Darmen --> tips gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:15

Fodmap is prachtig maar alleen de eliminatiefase kost al 6 weken. Daar heeft TS dus niks meer aan nu :)

En janneke, we weten niet waar het aan ligt dat de darm prikkelbaar is. Met de maag heeft het niks te maken en een heliobacter bacterie is wat anders dan PDS en bij een goede diagnose is heliobacter uitgesloten. Bovendien doet een FODMAP daar niks op. Het vermoeden is dat er sprake is van overreactie op gisting van bepaalde khd. Daar kan darmcultuur een rol in spelen, maar heliobacter is wat anders dan suboptimale darmcultuur.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:33

Hilary schreef:
Janneke2 schreef:
maar waarom het slijmvlies "prikkelbaar" is, weten we niet".
Vaak is het een serie van: maagzuur werkt niet optimaal, mogelijk Helibacter Pylori, minder ideale darmflora.

Helicobacter Pylori kun je onderzoeken (zowel in de ontlasting als tijdens een gastroscopie).

Dat was een wat onhandig citaat.
"We weten het niet" is vaak een voortijdige conclusie.
En niet alleen H.Pylori valt uit te zoeken, maar heel veel andere mogelijke factoren ook. (@secricible: inclusief gisting. And please:"al heeft het niets met de maag te maken" darmen vinden het doorgaans fijn als de maag goed werkt en ze dus correct voorverteerd voedsel krijgen.)

Afdeling taalgebruik: dat de darmwand op prikkels reageert "is in principe hoe het hoort". (Hoezo: verlegenheidsdiagnose...?)
De vraag is juist waarom eten verteren pijn doet, want dat hoort niet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-02-17 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:38

Er valt idd heel veel uit te zoeken, niet alleen regulier, maar ook alternatief. Heb ik goeie ervaringen mee en ik ken Crohn- en PDS-patiƫnten die er erg bij gebaad zijn. Blijft jammer dat de reguliere geneeskunde nog niet altijd even open staat voor alternatieven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:09

Bedankt voor alle tips!

Ik ga morgen een afspraak maken met de huisarts en inderdaad opschrijven waarop ik extra reageer.
Overigens gaat dat erg met ups en downs. Ik heb ook periodes gehad dat het prima ging. Nu gaat het alweer enige tijd bar slecht. Dat is denk ik ook de reden dat ik nooit echt eerder aan de bel heb getrokken. Er zijn ook goede periodes!