Ontstoken huid vingers?

Moderators: zonnebloem18, Duhelo

GrumpyCat

Ontstoken huid vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 13:29

Sinds een aantal maanden kamp ik met eczeem aan mijn handen/vingers. In het begin vermoedde ik dat het kwam door bepaalde voedingsmiddelen, omdat ik bij het aanraken van o.a. tomaten en paprika's extreme jeuk aan mijn handen kreeg. Ik ben destijds meerdere malen bij de huisarts geweest, maar deze stuurde mij keer op keer naar huis met een zalfje en de mededeling dat ik mijn handen vet moest houden en zo min mogelijk moet wassen.

Inmiddels ben ik diverse zalfjes (waaronder hydrocortison en triamcinolon) verder en smeer ik mijn vingers 3 à 4 keer per dag in met vaselinecreme, maar tot overmaat van ramp lijkt het alleen maar erger te worden. De jeuk is niet te houden, mijn vingers (pink en ringvinger) gaan steeds verder open en onder mijn huid zijn kleine bultjes te zien (klinkt raar, maar ze lijken een beetje op kikkerdril). Onder de huid van mijn pink leek vanmorgen ook pus te zitten (sorry voor de details).

Uiteraard heb ik weer een afspraak gemaakt bij mijn huisarts, maar helaas loopt dat niet zo vlot. Ik kan pas volgende week maandag (10 april) terecht. Ik ben daarom ook benieuwd of er bokkers zijn die mijn klachten herkennen of enig idee hebben wat het zou kunnen zijn. Tips om de jeuk te verminderen zijn ook zeer welkom. Zelf vermoed ik dat het flink ontstoken is, omdat mijn huid dik en rood oogt. Daarnaast kan ik bij beide vingers geen nagelriem meer vinden. :o? Gek genoeg gaat het ook 'maar' om 2 vingers van één hand; het zijn altijd de twee zelfde vingers aan de zelfde hand (links).

Een paar foto's (in linkjes, omdat het misschien niet heel smakelijk is :o )
https://www.mupload.nl/img/i58xl0mtodokd.jpg (hier zie je wat ik bedoel met 'kikkerdril')
https://www.mupload.nl/img/gsebsrcuwgxxi.jpg (mijn gehele hand met 3 'gezonde vingers')
https://www.mupload.nl/img/o6mj0x5fumk9l.jpg (pink en ringvinger)
https://www.mupload.nl/img/zdvjk6tpzghjg.jpg (pink)

cube

Re: Ontstoken huid vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:33

Jeetje waarom moet een afspraak zo lang duren?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:36

Ik heb een collega met dit probleem (of het lijkt er op). Weet zo niet wat het is maar weet wel dat ook zij nog niets heeft gevonden wat helpt. Enorm frustrerend want het is super pijnlijk.

Zou bij de huisarts flink hameren op een doorverwijzing in ieder geval!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Je bent niet toevallig kapster ofzo?

Ik zou er een kloddertje mesitran op smeren en een pleister. Maar kan ook zijn dat de kleefstof in de pleister het verergerd.

Van sommige schoonmaakmiddelen krijg ik dezelfde verschijnselen. Kleefkruid ook. Als ik dat per ongeluk aangeraakt heb is het helemaal mis. Wat ik dan doe is eerst een poos in sodawater, dan droogdeppen en insmeren met mesitran en een nacht met doktershandschoenen slapen.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 04-04-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

_Dominique

Vervangende huisarts?!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 13:39

Waarom de afspraak zo lang moet duren vraag ik mij ook af.. Ik stap ook liever niet over van huisarts, omdat deze huisarts zelf heel erg fijn is. Helaas, grote stad en veel patiënten zal er wel voor zorgen dat het zo druk is. Vervangende huisarts was ook niet beschikbaar op korte termijn.

@ Kimbers: jeetje dat is niet fijn om te horen, dat ze bij jouw collega geen oplossing hebben kunnen vinden. Ik ga zeker hameren op een doorverwijzing naar een dermatoloog oid, want ik ben er best wel klaar mee!

@ Anne: nee ik ben geen kapster. Kleur weleens mijn eigen haar, maar altijd met nauwsluitende handschoenen aan. Mesitran ga ik even googlen, want dat ken ik niet, bedankt!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:40

De eerste foto lijkt veel op wat ik n paar jaar terug had.
Ik had dezelfde " kikkerdril " zoals jij dat noemt, maar dan onder mijn voeten en rond mijn kleine teen.
Bij mij was het zwemmersexzeem. Ik heb toen een 10 dagen gesmeerd met zalf en ik was er vanaf.

Ik weet natuurlijk niet of het aan je handen ook kan maar het zag bij mij precies zo uit.
En de jeuk werd je gek van.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:40

Nou bij die huisarts ging ik toch maar even op mijn strepen staan, volgende week maandag vind ik echt belachelijk, maar misschien ben ik met een echte dorpspraktijk wel verwend en is dit in 'de stad' normaal. Ik zou ook direct een verwijzing vragen voor de dermatoloog.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:41

He bah, sterkte ermee

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:41

Het is niet eens ontstoken. Je hebt (contact) eczeem.
En voor half bokt over mij heen komt dat ik geen dokter ben, klopt. Ervaringsdeskundige inmiddels.

