Darmen --> tips gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:07

Hoi!

Sinds een aantal jaren heb ik vreselijk veel last van mijn darmen. In die zin dat ik veel buikpijn heb, mijn buik rommelt enorm en ik heb vaak diarree. Het komt met perioden ook voor dat ik plots naar de wc moet en dit niet kan uitstellen.
Natuurlijk snap ik dat een onderzoekje door de dokter wellicht verstandig is, ikzelf denk aan pds.
Nu ga ik aankomende week op vakantie en ik wil kosten wat het kost voorkomen dat ik in bijv een auto zit en ineens naar de wc moet, terwijl deze niet in de buurt is.

Hoe kan ik dit voorkomen? Iemand tips?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:10

Zelf moet ik heel erg opletten met gluten en melk, als ik die wel neem zijn mijn darmen ook meteen van streek. Dat kan je laten testen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:15

Er kunnen natuurlijk meerdere redenen zijn. Vaak zijn dierlijke producten een oorzaak, zoals idd zuivel maar ook vlees. Maar volgens mij wordt ook altijd aangeraden om pittig gekruid eten te vermijden.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:16

Op zo'n korte termijn is dat natuurlijk lastig als je niet weet waar je op reageert. Daar kom je voor je vakantie ook niet meer achter.
Er zijn medicijnen die bij sommige kensen met pds de darmklachten verminderen en anders moet je denken aan een standaard diarreeremmer maar of je daar baat aan hebt is ook maar de vraag.
Voor deze vakantie kun je weinig meer. Daarna de boel laten uitzoekem zodat je hier volgende vakantie minder last van hebt.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:18

Loperamide/immodium gebruiken! Remt de darmklachten/diarree en kun je gewoon bij de drogist zonder recept halen. Hoe dan ook: je komt er nu natuurlijk rijkelijk laat mee, een week van tevoren willen voorkomen waar je al jaren last van hebt, zonder naar de dokter te zijn geweest :o Dus ik zou er niet 100% van uit gaan dat zo'n medicijn nu ineens werkt en ook zoveel mogelijk zorgen dat er een wc in de buurt is, of in ieder geval een plekje waar je even kan gaan, en altijd een extra setje kleren/ondergoed mee voor het geval dat. En geen 'gekke' dingen eten.

Anoniem

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 14:51

Aanvullende tip: doe plastic handschoentjes en een pakje reinigingsdoekjes in je tas. Als je darmen maken dat je niet al te kieskeurig kunt zijn qua toiletten, is het fijn als je even de bril schoon kunt maken.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:30

bij het lezen van je bericht dacht ik direct aan mijn zus.

zij heeft er jaren mee gesukkeld,bleek uiteindelijk crohn te hebben.

ik zou sowieso een dokter raadplegen.

wat je zelf kan doen is idd uitproberen.
een week melkproducten laten en kijken wat het geeft.
een week rauwe groenten laten en kijken wat het geeft.
vet erg minderen en kijken of je verschil ziet,......

vaak is het idd een bepaalde groep voedingsstoffen die je darmen overstreek maakt.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:45

Ik heb ook heel lang zulke klachten gehad en ik ben er per toeval achter gekomen dat het bij mij door kaas veroorzaakt wordt. Ik hoop voor je dat je ook snel de oorzaak kan vinden.
Sinds ik geen kaas meer eet heb ik geen klachten meer.

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:48

Toch nog even langs huisarts. Ik loop inmiddels nu zelf in ziekenhuis voor vergelijkbare klachten. Kijk uit met bijv diaree remmers. Zelfs met diaree kan je deels verstopt zitten, dus zullen bij deze producten je klachten alleen maar kunnen verergeren.

Sterkte, ik weet hoe vervelend het is.

alexonline

Berichten: 313
Geregistreerd: 29-12-10
Woonplaats: In het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:03

bij mij helpt wat extra vezels, zo min mogelijk suiker en vettigheid.
Neem elke ochtend braaf een bordje yoghurt met volcolon en sindsdien is het bij mij stukken beter geworden.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:15

Probeer eens probiotica

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:36

Niet jezelf diagnosticeren. Wees zuinig op je lichaam, je darmen zijn een groot deel van je immuunsysteem! Gewoon even langs de huisarts dus :)*

