. Echter, de dokter legde me uit dat de vaccinatie bedoeld was zodat het lichaam het virus gelijk herkent en anti stoffen of iets dergelijks aan kan gaan maken. Dit zodat het sneller het lichaam yit is?

(Nu moet ik wel zeggen dat ze gewoon dezelfde procedure aanhouden als niet geënte personen. Na 1 jaar weer controle of het virus verdwenen is. Anders verdere stappen.)

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:29

Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door het human papilloma-virus dat sexueel overdraagbaar is. Het is dus een geslachtsziekte. Als je dus van plan bent om geen sex te hebben buiten het huwelijk, en -heel belangrijk- je trouwt dan met een man die ook monogaam is,dan kun je niet door dit virus besmet worden en hoef je die vaccinatie niet te nemen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:32

Anjali dit is niet waar. Het is niet alleen seksueel overdraagbaar. Tevens kunnen mannen dragers zijn en merken hier dus niks van. Als je man dus eerder een seksuele relatie heeft gehad kan hij dit dragen.

Dus ook als je partner monogaam is kan hij dit gewoon dragen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 11:46

Heeft iemand enig idee of de inenting door de jaren heen veranderd is?

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:49

Ik heb de prikken nooit gehad.
1 omdat toen ik ze zou moeten krijgen ze net voor het eerst "op de markt" waren, er was dit niks over bekend.
2 omdat ze niet eens voor alle soorten bmhk bescherming bieden.

Ik heb laatst een heftig artikel gelezen over vrouwen die hem in de eerste fasen gehad hebben en er zo veel ellende van hebben opgelopen dat ik enorm blij ben dat ik hem niet heb gehad.
En verder, kanker zit toch in mijn familie dus voor mij is het geen vraag "of" ik het ga krijgen maar meer van wanneer. Dan ga ik niet nog allemaal chemische troep in mijn lijf spuiten die het wellicht erger gaat maken.

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:52

Inney schreef:
Anjali dit is niet waar. Het is niet alleen seksueel overdraagbaar. Tevens kunnen mannen dragers zijn en merken hier dus niks van. Als je man dus eerder een seksuele relatie heeft gehad kan hij dit dragen.

Dus ook als je partner monogaam is kan hij dit gewoon dragen.

Hoe is het dan anders dan sexueel overdraagbaar? Trouwens mannen kunnen het wel merken als ze dit hebben. Een kennis van me kreeg gezwellen binnenin zijn geslachtsdeel en moest deze operatief laten verwijderen. Toen moest hij ook al zijn sexpartners inlichten. Ik vraag me dan ook af waarom mannen niet ingeent worden hiertegen.O.K. ik lees dit net terug-deze kennis van me hoefde alleen de gezwellen te laten verwijderen! :+

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 11:58

SuperAssie schreef:
Ik heb de prikken nooit gehad.
1 omdat toen ik ze zou moeten krijgen ze net voor het eerst "op de markt" waren, er was dit niks over bekend.
2 omdat ze niet eens voor alle soorten bmhk bescherming bieden.

Ik heb laatst een heftig artikel gelezen over vrouwen die hem in de eerste fasen gehad hebben en er zo veel ellende van hebben opgelopen dat ik enorm blij ben dat ik hem niet heb gehad.
En verder, kanker zit toch in mijn familie dus voor mij is het geen vraag "of" ik het ga krijgen maar meer van wanneer. Dan ga ik niet nog allemaal chemische troep in mijn lijf spuiten die het wellicht erger gaat maken.


Daarom mijn vraag, heeft iemand enig idee of deze injectie veranderd is door de tijd heen?

Joy_Mennings

Berichten: 2291
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:09

LillyMedley schreef:
Heeft iemand enig idee of de inenting door de jaren heen veranderd is?


Ik heb geen idee of er aan het vaccin zelf iets veranderd is.

Maar het aantal prikken bij meisjes onder de 14 is wel verminderd (van 3 naar 2)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hpv vaccinatie ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:16

Ik heb hem toen niet gehaald, ik zat ook in één van de eerste groepen. Vreselijk ruzie om gehad met mijn moeder ook maar ik was niet overtuigd van het nut. Heel apart ook dat toen ik begon te sukkelen met van alles, me ineens gevraagd werd of ik ingeënt was met dat vaccin. Toen ik zei van niet kreeg ik de reactie "dan kunnen we die al schrappen van het lijstje."