Tijd voor een allergoloog. Dat zou ik persoonlijk ook eerder doen dan een dermatoloog. Ook uit ervaring helaas. :)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 04-04-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BnS Reptiles Hyper Xanthic, Manderine, Diablo Blanco en vele andere morphs. http://www.leopardgecko.nl/

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:42

Dit lijkt heel erg op eczeem wat mijn moeder ook had, zij had het over haar hele handen. Ze zijn er nooit achter gekomen wat het was, zo weinig mogelijk in het water, handschoenen dragen bij schoonmaakklusjes en vettig houden. Toevallig kon zij ook niet tegen het eten van tomaten en aardbeien, dan werd het meteen heel erg. Het lijkt inderdaad heel erg op zwemmerseczeem, misschien even spul halen en dat proberen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 13:46

Het lijkt inderdaad op zwemmerseczeem, al lees ik vooral op internet dat dat voornamelijk op de voeten voorkomt. Een enkele keren slaat het over op de handen, maar dan is het wel al op de voeten aanwezig. Met mijn voeten is niets mis (gelukkig).

Contacteczeem heb ik al vaak gehoord, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hormoonzalfjes dan niet meer helpen? Ik heb ook regelmatig contacteczeem op andere plekken gehad (zoals mijn hals), maar daar was het na het smeren van hydrocortison bijna met een paar dagen verdwenen. Ook vind ik het gek dat het dan maar op 2 vingers zit en niet op de gehele hand bijvoorbeeld, omdat ik bij het snijden van bepaalde producten niet alleen die 2 vingers gebruik. Allergoloog houd ik even in mijn achterhoofd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:49

Ik heb 5 jaar geleden hetzelfde gehad, enkele maanden voor mijn bruiloft. Ook 2 vingers, daar bleef het bij.

Vanwege de bruiloft heb ik na 2 zalfjes een doorverwijzing naar de dermatoloog gevraagd, die met een sterker zalfje aan kwam. Dat verlichtte wel, maar alleen als ik dik smeerde, pleisters er omheen en dan gaan slapen. Mag natuurlijk niet met hormoonzalf en het ging ook niet weg. Zodra ik minder smeerde kwam het terug.
Uiteindelijk heb ik 1 week voor mijn bruiloft met de vuisten oo tafel geslagen bij de dermatoloog. Ik wilde niet met dit soort handen mijn ringfoto's hebben.
Ik heb toen een hele sterke hormoonzalf gehad. 3x smeren en alles over.

Edit: ik weet niet meer hoe het heette wat ik had overigens. Het had wel een naam...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:51

Ik heb wel eens die blaasjes die jij omschrijft als kikkerdril
Maar erger word het dan bij mij niet gelukkig, ziet er namelijk best oncomfortabel uit zo op de foto's

Ik zou toch een doorverwijzing zien te regelen voor de allergoloog in eerste instantie , aangezien je sowieso last had/kreeg na aanraken van bepaalde dingen
Dan zou ik op een gegeven moment toch willen weten wat exact zodat je Het eventueel kunt mijden

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 13:53

Jeetje secricible, dat is zeker niet prettig als het vlak voor je trouwen opduikt. Charmant voor ringfoto's is het allesbehalve. Jammer dat je niet meer weet hoe de hormoonzalf heette! Ik heb er al een hoop geprobeerd, maar tot nu toe heeft nog niets geholpen..

Oncomfortabel is het zeker. Ik schaam me ook rot als ik mensen een hand moet geven of als ik op mijn laptop aan het typen ben met mensen naast me. :\

Ik vergeet overigens te melden dat het een tijdje geleden ook (in mindere mate) aanwezig was op mijn rechterhand; exact op dezelfde vingers, namelijk mijn pink en ringvinger. Inmiddels is mijn rechterhand uit zichzelf 'genezen'.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:56

Doen je nagels ook mee in het geheel? Op de foto lijkt het alsof je deukjes en groeves in je nagels hebt. Is dat gewoon hoe jouw nagels er uit zien, of komt dat nu met de huidontsteking?
En heb je al een andere vette zalf gebruikt? Vaseline creme is al best vet, maar je kan in de tijd dat je toch nog moet wachten op de huisarts proberen of het er beter aan toe gaat als je naast de triamconolon een ander vet spul smeert. Pure vaseline bijvoorbeeld of bij de apotheek een tube cetomagrogol gaan halen (zonder recept), dat is echt dikke vette zalf en kan wellicht al wel extra verlichting geven.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 14:05

@ Nickeltje: ik heb inderdaad vooral in de nagel van mijn ringvinger allemaal groeven. Ik heb dit al van kinds af aan. Overigens smeerde mijn moeder mij als baby al in met teerzalf, omdat ik zo'n gevoelige huid had met veel eczeem. Waar die eczeem toen zat weet ik niet helaas.