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:43

Ik herken dit, ik heb colitis ulcerosa (soort Crohn) en momenteel redelijk onder controle, en daar kom je niet zo even vanaf. Het vergt een strikte levensstijl zonder vet, alcohol, chocola, melk, witmeelproducten, weinig suiker, geen prikdranken, gematigd vlees, etc. Veel groenten, plantaardige producten, beweging, voldoende slaap, weinig stress en ondersteunende medicatie. Wat je voor onderweg kunt doen nu, want je bent nu te laat voor onderzoek en medicatie voor je vakantie, is voldoende schoon ondergoed meenemen, nacht-maandverband indoen, van tevoren wc-punten uitzoeken, droge crackers mee, bananen, salade (geen vette dressing!), water. Net wat je lijf kan hebben maar alles heel neutraal, beetje paleo-achtig. En als je terug bent, zo snel mogelijk onderzoek bij een arts, onderschat dit niet. Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 19-02-17 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:44

Sinds we gestopt zijn met melk gaat het hier veeeeel btr met mijn spastische darms. Echt vele malen btr. Verder moet ik ook op mijn eet patroon letten.

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:46

Ik heb hier ook met regelmaat last van.

Na ik denk wel 3 jaar onderzoeken, zijn ze erachter gekomen dat ik lactose intolerant ben.
Sinds ik veel minder lactosehoudende producten neem, heb ik hier veel minder last van.

Ook heb in een chronische ontsteking aan mijn darm, wat te vergelijken is met de ziekte van Chrohn. (Het zusje daarvan, daar heb ik last van).
Hierdoor heb ik deze klachten ook en blijven ze helaas ook de hele tijd bij me.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:03

...en bedenk, als je terug bent van vakantie, dat 'prikkelbaar darm syndroom' geen diagnose is. Hooguit een verlegenheidsdiagnose. Of gewoon het statement "er zijn geen maligniteiten of andere afwijkingen (zoals Crohn of col(on)itis ulcerosa), maar waarom het slijmvlies "prikkelbaar" is, weten we niet".
Vaak is het een serie van: maagzuur werkt niet optimaal, mogelijk Helibacter Pylori, minder ideale darmflora. Dus wordt het darmslijmvlies dag in dag uit met een minder ideale inhoud geconfronteerd, de opname van stoffen die het slijmvlies moeten beschermen wordt minder - vicieuze cirkel.
(Waarbij idd de combinatie van *deze darmflora* en voedingsmiddel X extra gedoe oplevert.)
Met een echte diagnose (= dit gebeurt er wel en niet in maag en darmen) aan de hand van ontlastingonderzoek valt er vaak veel te doen. (Zoals maag aanzuren zodat de darmen het makkelijker hebben, het slijmvlies helpen herstellen, darmflora verbeteren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:30

Bedankt voor al jullie reacties en tip!

Ik weet dat ik hiervoor een keer naar de dokter/ziekenhuis zal moeten, maar vanwege wat andere onderzoeken heb ik dit naar de achtergrond geschoven. Hier ga ik zo snel mogelijk achteraan.

Ik heb werkelijk waar geen enkel idee op wat voor soort eten ik reageer. Afgelopen week at ik zuurkool met spek en daarvan heb ik zo'n 3 dagen last gehad. Als ik iedere dag friet eet, heb ik nergens last van (niet dat ik dit op wekelijkse basis doe, maar toevallig laatst op vakantie). Wanneer ik pasta eet, krijg ik gegarandeerd last. Met name als dit met rode saus is, gehakt en allerlei groenten. Ik kan wel boterhammen en crackers eten bijvoorbeeld.

Er is echt geen pijl op te trekken. Ik drink alleen water en thee. Overigens merk ik dat wanneer ik thee drink na het eten, ik ook last krijg van krampen. Dan moet ik ook rennen. Dus dat doe ik ook niet meer.

Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst buikpijn-vrij ben geweest en vaste ontlasting heb gehad. Dat moet jaren geleden zijn geweest. Ben daarnaast zeer vermoeid. Erg vervelend dus!

(crohn was dacht ik erfelijk? Er komen geen darm ziekten in de familie voor)

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:47

Ik heb ook Crohn en heb geen familieleden met chronische darmziektes. Ik reageer trouwens ook niet op bepaald soort voedsel. De enige klachten die ik heb zijn vermoeidheid, snel ziek, krampen of steken. Vooral bij stressperiodes.