Ik smeer toevallig momenteeel Vaseline-cetomacrogol crème die ik van de huisarts heb gekregen, dus niet pure vaseline. Helaas werkt deze niet voor mij. Het maakt de huid weer even wat soepeler en verkoelt, maar de jeuk blijft gigantisch aanwezig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:09

GrumpyCat schreef:
Het lijkt inderdaad op zwemmerseczeem, al lees ik vooral op internet dat dat voornamelijk op de voeten voorkomt. Een enkele keren slaat het over op de handen, maar dan is het wel al op de voeten aanwezig. Met mijn voeten is niets mis (gelukkig).

Contacteczeem heb ik al vaak gehoord, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hormoonzalfjes dan niet meer helpen? Ik heb ook regelmatig contacteczeem op andere plekken gehad (zoals mijn hals), maar daar was het na het smeren van hydrocortison bijna met een paar dagen verdwenen. Ook vind ik het gek dat het dan maar op 2 vingers zit en niet op de gehele hand bijvoorbeeld, omdat ik bij het snijden van bepaalde producten niet alleen die 2 vingers gebruik. Allergoloog houd ik even in mijn achterhoofd!

Die zalfjes halen bij mij ook niks uit. Het enige wat bij mij werkt, als het weer eens erg is, is prednison.
Lees je maar eens in over contact eczeem. Het betekend (helaas) niet dat als je het met je wijsvinger aanraakt je het ook daar krijgt.

BnS Reptiles Hyper Xanthic, Manderine, Diablo Blanco en vele andere morphs. http://www.leopardgecko.nl/

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 14:12

kiwiwitje schreef:
GrumpyCat schreef:

Die zalfjes halen bij mij ook niks uit. Het enige wat bij mij werkt, als het weer eens erg is, is prednison.
Lees je maar eens in over contact eczeem. Het betekend (helaas) niet dat als je het met je wijsvinger aanraakt je het ook daar krijgt.

Ik heb toevallig vorige maand prednison gehad voor een ontsteking in mijn gezicht, maar ook toen is het aan mijn hand helaas niet over gegaan, best wel hardnekkig dus. Ik ga mijzelf even verder verdiepen in contacteczeem, bedankt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:13

Hoe vaak en sinds wanneer smeer je nu de triamcinolon?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 14:19

Inmiddels ben ik gestopt met triamcinolon (mocht het maar voor 3 weken aaneengesloten gebruiken), maar ik gebruikte het dus voor 3 weken, 2 maal daags in combinatie met vaseline-cetomacrogol.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:19

Ik heb echt af en toe precies hetzelfde!(die kikkerdril) Altijd al afgevraagd wat het nou was.. heb het soms op m'n voeten of handen maar niet zo erg als jij gelukkig. Ben er ook nooit mee naar de HA geweest, als ik het heb doe ik er regelmatig talk poeder op en dan gaat het vanzelf weg. Ik denk omdat het dan droog blijft oid. Misschien is dat nog wat om te doen tot je terecht kunt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:20

Ooooh dat! Ik kreeg het vlak na een operatie vorig jaar! Volgens de huisarts stress. Ik was helemaal niet zenuwachtig... Maar de huisarts gaf aan dat een narcose stress betekent voor het lichaam.

Na twee weken smeren was het over gelukkig! Nu krijg ik het alleen nog bij verkeerd eten, varkensvlees eten betekent binnen no time van die blaasjes in het gezicht. Dat jeukt alleen niet zo erg als op de handen... Echt ruk!

Ik zou thuis even voor je kunnen kijken wat ik voor zalf had. Volgens mij sowieso miconazol in combinatie met de creme die jij van je huisarts hebt gekregen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-17 14:22

@xchey: talkpoeder is misschien wel een idee, al weet ik niet of je dat op open wondjes mag gebruiken?

@Janine1990: door stress? Het lijkt wel alsof ze alles tegenwoordig op stress afschuiven. :D Is dat miconazol los verkrijgbaar bij de apotheek of alleen op recept?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:26

3 weken doorsmeren is toch wel een termijn dat je resultaat mag verwachten zeg...
https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/eczeem
Dit is de huisartsenstandaad waar de huisarts zich aan zou moeten houden volgens zijn eigen beroepsvoorschriften. Een logische volgende stap zou zijn om een klasse 3 corticosteroïden zalf voor te schrijven, een zwaardere klasse dus dan de triamcinolon.

edit: talkpoeder kan geen kwaad op open wondjes, het kan alleen een plakkerig laagje vormen in combinatie met wondvocht.

edit 2: miconazol of een familielid daar tegen, allemaal tegen schimmel is bij de apotheek of kruidvat achtige winkel vrij verkrijgbaar. Meestal wordt er op de verpakking geschreven over zwemmerseczeem of schimmel op de voet maar uiteindelijk werken al die zalven tegen schimmels, ook als dat is wat je op de vingers zou hebben. Maar de type schilvers / korstjes die op de foto staan zijn niet klassiek beeld van schimmel. Al is het het proberen waard om een schimmelzalf te gaan smeren. Kwaad kan het niet, het kan alleen wel zijn dat je een week door moet smeren voordat er eventueel resultaat gaat zijn.