Bij dit soort ziektes is het zo persoonsafhankelijk. Toen mijn Crohn ontdekt werd door een acute ontsteking was dat de eerste keer dat ik buikklachten had. Daarvoor nooit last van gehad. Er is dus niet altijd een peil op te trekken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:37

Voor pds is het fodmap dieet een optie
Helpt biet iedereen , maar een flink deel mensen heeft er baat bij

Maar uiteindelijk is het wel handig als er een aantal zaken uitgezocht zijn voor je allerhande diƫten probeert (uitsluit dieet)
Een aantal zaken zijn met bloed en/of ademtesten te onderzoeken
Andere zaken middels darm biopt of scopie

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:42

Venkelzaad brengt de stofwisseling tot rust..mss sochtends en savonds wat zaadjes innemen of hier thee van maken..kan allicht wat helpen.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:43

Voor op vakantie zou je psylliumvezels kunnen proberen. Werkt tegen zowel diarree als verstopping, erg handig :Y)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:59

Joman schreef:
Bedankt voor al jullie reacties en tip!

Ik weet dat ik hiervoor een keer naar de dokter/ziekenhuis zal moeten, maar vanwege wat andere onderzoeken heb ik dit naar de achtergrond geschoven. Hier ga ik zo snel mogelijk achteraan.

Ik heb werkelijk waar geen enkel idee op wat voor soort eten ik reageer. Afgelopen week at ik zuurkool met spek en daarvan heb ik zo'n 3 dagen last gehad. Als ik iedere dag friet eet, heb ik nergens last van (niet dat ik dit op wekelijkse basis doe, maar toevallig laatst op vakantie). Wanneer ik pasta eet, krijg ik gegarandeerd last. Met name als dit met rode saus is, gehakt en allerlei groenten. Ik kan wel boterhammen en crackers eten bijvoorbeeld.

Er is echt geen pijl op te trekken. Ik drink alleen water en thee. Overigens merk ik dat wanneer ik thee drink na het eten, ik ook last krijg van krampen. Dan moet ik ook rennen. Dus dat doe ik ook niet meer.

Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst buikpijn-vrij ben geweest en vaste ontlasting heb gehad. Dat moet jaren geleden zijn geweest. Ben daarnaast zeer vermoeid. Erg vervelend dus!

(crohn was dacht ik erfelijk? Er komen geen darm ziekten in de familie voor)


Mijn man reageert zeer sterk op varkensvlees, witte pasta en wit brood. Dat zit ook in alles wat je opnoemt :P Dus misschien dat proberen, ik ken meer mensen met PDS die daar erg op reageren. Darmen hebben nl vezels nodig om goed te functioneren en in witte pasta en wit brood zit dat niet meer.

Maar ik zou als ik jou was met spoed naar een arts gaan. Ze kunnen echt van alles onderzoeken. Misschien heb je wel coeliakie oid.
PDS is een 'diagnose' die je pas krijgt als er niks anders gevonden kan worden wat je klachten veroorzaakt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:02

Eline1510 schreef:
Voor op vakantie zou je psylliumvezels kunnen proberen. Werkt tegen zowel diarree als verstopping, erg handig :Y)

Psylliumvezels kun je idd prima voor allebei gebruiken. Loperamide (Imodium) is handig als 'escape'. Je kunt ook nog even met je huisarts overleggen, wellicht heeft die nog een goede tip.


Joman schreef:
Ik heb werkelijk waar geen enkel idee op wat voor soort eten ik reageer.

Hier komt het FODMAP-dieet goed van pas, maar dat zou ik wel onder begeleiding doen.

Joman schreef:
(crohn was dacht ik erfelijk? Er komen geen darm ziekten in de familie voor)

Crohn is erfelijk, maar slaat ook wel eens generaties over, volgens mij.

Janneke2 schreef:
maar waarom het slijmvlies "prikkelbaar" is, weten we niet".
Vaak is het een serie van: maagzuur werkt niet optimaal, mogelijk Helibacter Pylori, minder ideale darmflora.

Helicobacter Pylori kun je onderzoeken (zowel in de ontlasting als tijdens een gastroscopie).

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:14

tylando schreef:
Venkelzaad brengt de stofwisseling tot rust..mss sochtends en savonds wat zaadjes innemen of hier thee van maken..kan allicht wat helpen.


Dit zorgt bij mij juist voor darmproblemen.

TS dingen die ik mag laten staan om de darmen rustig te houden:
koffie, zwarte thee, gist, soja, beperkt gluten, koemelk producten, venkel (zelfs een beetje in de thee), kip.

Neem anders een emmer met vuilniszakken mee als je heel erg onverwachts moet en er is geen wc in de buurt. Schone onder kleding is ook niet echt onverstandig.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Darmen --> tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:17